Dat gaat altijd samen met de salamitactiek. Begraaf critici in papier en verstrooi de feiten.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:24 schreef Bowlingbal het volgende:
9000 pagina's over geluid, en niemand die dat even samengevat heeft?
en die 40 miljoen pagina's, echt, print hij de rauwe data uit ofzo?
Hoezo gelul?quote:Op woensdag 1 april 2009 23:10 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Niet te filmen zeg. Wat een gelul. Wat een leugens.
quote:Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) moet zijn huiswerk overdoen en de vergadering over de aanschaf van twee testtoestellen van het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF) wordt uitgesteld. Maar de Kamer neemt er nog wel deze maand een besluit over.
Dat zei voorzitter Hans van Baalen van de vaste Kamercommissie voor Defensie vandaag na afloop van een ongebruikelijke procedurevergadering. In de besloten vergadering, waarvoor steeds meer Kamerleden werden opgetrommeld, stemde een meerderheid voor het terugsturen van de jaarraportage over het project Vervanging F-16 van De Vries.
De Vries wil nog deze maand een handtekening zetten voor de aanschaf van twee JSF-testtoestellen.
Had ook niet anders verwacht, met een rapportage van miljoenen pagina's. Als een adviseur dat voor een klant zou doen zou ie ook head-first het gebouw uitgepleurd worden.quote:Op donderdag 2 april 2009 18:41 schreef Stupendous76 het volgende:
Nou, het blijft allemaal geheim, maar De Vries moet zijn werk opnieuw doen:
[..]
Haha inderdaad, net alsof een Tweede Kamerlid even 9000 paginas door gaat nemen.quote:Op donderdag 2 april 2009 19:55 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Had ook niet anders verwacht, met een rapportage van miljoenen pagina's. Als een adviseur dat voor een klant zou doen zou ie ook head-first het gebouw uitgepleurd worden.
Lijkt wel een guppie met vleugelsquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:56 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Ja, de vliegende walrus is idd wel beter.![]()
[ afbeelding ]
Lockheed is op commercieel gebied minstens zo professioneel als Boeing trouwens.
Compensatie-orders. Nederland bestelt een aantal van die dingen, Lockheed (kan) productie naar Stork (of andere bedrijven) verplaatsen. Maar goed, het zal geen massa's mensen aan het werk zetten. Het is heel specialistisch werk en dat is opzich wel goed voor onze zogenaamde kenniseconomie. Maar niks is zeker en het kan zijn dat Lockheed besluit om alles in lage loon landen te laten vervaardigen.quote:Op donderdag 2 april 2009 22:56 schreef Man-E-Faces het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe de aanschaf van een stel van die dingen werkgelegenheid creert. Want dat was een van de argumenten toch?
Maar die hadden ze waarschijnlijk al.quote:Op vrijdag 3 april 2009 13:46 schreef Atlanticus het volgende:
Stork en Lockheed werken met meerjarencontracten hoor.
De topman van Stork vertelde in een interview op BNR dat Lockheed een nieuwe opdrachtgever voor hun was door het JSF project. Er zijn nu zelfs vervolg opdrachten gekomen die niets met JSF te maken hebben. In die zin heeft de JSF de deur opengezet voor Stork.quote:Op vrijdag 3 april 2009 14:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar die hadden ze waarschijnlijk al.
Ik heb er niet naar gekeken, gezien de produkten die Stork maakt leek het mij logisch dat ze al leverden aan bijvoorbeeld Lockheed. En ik weet dat er andere bedrijven die onderdelen maken voor de JSF. Maar, tot nu toe is dat redelijk beperkt (want JSF nog niet in produktie) en onduidelijk (want Lockheed maakt geen langetermijnafspraken) En het werk dat hierheen komt is vaak dusdanig gespecialiseerd zodat 'de werkgelegenheid' helemaal niet zo veel toeneemt als wordt beweerd.quote:Op vrijdag 3 april 2009 15:58 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
De topman van Stork vertelde in een interview op BNR dat Lockheed een nieuwe opdrachtgever voor hun was door het JSF project. Er zijn nu zelfs vervolg opdrachten gekomen die niets met JSF te maken hebben. In die zin heeft de JSF de deur opengezet voor Stork.
Eigenlijk wel NL gebruikt juist de huidige f16 van f15 tot a10 tot u2 en dat is precies wat de jsf ook moet gaan doenquote:Op woensdag 1 april 2009 20:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zou dus wel eens de kern van de zaak kunnen zijn. Hij moet 10 typen vervangen, en dan krijg je dus een compromisvliegtuig. Nederland zocht als ik mij niet vergis vervanging voor de F16, niet voor de A-10 t/m de U-2. En dan gaat het natuurlijk ergens knellen, waar dan weer wat op gevonden moet worden, waardoor het duurder wordt.
Maar Nederland had die 10 typen niet, en ambieert ook helemaal niet al die taken te kunnen vervullen waarvoor je niet alleen 10 typen nodig had, maar ook een heel groot leger. Nederland heeft gewoon een vliegtuig nodig dat alle vliegtuigen minder dan de allerbeste uit de lucht kan schieten, en dat gronddoelen kan raken. Dat wij dan een vliegtuig hebben dat de rol van de A-10 kan overnemen, lijkt me vooral voor de Amerikanen heel erg makkelijk.
Zweden lijkt qua eisen aan zijn defensiemacht natuurlijk veel meer op Nederland. Die willen ook geen vliegtuig voor in een grootscheepse luchtaanval of iets dergelijks. En die maken dan ook een vliegtuig wat veel meer op de F16 lijkt dan de JSF
Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die samenvatting is er wel, maar krijgt de Tweede Kamer niet. De staatssecretaris is dus slecht bezig (maar dat wisten wel al)
Overigens: volgens de staatssecretaris is de JSF de beste optie dus krijgt de kamer de rest van de gegevens niet... Hoezo doordrukken?
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.quote:Op vrijdag 3 april 2009 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja een raar gebeuren idd, en het lijkt er idd op dat het nu wel een heel smerig spelletje aan het worden is politiek gezien.
Ik ben pro JSF maar de gang van zaken nu zijn niet bijster zuiver
quote:Meer twijfels in KamerVan Uhm: JSF is de beste keus
ma 06 apr 2009, 05:30
DEN HAAG, maandag - Zowel voor de krijgsmacht als de BV Nederland is het een gigantische domper als de Tweede Kamer deze maand besluit de twee JSF-testtoestellen toch niet aan te schaffen. Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm vindt dat de keuze voor het beste materiaal voorop gesteld moet worden, als de politiek grote offers van zijn manschappen vraagt.
Tot nu toe hield hij zich erg op de vlakte in de discussie over de JSF als beoogd opvolger van de F-16. Van Uhm zegt zich niet in het politieke steekspel te willen mengen, maar slechts militair advies te geven. "We zijn op zoek gegaan naar het beste 'duizenddingendoekje'. Want we moeten de missie kunnen uitvoeren, maar ook overleven. Er moet echter wel een basis zijn waarbij informatie van experts objectief wordt opgenomen. Als mensen los van de werkelijkheid argumenteren, houdt het op. Tegen spoken kan ik niet vechten", meldt de hoogste militair van ons land.
Met de aanschaf van de testtoestellen krijgt Nederland volgens Van Uhm een eenmalige kans om de piloten optimaal voor te bereiden. Maar ook het Nederlandse bedrijfsleven, dat orders en werkgelegenheid binnenhaalt met het JSF-project, mist in zijn ogen een unieke kans wanneer er alsnog wordt afgehaakt. "Als je nu de boot mist, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?"
Deze maand neemt de Tweede Kamer een beslissing over de aankoop van twee testtoestellen. Naast de linkse oppositie en de PVV lijkt ook coalitiepartij PvdA met de aanschaf in de maag te zitten.
Kamer twijfelt
Een Kamermeerderheid voor aanschaf van twee JSF-testtoestellen komt op de tocht komt te staan nu de PvdA aarzelt over haar steun. Van Uhm wijst erop dat de Joint Strike Fighter (F35) concurrenten zoals de Saab Gripen ver voor blijft in de kandidatenvergelijking. De huidige F-16 is in zijn ogen op een gegeven moment gewoon op. "Ook voor onze grondtroepen, waar ze ook in de wereld opereren, levert de JSF een schat aan informatie waardoor we bijvoorbeeld bermbommen eerder kunnen opsporen. Onze tests zijn zuiver geweest, bevestigen diverse onafhankelijke instanties. Als dat in twijfel wordt getrokken moet je je afvragen wat er aan de hand is in Nederland."
Vandaag roept de Kamer de hele dag talloze experts op voor een hoorzitting over de opvolging van de F-16 om vervolgens eind deze maand de keuze te maken over de testtoestellen. De Defensie-deskundigen zijn de grote afwezigen, wat de viersterrengeneraal betreurt.
quote:Adviseurs: JSF levert zeker 600 banen op
Gepubliceerd: 6 april 2009 14:16 | Gewijzigd: 6 april 2009 14:19
Door een onzer redacteuren
quote:NRC--Den Haag, 6 april. De Nederlandse deelname aan het JSF-project levert tussen de 600 en 1.200 arbeidsplaatsen op. Dat heeft zowel het Centraal Planbureau (CPB) als adviesbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) vandaag verklaard in de Tweede Kamer. De werkgelegenheid is een argument in de discussie over de JSF.
Het Planbureau had eerder kritische kanttekeningen geplaatst bij een rapport van PWC over de economische effecten van de nieuwe straaljager. Volgens PWC levert de JSF tot 2050 meer dan 16 miljard euro en 50.000 manjaren werk op. Tijdens een hoorzitting in de Kamer verklaarde CPB-directeur G. Gelauff dat de nieuwe banen andere verdringen: „De JSF creëert banen, maar het creëert ook andere banen niet.” PWC-partner en hoogleraar economie W. Velthuijsen toont zich positief over het mogelijke effect: „Als je een euro uitgeeft in deze industrie, levert dat 35 cent op in de rest van economie.”
De Kamer moet binnenkort instemmen met de aankoop van de eerste twee JSF-testtoestellen. Commandant der strijdkrachten Peter van Uhm pleitte vanmorgen in De Telegraaf voor de JSF: „Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
quote:
Stimulans voor de economie is niet waar te maken (pas achteraf en heel vaak blijken dit soort projecten dan alleen maar geld gekost te hebben) en beste produkt: idem.quote:„Als je nu niet instapt, mis je de hele reis. In een tijd van crisis laat je een stimulans voor de economie toch niet lopen, terwijl het ook nog eens het beste product is?”
We zijn dus belogen. De eerdere cijfers spraken over veel meer banen maar dat meldt het rechtse ANP niet.quote:
Wat een goede argumenten allemaal...quote:Ondernemingsraden pleiten voor JSF
Uitgegeven: 6 april 2009 14:05
Laatst gewijzigd: 6 april 2009 14:05
DEN HAAG - FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden van luchtvaartbedrijven als Stork, Dutch Aero, Axxiflex, Aeronamic en Fokker ELMO hebben maandag de Tweede Kamer meer dan tweeduizend handtekeningen voor de aanschaf van het gevechtsvliegtuig JSF aangeboden.
De handtekeningen stonden onder een petitie die pleitte voor behoud van de ''banenmotor JSF''. Hetty Kijzers van de FNV benadrukte dat de vakbond nog steeds erg kritisch is over het werkgelegenheidseffect van de gedoodverfde opvolger van de F-16. Zij benadrukte dat de politiek ervoor moet zorgen dat de banen die de JSF oplevert, wel in Nederland erbij komen en niet wegvloeien naar het buitenland.
De Vries
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) liet weten blij te zijn met de steun van de ondernemingsraden en de FNV. ''Tenslotte is in tijden van economische crisis elke baan er een.'' Tijdens de hoorzitting in de Kamer over de JSF bleek dat de productie van het gevechtsvliegtuig Nederland tot 2052 tussen de 600 en 1200 banen oplevert.
© ANP
En dat verspreid over 40 jaar...quote:Op maandag 6 april 2009 15:20 schreef -jos- het volgende:
600 banen voor 6 miljard, dan betaal je dus ff 10 miljoen per baan. Goed argument hoor
Dat is juist mijn punt, die kregen ze niet, iets van 6000 pagina`s is geen samenvattingquote:Op maandag 6 april 2009 13:24 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Hoezo? Misschien vroegen ze gewooon om een samenvatting. Die kamerleden zijn geen natuurkundigen of geluidstechnici, dus zoveel hebben ze niet aan technische rapporten van miljoenen pagina's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |