abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:17:21 #1
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_67486877

Vrijdag 27 maart om 2:30 in de Nederlandse nacht wordt in Melbourne het licht aan het eind van de pitstraat op groen gezet. Dan komt er na 143 dagen een eind aan de lange winterslaap van het Formule 1 circus. Natuurlijk zitten de teams ook niet stil in de winter en zijn er vollop wintertesten geweest maar wie er met de overwinning vandoor gaat dat is nog de grote vraag. Toyota liet zien snel te zijn, maar ook BrawnGP die pas in maart aan het testen begon ging erg snel. Heeft McLaren en Ferrari de zaakjes op orde? We zullen het dit weekend allemaal zien op Albert Park. Gentlemen start your engine!

Albert park is een semi-stratencircuit. Het circuit ligt in het park ten zuiden van Melbourne aan de port philipbay. De lengte van de baan is 5,303 kilometer lang en er moeten 58 rondjes worden afgelegt totaal rijden de coureurs 307,574 kilometers. De coureurs mogen niet harder dan 60 km/u door de pits op de vrijdag en zaterdag. Zondag ligt de snelheid in de pits op 100 km/u.

In een bloedheet Melbourne ging de eerste race van het seizoen van start. Räikkönen had een geweldige start en reed in een paar bochten naar de achtste plaats. Massa spinde uit de derde plaats en raakte de muur, in het middenveld raakten Vettel en Fisichella elkaar en vielen direct uit. De safety car werd ingezet. Massa, Nakajima, Webber en Davidson maakten direct een pitstop, de laatste twee bleven achter in de pitstraat.

Bij de herstart viel Button uit, die zijn Honda met een gebroken wielophanging aan de kant moest zetten. Hamilton zette een razend tempo neer en creëerde een flinke voorsprong op zijn achtervolgers. Räikkönen kwam niet voorbij Barrichello en bleef vastzitten op de achtste plaats.

Kubica opende in de zeventiende ronde de eerste serie pitstops. Hij kwam achter Räikkönen terug op de baan. Hamilton volgde en reed op de vierde plaats terug de baan op. Räikkönen zag zijn kans ondertussen schoon en passeerde Barrichello voor de zevende positie. Zijn teamgenoot had de handen vol aan Takuma Sato en moest het gevecht aangaan voor de twaalfde plaats. Trulli reed de pits in vanaf de vijfde plek en stapte uit. Door de pitstops van Rosberg en Heidfeld kwam Kovalainen kortstondig aan de leiding, maar ook hij maakte zijn eerste stop. Kovalainen kwam voor Räikkönen op de baan en werd direct onder druk gezet door zijn landgenoot.

Massa zette de aanval in op Coulthard voor de tiende plaats. De twee kwamen in botsing en de Red Bull werd vernield. Een safety car-situatie was het gevolg. Bij de herstart die volgde, probeerde Räikkönen de tweede plaats van Kovalainen in te pikken, maar verremde zich en moest via de grindbak achteraan aansluiten. Zijn teamgenoot Massa viel intussen stil en kon uitstappen. Ook Piquet en Sato moesten hun wagens met technische problemen aan de kant zetten.

Fernando Alonso reed rond op de achtste plaats en moest alle zeilen bijzetten om Kubica bij te houden. Kimi Räikkönen had het gat naar Timo Glock dichtgereden en positioneerde zich om een inhaalactie te starten, maar kwam bij het aanremmen van een bocht in het gras en spinde. Een ronde later vloog Glock uit de bocht en werd volledig gelanceerd door een kuil in het gras. De wagen was compleet vernield en opnieuw werd de safety car ingezet. Barrichello maakte ondertussen een pitstop, maar reed weg met de brandstofslang nog aangesloten. Hij trok een monteur mee, maar die bleef ongedeerd. Vervolgens kreeg de Braziliaan een stop-and-go-penalty wegens tanken tijdens een safety carsituatie.

Op de baan reed Nakajima zijn voorvleugel stuk op de achterkant van Kubica. Kubica kon niet verder, Nakajima moest een nieuwe vleugel halen. De Ferrari van Räikkönen klonk ondertussen erg slecht en de Fin draaide rondjes die zeven seconden langzamer waren dan die van de leiders. Twee ronden later stond de wereldkampioen stil. Ook Bourdais viel stil, terwijl hij op de vierde plaats reed. In de voorlaatste ronde haalde Kovalainen Alonso in voor de vierde plaats, maar op het rechte stuk hield de McLaren opeens in en kon Alonso zijn positie terugpakken.

Vooraan had Hamilton geen problemen en won de Brit de race. Heidfeld werd tweede, Rosberg maakte het podium vol. Bourdais werd geklasseerd op de achtste plaats en kreeg toch nog een punt.

Rubens Barrichello is gediskwalificeerd, dus Nakajima, Bourdais en Räikkönen verdelen de laatste punten.

In 2000 was het Ferrari dat zegevierde Down Under. Ongenaakbaar was Michael Schumacher die voor zijn nieuwe teamgenoot Rubens Barrichello wist te eindigen. In 2001 is het wederom Michael Schumacher die met overmacht weet te winnen. Mika Hakkinen crasht hard uit de race dankzij een gebroken ophanging en beland daardoor in het ziekenhuis. Deze crash is mede de oorzaak dat de Fin later in het jaar bekend maakte dat hij zou stoppen met Formule 1-racen.

Een andere Fin vinden we in 2002 terug op het podium. Kimi Raikkonen finisht als derde achter Michael Schumacher en Juan Pablo Montoya. De race kende een spectaculair begin met een startcrash. Ralf Schumacher kan Rubens Barrichello niet ontwijken en vliegt enkele meters hoog de lucht in. Opvallendste prestatie is die van Mark Webber, de Australier eindigt voor eigen publiek op een knappe vijfde plaats in zijn Minardi-Ford.

In 2003 wordt er een hevig gevecht uitgevochten door Michael Schumacher, Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya. Toch wint geen van drieen de race, na een spin van Montoya is Coulthard de, in dit geval, lachende vierde. Hij weet de race te winnen na een elfde startpositie.

In 2006 is de race niet het toneel van de seizoensopening, als gevolg van de Commonwealth Games. De Australische GP vind als tweede plaats. Pole Position wordt opgeëist door Jenson Button in zijn Honda. Jarno Trulli beschadigd zijn wagen in de kwalificatie door een aanrijding met een vogel. De race begint ietwat chaotisch. Montoya spint in de opwarmronde en direct na de start schakelen Rosberg, Massa en Klien elkaar uit. Bij de herstart neemt Alonso de leiding over van Button, terwijl daarachter Klien zijn wagen volledig afschrijft als hij de muur raakt. Ondanks alle chaos rijdt Alonso onbedreigd naar de winst. Raikkonen wordt tweede voor Ralf Schumacher.

In 2007 was het Kimi Räikkönen die de overwinning in Melbourne pakte. De Fin zette zijn pole-position direct om in de leidende positie. Nick Heidfeld pakte de tweede plaats, ten koste van Fernando Alonso, die niet alleen aan de Duitser een plaats verloor, maar ook aan zijn debuterende teamgenoot Lewis Hamilton.

De eerste uitvaller van het seizoen was Christijan Albers. De Nederlander schoot van de baan en raakte de muur achter de grindbak. Alonso wist bij zijn laatste pitstop zijn teamgenoot Hamilton terug te pakken en de tweede plaats op te eisen. Alexander Wurz haalde de finish niet, hij werd door een kamikaze-actie van David Coulthard uit de race geramd. Ondertussen had Massa zijn achterstand grotendeels goed gemaakt en hij reed het gat naar de vijfde plaats van Giancarlo Fisichella makkelijk dicht, maar kon die plaats niet meer opeisen. Räikkönen reed naar een veilige eerste overwinning voor Ferrari, en de tiende uit zijn carriere. Alonso werd tweede, Hamilton pakte in zijn eerste race direct een podiumplaats.

Vodafone Mclaren Mercedes
01. Lewis Hamilton
02. Heikki Kovalainen

Scuderia Ferrari Marlboro
03. Fellipe Massa
04. Kimi Raikkonen

BMW sauber F1 team
05. Robert Kubica
06. Nick Heidfeld

ING Renault F1 team
07. Fernando Alonso
08. Nelson Piquet jr.

Panasonic Toyota Racing
09. Jarno Truli
10. Timo Glock

Scuderia Toro Rosso
11. Sébastien Bourdais
12. Sébastien Buemi

Red Bull Racing
14. Mark Webber
15. Sebastian Vettel

AT & T Williams
16. Nico Rosberg
17. Kazuki Nakajima

Force India F1 team
18. Adrian Sutil
19. Giancarlo Fisichella

Brawn GP Formula one team
20. Jenson Button
21. Rubens Barrichello

27 maart 2009
02:30 - 04:00 1e vrije training
06:30 - 08:00 2e vrije training

28 maart 2009
04:00 - 05:00 3e vrije training
07:00 - 08:00 Kwalificatie

29 maart 2009
08:00 - 10:30 Race

Live Timing!

RTLGP:

Zaterdag 28 maart

06:55-08:10 uur Formule 1 kwalificatie Australië
14:45-16:00 uur Formule 1 kwalificatie Australië Herhaling

Zondag 29 maart

07:00-07:55 uur Formule 1 voorbeschouwing
08:00-09:45 uur Formule 1 Race
09:45-10:00 uur Formule 1 nabeschouwing
13:00-16:00 uur Formule 1 Herhaling
20:00-20:35 uur Formule 1 samenvatting

BBC:

Zaterdag 28 maart

07:00-08:15 uur Formule 1 kwalificatie Australië BBC1
14:00-15:15 uur Formule 1 kwalificatie Australië Herhaling BBC1

Zondag 29 maart

07:00-10:00 uur Formule 1 Race BBC1
14:00-16:00 uur Formule 1 Herhaling BBC1
20:00-21:00 uur Formule 1 samenvatting BBC3

Melbourne Weather

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

Kijk voor meer nieuws op Fok!sport

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door WEST
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:17:49 #2
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_67486880
Niemand opende hem maar.

Ff images fixxen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_67486882
Polepo sepo dan
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:20:49 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_67486894
Brawn!

En eigenlijk vind ik de prestatie van Vettel minstens zo stoer. Geen KERS, geen extra boekenplankjes onder de achtervleugel, en dan toch de derde plaats halen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:21:28 #5
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_67486902
Ja, Newey heeft een zeer goede auto ontworpen, Webber deed ook al goed mee dit weekend
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_67486908
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Button
eindelyk worden we beloond voor onze steun AR
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:25:51 #7
45532 ziggyziggyziggy
pi_67486923
Ik vond een erg leuke kop ergens op internet:

Brawn bulldozes to pole in Melbourne

Ik had toch al een beetje het gevoel naar een sneeuwschuiverrace te kijken, met die enorme voorvleugels. Het blijft wennen...
pi_67486930
OMG!!!!!

Dat beloofd heel wat morgen. En ik zie net dat ik vergeten ben mijn manager op te slaan en dat ik nu geen chassis heb (ik had BrawnGP) en dus ook geen punten krijg omdat mn team niet compleet is

Mooi kut, ik had BrawnGP, Vettel, Trulli en Ferrari

Anyway, ik was iets te laat op, maar net op tijd voor Q3.
Geweldig
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:29:40 #9
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67486950
Formule 1: what the hell! Met verbazing zitten kijken, meeste spectaculaire seizoensopening in tijden. Jammer van "mijn" Ferrari's maar goed, die lach als een boer met kiespijn van Hammi, die gaat nog weleens spijt krijgen van z'n claim altijd bij McLaren te blijven.
Oh, en de gene die het het beste vandaag heeft gedaan is nog wel de BBC >>>>>>>> Olav.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_67486960
Kubica ook prima, hele weekend matig en dan toch weer 4e kwalificeren.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_67486969
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:29 schreef Bolter het volgende:
Oh, en de gene die het het beste vandaag heeft gedaan is nog wel de BBC >>>>>>>> Olav.
Was top.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_67486973
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:23 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

eindelyk worden we beloond voor onze steun AR
Te nice idd, m'n BAR button petje heeft mn bank nooit verlaten, pakte hem uit vreugde er meteen weer bij.
pi_67486981
quote:
Hoe bedoel je dat precies?

Heb me vandaag totaal niet gestoord aan Molletje. (verkapte ik-kan-niet-zo-goed-Engels-verstaan-zonder-ondertiteling post )

En daarbij, als ik al goed Engels kon, had ik ook een beetje gekeken voor Olav, hij zit daar voor ons, want denk dat hij in gedachten meer met zijn hoofd bij z'n vrouw in Spanje zit...

Lief hé
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:35:39 #14
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67486986
Weet trouwens iemand wat er met die bakken van dit jaar aan de hand is, vrij vaak hoorde ik zo'n raar shortshift-achtig geluid. Heeft dat met die 18e3 toeren te maken?
pi_67487000
Volgens mij meer een geluid dat ze tegen de begrenzer aanlopen. Tenminste dat hoorde ik bij een van de BrawnGP auto's.
vosss is de naam,
pi_67487005
Hoe is het eik met Olav zijn vrouw? Die had toch kanker als ik me niet vergis?
Gaat dat nog goedkomen, of weten ze het nog niet?
vosss is de naam,
pi_67487009
WTF wat een uitslag is dit zeg Helaas gemist dan vanmiddag maar even herhaling kijken
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:40:11 #18
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_67487014
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:41:13 #19
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67487016
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:34 schreef Meike26 het volgende:
Hoe bedoel je dat precies?

Heb me vandaag totaal niet gestoord aan Molletje. (verkapte ik-kan-niet-zo-goed-Engels-verstaan-zonder-ondertiteling post )

En daarbij, als ik al goed Engels kon, had ik ook een beetje gekeken voor Olav, hij zit daar voor ons, want denk dat hij in gedachten meer met zijn hoofd bij z'n vrouw in Spanje zit...

Lief hé
Ik heb, for old times sake, de eerste 5 min. RTL zitten kijken. Mol dacht toen dat als er 2 mensen op de baan zijn en hun tijden staan in beeld dat die onderling met elkaar vergeleken worden. En dan verbaasd zijn als iemand 0.5s "verliest" in het laatste stuk. Daarna haalde hij Button en Barri door elkaar terwijl het duidelijk in beeld stond. Toen toch maar even gezapt naar de BBC....

WAT EEN VERADEMING!!!

Het commentaar is prima, iets wat veel op McLaren gericht in het begin maar ach dat is na Brawn ook een van de verrassingen dit jaar natuurlijk, in negatieve zin dan. Meerdere commentatoren zodat er overzicht wordt behouden en iemand echt goed, up-to-date commentaar geeft over het gene wat er met een specifieke coureur gebeurd. Geen reclame natuurlijk maar DC en Jordan die elkaar lopen te fucken en echt goeie insights geven over het gene wat zich net heeft afgespeeld.

Al met al een toffere uitzending waar ik mij niet hoef te ergeren aan de fouten.

BBC for life!
pi_67487044
Button for president
vosss is de naam,
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:45:35 #21
45532 ziggyziggyziggy
pi_67487045
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:39 schreef vosss het volgende:
Hoe is het eik met Olav zijn vrouw? Die had toch kanker als ik me niet vergis?
Gaat dat nog goedkomen, of weten ze het nog niet?
Laatste nieuws dat ik kan vinden is ook al weer een paar maanden oud: http://olavmol.nl.angrylo(...)./www.race-events.nl
pi_67487070
Gaat het erg snel, dat Engels bij BBC F1?

Als we hier Top Gear kijken op BBC2 dan moet ik al moeite doen om vooral JC en Hammond bij te houden... de enige die ik kan verstaan is May, maarja, z'n bijnaam zegt al genoeg
pi_67487111
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 08:33 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Te nice idd, m'n BAR button petje heeft mn bank nooit verlaten, pakte hem uit vreugde er meteen weer bij.
Idd mn caps en mijn honda shirt, gekocht op de donderdag voor zijn winst in Hongarije daar op de paddock, heb ik al klaar liggen voor morgen!
pi_67487122
Woensdag was ik RTL Boulevard aan het kijken (tja....vrouwen & roddels ) en daar vertelden ze dat de vrouw van Olav 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en onlangs weer naar huis is gegaan.

Zover ik mij nog het eerste bericht kan herinneren, waarop Mol ook een blog had geschreven, is dat zijn vrouw een tumor in haar hoofd had en dat er uitzaaiingen waren naar lever en baarmoeder... kan me vergissen hierin. Het is, ook al heb ik het fout, gewoon erg vervelend als je vrouw/man zo ziek thuis zit en je zit aan andere kant van de wereld een beetje voor je uit te staren en te babbelen over F1 wagens. Tuurlijk is het een passie voor Mol en het zal ook ergens wel een afleiding voor hem zijn nu, maar waar hij normaliter in het begin van het seizoen makkelijk een maand weg bleef van huis om de eerste races buiten Europa te verslaan, zal hij maandagavond waarschijnlijk wel gewoon thuis zijn bij zijn gezin.
pi_67487323
Na china rijd iedereen met die nieuwe diffusor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')