Eh.. de Holocaust slaat op de geplande totale vernietiging van het Joodse ras. En hoe werden Joden voornamelijk 'geruimd'? Precies.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:39 schreef msnk het volgende:
[..]
omdat het een detail is van de holocaust
Het was revolutionair qua wreedheid, maar let er wel op dat de gaskamers al eerder waren uitgevonden. Het is over komen waaien van de states.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:15 schreef TC03 het volgende:
Bovendien zijn de gaskamers revolutionair qua wreedheid. Het uitroeien van mensen werd lopende band-werk en de kogel bleek daarbij te duur (meer waard dan een mensenleven, schijnbaar). Als je dat een detail vindt snap ik je niet helemaal.
Bron?quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het was revolutionair qua wreedheid, maar let er wel op dat de gaskamers al eerder waren uitgevonden. Het is over komen waaien van de states.
Belangrijker was dat moord op zulke grote schaal niet vol viel te houden voor de manschappen, moraal verdween totaal.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:15 schreef TC03 het volgende:
Bovendien zijn de gaskamers revolutionair qua wreedheid. Het uitroeien van mensen werd lopende band-werk en de kogel bleek daarbij te duur (meer waard dan een mensenleven, schijnbaar). Als je dat een detail vindt snap ik je niet helemaal.
Volgens mij is het niet waar.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaskamerquote:
Als middel om de doodstraf te voltrekken. Ik meen dat dit nog steeds kan in een enkele staat als de gevangene dit wil. Een jaar of drie geleden is er in ieder geval nog iemand vergast.quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:29 schreef JohnDope het volgende:
Darwin is met zijn "natuurlijk selectie" de grondlegger van de holocaust geweest en die theorie mbt natuurlijke selectie wordt dagelijks aan scholieren onderwezen.
Concentratiekampen zijn volgens mij voor het eerst door de Engelsen in de Boerenoorlogen ingevoerd.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:25 schreef Keltie het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet waar.
Concentratiekampen wel, maar dat is niet boeiend.. Vernietigingskampen zijn boeiend.
Ja, dat had ik al gelezen. Uit die bron blijkt echt niet dat de VS aan de basis stonden van het vergassen van Joden in Europa.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaskamer
Hoewel over komen waaien misschien wel te zwaar klinkt. Het was een een van de eerste alternatieve executiemethode die de publieke uitvoering van de doodstraf moest vervangen.
Volgens mij zei ik dat ook niet.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:32 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ja, dat had ik al gelezen. Uit die bron blijkt echt niet dat de VS aan de basis stonden van het vergassen van Joden in Europa.
Wel dat de Nazi's de methode van de Amerikanen zouden hebben afgekeken en daar doel ik op. Waarom hebben ze anders niet dezelfde samenstelling gebruikt voor het vergassen van gevangenen?quote:
Nee, ik zei dat het gebruik van de gaskamers al uit een eerdere periode stamt. Ik heb niets over de nazi-methode an sich gezegd. De samenstelling voor het vergassen van mensen was in de eerste jaren toen het in de VS gebruikt werd aan verandering onderhevig. Het was een probeersel. De nazi's gebruikte de gaskamers ruim 15 jaar later, lijkt me dat men toen wel ook zo efficiënt mogelijk wilde werken. Niet gek dat de samenstelling daardoor ook anders is.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:35 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wel dat de Nazi's de methode van de Amerikanen zouden hebben afgekeken en daar doel ik op. Waarom hebben ze anders niet dezelfde samenstelling gebruikt voor het vergassen van gevangenen?
Concentratiekampen kwamen/ komen volgens mij zo'n beetje overal voorquote:Op donderdag 26 maart 2009 13:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Concentratiekampen zijn volgens mij voor het eerst door de Engelsen in de Boerenoorlogen ingevoerd.
quote:Geschiedenis
Vroege beschavingen, zoals het Assyrische Rijk gebruikten al gedwongen hervestiging van de bevolking als een middel voor controle van het grondgebied[1], maar het was pas veel later, in de late 19e en de 20e eeuw, dat voor het eerst groepen civiele niet-strijders geconcentreerd werden in grote gevangeniskampen.
De term concentratiekamp werd voor het eerst gebruikt voor de kampen die door de Spanjaarden werden ingericht tijdens de Cubaanse opstand 1868-1878, kampen ingericht door de Amerikanen tijdens het begin van de Filipijns-Amerikaanse Oorlog 1898-1901 [2] en kampen ingericht door de Britten in Zuid-Afrika tijdens de Tweede Boerenoorlog 1899-1902 [3]. Zij werden gebruikt in een poging de guerrillatactieken van de Cubanen, de Filipino's of de Boeren het hoofd te bieden. De tactiek had succes, maar was voor de getroffen bevolking een verschrikkelijke ervaring. Men zou kunnen zeggen dat daarmee de oorlogvoering van het slagveld naar de burgerbevolking verschoof. In de verdere 20e eeuw zou die ontwikkeling alleen nog maar sterker worden. Ook Nederland had in Indonesië concentratiekampen, zoals Boven Digul op Nieuw-Guinea, waar nationalisten onder onmenselijke omstandigheden werden opgesloten. In Nederland was er voor de oorlog officieel ook een concentratiekamp, namelijk Fort Honswijk waar communistische vluchtelingen uit Duitsland werden opgesloten. Maar er was daar behalve de vrijheidsberoving geen bewijs van mensonterende toestanden, alhoewel dit sterk aan te nemen is.
De vergelijking is dan ook dus totaal niet interessant.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat het gebruik van de gaskamers al uit een eerdere periode stamt. Ik heb niets over de nazi-methode an sich gezegd. De samenstelling voor het vergassen van mensen was in de eerste jaren toen het in de VS gebruikt werd aan verandering onderhevig. Het was een probeersel. De nazi's gebruikte de gaskamers ruim 15 jaar later, lijkt me dat men toen wel ook zo efficiënt mogelijk wilde werken. Niet gek dat de samenstelling daardoor ook anders is.
Maar dan begrijp ik niet zo goed wat je er nou eigenlijk mee wil zeggen. Waarom de VS linken aan een methode die door de Nazi's werd gebruikt om de planeet aarde van de Joden te 'bevrijden'?quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat het gebruik van de gaskamers al uit een eerdere periode stamt. Ik heb niets over de nazi-methode an sich gezegd. De samenstelling voor het vergassen van mensen was in de eerste jaren toen het in de VS gebruikt werd aan verandering onderhevig. Het was een probeersel. De nazi's gebruikte de gaskamers ruim 15 jaar later, lijkt me dat men toen wel ook zo efficiënt mogelijk wilde werken. Niet gek dat de samenstelling daardoor ook anders is.
Het was geen vergelijking, maar een historische duiding.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:43 schreef Keltie het volgende:
[..]
De vergelijking is dan ook dus totaal niet interessant.
Het ging over de gaskamers op zichzelf. Maar goed, ik mag kennelijk niet spreken over gaskamers als uitvinding op zichzelf. Sorry, het spijt me. Move along, nothing to see here.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:43 schreef cultheld het volgende:
[..]
Maar dan begrijp ik niet zo goed wat je er nou eigenlijk mee wil zeggen. Waarom de VS linken aan een methode die door de Nazi's werd gebruikt om de planeet aarde van de Joden te 'bevrijden'?
Dan is de historische duiding totaal niet interessant. Jij je zin.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het was geen vergelijking, maar een historische duiding.
Omdat de gaskamer al in de VS in gebruik was eer de nazi's die in gebruik namen. Dat geeft geen schuld aan de VS, dat geeft de VS geen verantwoordelijkheid, maar het geeft wel aan dat de manier van doden al eerder was bedacht.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:43 schreef cultheld het volgende:
Maar dan begrijp ik niet zo goed wat je er nou eigenlijk mee wil zeggen. Waarom de VS linken aan een methode die door de Nazi's werd gebruikt om de planeet aarde van de Joden te 'bevrijden'?
Maar dat zegt nog steeds niets, daar de Nazi's de methode verder ontwikkelden en volstrekt anders gebruikten.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat de gaskamer al in de VS in gebruik was eer de nazi's die in gebruik namen. Dat geeft geen schuld aan de VS, dat geeft de VS geen verantwoordelijkheid, maar het geeft wel aan dat de manier van doden al eerder was bedacht.
Het zegt wel ‘iets’ over het klimaat dat heerste. Enerzijds was er de tendens om executies uit de publieke ruimte weg te halen, dat gebeurde in alle landen. Publieke onthoofdingen en doodstraffen waren niet meer van de tijd.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:58 schreef cultheld het volgende:
Maar dat zegt nog steeds niets, daar de Nazi's de methode verder ontwikkelden en volstrekt anders gebruikten.
Gaskamers was een middel om het doel te bereiken. Dat het middel zo efficient mogelijk moet zijn, doet er niets aan af.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:11 schreef cultheld het volgende:
[..]
Eh.. de Holocaust slaat op de geplande totale vernietiging van het Joodse ras. En hoe werden Joden voornamelijk 'geruimd'? Precies.
de·tail [deetaj] het; o -s onderdeelquote:Op donderdag 26 maart 2009 13:11 schreef cultheld het volgende:
[..]
Eh.. de Holocaust slaat op de geplande totale vernietiging van het Joodse ras. En hoe werden Joden voornamelijk 'geruimd'? Precies.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |