Beetje rare voorbeelden. Kinderreclame is juist omgeven met regelgeving en onderstreept mijn stelling dat je de maatschappij niet volledig vrij mag laten in hoe ze kinderen benaderen. Een kind aanmoedigen om school goed af te ronden heeft uiteraard een objectief nut.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:21 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
- Reclames gericht op kinderen
- Prestatiedrang bij sport & hobby's
- Veel verwachten van CITO-score
etc.
Indoctrinatie is alom aanwezig. Sterker nog: je zou opvoeding per definitie indoctrinatie kunnen noemen. "Indoctrinatie" is gewoon een negatief gekleurder woordje voor "vorming", "onderwijs" en "opvoeding", net als "propaganda" ook een scheldwoord is geworden.
Nee, het heeft een nut waar jij het mee eens bent (en ik ook trouwens), dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:27 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een kind aanmoedigen om school goed af te ronden heeft een objectief nut.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een kind leren te bidden voor het eten en een kind leren onbekende mensen een handje te geven?quote:Dat verder bepaalde ouders niet perfect optreden vind ik geen vrijbrief om toe te staan dat kinderen angst aangejaagd wordt en dat ze in een zeer kwetsbare formatieve periode worden opgezadeld met religieuze schuldgevoelens en dogmata.
Je auto even stoppen voor het rode licht is toch niet te vergelijken met religieuzen vervolgen.quote:Ja er wordt door rood gereden, moeten we dan maar ophouden met verkeersregels maken?
Subjectief nut. Het is geen garantie dat je met een schooldiploma een goed leven zal hebben. Het is aannemelijk om te stellen dat met een schooldiploma je verdere leven 'gemakkelijker' zal zijn, maar daar zitten nog veel meer haken en ogen aan ('wat is beter', etc.)quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:27 schreef eleusis het volgende:
[..]
Beetje rare voorbeelden. Kinderreclame is juist omgeven met regelgeving en onderstreept mijn stelling dat je de maatschappij niet volledig vrij mag laten in hoe ze kinderen benaderen. Een kind aanmoedigen om school goed af te ronden heeft uiteraard een objectief nut.
Idd, mooie spiegel.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:50 schreef Iblis het volgende:
Ongelooflijk wat een stom plan. Wat een eng plan ook. Ten eerste kent atheïsme niet echt een vastomlijnde ideologie, ja, het behelst de afwezigheid van een geloof in een God, maar daar is alles wel mee gezegd. Voor de rest kun je het inpassen in vrije markt idealen, dierenwelzijn, communisme, en weet ik veel wat.
Wat dat betreft is dit al stom. Het lijkt ook meer antitheïstisch dan atheïstisch te zijn. Ik dacht dat het eens tijd werd dat we over die speciale behandeling van religie heen zouden stappen. Een scheiding van kerk en staat, waarom zou je die term nog willen hanteren? We praten toch ook niet over een scheiding van topsport en staat? Een scheiding van muziek en staat? Laat religie de hobby zijn die het is voor velen. En als mensen een clubhuis voor hun hobby willen bouwen, of het nu een stadion of een kerk is, laat ze.
Verder begaan ze precies dezelfde misstap als de fundamentalistische gelovigen die het winkelen op zondag willen verbieden omdat zij niet willen winkelen op zondag. Dat ik niet naar de kerk wil, dat betekent niet dat anderen dat niet moeten mogen.
Ongelooflijk wat een kortzichtige dwaasheid. Ronduit ergerlijk ook dat zulke lui zich juist van ‘atheïsme’ moeten bedienen.
Waarom niets? Kerken moeten zichzelf sowieso al bedruipen in Nederland. Er is geen constructie als in België of Duitsland waarbij er vanuit de belasting geld naartoe gaat. Aan salarissen draagt de regering niets bij, en er is geen Kirchensteuer.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:02 schreef Party_P het volgende:
De bouw van kerken/moskeeën hoeft van mij niet te stoppen, maar zolang er maar NIKS geen overheidsgeld ingestopt wordt.
Waarom die scholen niet? Is religie nu echt zo speciaal? We hebben Jenaplan, Iederwijs, Vrije School, enz. Vrije school ideeën zijn ook gebaseerd op principes van lik-m'n-vestje. Ik ken een linkshandige die volgens de grote principes van de heer Steiner niet met z'n linkerhand mocht schrijven, maar rechtshandig moest schrijven op de Vrije School. Linkshandig was slecht.quote:Minderjarigen verbieden om naar de kerk te gaan? Beetje overdreven, maar haal het geloof wel uit de scholen, oftewel alleen nog maar openbare scholen, geen christelijke/katholieke/moslim scholen meer.
En dat doe je door mensen allerlei verboden op te leggen?quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:41 schreef Machiavelli. het volgende:
Prima toch, een atheïstische partij! Wordt eens tijd dat die gelovigen hun invloed verliezen, de politiek mag niet bepaald worden door mensen die geloven in verhalen met hetzelfde waarheidsgehalte als sneeuwwitje.
Wat hetzelfde is als mensen verbieden om kerken te bouwen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:53 schreef Machiavelli. het volgende:
Ja zoals niet winkelen op zondag bijvoorbeeld!
Blijkbaar niet, want er zijn mensen die naar de kerk willen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:57 schreef Machiavelli. het volgende:
Hebben we daar nog niet genoeg van dan?
Exact, en laat mensen ook zelf beslissen of ze genoeg kerken hebben of niet.quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:00 schreef Machiavelli. het volgende:
Oh en dat kunnen ze wel geloof me, elk willekeurig gehucht dat je tegenkomt staat nog wel een kerk in, dus zo'n probleem is dat echt niet. Nee, ook niet iedereen hoeft te winkelen op zondag, maar laat winkeliers lekker zelf beslissen of ze dan open zijn of niet. Gaat God ze straffen omdat ze geld moeten verdienen?
Waar worden meer kerken gebouwd dan?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:07 schreef Machiavelli. het volgende:
Die zijn er wel. Er zijn alleen al bijna 1000 Gereformeerde kerken in Nederland. Waarom meer van die dingen bouwen als er toch steeds minder mensen naar de kerk gaan?
Enige tijd geleden was er een redelijk interessant artikel waarin werd gesteld dat kinderen opvoeden in je eigen levensovertuiging wel werd gelijk gesteld aan kindermishandeling. Er is sprake van een onomkeerbaar opvoedingsproces waarin een theistische ouder ook op voorhand weet dat het kind op een bepaald moment een eigen keuze zal moeten maken betreffende levensovertuiging.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:27 schreef eleusis het volgende:
[..]
Beetje rare voorbeelden. Kinderreclame is juist omgeven met regelgeving en onderstreept mijn stelling dat je de maatschappij niet volledig vrij mag laten in hoe ze kinderen benaderen. Een kind aanmoedigen om school goed af te ronden heeft uiteraard een objectief nut.
Dat verder bepaalde ouders niet perfect optreden vind ik geen vrijbrief om toe te staan dat kinderen angst aangejaagd wordt en dat ze in een zeer kwetsbare formatieve periode worden opgezadeld met religieuze schuldgevoelens en dogmata. Ja er wordt door rood gereden, moeten we dan maar ophouden met verkeersregels maken?
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is het dus. Die atheïsten zijn zelf net zo erg in het willen opleggen van hun visie aan anderen als gelovigen. Pot, ketel, zwart enzo.
Offtopic, maar dat schaamhaar is een maat voor de geslachtelijke ontwikkeling en kan helpen bepalen dat de puberteit te vroeg of te laat is ingetreden. Wat op zijn beurt weer kan wijzen op een aantal aandoeningen. Er is dus zeker een medisch belang bij schaamhaarregistratie, het is geen overheidsexcuus om het broekje van je patiënt naar beneden te trekken.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:48 schreef RTB het volgende:
Daarnaast vind ik dat het huidige kabinet gevaarlijk doorslaat in de informatie-vergaring van privé informatie, om als voorbeeld maar het elektronisch kinddossier te noemen met de vragen over schaamhaar van kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |