Het zij je vergeven. Weer zo'n geweldig christelijke move van mequote:Op woensdag 25 maart 2009 01:19 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Het spijt me verschrikkelijk.Ik had over dit stukje heengelezen:
[..]
Daardoor ontging het me dat je sarcastisch bezig was.Nu ik het snap ben ik het natuurlijk volledig met je eens, en ook voor het overige ben ik een groot voorstander van dit topic.
Een christen die "JEZUS CHRISTUS" gebruikt is trouwens wel lachen. XD
Ik zou er graag op ingaan, maar ik ben het volledig met je eens en heb vrij weinig toe te voegen...quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:20 schreef Pinterman het volgende:
Om het even voor je te verduidelijken: ik vind het om te lachen dat atheisten - laten we zeggen antitheisten - zich nog altijd de gebeten hond voelen en het idee hebben dat ze 'rebelleren' tegen de gevestigde orde. Die dans gaat allang niet meer op. Daarnaast ben ik inderdaad van mening dat er, in de zin van het bestaansrecht van beiden, niet of nauwelijks verschil is tussen genuanceerde, menselijke gevoelens en God. Ook vind ik het bizar dat er in de wiskunde volop illustratief met, zoals in mijn voorbeeld, letters kan worden gewerkt om de kloppendheid van formules aan te tonen, maar dat in de Bijbel veelal ieder woord op de letterlijke betekenis mag worden afgerekend. De letter X is in de wiskunde eigenlijk een synoniem voor een willekeurig in te vullen getal. Woorden en verhalen kunnen ook synoniemen voor andere betekenissen zijn.
Mijn punt is niet de juistheid van het een of het ander. Het gaat mij puur om de consequentheid en de verwerping van de zogenaamde tegenspraak tussen religie en wetenschap.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:21 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Het zij je vergeven. Weer zo'n geweldig christelijke move van meMoet er wel om kunnen blijven lachen toch
Een respectabele houding.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:24 schreef cerror het volgende:
Ik kan een lading tekst plempen met m'n redenen maar ik doe het gewoon simpel: Ik ben agnost.
En ik ben niet zo'n eentje die de evolutietheorie helemaal gelooft en al helemaal niet iemand om een boek te geloven.
Ik ga gewoon voor: Ik heb geen fecking idee.
Kan nog.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:28 schreef IHVK het volgende:
Ik had even hoop dat het goed zou komen met dit topic.
Iedereen weet toch onderhand dat een discussie over gelovigen en niet-gelovigen (atheïsten zijn eigenlijk gelovigen, daar niet van) altijd uitloopt op een eindeloze en nutteloze kutdiscussie?quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:28 schreef IHVK het volgende:
Ik had even hoop dat het goed zou komen met dit topic.
Als je het topic af laat drijven wel. Als je een zelfcorrigerent topic hebt ,voorkom je dat.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:30 schreef cerror het volgende:
[..]
Iedereen weet toch onderhand dat een discussie over gelovigen en niet-gelovigen (atheïsten zijn eigenlijk gelovigen, daar niet van) altijd uitloopt op een eindeloze en nutteloze kutdiscussie?
Wat wil je dan? Dat er helemaal níet over gepraat wordt? Dat kan toch ook nergens goed voor zijn?quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:32 schreef cerror het volgende:
Discussiëren over geloof is hetzelfde als iemands mening bekritiseren.
Het probleem met gelovigen (en dus ook atheïsten) is, dat ze elkander telkens maar proberen wijs te maken dat hun geloof/theorie de juiste is.
De één beticht de ander van indoctrinatie en zijn beide hypocriet. Doing.
Oh gut, gaat vooral jullie gang.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:34 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dat er helemaal níet over gepraat wordt? Dat kan toch ook nergens goed voor zijn?
Eigenlijk wel ja.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:34 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dat er helemaal níet over gepraat wordt? Dat kan toch ook nergens goed voor zijn?
Dus eigenlijk zijn het meta-discussies?quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:40 schreef Pinterman het volgende:
Discussies met waardeoordelen zijn in het kader van religie erg zinloos. Zulke discussies moeten daarom niet gaan over of het nou beter is om wel of niet te geloven, of over de achterlijkheid van ener- of anderzijds; daar komt nooit wat zinnigs uit. In weze hoeft er dus niet over religie te worden gediscussieerd: dat is hetzelfde als discussieren over het feit dat de een Duitser en de ander Fransman is. Een discussie over de wandiscussies die in de loop van honderden jaren zijn ontstaan echter....
De enige echte discussies over geloof gaan over de validiteit van discussies over geloof
Bingo. Inderdaad meer waarom de user gelooft. Niet over het maar over en over proberen een religie te debunken maar meer in het begrijpen waarom iemand gelooft. etc.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:40 schreef Pinterman het volgende:
Discussies met waardeoordelen zijn in het kader van religie erg zinloos. Zulke discussies moeten daarom niet gaan over of het nou beter is om wel of niet te geloven, of over de achterlijkheid van ener- of anderzijds; daar komt nooit wat zinnigs uit. In weze hoeft er dus niet over religie te worden gediscussieerd: dat is hetzelfde als discussieren over het feit dat de een Duitser en de ander Fransman is. Een discussie over de wandiscussies die in de loop van honderden jaren zijn ontstaan echter....
De enige echte discussies over geloof gaan over de validiteit van discussies over geloof
Beetje wel. Het is eigenlijk - op welk intellectueel niveau dan ook - altijd een variant van aanval, pareer, counteraanval, counterpareer.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:43 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn het meta-discussies?
Hier kan ik je toch wel een antwoord op geven. Het is namelijk irritant wanneer een gelovige zich met het dagelijks leven van anderen gaat bemoeien. De gelovige gelooft immers in een absolute waarheid, die niet betwistbaar of verifieerbaar is. Hier kan een atheist of agnost gewoon niet tegenop. Dit soort zaken hebben gewoon geen basis in onze huidige maatschappij, maar toch hebben we een massa aan regels in nederland die een religieuze grondslag hebben. Hoe eerlijk is dat eigenlijk. Er is zelfs een grondrecht die een gelovige extra beschermd, waarop een niet gelovige zich niet kan beroepen!quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:20 schreef Pinterman het volgende:
Om het even voor je te verduidelijken: ik vind het om te lachen dat atheisten - laten we zeggen antitheisten - zich nog altijd de gebeten hond voelen en het idee hebben dat ze 'rebelleren' tegen de gevestigde orde. Die dans gaat allang niet meer op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |