abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66810222

Het is weer zover: het aangifteseizoen is begonnen. Het aangifteprogramma 2008 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kunnen weer aan het puzzelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Dit is deel 5 van het Belastingaangifte 2008 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2008. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Vóór 1 april 2009 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2008 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte 2008 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2009 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2008 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 13 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2013 geld terugvragen.

Aangifte doen Je kunt op 2 manieren aangifte doen: elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 downloaden. op papier Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen. De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2008 extra te gaan controleren op giften.

Nieuwe service Vanaf 1 maart kun je gebruikmaken van een nieuwe service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2009 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2009 bericht. Je krijgt dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terugkrijgt. Meestal zul je dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2008 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvang je de definitieve aanslag over 2008. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2009. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2009 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente? Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt: - vanaf 1 juli 2008: 5,15% - vanaf 1 oktober 2008: 5,45% - vanaf 1 januari 2009: 4,90% Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Extra Studiekosten Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten. Don James heeft voor de studiekosten een uitgebreide post gemaakt. Deze vind je hier.

Ziektekosten Omdat er erg vaak dezelfde vragen lang komen over de (algemene) ziektekosten, staat hier een overzicht van de aftrekbare en niet-aftrekbare ziektekosten. Zo staat hier o.a. dat de premie voor de basisverzekering niet aftrekbaar is in 2008. Ook is de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW komen te vervallen als aftrekpost. Daar staat tegenover dat je de zorgtoeslag ook niet meer hoeft op te geven c.q. te corrigeren op de aftrekbare kosten. Ook is de drempel van de ziektekosten sterk verminderd.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Deel 1 van de serie vind je hier. Deel 2 van de serie vind je hier. Deel 3 van de serie vind je hier. Deel 4 van de serie vind je hier.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Deze OP vind je hier.

Teruggeplaatst van "http://wiki.fok.nl/index.php/Belastingaangifte_2008"

[ Bericht 7% gewijzigd door Five_Horizons op 08-03-2009 10:34:18 ]
pi_66810239
wil een modje ff de hyperlinks aanpassen? dank jewel...
pi_66810261
en dan gelijk maar een vraag:

kan dit jaar de ingehouden inkomesnafhankelijke bijdrage aan de ZVW nog afgetrokken worden?
pi_66810427
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 21:32 schreef Babbelzz het volgende:
en dan gelijk maar een vraag:

kan dit jaar de ingehouden inkomesnafhankelijke bijdrage aan de ZVW nog afgetrokken worden?
Nee dat is dit jaar niet mogelijk.
pi_66810718
Ik heb ook een vraagje, eentje voor de experts van dit topic.

Is een kroon aan te melden als hulpmiddel? En zo ja, kan ik de kosten van de behandeling waarbij de kroon is geplaatst daar dan ook bij meenemen.

Ik weet dat hier wat jurisprudentie over verschenen is, maar ik weet niet zeker of ik helemaal up to date ben:
1- Eerst was er de uitspraak van de rechtbank die zei dat het wel aan te merken is als hulpmiddel en dat de kosten van het plaatsten daarbij ook meegenomen kunnen worden bij de specifieke ziektekosten.
2 - Het laatste wat ik kan vinden is de uitspraak van het Hof die het vorenstaande weer compleet van tafel veegt.

Nu is mijn vraag, kan ik hier nu nog wat mee doen. Wellicht volgt nog een cassatieberoep en een uitspraak van de Hoge Raad ooit.

Ik ben door de hofuitspraak niet van plan het op te nemen als specifieke uitgave. Maar misschien is het een idee om bezwaar te maken tegen mijn eigen aangifte en te kijken of er wat uitrolt? Wat zouden jullie doen?
  zaterdag 7 maart 2009 @ 21:47:10 #6
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_66810721
Ik heb een mannetje dat het invult, krijg binnenkort te horen wat ik terug kreeg. (vorig jaar was het 3000 duizend. In 2008 meer verdient, maar ook het 3 dubbele aan aftrekposten, dus ik denk dat ik het zelfde bedrag terug zal krijgen)

is Wexy al gesignaleerd?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_66811079
Hoe kan dit in godsnaam?

Ik heb mijn aangifte ingevuld en had al ca 1600.- teruggekregen via een VT en zou nog eens 1600 ontvangen.

Mijn vriend heeft al 1500 gedokt over 2008 en zou 259 terugkrijgen.

Als wij als fiscaal partners (eigen huis + EV) door t leven gaan krijgen we samen nog eens: ¤4821,- terug!

Kan dit wel?????
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 7 maart 2009 @ 22:51:00 #8
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66812408
Babbelzz kun je de OP even aanpassen door deze pagina er in te plakken ipv alleen jouw tekst?

http://wiki.fok.nl/index.php/Belastingaangifte_2008
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 7 maart 2009 @ 22:52:25 #9
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66812462
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 21:47 schreef hierissieweer het volgende:
Ik heb een mannetje dat het invult, krijg binnenkort te horen wat ik terug kreeg. (vorig jaar was het 3000 duizend. In 2008 meer verdient, maar ook het 3 dubbele aan aftrekposten, dus ik denk dat ik het zelfde bedrag terug zal krijgen)

is Wexy al gesignaleerd?
ja ben hier

Enneuhm als jij 3000duizend euro terug hebt gekregen heb je 3miljoen gekregen??

Doe mij ook zo'n aangifte!!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 7 maart 2009 @ 22:53:52 #10
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66812501
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 21:59 schreef Babbelzz het volgende:
Hoe kan dit in godsnaam?

Ik heb mijn aangifte ingevuld en had al ca 1600.- teruggekregen via een VT en zou nog eens 1600 ontvangen.

Mijn vriend heeft al 1500 gedokt over 2008 en zou 259 terugkrijgen.

Als wij als fiscaal partners (eigen huis + EV) door t leven gaan krijgen we samen nog eens: ¤4821,- terug!

Kan dit wel?????
waarschijnlijk zit je vriend op de grens met bv aftrekposten waardoor het dus inderdaad handiger is om het samen te doen zodat de grens veranderd door beide inkomens.
pi_66813214
Iemand trouwens al uitbetaald gekregen of kan dat niet? Ik heb 3 januari me 2008 aangifte opgestuurd en vorige week me 2007 aangifte
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 7 maart 2009 @ 23:19:37 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66813290
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 23:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand trouwens al uitbetaald gekregen of kan dat niet? Ik heb 3 januari me 2008 aangifte opgestuurd en vorige week me 2007 aangifte
Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.
Vanaf dan begint de verwerking en krijg je bericht voor 1 juli.

Dit geldt dan voor de IB2008.

Over die van 2007 kun je vanaf vorige week tot 3 (of 5) jaar na de datum van aangifte bericht krijgen.
pi_66813336
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 23:19 schreef Nizno het volgende:

[..]

Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.
Vanaf dan begint de verwerking en krijg je bericht voor 1 juli.

Dit geldt dan voor de IB2008.

Over die van 2007 kun je vanaf vorige week tot 3 (of 5) jaar na de datum van aangifte bericht krijgen.
aaah oke op die manier thanks
pi_66813655
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 22:51 schreef Nizno het volgende:
Babbelzz kun je de OP even aanpassen door deze pagina er in te plakken ipv alleen jouw tekst?

http://wiki.fok.nl/index.php/Belastingaangifte_2008
tenk joe: done
pi_66813708
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 22:53 schreef Nizno het volgende:

[..]

waarschijnlijk zit je vriend op de grens met bv aftrekposten waardoor het dus inderdaad handiger is om het samen te doen zodat de grens veranderd door beide inkomens.
maar over welke grens hebben we t dan?

denk ff aan salaris vriend 52000
salaris Babbelzz 39000
hypotheek 155000
en flink wat EV van vriend

wat voor grens hebben we t dan?
  zondag 8 maart 2009 @ 00:30:02 #16
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_66815128
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 22:52 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja ben hier

Enneuhm als jij 3000duizend euro terug hebt gekregen heb je 3miljoen gekregen??

Doe mij ook zo'n aangifte!!

Nee, heel veel aftrekposten en weinig verdient in dat jaar. Dus vandaar.... Dit jaar heb ik aan aftrekposten iets van 5000 euro dus verwacht daar ook wel wat van terug...

het was 3000 of 3duizend. Maar indd geen 3000duizend....

[ Bericht 6% gewijzigd door hierissieweer op 08-03-2009 03:16:19 ]
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_66817841
terugvindaangifte
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_66818911
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 21:47 schreef KneiterS het volgende:
Ik heb ook een vraagje, eentje voor de experts van dit topic.

Is een kroon aan te melden als hulpmiddel? En zo ja, kan ik de kosten van de behandeling waarbij de kroon is geplaatst daar dan ook bij meenemen.

Ik weet dat hier wat jurisprudentie over verschenen is, maar ik weet niet zeker of ik helemaal up to date ben:
1- Eerst was er de uitspraak van de rechtbank die zei dat het wel aan te merken is als hulpmiddel en dat de kosten van het plaatsten daarbij ook meegenomen kunnen worden bij de specifieke ziektekosten.
2 - Het laatste wat ik kan vinden is de uitspraak van het Hof die het vorenstaande weer compleet van tafel veegt.

Nu is mijn vraag, kan ik hier nu nog wat mee doen. Wellicht volgt nog een cassatieberoep en een uitspraak van de Hoge Raad ooit.

Ik ben door de hofuitspraak niet van plan het op te nemen als specifieke uitgave. Maar misschien is het een idee om bezwaar te maken tegen mijn eigen aangifte en te kijken of er wat uitrolt? Wat zouden jullie doen?
ik heb hier ook al heel lang studie naar gedaan maar het blijkt toch ECHT NIET Bij de hulpmiddelen te horen. De BT heb ik hier 3 x over gebeld en 3x kreeg ik inderdaad te horen dat dit GEEN hulpmiddel is (je mag het natuurlijk wel bij de gewone medische kosten zetten maar je wilt natuurlijk die 821 euro extra aftrek...'
Die jurispredentie die jij aanhalt heb ik ook gevonden en als laatste staat bij FiscAlert.nl ook dat hij niet bij hulpmiddelen mag... dus sorry het antwoord is en blijft nee(baal er zelf ook van)
  zondag 8 maart 2009 @ 13:21:51 #19
188742 Rochgel
Ja is geen nee
pi_66823052
TVP ++. Even in de gaten houden
We could build a rocket, fly to the moon
Leave Tuesday morning, and be back for noon
There wasn't nothing, nothing that we couldn't do
Once, when I was little
  zondag 8 maart 2009 @ 16:18:20 #20
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_66829114
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.

Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
  zondag 8 maart 2009 @ 16:18:42 #21
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_66829127
quote:
Op zondag 8 maart 2009 04:26 schreef dndiek het volgende:
terugvindaangifte
pi_66829478
en hoe zit t met de dremepl van ziektekosten dit jaar? is die 12% of lager?
  zondag 8 maart 2009 @ 16:32:06 #23
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_66829532
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:30 schreef Babbelzz het volgende:
en hoe zit t met de dremepl van ziektekosten dit jaar? is die 12% of lager?
http://belastingdienst.nl(...)9-15.html#P540_18544

Kijk hier even zou ik zeggen.
pi_66831128
Ik heb iets vreemd dit jaar..

Programma gedownload, incl. gegevens, ik controleer alles en vul verder in, incl. eigen woning (levenhypo).

Ik krijg terug ¤ xx,xx ? Hm dus veuls te weinig, ik nieuw bestand geopend, handmatig invullen, Zelfde bedrag terug terwijl ik toch echt elk jaar¤ xxxx,xx krijg. Ik download een aanvraag voorlopige teruggaaf voor 2009, vul alles in en ik kan over 2009 ¤ xxxx,xx terugkrijgen. Ik wil geen voorlopige teruggaaf en heb dit over 2008 ook niet gehad, dus er klopt iets niet.

Programma verwijderd, opnieuw gedownload en geinstalleerd, alles ingevuld, en voila, weer ¤ xx,xx terug.
Ik haal vinkje weg bij eigen woning, haalt niets uit, ook dan krijg ik ¤ xx,xx terug. Naar mijn weten hebben ze de hypotheekrenteaftrek niet geschrapt...

Dus met of zonder woning, krijg ik ¤ xx,xx terug, terwijl ik jaarlijks ¤ xxxx,xx terug krijg en ook alvast over 2009 terug kan krijgen. Zit er een foutje in het programma of doe ik iets verkeerd? Alles in ingevuld, betaalde rente, restschuld woning enz....
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 8 maart 2009 @ 18:17:06 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66832784
quote:
Op zondag 8 maart 2009 17:22 schreef Funksoldier het volgende:
Ik heb iets vreemd dit jaar..

Programma gedownload, incl. gegevens, ik controleer alles en vul verder in, incl. eigen woning (levenhypo).

Ik krijg terug ¤ xx,xx ? Hm dus veuls te weinig, ik nieuw bestand geopend, handmatig invullen, Zelfde bedrag terug terwijl ik toch echt elk jaar¤ xxxx,xx krijg. Ik download een aanvraag voorlopige teruggaaf voor 2009, vul alles in en ik kan over 2009 ¤ xxxx,xx terugkrijgen. Ik wil geen voorlopige teruggaaf en heb dit over 2008 ook niet gehad, dus er klopt iets niet.

Programma verwijderd, opnieuw gedownload en geinstalleerd, alles ingevuld, en voila, weer ¤ xx,xx terug.
Ik haal vinkje weg bij eigen woning, haalt niets uit, ook dan krijg ik ¤ xx,xx terug. Naar mijn weten hebben ze de hypotheekrenteaftrek niet geschrapt...

Dus met of zonder woning, krijg ik ¤ xx,xx terug, terwijl ik jaarlijks ¤ xxxx,xx terug krijg en ook alvast over 2009 terug kan krijgen. Zit er een foutje in het programma of doe ik iets verkeerd? Alles in ingevuld, betaalde rente, restschuld woning enz....
maak eens een printscreen van de onderkant van het totaaloverzicht... Misschien halen ze er toch een VT2008 af terwijl jij hem niet gehad hebt oid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')