Stel dat ik verwacht dat Fugro volgende week eventjes onder de 24,00 euro duikt. Is de volgende optiestrategie dan een goede of zie ik iets over het hoofd?
Ik schrijf 1 put optie Fugro jun 2009 24,00 euro met een premie van 2,50 euro. Ik ontvang bij het schrijven een premie van 250,00 euro.
Als de koers voor de expiratiedatum in juni niet onder de 24,00 euro gaat heb ik dan 250,00 euro winst.
Als de koers voor de expiratiedatum in juni wel onder de 24,00 euro gaat heb ik 100 aandelen Fugro a ongeveer 21,50 euro per stuk.
Op het moment dat ik de aandelen krijg schrijf ik een call Fugro jun 2009 24,00 met een premie van ongeveer 1,50 (prijs nu 2,00+ euro). Ik verwacht namelijk dat Fugro na dat dipje wel weer even boven de 24,00 euro uitkomt.
Dat betekent dus dat ik Fugro kan aankopen voor 21,50 per stuk en weer kan verkopen voor 25,50 per stuk. Een winst van 4,00 euro per aandeel, right?
Mocht het aandeel toch wat verder zakken dan zou ik inplaats van het schrijven van een call ook direct kunnen verkopen voor een prijs van ongeveer 23,00 euro of een call schrijven voor jun 2009 22,00 euro voor een premie van ongeveer 2,00.
Mits het aandeel dus niet ineens instort, wat ik niet verwacht, lijkt me dit redelijk safe.
Wat mis ik?
- Komen er bijvoorbeeld nog hoge transactiekosten bij voor het omzetten van de optie naar aandelen?
- Wordt de put optie gelijk omgezet in aandelen als de koers onder de uitoefenprijs komt?
- Worden de aandelen gelijk overgenomen wanneer je aandelen schrijft met een uitoefenprijs die onder de huidige koers van het aandeel ligt?
Ik verwacht dat we de komende week tot twee weken een beetje zijwaarts bewegen met hier en daar misschien wat uitschieters naar boven en beneden. AEX tussen de 215 en 235. Daarna een daling naar de 185. Ik heb er nog geen goed gevoel bij om nu puts te kopen maar wil toch wat doen vandaar bovenstaande theorie.
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."