Ik vecht niet voor het recht om varkensvlees in een moskee te eten, ook niet om moslims het land uit te kieperen of om de bijbel in zijn geheel te verbieden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Je doet alsof vrouwen en homo's momenteel in Nederland geen vrijheden hebben..... en je wil het gelijkheidsbeginsel - wat ook voor vrouwen en homo's geldt trouwens, omdat ook sexuele voorkeur en geslacht beschermd wordt - uit de grondwet slopen zoals Wilders wil?
Mensenkinderen, als je jou zo hoort zou je denken dat de sharia in Nederland een feit is ofzo.....
Voor jou nog even:
"Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan"
Wat is hier verkeerd aan?
Je praat nu over de Islam als een zuil, dan zijn de moslims in de jaren 60 toch juist goed gemoderniseerd?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:34 schreef Halve_Maen het volgende:
[..]
Ik vecht niet voor het recht om varkensvlees in een moskee te eten, ook niet om moslims het land uit te kieperen of om de bijbel in zijn geheel te verbieden.
Jij weet net zo goed als ik dat moslims nul komma nul keuze hebben de religie te verlaten. Of denk je dat moslims (of andere streng gelovigen) kunnen kiezen om met iemand van hetzelfde geslacht (of een andere religie) te trouwen?
Dit omzeilt onze wetgeving en we mogen hier geen kritiek op uiten omdat we dan racistisch bezig zijn.
Dat is heel mooi. Hopelijk zet dat door en geven ze eens ook hun islamitische denkbeelden op.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:13 schreef JoaC het volgende:
Wel grappig dat ik zo ongeveer om de week nieuwe(als in mensen die ik niet kende, 99% heeft Nederlands paspoort) moslims ontmoet die tevens de westerse cultuur aanhangen.
En dat baseer je op?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:36 schreef JoaC het volgende:
[..]
Je praat nu over de Islam als een zuil, dan zijn de moslims in de jaren 60 toch juist goed gemoderniseerd?
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:06 schreef maartena het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit dat de SGP al jaren vrouwen mag weren uit de politiek, waarom men in plaatsen als Staphorst, RIjssen, etc vrouwen en meisjes kunnen verplichten tot het dragen van een rok - je komt sommige scholen niet in als je in broek komt, ook al regent het pijpenstelen en is het een REGENbroek (die moeten ze dan buiten in het fietshok uit doen).
Dit soort praktijken zijn al decennia normaal in Nederland. Wat voor levenswijze moeten moslims zich precies aanpassen..... aan die zwaar christelijke levenswijze uit de kop van Overijssel, de Veluwe en Oost-Zeeland, of moeten ze zich aanpassen aan JOUW leefwijze in de randstad?
En wat maakt JOUW levenswijze superieur aan de levenswijze van een Gereformeerd gezin uit Rijssen of Putten?
Tuurlijk kan je dat wel uitleggen, dat komt omdat het religie is en daarom durft men het niet aan te raken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:51 schreef hero99 het volgende:
[..]
Dat kan ik je niet uitleggen. Ik vind dat dat net zo goed bestreden moeten worden. Ik ben een tegenstander van ALLE reiligieuze dogma's, ook de Christelijke. Laat daar geen misverstand over bestaan. Homoseksuelen de vrijheid geven zichzelf te zijn, vrouwen niet onderdrukken en dezelfde rechten toekennen, geen doodstraf voor vergrijpen zoals het beledigen van de profeet of voor overspel. Dat noem ik superieur.
Even de Bijbel/Tenach citeren over het feit dat deze geloven zo over niet-gelovigen denkenquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:28 schreef hero99 het volgende:
[..]
Het christelijke en het joodse geloof is beduidend minder militant dan de islam. De term 'strijdbaar' past al helemaal niet bij het Boedhisme van wat ik ervan weet. Waar zijn zelfmoordterroristen die dat doen in naam van het Christendom of het Boedhisme? Ik als heiden kom er in de Bijbel ook niet ongenadig vanaf, maar mijn straf staat mij pas na mijn dood te wachten. Heidenen en anders-gelovigen hoeven niet op aarde bestreden te worden volgens de Bijbel. Het is zelfs teken van een goede tijding als het aantal Christenen op aarde zal afnemen. De overblijvers zullen immers zeer klein in aantal zijn. Zo staat het geschreven. De Islam is niet zo bescheiden. Vrede is volgens de Islam alleen mogelijk als alle mensen moslim zijn.
Jesus was geen legeraanvoerder zoals Mohammed en heeft ook geen mensen onthoofd. Jesus is het voorbeeld voor Christenen, Mohammed is dat voor Moslims. Daarom wil ik geen Moskee in dit land.
Ik zeg niet dat alle Moslims in Nederland extreem zijn in hun denkbeelden. Het zullen er maar zeer weinigen zijn. Maar het gaat om die weinigen die, als ze werkeljk met zo weining zijn, wel in staat zijn om islamitische staten te stichten met Islamitische wettten. En als de ideeen waarop zij zich beroepen niet bestreden worden, dan is het dweilen met de kraan open. Ik vind bovendien dat Christelijk extremisme net zo goed niet getolereerd moet worden, alleen ik ervaar ik dat toch niet als een zo grote bedreiging. Jij doet alsof al die verschillende religies allemaal gelijk zijn aan elkaar, maar dat zijn ze dus niet en de verschillen zijn in mijn ogen zeer zwaarwegend. Daarom niet EN, EN, EN.
Deze vertaling laat de slaven die er ook in staan zelfs buitenboord.quote:Exodus 20:
8Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
quote:Exodus 31
15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
Een vergelijkbare tekst word in Fitna verafschuwtquote:Eerste brief van Petrus 1
24 Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord, en zijn bloem is afgevallen;
25 Maar het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leviticus 20 over homoseksualiteit:quote:13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!Om deze tekst zou in een christelijke staat ook handen afgehakt kunnen wordenquote:8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
Deze tekst predikt ook vrede en vrouwenonderdrukkingquote:1 Korinthiërs 14
33 Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.Als ik hier nog meer teksten van opzoek, zou ik zo een Powerpointpresentatie erover kunnen maken, wedden dat ik dan in Engeland/Amerika geweerd word als ik hem daar in het parlmenent zou willen tonen?quote:1 Timotheüs 2
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
Het gaat immers niet of iets er staat, het staat er immers al honderden jaren, het is hoe je er naar handelt.
Het stellen dat alle religies niet gelijk zijn aan elkaar is hypocriet, je gebruikt immers hetzelfde argument om de islam als minderwaardig te beschouwen.
We leven in een land waar de grondwet ons beschermd tegen idioot handelen, en waar vrijheid gewaarborgd word door gelijkheid. MITS hij goed word toegepast.
Denken is iets anders dan doen.
_____________________________________________________________________________________
EDIT: Ondertussen heb je gezegd tegen dogma's te zijn, dus gebruik dit niet als argument, wel is hierboven een tekenend voorbeeld van dat je geloven niet ondergeschikt aan elkaar moet stellen, iedereen moet naast elkaar kunnen leven, los van geloof. Er moet w.m.b. zelfs aangemoedigd worden met elkaar te leven, want de verzuiling is al bijna verdwenen,
[ Bericht 2% gewijzigd door JoaC op 17-10-2009 19:23:49 ][quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Buiten je zuil trouw je niet, als je van je geloof afvalt word contact met je verbroken. Pas toen we hier vanaf stapten ontstonden de spanningen.quote:
Iemand kan zowel Islamitisch denken als Westers, belangrijkste is dat je je aan de wet houdt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:37 schreef hero99 het volgende:
[..]
Dat is heel mooi. Hopelijk zet dat door en geven ze eens ook hun islamitische denkbeelden op.
Ik ga jou niet volledig quoten, iets wat ik niet al te vaak doe, meer omdat ik dit in nuance wil brengen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:29 schreef Lamon. het volgende:
Aaangezien de TS vraagt om een mening, ben ik (wat niet mijn gewoonte is) even niet van plan om de rest van het topic door te lezen, anders ga ik ergens op reageren.
Wilders is niet vergelijkbaar met Hitler, omdat hij nog niets nuttigs voor Nederland gedaan heeft.
Hitler heeft Duitsland economisch eerst behoorlijk op weg geholpen, voordat hij zijn haatzaaierij in praktijk wist te brengen.
Hij was slim, slecht, maar echt slim.
Niemand kan het in zijn eentje, maar Hitler wist de juiste personen aan te trekken, en had een compleet beleidsplan voor het herstel van Duitsland, of dat enkel van hemzelf af kwam of niet, doet er niet eens zoveel toe. En hij had charisma, dat is niet echt te vinden als je hem nu bekijkt, maar destijds voelden Duitsers een echte leider bij Hitler.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:34 schreef JoaC het volgende:
[..]
Ik ga jou niet volledig quoten, iets wat ik niet al te vaak doe, meer omdat ik dit in nuance wil brengen.
Hjalmar Schacht is verantwoordelijk voor het herstel van de Duitse economie, mede door Keynesiaans denken.
Een van de briljantste economen ooit, die niet echt grote ontdekkingen deed.
Hij had zoals elk groot brein ook mindere kanten, zien wat er buiten zijn denken om gebeurde: Zodra hij (veel te laat) doorhad wat de Endlösung was, en dat deze werd toegepast, is hij zelf in een concentratiekamp gestopt. Hij overleefde dit, waarna hij in Neurenberg werd vrijgesproken van de beschuldigingen. In 1970 overleed hij.
EDIT gedaan
Die Fritsma kan retorisch geniaal uit de hoek komen. Die Fleur Agema zou wmb wel mij in een zusterpakje mogen verzorgen mits ik ziek ben, Graus profileert zich als dierenredder, wat de PvdD stemmen kost. Bijna allemaal doen ze niet onder voor het gemiddelde kamerlid, en zonder uit de hand lopend schandaal zullen ze wel een grote oppositiepartij zijn, (Maar met meer Kamerleden, meer schandalen*)quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:41 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Niemand kan het in zijn eentje, maar Hitler wist de juiste personen aan te trekken, en had een compleet beleidsplan voor het herstel van Duitsland, of dat enkel van hemzelf af kwam of niet, doet er niet eens zoveel toe. En hij had charisma, dat is niet echt te vinden als je hem nu bekijkt, maar destijds voelden Duitsers een echte leider bij Hitler.
Bij Wilders is dat echt niet zo, hoor.
En heb je wel eens gezien wat voor mensen er verder in de PVV zitten?
Wilders schreeuwt maar wat, en het wordt uiteindelijk helemaal niets.
Oppositie-materiaal, hoger hoeven we hem echt niet in te schatten, al is hij voor mij persoonlijk vrij irritant.
Meer is hij niet.
Het is de armoede van echte leiders die zorgt dat een partij als de PVV nog in stand gehouden wordt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:02 schreef JoaC het volgende:
[..]
Die Fritsma kan retorisch geniaal uit de hoek komen. Die Fleur Agema zou wmb wel mij in een zusterpakje mogen verzorgen mits ik ziek ben, Graus profileert zich als dierenredder, wat de PvdD stemmen kost. Bijna allemaal doen ze niet onder voor het gemiddelde kamerlid, en zonder uit de hand lopend schandaal zullen ze wel een grote oppositiepartij zijn, (Maar met meer Kamerleden, meer schandalen*)
*= CDA weet bijna alles binnenskamers te houden, wat tevens al een schandaal op zich is in mijn ogen
Ik zie dlosse fracties die af en toe nog wat te vertellen hebben, maar ik denk dat we sinds Colijn ook geen "Sterke Man" hebben gehad. Drees had nog wel zijn functie, en zag in dat de AOW mee moest veranderen met de leeftijdsverwacht, en als D'66er vind ik dat van Mierlo ook nog iets te zeggen had, maar die heeft nooit de volledige kans gehad.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:11 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Het is de armoede van echte leiders die zorgt dat een partij als de PVV nog in stand gehouden wordt.
We leggen de lat steeds lager.
Obama heeft een beetje charisma en belooft veel, en ze geven hem meteen al de nobelprijs.
Laatst was de geboortedag van Gandhi en ik heb me weer eens in zitten lezen over wat die man gedaan heeft, en als je dat doet en 2 minuten later de tv aanzet, wat ik zelden nog doe, en je ziet een politicus spreken, dan verlies ik meteen interesse.
Het stelt allemaal weinig voor, en als er niet heel snel iemand opstaat die wel wat te zeggen heeft, vrees ik dat ik voor het eerst in mijn leven blanco moet gaan stemmen.
Het feit dat *JIJ* tegen *ALLE* religieuze dogma's bent..... hoeft nog niet te betekenen dat we een wet moeten adopteren die bepaalde religieuze dogma's per wet verbiedt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:51 schreef hero99 het volgende:
Dat kan ik je niet uitleggen. Ik vind dat dat net zo goed bestreden moeten worden. Ik ben een tegenstander van ALLE reiligieuze dogma's, ook de Christelijke. Laat daar geen misverstand over bestaan. Homoseksuelen de vrijheid geven zichzelf te zijn, vrouwen niet onderdrukken en dezelfde rechten toekennen, geen doodstraf voor vergrijpen zoals het beledigen van de profeet of voor overspel. Dat noem ik superieur.
Onzin. Moslims kunnen heel goed kiezen om Christen te worden, en er zijn moslims in Nederland die dat ook doen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 18:34 schreef Halve_Maen het volgende:
Jij weet net zo goed als ik dat moslims nul komma nul keuze hebben de religie te verlaten. Of denk je dat moslims (of andere streng gelovigen) kunnen kiezen om met iemand van hetzelfde geslacht (of een andere religie) te trouwen?
Je mag alle kritiek hebben van de wereld, daar zijn we gelukkig een vrij land voor.quote:Dit omzeilt onze wetgeving en we mogen hier geen kritiek op uiten omdat we dan racistisch bezig zijn.
Goh, en daarmee los je alle problemen op met je "zolang diegene zich maar aan de wet houden" ?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:20 schreef JoaC het volgende:
[..]
Iemand kan zowel Islamitisch denken als Westers, belangrijkste is dat je je aan de wet houdt.
Iemand kan zowel Christelijk denken als Westers, belangrijkste is dat je je maar aan de wet houdt.
Iemand kan zowel Xenofobisch denken als Westers, belangrijkste is dat je je maar aan de wet houdt.
Iedereen moet kunnen denken zoals hij wilt, belangrijkste is dat diegene zich aan de wet houdt.
Bedankt voor je inhoudelijke toevoeging.quote:Op zondag 18 oktober 2009 02:00 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Goh, en daarmee los je alle problemen op met je "zolang diegene zich maar aan de wet houden" ?
Ehm...voor Theo van Gogh kwam jouw zalvende uitspraak net iets te laat.
Dan moet je vooral het gelijkheidsbeginsel uit de Grondwet willen slopen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 05:00 schreef hero99 het volgende:. Ik wil dat wij in stand houden wat wij hebben.
Als de islam zo gevaarlijk is, waarom bestaan er dan moslims die niemand kwaad doen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 05:00 schreef hero99 het volgende:
Inderdaad, het gaat mij niet om nog betere rechten, dat heb ik ook niet gezegd, daarmee is het best goed gesteld. Ik wil dat wij in stand houden wat wij hebben. Ik denk dat het in veel Islamitische landen met die rechten niet zo goed gesteld is als bij ons en ik denk dat dat direct samenhangt met de Islam. (Wat denk jij daarvan?) Daarom denk ik dat die cultuur op die punten minder is dan de onze. Ja, ik denk dat de Islam ons niets goeds brengt en daarom geweerd moet worden. Je verwijt mij dat het mij er alleen maar om te doen is de Islam weg te krijgen uit Nederland. Maar dat wil ik ook en daar maak ik toch ook geen geheim van? Je moet niet doen alsof nu ineens de aap uit de mouw komt. Ik heb daar al veel argumenten voor aangedragen. Wat jij moet doen is mij duidelijk maken dat mijn redenen om de Islam de wantrouwen niet gegrond zijn.
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:15 schreef JoaC het volgende:
[..]
Even de Bijbel/Tenach citeren over het feit dat deze geloven zo over niet-gelovigen denken
[..]
Deze vertaling laat de slaven die er ook in staan zelfs buitenboord.
Natuurlijk moet er ook een straf op staan:
[..]
[..]
Een vergelijkbare tekst word in Fitna verafschuwt
Onder de spoiler staat Deuteronomium 13, een boek waarin naast steniging ook genocide wordt aangeraden. Christenen zouden bij het letterlijk handelen volgens dit boek de holocaust goed kunnen pratenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leviticus 20 over homoseksualiteit:
[..]
[..]
Om deze tekst zou in een christelijke staat ook handen afgehakt kunnen worden
Deze tekst predikt ook vrede en vrouwenonderdrukking
[..]
[..]
Als ik hier nog meer teksten van opzoek, zou ik zo een Powerpointpresentatie erover kunnen maken, wedden dat ik dan in Engeland/Amerika geweerd word als ik hem daar in het parlmenent zou willen tonen?
Het gaat immers niet of iets er staat, het staat er immers al honderden jaren, het is hoe je er naar handelt.
Het stellen dat alle religies niet gelijk zijn aan elkaar is hypocriet, je gebruikt immers hetzelfde argument om de islam als minderwaardig te beschouwen.
We leven in een land waar de grondwet ons beschermd tegen idioot handelen, en waar vrijheid gewaarborgd word door gelijkheid. MITS hij goed word toegepast.
Denken is iets anders dan doen.
_____________________________________________________________________________________
EDIT: Ondertussen heb je gezegd tegen dogma's te zijn, dus gebruik dit niet als argument, wel is hierboven een tekenend voorbeeld van dat je geloven niet ondergeschikt aan elkaar moet stellen, iedereen moet naast elkaar kunnen leven, los van geloof. Er moet w.m.b. zelfs aangemoedigd worden met elkaar te leven, want de verzuiling is al bijna verdwenen,
Dat klopt, maar dan had ik het moeten hebben over de Islam en het Christendom en niet slechts over de heilige boeken. Een moslim gelooft dat de Koran van begin tot eind door Mohammed is geschreven en letterlijk gedicteerd door Allah. Alles wat daarin staat is dus het woord van Allah en mag niet in twijfel worden getrokken. Bij de Bijbel is dat niet het geval. Vraag een christen wat de wil van zijn God is met betrekking tot hoe te leven en hoe met andere mensen en andere geloven om te gaan, en hij zal je verwijzen naar de leer van Jezus die de zoon van God was en dus, door middel van de onbegrijpelijke drie-eenheid, God zelf. Er staan wrede wetten in het Oude Testament, maar christenen geloven dat Jezus een nieuwe leer bracht en dat zij zich aan die wetten dienen te houden. Daarom spreken we ook over het Christendom, vernoemd naar Jezus Christus en zijn leer. Een ware christen zal zich dus beroepen op wat Jezus zegt in Matteüs 5:44, waar staat: 'Maar ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen.' In de vijfde Soera, het laatste vers dat Mohammed schreef, staat dat zij die niet in Allah geloven hier op aarde gestraft moeten worden door kruisiging of de doodstraf. Geen enkele moslim kan hiervan beweren dat dat niet de Heilige Waarheid is. Daarmee zouden ze immers zeggen dat Allah een leugenaar is.
quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:00 schreef hero99 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dan had ik het moeten hebben over de Islam en het Christendom en niet slechts over de heilige boeken. Een moslim gelooft dat de Koran van begin tot eind door Mohammed is geschreven en letterlijk gedicteerd door Allah. Alles wat daarin staat is dus het woord van Allah en mag niet in twijfel worden getrokken. Bij de Bijbel is dat niet het geval. Vraag een christen wat de wil van zijn God is met betrekking tot hoe te leven en hoe met andere mensen en andere geloven om te gaan, en hij zal je verwijzen naar de leer van Jezus die de zoon van God was en dus, door middel van de onbegrijpelijke drie-eenheid, God zelf. Er staan wrede wetten in het Oude Testament, maar christenen geloven dat Jezus een nieuwe leer bracht en dat zij zich aan die wetten dienen te houden. Daarom spreken we ook over het Christendom, vernoemd naar Jezus Christus en zijn leer. Een ware christen zal zich dus beroepen op wat Jezus zegt in Matteüs 5:44, waar staat: 'Maar ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen.' In de vijfde Soera, het laatste vers dat Mohammed schreef, staat dat zij die niet in Allah geloven hier op aarde gestraft moeten worden door kruisiging of de doodstraf. Geen enkele moslim kan hiervan beweren dat dat niet de Heilige Waarheid is. Daarmee zouden ze immers zeggen dat Allah een leugenaar is.
Ik print de hele tekst om de context niet te misleidenquote:In Mattheus 10: zegt Jezus het volgende:
1 En Zijn twaalf discipelen tot Zich geroepen hebbende, heeft Hij hun macht gegeven over de onreine geesten, om dezelve uit te werpen, en om alle ziekte en alle kwale te genezen.
2 De namen nu der twaalf apostelen zijn deze: de eerste, Simon, gezegd Petrus, en Andreas, zijn broeder; Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder;
schilderij van Caravaggio: De inspiratie van Matthëus» meer
3 Filippus en Bartholomeüs; Thomas en Mattheüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Lebbeüs, toegenaamd Thaddeüs;
4 Simon Kananites, en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.
6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
7 En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
8 Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.
9 Verkrijgt u noch goud, noch zilver, noch koper geld in uw gordels;
10 Noch male tot den weg, noch twee rokken, noch schoenen, noch staf; want de arbeider is zijn voedsel waardig.
11 En in wat stad of vlek gij zult inkomen, onderzoekt, wie daarin waardig is; en blijft aldaar, totdat gij daar uitgaat.
12 En als gij in het huis gaat, zo groet hetzelve.
13 En indien dat huis waardig is, zo kome uw vrede over hetzelve, maar indien het niet waardig is, zo kere uw vrede weder tot u.
14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.
15 Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.
16 Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.
17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen.
18 En gij zult ook voor stadhouders en koningen geleid worden, om Mijnentwil, hun en den heidenen tot getuigenis.
19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
21 En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.
23 Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.
24 De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
25 Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij den Heere des huizes Beëlzebul hebben geheten, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!
26 Vreest dan hen niet; want er is niets bedekt, hetwelk niet zal ontdekt worden, en verborgen, hetwelk niet zal geweten worden.
27 Hetgeen Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor, predikt dat op de daken.
28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
29 Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
30 En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
31 Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
32 Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
33 Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
40 Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.
41 Die een profeet ontvangt in den naam eens profeten, zal het loon eens profeten ontvangen; en die een rechtvaardige ontvangt in den naam eens rechtvaardigen, zal het loon eens rechtvaardigen ontvangen.
42 En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |