Nee dat is dit jaar niet mogelijk.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 21:32 schreef Babbelzz het volgende:
en dan gelijk maar een vraag:
kan dit jaar de ingehouden inkomesnafhankelijke bijdrage aan de ZVW nog afgetrokken worden?
ja ben hierquote:Op zaterdag 7 maart 2009 21:47 schreef hierissieweer het volgende:
Ik heb een mannetje dat het invult, krijg binnenkort te horen wat ik terug kreeg. (vorig jaar was het 3000 duizend. In 2008 meer verdient, maar ook het 3 dubbele aan aftrekposten, dus ik denk dat ik het zelfde bedrag terug zal krijgen)
is Wexy al gesignaleerd?
waarschijnlijk zit je vriend op de grens met bv aftrekposten waardoor het dus inderdaad handiger is om het samen te doen zodat de grens veranderd door beide inkomens.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 21:59 schreef Babbelzz het volgende:
Hoe kan dit in godsnaam?
Ik heb mijn aangifte ingevuld en had al ca 1600.- teruggekregen via een VT en zou nog eens 1600 ontvangen.
Mijn vriend heeft al 1500 gedokt over 2008 en zou 259 terugkrijgen.
Als wij als fiscaal partners (eigen huis + EV) door t leven gaan krijgen we samen nog eens: ¤4821,- terug!
Kan dit wel?????
Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:17 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand trouwens al uitbetaald gekregen of kan dat niet? Ik heb 3 januari me 2008 aangifte opgestuurd en vorige week me 2007 aangifte
aaah oke op die manierquote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.
Vanaf dan begint de verwerking en krijg je bericht voor 1 juli.
Dit geldt dan voor de IB2008.
Over die van 2007 kun je vanaf vorige week tot 3 (of 5) jaar na de datum van aangifte bericht krijgen.
tenk joe: donequote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:51 schreef Nizno het volgende:
Babbelzz kun je de OP even aanpassen door deze pagina er in te plakken ipv alleen jouw tekst?
http://wiki.fok.nl/index.php/Belastingaangifte_2008
maar over welke grens hebben we t dan?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
waarschijnlijk zit je vriend op de grens met bv aftrekposten waardoor het dus inderdaad handiger is om het samen te doen zodat de grens veranderd door beide inkomens.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja ben hier
Enneuhm als jij 3000duizend euro terug hebt gekregen heb je 3miljoen gekregen??
Doe mij ook zo'n aangifte!!
ik heb hier ook al heel lang studie naar gedaan maar het blijkt toch ECHT NIET Bij de hulpmiddelen te horen. De BT heb ik hier 3 x over gebeld en 3x kreeg ik inderdaad te horen dat dit GEEN hulpmiddel is (je mag het natuurlijk wel bij de gewone medische kosten zetten maar je wilt natuurlijk die 821 euro extra aftrek...'quote:Op zaterdag 7 maart 2009 21:47 schreef KneiterS het volgende:
Ik heb ook een vraagje, eentje voor de experts van dit topic.
Is een kroon aan te melden als hulpmiddel? En zo ja, kan ik de kosten van de behandeling waarbij de kroon is geplaatst daar dan ook bij meenemen.
Ik weet dat hier wat jurisprudentie over verschenen is, maar ik weet niet zeker of ik helemaal up to date ben:
1- Eerst was er de uitspraak van de rechtbank die zei dat het wel aan te merken is als hulpmiddel en dat de kosten van het plaatsten daarbij ook meegenomen kunnen worden bij de specifieke ziektekosten.
2 - Het laatste wat ik kan vinden is de uitspraak van het Hof die het vorenstaande weer compleet van tafel veegt.
Nu is mijn vraag, kan ik hier nu nog wat mee doen. Wellicht volgt nog een cassatieberoep en een uitspraak van de Hoge Raad ooit.
Ik ben door de hofuitspraak niet van plan het op te nemen als specifieke uitgave. Maar misschien is het een idee om bezwaar te maken tegen mijn eigen aangifte en te kijken of er wat uitrolt? Wat zouden jullie doen?
http://belastingdienst.nl(...)9-15.html#P540_18544quote:Op zondag 8 maart 2009 16:30 schreef Babbelzz het volgende:
en hoe zit t met de dremepl van ziektekosten dit jaar? is die 12% of lager?
maak eens een printscreen van de onderkant van het totaaloverzicht... Misschien halen ze er toch een VT2008 af terwijl jij hem niet gehad hebt oidquote:Op zondag 8 maart 2009 17:22 schreef Funksoldier het volgende:
Ik heb iets vreemd dit jaar..
Programma gedownload, incl. gegevens, ik controleer alles en vul verder in, incl. eigen woning (levenhypo).
Ik krijg terug ¤ xx,xx ? Hm dus veuls te weinig, ik nieuw bestand geopend, handmatig invullen, Zelfde bedrag terug terwijl ik toch echt elk jaar¤ xxxx,xx krijg. Ik download een aanvraag voorlopige teruggaaf voor 2009, vul alles in en ik kan over 2009 ¤ xxxx,xx terugkrijgen. Ik wil geen voorlopige teruggaaf en heb dit over 2008 ook niet gehad, dus er klopt iets niet.
Programma verwijderd, opnieuw gedownload en geinstalleerd, alles ingevuld, en voila, weer ¤ xx,xx terug.
Ik haal vinkje weg bij eigen woning, haalt niets uit, ook dan krijg ik ¤ xx,xx terug. Naar mijn weten hebben ze de hypotheekrenteaftrek niet geschrapt...
Dus met of zonder woning, krijg ik ¤ xx,xx terug, terwijl ik jaarlijks ¤ xxxx,xx terug krijg en ook alvast over 2009 terug kan krijgen. Zit er een foutje in het programma of doe ik iets verkeerd? Alles in ingevuld, betaalde rente, restschuld woning enz....
Opvoeren onder inkomsten uit vroegere dienstbetrekking (pensioen e.d.). Daar kun je de ingehouden loonheffing wel kwijt.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:47 schreef mikekiwi het volgende:
Ook een klein vraagje van deze kant:
Mijn vader heeft afgelopen jaar een eenmalige uitkering gekregen van BPF Bouw; is een zeer klein pensioenbestanddeel dat afgekocht is door BPF Bouw dmv een eenmalige uitkering (ca 2000 euro). Voer ik dit gewoon in als inkomsten of moet ik dit vermelden onder "Periodieke uitkeringen,<...>,of afkoopsommen van periodieke uitkeringen".
Ik zou zelf zeggen die laatste, maar dan heb ik niet de gelegenheid om de inkomstenbelasting die er vanaf is gehaald te vermelden...En dat maakt het een beetje verwarrend.
Iemand een idee?
Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:33 schreef Funksoldier het volgende:
Nee ze halen hem er niet af. Maar als ik bij de totaaloverzichten kijk, zie ik bij "belastbaar inkomen uit werk en woning" alleen mijn loon staan, geen eigen woningforfait die erbij opgeteld is. Dit verklaard van ook het feit dat er niet veranderd als ik het vinkje eigen woning weghaal?
Net geprobeerd op ander pc, opnieuw gedownload en ingevoerd, en zelfde verhaal, geen inkomsten uit eigen woning, en ¤ xx,xx teruggaaf ipv ¤ xxxx,xx
Edit: Ik heb versie 1.30 van het programma.
Je kunt kiezen of je voor heel 2009 als fiscaal partner aangemerkt wilt worden of niet.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:56 schreef Essebes het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het fiscaal partnerschap.
Mijn broer gaat in september 2009 trouwen. Zijn hij en zijn a.s. vrouw dan geheel 2009 automatisch fiscaal parter, of heeft hij voor de maanden januari t/m augustus nog de keuze om dit wel of niet toe te passen?
Inderdaad, ik heb zo goed als dezelfde bedragen als vorig jaar wb loon en woning, en ga van iets meer dan 2 ruggen naar nog geen honderd euro....quote:Op zondag 8 maart 2009 20:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.
Ja wil ik ook wel wetenquote:Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.
Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
volgens Nizno, iets naar boven in deze treat...quote:Op zondag 8 maart 2009 22:12 schreef fespo het volgende:
ik heb op 1 januari aangifte gedaan. (voor het eerst)
weet iemand ongeveer wanneer je dan het geld kan ontvangen?
Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.quote:Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.
Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.
Dus nee, bonnetjes zijn niet verplicht. Maar wel makkelijk.
Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekochtquote:Op maandag 9 maart 2009 15:55 schreef Uro het volgende:
[..]
Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?
je recht vervalt.quote:Op maandag 9 maart 2009 18:54 schreef JumpingJacky het volgende:
Losse vraag, licht verbonden met de aangifte IB: Als je de zorgtoeslag 2008 te laat aanvraagt (dus na 1 april 2009), kan je er dan alsnog aanspraak op maken, of vervalt dan je recht?
Ik heb zojuist maar uitstel van aangifte IB aangevraagd, veel te weinig tijd om alles te regelen. En dat uitstel aanvragen gaat wel erg makkelijk.
Het gaat om pakweg 100 euro aan tweedehands boeken.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekocht
Voor je VT2009 moet je zelf een correctie doen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:01 schreef ShaoliN het volgende:
Goedemorgen,
Ik heb over 2008 teveel terug gekregen voor mijn hypotheek rente aftrek. Dit resulteert dus in een bedrag terug te betalen over de aangifte 2008 inkomstenbelasting.
Hoe zorg ik dat het bedrag wat ik verspreid over 2009 wel klopt? Gaat deze correctie automagisch bij het invullen van de inkomstenbelastingen?
De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Kan ik bij het opvoeren van begrafeniskosten als aftrekpost ook de extra telefoonkosten over de maand van overlijden en eventueel over de maanden erna opvoeren? En mag ik die extra kosten dan gewoon bepalen door het gemiddelde te nemen van een 'normale telefoonrekening' en die ervan af te trekken, of is dat te simpel gedacht? En de extra (telefoon)kosten van anderen (bijvoorbeeld kinderen) i.v.m. het overlijden, mag ik die ook aftrekken op de aangifte van de langstlevende?
Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een vrouw die vorig jaar haar man verloren is.
quote:De volgende uitgaven mag u meetellen:de begrafenis of crematie en de uitvaartdienst de premie of koopsom aan een begrafenis- of crematieverzekeraar die de uitvaart verzorgt. Er mag dan geen recht op restitutie bestaan van de premie of de koopsom advertenties, rouwkaarten, dankbetuigingen en portokosten reis-, verblijf- en telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden bloemen of een krans koffie, thee of een eenvoudige maaltijd op de dag van de begrafenis of crematie voor diegenen die de plechtigheid bijwoonden grafrechten, tenzij er tijdens het leven van de verzekerde ook premierestitutie mogelijk is of de rechten overdraagbaar zijn de grafsteen en grafbedekking of -beplanting de reis- en verblijfkosten in verband met de terminale ziekte van uw fiscale partner of kind jonger dan 27 jaar die in het buitenland verblijft.
De volgende uitgaven mag u niet meetellen:grafonderhoud een herbegrafenis het verlengen van grafrechten de premie voor een uitkering in geld (een risicoverzekering of levensverzekering), ook niet als u dat geld gebruikt om de begrafenis of crematie te betalen successierecht, notariskosten en boedelkosten
Ja, dat had ik al gelezen. Maar ik bedoelde het dus wat specifieker, zoals ik hierboven specificeer.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.![]()
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |