Maar is er niet zoiets meer als een soort van belastingvrije voet van rond de 10.000 euro?quote:Op zondag 22 maart 2009 17:29 schreef Serinde het volgende:
[..]
Vreemd dat je over 2007 alle ingehouden belasting terug hebt gekregen, Als ik snel even reken zou je over je loon ad ¤ 8.905 een kleine drieduizend belasting kwijt zijn, minus de heffingskortingen blijft over te betalen ¤ 590. Er was ¤ 613 ingehouden dus een kleine teruggaaf. Hoe je op ¤ 613 teruggaaf terecht bent gekomen (zonder aftrekposten) is mij een raadsel.
Die 53 euro over 2008 klopt wel.
Oh. Wacht. Ik ontvang natuurlijk geen studiefinanciering meer sinds vorig jaar. Maar ontvang nog wel een lening van de IBG. Die lening hoef ik bij studiekosten natuurlijk niet op te geven als studiefinanciering?quote:Op zondag 22 maart 2009 17:39 schreef Serinde het volgende:
De belastingvrije voet als zodanig bestaat niet meer. Het klopt wel dat je tot een bepaald inkomen geen belasting betaalt, aangezien de verschuldigde belasting dan per saldo minder is dan of evenveel is als de heffingskorting waar je recht op hebt. Met een inkomen van ¤ 9.000 zit je daar al boven.
Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heffingskorting
quote:Verhoging specifieke uitgaven. Is uw (gezamenlijke) drempelinkomen
niet hoger dan ¤ 31.589, dan mag u hier een
extra post opvoeren van 1,13x het totaalbedrag aan specifieke
uitgaven.
Lees eerst de toelichting op de studiekosten van DJ eens door. (Link staat in de OP.)quote:Op zondag 22 maart 2009 17:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh. Wacht. Ik ontvang natuurlijk geen studiefinanciering meer sinds vorig jaar. Maar ontvang nog wel een lening van de IBG. Die lening hoef ik bij studiekosten natuurlijk niet op te geven als studiefinanciering?
Dat zou natuurlijk ineens wel dik 2000 euro extra aftrekposten geven.
Ja.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:40 schreef Daph_ het volgende:
Teeveepee![]()
Ben op dit moment bezig met mijn aangifte voor 2008. Ik ben voltijd student met een bijbaan (en heb stage gelopen in 2008) en woon nog thuis. Ik heb inmiddels de premie voor mijn aanvullende ziektekostenverzekering en de 23 euro voor huisapotheek ingevuld als aftrekposten.
Nu lees ik op internet het volgende:
[..]
Kan ik dit daadwerkelijk opvoeren? Zo ja, dan wordt dit waarschijnlijk 1,13 * 23 euro = 26. Klopt dit?
Je kunt je aangifte 2007 corrigeren. Je kunt het in ieder geval niet opvoeren in 2008.quote:Ik ben nog een aangifte newbe, doe het dit jaar voor het eerst zelf![]()
Ik zag op mijn aangifte van 2007 dat de aanvullende premie voor mijn ziektekostenverzekering over 2007 niet is afgetrokken. Kan ik dit alsnog doen?
Thanks voor het antwoord alvast
Thanks.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Je kunt je aangifte 2007 corrigeren. Je kunt het in ieder geval niet opvoeren in 2008.
Groot onderhoud. Kan nog wel even duren.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:31 schreef Nizno het volgende:
tvptje
even kijken of MAW de glazen bol nog terug krijgt voor het eind van dit topic
Shit, ingewikkeld zeg.quote:Op zondag 22 maart 2009 18:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees eerst de toelichting op de studiekosten van DJ eens door. (Link staat in de OP.)
Want ik denk dat je een denkfout maakt.
Kan dat nog steeds, ook al heb je de def binnen?quote:Op zondag 22 maart 2009 18:56 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt je aangifte 2007 corrigeren. Je kunt het in ieder geval niet opvoeren in 2008.
Ja. Verzoeken om een ambtshalve correctie.quote:Op zondag 22 maart 2009 19:04 schreef Verbal het volgende:
[..]
Kan dat nog steeds, ook al heb je de def binnen?
V.
Voor MAW:quote:Op zondag 22 maart 2009 19:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Groot onderhoud. Kan nog wel even duren.
tuurlijk kun je met deze vragen ook bellen.quote:Op zondag 22 maart 2009 19:25 schreef Zwansen het volgende:
Kun je ook met dit soort vragen de belastingdienst bellen? Of wordt je dan doorverwezen naar sites of belastingadviseurs?
Ik vind het echt extreem omslachtig allemaal.
Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar dingen die voor mij heel logisch of vanzelfsprekend zijn kunnen voor een leek nog heel ingewikkeld zijn. Welk deel (specifiek) begrijp je niet?quote:
Dan moet je even op de VAR kijken of er "winst uit onderneming" staat of "resultaat overige werkzaamheden".quote:Op maandag 23 maart 2009 10:13 schreef teknomist het volgende:
Goedemorgen.
Ik heb een vraag als fiscale n00b zijnde. Ik doe de aangifte voor iemand met een vaste baan van 36 uur in de week. Daarnaast werkt hij als zzp-er ongeveer 30 uur per week. De netto-winst is lager dan zijn jaarinkomen.
Als ik de belastingaangifte voor ondernemers invul en zijn jaaropgave van loondienst erin verwerk moet deze persoon ¤ 6.000 minder belasting afdragen dan wanneer ik het andersom doe. Dit verschil zit het waarschijnlijk in de zelfstandigenaftrek/sociale premies e.d.
Bij de aangifte voor particulieren geef ik dan zijn omzet als zzp-er/kosten (als freelancer) en verwerk ik zijn jaaropgave van zijn loondienst.
Overige informatie: materiele activa waarop afgeschreven wordt (laptops), geen BTW-plicht, huur van een praktijkruimte, BIG-registratie en een VAR-verklaring.
Weet iemand wat voor aangifte ik moet doen?
Het loon volgens de JOG(-en).quote:Op maandag 23 maart 2009 02:31 schreef Zana het volgende:
ik heb een vraag in verband met betaalde bedragen voor lijfrente in Box 1
daar is een "rekenhulp jaarruimte" en hier moet je "inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking in 2007" opgeven, waar haal ik het bedrag vandaan? Is het "Loon" uit de JOG 2007 of het bedrag wat op de pensioenoverzicht staat?
Gefeliciteerd.quote:Op maandag 23 maart 2009 07:45 schreef Daph_ het volgende:
Heb m'n aangifte voor 2008 gisteren ingediend. Krijg 369 euri terug
hm, bedanktquote:
Ok, en wat moet ik dan in elk geval doen?quote:Op maandag 23 maart 2009 10:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan moet je even op de VAR kijken of er "winst uit onderneming" staat of "resultaat overige werkzaamheden".
Ik heb al mijn 5 jaar stufi verbruikt. Ik heb nu een 0 euro lening met OV.quote:Op maandag 23 maart 2009 00:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar dingen die voor mij heel logisch of vanzelfsprekend zijn kunnen voor een leek nog heel ingewikkeld zijn. Welk deel (specifiek) begrijp je niet?
Omdat ik dus wel een OV heb, moet ik dus gebruik maken van de berekening met normbedragen? Dat zal dus betekenen dat voor mij het volgende geldt:quote:Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.
Mijn berekening:quote:HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 - ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten - 1.099,02 - ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 - ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 - ontvangen beurs)
Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.
Uit de OP:quote:Op maandag 23 maart 2009 12:11 schreef Gehannes het volgende:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je geld terg gestort wordt?
Of:quote:Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2009 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2009 bericht. Je krijgt dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terugkrijgt. Meestal zul je dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2008 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvang je de definitieve aanslag over 2008. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2009. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2009 ontvangen.
Ok thnx, maar ik heb vorig jaar mijn huisarts 80 km verderop gehad omdat het de bedoeling was terug te verhuizen. En dat was allemaal in goed over leg met me huisarts ook. En mn ziekenhuis zat daar dus ook. Dat maakt de belastingdienst geen bal uit neem ik aan ?quote:Op maandag 23 maart 2009 12:26 schreef allsystemshalt het volgende:
Het is 19 cent per kilometer.
Reken met een routeplanner b.v. die van de anwb.
De belastingdienst weet waar je huis woont dus rommelen met de afstand zou ik niet doen
Als er in het stukje wat je van mij quote staat:quote:Op maandag 23 maart 2009 11:43 schreef Zwansen het volgende:
...
Omdat ik dus wel een OV heb, moet ik dus gebruik maken van de berekening met normbedragen?
Nee, er staat (normbedrag) - ontvangen beurs. Een OV is geen ontvangen beurs, zoals ook al valt op te maken uit mijn quote die jij aanhaalt.quote:Dat zal dus betekenen dat voor mij het volgende geldt:
Mijn berekening:
Periode I: 183.17 x 6 = 1099.02 - (6 maanden OV?)
Periode II: 185.42 x 6 = 1108.02 - (6 maanden OV?)
Moet ik wel of niet de OV als Stufi zien en zo ja, als hoeveel? (68*2/maand?)
Ok, en deze kosten moeten toch bij de specifieke uitgaven?quote:Op maandag 23 maart 2009 13:27 schreef allsystemshalt het volgende:
Nee als je kan aantonen dat je huisarts 80 km verderop is zou dat geen probleem moeten zijn.
Dank je. Dus als ik het nu goed begrijp betekent dit dat ik dus het normbedrag overhou als aftrekpost?quote:Op maandag 23 maart 2009 13:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als er in het stukje wat je van mij quote staat:
Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een OV-jaarkaart
Wat zou het antwoord op je vraag dan zijn?
[..]
Nee, er staat (normbedrag) - ontvangen beurs. Een OV is geen ontvangen beurs, zoals ook al valt op te maken uit mijn quote die jij aanhaalt.
Help!quote:Op maandag 23 maart 2009 12:36 schreef TAX001 het volgende:
Ik heb een vraag mbt studiekosten; voor mijn opleiding (duurt 2 jaar, gestart in sept 2008) gebruik ik mijn laptop (gekocht in dec. 2007).
Mag ik deze nog afschrijven voor 2008 (en volgend jaar voor 2009)?
Lees de OP.quote:
Het moet wel via de DigiD.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:16 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik heb voor mezelf gebruik gemaakt van het downloaden van gegevens. Nu wil ik voor een 2e persoon de aangifte invullen via het programma en nu lukt het me niet om deze gegevens te downloaden? Weten jullie hoe dit werkt?
lukt je ook niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:42 schreef ryan_atwood het volgende:
Ja, snap ik maar hoe werkt dat dan in het programma? Ik kan het niet vinden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |