Nee.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is alleen een onzinnige uitspraak als er daadwerkelijk een God is. Maar er is niet eens een definitie van God, laat staan....
Dat maakt weinig uit voor de waarheid ervan. Het heeft evolutionair zin om je niet als zelfbewust dier steeds af te hoeven vragen "wat ben ik en wat doe ik hier", terwijl er een beer je aanvalt. Niet of er wel geen God is, maar dat het concept van een allesverklarende entiteit (personificatie) een evolutionair voordeel oplevert voor een zelfbewust dier. Ik denk eerlijk gezegd niet, nu we de meeste natuurlijke vijanden voorbij gestreefd zijn, en we een heel hoop meer weten over de werking van het universum om ons heen, nog een verklarende kracht nodig zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 15:26 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nee.
Denken dat God een bewust verzinsel is (zoals een personage uit een film dat is), gaat recht tegenover de recente bevindingen van de cognitieve neurowetenschappen in. Die laten juist zien dat religie net als taal door een proces van evolutie is ontstaan, buiten het menselijk bewustzijn om.
De aloude mythe dat wij vooruitgang maken en daarom geen dieren meer zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:16 schreef Bensel het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd niet, nu we de meeste natuurlijke vijanden voorbij gestreefd zijn, en we een heel hoop meer weten over de werking van het universum om ons heen, nog een verklarende kracht nodig zijn.
Spreekt voor zich. Vooral in het creationisme zien we een groot gevaar.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:45 schreef ethiraseth het volgende:
Maar omgekeerd kan wetenschap niet door religie vervangen worden. En daar botst het. Als religieuzen op basis van hun religie wetenschappelijke vooruitgang tegenhouden is dat net zo verwerpelijk als wetenschap die probeert religie te vervangen.
Bron: Trouw 28 maartquote:Het begin van het leven is ongewis en de toekomst ook. Het object van de wetenschap is altijd een aanname, een constructie: er zijn geen onderzoeksobjecten die probleemloos hun grenzen blootgeven. Dat verklaart hoe de missing link zonder dat we hem ooit hebben gevonden al verschillende malen van vorm veranderd is. Van aap tot vis. Dit is ook meteen het fictieve karakter van wetenschap. We zouden haast vergeten dat geen mens ooit een dinosauriër heeft gezien.
Maar het element van de fictie is nog subtieler aanwezig in de harde wetenschappelijke feiten. Hierover schreef de Duitse filosoof Hans Vaihinger aan het begin van de vorige eeuw een belangrijk boek: ’De filosofie van het Alsof’. Daarin laat hij zien dat er maar weinig verschil bestaat tussen feit en fictie. Beide termen impliceren allebei een proces van maken, creatie. Voor fictie is dat evident, maar ook feit bestaat niet zonder onze verbeeldingskracht. Sterker nog, geen enkele kennisvorm kan zonder fictie. Hij noemt de verschillende ficties van wetenschappen: de fysica draaide lange tijd om de fictie van het atoom, de ethiek steunt op de fictie van de vrije wil, de theologie om die van God en de onsterfelijkheid en de biologie om de fictie van de vitale kracht. Maar de sterkste voorbeelden van het fictieve karakter van feiten zijn te vinden in de wiskunde, waarin niet alleen écht gerekend kan worden met onbestaande imaginaire getallen, zoals de wortel uit min één, maar waarmee we ook nog eens heuse machines aan de gang kunnen houden. Deze letterlijk niet voor te stellen getallen hebben in een wiskundig systeem een onmisbare functie. De hele moderne cultuur steunt op een fundament van zulke ficties.
En wat is het fundamentele verschil tussen bewust en onbewust verzonnen? Er is nog steeds geen God en daarmee is religie nog steeds slechts een mening en een hobby.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 15:26 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Nee.
Denken dat God een bewust verzinsel is (zoals een personage uit een film dat is), gaat recht tegenover de recente bevindingen van de cognitieve neurowetenschappen in. Die laten juist zien dat religie net als taal door een proces van evolutie is ontstaan, buiten het menselijk bewustzijn om.
Bewust verzinnen is het bewust construeren van iets, van bijv. een personage voor je boek. Onbewust verzinnen is wat schizofrenen doen: dingen zien die er niet zijn. Eigenlijk is het echter onmogelijk. 'Verzinnen' is een bewuste actie. Schizofrene waanbeelden worden niet verzonnen, maar dringen zich aan het bewustzijn op.quote:Op zondag 29 maart 2009 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En wat is het fundamentele verschil tussen bewust en onbewust verzonnen? Er is nog steeds geen God en daarmee is religie nog steeds slechts een mening en een hobby.
quote:Op zondag 29 maart 2009 14:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Bewust verzinnen is het bewust construeren van iets, van bijv. een personage voor je boek. Onbewust verzinnen is wat schizofrenen doen: dingen zien die er niet zijn. Eigenlijk is het echter onmogelijk. 'Verzinnen' is een bewuste actie. Schizofrene waanbeelden worden niet verzonnen, maar dringen zich aan het bewustzijn op.
Als geloof (als cognitief fenomeen) een 'mening' of 'hobby' is, waarom reduceren wij taal dan niet tot mening? Waarom heeft taal wel bestaansrecht en een intuïtief verlangen naar het Hogere niet? Is dat omdat taal wel in het plaatje van je perfecte mens past, en geloof als het Allzumenschliches niet?
Bedoel je dat de mens transcendentie bereikt (of heeft) of dat er een transcendent 'iets' is? Kan je ook iets specifieker uitleggen wat je bedoelt?quote:Op zondag 29 maart 2009 16:22 schreef Scaurus het volgende:
Het transcendente.
Ik heb in het verleden de eerste gelovigen al vergeleken met schizofrenen: ze hoorden stemmen en hadden visioenen en dachten dat het echt was.quote:Op zondag 29 maart 2009 14:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Bewust verzinnen is het bewust construeren van iets, van bijv. een personage voor je boek. Onbewust verzinnen is wat schizofrenen doen: dingen zien die er niet zijn. Eigenlijk is het echter onmogelijk. 'Verzinnen' is een bewuste actie. Schizofrene waanbeelden worden niet verzonnen, maar dringen zich aan het bewustzijn op.
Taal is een instrument, geen feit waar ik naar bid.quote:Als geloof (als cognitief fenomeen) een 'mening' of 'hobby' is, waarom reduceren wij taal dan niet tot mening? Waarom heeft taal wel bestaansrecht en een intuïtief verlangen naar het Hogere niet? Is dat omdat taal wel in het plaatje van je perfecte mens past, en geloof als het Allzumenschliches niet?
Ik heb dat verlangen niet. Ik wil feiten, geen nep-zekerheden. Dat zijn troostlapjes voor kinderen.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:33 schreef Scaurus het volgende:
Transcendent, bovennatuurlijk, goddelijk: noem het zoals je wilt. Dat de mens daar naar verlangt betekent niet dat er zoiets als transcendentie mogelijk is. (Spreekt voor zich, maar ik zeg het maar even voordat ik weer voor gelovige uitgemaakt wordt.)
Dat betwijfel ik. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat zelfs de meest virulente atheïsten moeilijke/traumatische gebeurtenissen uit hun leven verklaren met goddelijke interventie, een doel erachter zoeken. Het leven heeft geen zin, maar wij kunnen niet anders dan naar zin zoeken.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb dat verlangen niet. Ik wil feiten, geen nep-zekerheden. Dat zijn troostlapjes voor kinderen.
Taal is niet zozeer instrument, maar creëert eerder een eigen werkelijkheid an sich.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Taal is een instrument, geen feit waar ik naar bid.
Tja misschien is dat het. Niet zozeer antitheïsme. Maar een afkeer van het transcedente.quote:
Volgens mij verlangt een mens naar 'reden', 'oorzaak' of een antwoord op 'waarom'. Dat het antwoord bovennatuurlijk of goddelijk kan zijn, betekent niet dat de zoektocht zich daar naar richt. Antwoorden kunnen makkelijk ook in het natuurlijke gevonden worden, de meeste antwoorden halen we daar.quote:Op zondag 29 maart 2009 16:33 schreef Scaurus het volgende:
Transcendent, bovennatuurlijk, goddelijk: noem het zoals je wilt. Dat de mens daar naar verlangt betekent niet dat er zoiets als transcendentie mogelijk is. (Spreekt voor zich, maar ik zeg het maar even voordat ik weer voor gelovige uitgemaakt wordt.)
Ja dat kan je zo voelen.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:25 schreef Scaurus het volgende:
Een allergie tegen mystiek, romantiek en sentiment. Wat een leeg leven moet dat zijn!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |