Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die samenvatting is er wel, maar krijgt de Tweede Kamer niet. De staatssecretaris is dus slecht bezig (maar dat wisten wel al)
Overigens: volgens de staatssecretaris is de JSF de beste optie dus krijgt de kamer de rest van de gegevens niet... Hoezo doordrukken?
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.quote:Op vrijdag 3 april 2009 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.
Ik ben pro JSF maar de gang van zaken nu zijn niet bijster zuiver
quote:Meer twijfels in KamerVan Uhm: JSF is de beste keus
ma 06 apr 2009, 05:30
DEN HAAG, maandag - Zowel voor de krijgsmacht als de BV Nederland is het een gigantische domper als de Tweede Kamer deze maand besluit de twee JSF-testtoestellen toch niet aan te schaffen. Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm vindt dat de keuze voor het beste materiaal voorop gesteld moet worden, als de politiek grote offers van zijn manschappen vraagt.
Tot nu toe hield hij zich erg op de vlakte in de discussie over de JSF als beoogd opvolger van de F-16. Van Uhm zegt zich niet in het politieke steekspel te willen mengen, maar slechts militair advies te geven. "We zijn op zoek gegaan naar het beste 'duizenddingendoekje'. Want we moeten de missie kunnen uitvoeren, maar ook overleven. Er moet echter wel een basis zijn waarbij informatie van experts objectief wordt opgenomen. Als mensen los van de werkelijkheid argumenteren, houdt het op. Tegen spoken kan ik niet vechten", meldt de hoogste militair van ons land.
Met de aanschaf van de testtoestellen krijgt Nederland volgens Van Uhm een eenmalige kans om de piloten optimaal voor te bereiden. Maar ook het Nederlandse bedrijfsleven, dat orders en werkgelegenheid binnenhaalt met het JSF-project, mist in zijn ogen een unieke kans wanneer er alsnog wordt afgehaakt. "Als je nu de boot mist, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?"
Deze maand neemt de Tweede Kamer een beslissing over de aankoop van twee testtoestellen. Naast de linkse oppositie en de PVV lijkt ook coalitiepartij PvdA met de aanschaf in de maag te zitten.
Kamer twijfelt
Een Kamermeerderheid voor aanschaf van twee JSF-testtoestellen komt op de tocht komt te staan nu de PvdA aarzelt over haar steun. Van Uhm wijst erop dat de Joint Strike Fighter (F35) concurrenten zoals de Saab Gripen ver voor blijft in de kandidatenvergelijking. De huidige F-16 is in zijn ogen op een gegeven moment gewoon op. "Ook voor onze grondtroepen, waar ze ook in de wereld opereren, levert de JSF een schat aan informatie waardoor we bijvoorbeeld bermbommen eerder kunnen opsporen. Onze tests zijn zuiver geweest, bevestigen diverse onafhankelijke instanties. Als dat in twijfel wordt getrokken moet je je afvragen wat er aan de hand is in Nederland."
Vandaag roept de Kamer de hele dag talloze experts op voor een hoorzitting over de opvolging van de F-16 om vervolgens eind deze maand de keuze te maken over de testtoestellen. De Defensie-deskundigen zijn de grote afwezigen, wat de viersterrengeneraal betreurt.
quote:Adviseurs: JSF levert zeker 600 banen op
Gepubliceerd: 6 april 2009 14:16 | Gewijzigd: 6 april 2009 14:19
Door een onzer redacteuren
quote:NRC--Den Haag, 6 april. De Nederlandse deelname aan het JSF-project levert tussen de 600 en 1.200 arbeidsplaatsen op. Dat heeft zowel het Centraal Planbureau (CPB) als adviesbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) vandaag verklaard in de Tweede Kamer. De werkgelegenheid is een argument in de discussie over de JSF.
Het Planbureau had eerder kritische kanttekeningen geplaatst bij een rapport van PWC over de economische effecten van de nieuwe straaljager. Volgens PWC levert de JSF tot 2050 meer dan 16 miljard euro en 50.000 manjaren werk op. Tijdens een hoorzitting in de Kamer verklaarde CPB-directeur G. Gelauff dat de nieuwe banen andere verdringen: „De JSF creëert banen, maar het creëert ook andere banen niet.” PWC-partner en hoogleraar economie W. Velthuijsen toont zich positief over het mogelijke effect: „Als je een euro uitgeeft in deze industrie, levert dat 35 cent op in de rest van economie.”
De Kamer moet binnenkort instemmen met de aankoop van de eerste twee JSF-testtoestellen. Commandant der strijdkrachten Peter van Uhm pleitte vanmorgen in De Telegraaf voor de JSF: „Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
quote:
Stimulans voor de economie is niet waar te maken (pas achteraf en heel vaak blijken dit soort projecten dan alleen maar geld gekost te hebben) en beste produkt: idem.quote:„Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
We zijn dus belogen. De eerdere cijfers spraken over veel meer banen maar dat meldt het rechtse ANP niet.quote:
Wat een goede argumenten allemaal...quote:Ondernemingsraden pleiten voor JSF
Uitgegeven: 6 april 2009 14:05
Laatst gewijzigd: 6 april 2009 14:05
DEN HAAG - FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden van luchtvaartbedrijven als Stork, Dutch Aero, Axxiflex, Aeronamic en Fokker ELMO hebben maandag de Tweede Kamer meer dan tweeduizend handtekeningen voor de aanschaf van het gevechtsvliegtuig JSF aangeboden.
De handtekeningen stonden onder een petitie die pleitte voor behoud van de ''banenmotor JSF''. Hetty Kijzers van de FNV benadrukte dat de vakbond nog steeds erg kritisch is over het werkgelegenheidseffect van de gedoodverfde opvolger van de F-16. Zij benadrukte dat de politiek ervoor moet zorgen dat de banen die de JSF oplevert, wel in Nederland erbij komen en niet wegvloeien naar het buitenland.
De Vries
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) liet weten blij te zijn met de steun van de ondernemingsraden en de FNV. ''Tenslotte is in tijden van economische crisis elke baan er een.'' Tijdens de hoorzitting in de Kamer over de JSF bleek dat de productie van het gevechtsvliegtuig Nederland tot 2052 tussen de 600 en 1200 banen oplevert.
© ANP
En dat verspreid over 40 jaar...quote:Op maandag 6 april 2009 15:20 schreef -jos- het volgende:
600 banen voor 6 miljard, dan betaal je dus ff 10 miljoen per baan. Goed argument hoor
Dat is juist mijn punt, die kregen ze niet, iets van 6000 pagina`s is geen samenvattingquote:Op maandag 6 april 2009 13:24 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.
lol. Maar het is wel het beste product hoor!quote:Op maandag 6 april 2009 15:20 schreef -jos- het volgende:
600 banen voor 6 miljard, dan betaal je dus ff 10 miljoen per baan. Goed argument hoor
Dat doet ze altijd.quote:Op maandag 6 april 2009 21:03 schreef MaastrichtEnzo het volgende:
De regering moet door middel van belastingen geld uit het productieve gedeelte van onze
economie weg halen.
en die andere producten zijn nuttiger?quote:Op maandag 6 april 2009 21:03 schreef MaastrichtEnzo het volgende:Dat geld kan dus niet meer gebruikt worden om andere producten te kopen.
net als 90% van alle subsidies?quote:Op maandag 6 april 2009 21:03 schreef MaastrichtEnzo het volgende:
(Oorlogs materieel voegt trouwens ook geen kapitaal toe het is productie die bedoeld is om dingen
kapot te maken en gaat zelf ook vaak verloren)
Meewerken aan de JSF betekent meewerken aan het beste product in de gevechtsvliegtuigensector. En dat betekent dat Nederlandse bedrijven waarde toevoegen aan dit product. Het is uitermate handig om economisch voordeel te boeken bij het kopen van wapens die je toch al nodig hebt. Als we immers de Gripen kopen, worden er hier helemaal geen banen gecreëerd.quote:Op maandag 6 april 2009 21:03 schreef MaastrichtEnzo het volgende:
Even los of de JSF wel of niet het beste vliegtuig is:
De JSF gaat niks toevoegen aan onze economie!
De regering moet door middel van belastingen geld uit het productieve gedeelte van onze
economie weg halen. Dat geld kan dus niet meer gebruikt worden om andere producten te kopen.
(Oorlogs materieel voegt trouwens ook geen kapitaal toe het is productie die bedoeld is om dingen
kapot te maken en gaat zelf ook vaak verloren)
Wat de overheid dus hooguit doet is werk verplaatsen.... wat de overheid creëert aan " staats"
banen gaat immers verloren in de echte economie doordat belasting word geheven.
Ik wil een paraplu over de Randstad, want dat is goed voor de economie.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een gekke gedachte toch, dat men bij aanschaf van een vliegtuig eigenlijk praat over het stimuleren van de economie.
En verder vergeten we maar even dat de JSF geëxporteerd gaat worden en dat er meer dan 3000 van verkocht gaan worden, met o.a. Nederlandse kleppen en vleugels.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:20 schreef MaastrichtEnzo het volgende:
Nee hoor.
Nogmaals de overheid haalt een paar miljard uit onze echte economie om
deze toestellen te kunnen kopen. Met deze weg genomen miljarden word vervolgens
een order gedaan. Een aantal Nederlandse bedrijven krijgen dan inderdaad wat orders
maar dan van geld wat uit de economie onttrokken is....
Dus er is niks bijgekomen qua economische waarde alleen door de overheid opnieuw verdeeld.
Mee eens dat het een hoogtechnologisch toestel is. Maar goed wat levert het ons echt op?
Krijgen wij ook centjes als Amerika die dingen aan andere landen verkoopt? dacht het niet he?
Natuurlijk moeten we altijd belasting betalen.. het is wel altijd onze taak om kritisch te kijken waar
het naar toe gaat. Het is nog niet bewezen dat de JSF de beste optie is. Ik vind zowiso dat bij het aanschaffen van wapens economische belangen mee mogen spelen.
Zo, 3000 maar liefst? Door wie dan wel? En welk Nederlands bedrijf gaat die kleppen en die vleugels dan maken? Allemaal? En hoeveel banen levert het dan op? Structureel? In plaats van wat dan?quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:50 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
En verder vergeten we maar even dat de JSF geëxporteerd gaat worden en dat er meer dan 3000 van verkocht gaan worden, met o.a. Nederlandse kleppen en vleugels.
Geef jij maar eens aan waarom je via de aankoop van vliegtuigen banen wil creëren. Dat kan veel efficienter.quote:Op dinsdag 7 april 2009 01:31 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zo, 3000 maar liefst? Door wie dan wel? En welk Nederlands bedrijf gaat die kleppen en die vleugels dan maken? Allemaal? En hoeveel banen levert het dan op? Structureel? In plaats van wat dan?
Waarom zou ik dat moeten aangeven?quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geef jij maar eens aan waarom je via de aankoop van vliegtuigen banen wil creëren. Dat kan veel efficienter.![]()
Omdat jij het aantal gegenereerde banen uit het JSF project als een belangrijke graadmeter ziet voor zijn succes.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat moeten aangeven?
Juist niet.quote:Op dinsdag 7 april 2009 13:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat jij het aantal gegenereerde banen uit het JSF project als een belangrijke graadmeter ziet voor zijn succes.
We krijgen een stel gevechtsvliegtuigen welke onze piloten in staat stellen hun taken naar behoren te voldoen. Dat is het hoofddoel van de aankoop van een nieuw type vliegtuig.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:20 schreef MaastrichtEnzo het volgende:
Maar goed wat levert het ons echt op?
Ik denk dat dat het beste argument is wat de JSF lobby heeft plus dat de luchtmacht het als de ideale opvolger van de F16 ziet.quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:56 schreef Mortaxx het volgende:
Oh en de JSF is gewoon het beste natuurlijk
Defensie, inclusief de luchtmacht, hoorde ook bij de coalition of the willing bij de invasie in Irak, terwijl Nederland daar niet bij hoorde. Defensie heeft al lang besloten dat ze de VS achterna willen lopen, die is in die zin niet a-politiek. Dat geeft op zich niet zo, het is alleen niet de bedoeling dat defensie zelf politieke keuzes gaat maken en dat die overgenomen worden onder het mom van het beste vliegtuig. De kamer bepaalt wat de rol van defensie gaat zijn en wat de positie van Nederland in de wereld moet worden, en de kamer moet dus ook bepalen welk vliegtuig daarbij hoort.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk dat dat het beste argument is wat de JSF lobby heeft plus dat de luchtmacht het als de ideale opvolger van de F16 ziet.
Op papier is het het beste, maar zolang je geen volwaardig rondvliegend vliegtuig hebt kan je van alles beweren. Wat ze nooit hadden moeten doen is het koppelen van 'meedoen aan het ontwikkelen' aan 'vrijwel zeker dat dat de opvolger wordt'.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het beste argument is wat de JSF lobby heeft plus dat de luchtmacht het als de ideale opvolger van de F16 ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |