quote:
Op donderdag 26 maart 2009 04:56 schreef niet_links het volgende:[..]
Tuurlijk heb je gelijk dat buitenlanders in Thailand een voorsprong hebben maar aan de andere kant wordt er alles gedaan om ze tegen te houden. Het is heel erg moeilijk een Thaispaspoort te krijgen of een bedrijf op te zetten. Nederland daar worden buitenlanders in de watte gelegd. Het mooiste zou zijn dat iedereen die hier binnen komt niet gelijk recht heeft op uitkeringen e.d.
Ook in Nederland is het heel moeilijk om een paspoort te krijgen. Alleen de gastarbeiders en familie hebben hun paspoort redelijk makkelijk gekregen. Maar ik ken(de) meerdere mensen die hier vanaf de jaren '90 zijn gekomen en die hebben het zeer moeilijk gehad om een paspoort te krijgen. Een familie uit Afghanistan die hier al sinds de jaren 90 zat en omdat de vader als bedreiging werd gezien door de Taliban zou worden uitgezet, en die zijn twee dagen voordat de vreemdelingenpolitie zou komen, verdwenen, oftewel ondergedoken. Nooit meer iets van gehoord, want die zijn ergens anders in Europa gaan wonen omdat ze anders zouden moet vrezen voor hun leven. Dit terwijl die kinderen vloeiend Nederlands spraken en eentje een hbo-opleiding deed. Zoiets gebeurt gewoon in Nederland. Ik vind dat dit soort mensen, die naast dat ze vluchteling zijn ook nog eens een heel leven hebben opgebouwd, recht hebben op een NL paspoort.
Een familie die gelukkig een paspoort kregen met het generaal pardon hebben ook geen makkelijk leven gehad. Zij wonen al meer dan tien jaar in Nederland, eentje zit nu op de universiteit, andere doen het goed op school, spreken vloeiend Nederlands. Zij zijn echt door een hel gegaan. Ze werden van hot naar her gestuurd, hebben nooit duidelijkheid gekregen, hebben jaren in spanning gezeten of ze konden blijven of niet, zijn onbeschoft behandeld, de vader mocht niet werken, maar wilde het dolgraag, ze mochten niets en werden echt als minder behandeld. Daar kan je psychisch aan kapot gaan, of door de stress of door het feit dat je minderwaardig wordt behandeld. Ze kregen wel een uitkering, omdat ze nog niet uitgeprocedeerd waren en dus illegaal, maar zoals ik al zei, wilde die vader gewoon werken. Want de uitkering is heel laag en je verveelt je als je niets mag en je wel graag wil. Dit geldt overigens voor de meesten, zo niet iedereen. De vluchtelingen willen juist werken omdat ze alles willen doen voor hun familie. Vluchten met je hele familie vanuit een conflictgebied is niet makkelijk en goedkoop.
Degenen die niet willen werken zijn familie van de gastarbeiders, maar die zijn bijna allemaal in Nederland geboren en hebben hun paspoort dus om die reden gekregen, omdat dat gewoon de wet is in een democratisch land. Die kan je niet afnemen.
Het is dus belangrijk dat je zulke dingen weet, want de buitenlanders die jij bedoeld zijn gewoon in Nederland geboren, kortom eigenlijk dus gewoon nederlanders.
quote:
Ik denk dat je gelijk hebt dat die mensen graag willen werken, maar dat komt ook omdat ze geen recht op uitkering hebben als illegaal. Ze moeten wel iets voor hun geld doen, als ze recht op een uitkering zouden hebben zou het een ander verhaal zijn.
Als ze inderdaad recht hadden op een uitkering zouden ze die mensonterende klusjes niet doen. Maar als ze meer konden verdienen met een beroep dat niet mensonterend zou zijn, zouden de meesten dat denk ik doen, daarom is ook altijd maar een heel klein percentage van een land werkloos omdat hij/zij dat wil.
Maar van mij hoeft ook niet iedereen toegang te krijgen tot Nederland, zeker niet als het alleen maar om een economisch voordeel is, daarom hoeven zulke illegalen van mij ook nooit een paspoort te krijgen.
quote:
Over die gastarbeiders hoor je me niet echt klagen gaat meer om hun familie die nu er een zooitje van maken en dat is erg. Helaas duft men er niets aan te doen. Ik begrijp ook wel dat uitzetten niet makkelijk is en heel erg lastig. Echter heel erg lastig is iets anders als onmogelijk. Raddraaiers moet je hier gewoon niet hebben het is al erg genoeg dat er Nederlandse Tokkies zijn. Die buitenlandse Tokkies moet je gewoon niet hebben.
Het is niet alleen lastig, het is ook onmogelijk. Tenminste, in theorie is natuurlijk alles mogelijk, maar zolang die mensen nooit hebben gelogen over hun identiteit, kan een paspoort niet worden afgenomen volgens de wet. Die wet kan wel veranderen, maar dan moet er eerst een overgrote meerderheid komen van PVV-achtige partijen die de grondwet flink willen veranderen en schijt heeft aan internationale afspraken en dus eigenlijk een paria wil worden in Europa. Aangezien ik niet verwacht dat 2/3 van de Nederlanders dat wil, is het dus eigenlijk onmogelijk. De 'buitenlandse raddraaiers' zijn voor de wet dezelfde als de 'Nederlandse Tokkies'; beide hebben ze de nederlandse nationaliteit, en welke termonologie jij gebruikt doet er voor de wet niet toe (helaas voor jou).
quote:
Zolang mensen netjes werken en zich aan de regels houden heb ik er geen problemen mee. (wel natuurlijk als ze hun cultuur gaan opdringen zoals gescheiden zwemmen enzo).
Helaas is het zo dat de mensen die het beste voor hebben met Nederland en heel graag willen werken, dat niet kunnen omdat Nederland op die manier probeert zo weinig mogelijk paspoorten te verstrekken. Ontmoedigingsbeleid noemen ze dat. De enige fout die is gemaakt, is het kiezen voor gastarbeiders (maarja, zonder hen was de economie misschien al veel eerder naar de klote gegaan).
quote:
Maar goed dit probleem is lastig en ik zie het nu vanuit de andere kant. Ik wil hier heel veel maar wordt door de Thaise regering enorm tegen gehouden. Dan denk ik goh wat hebben die buitenlanders in Nederland het goed ze moeten gewoon niet zeuren.
De familie van gastarbeiders, de meeste marokkanen en turken, moeten niet zeuren. Daar ben ik het helemaal mee eens, omdat ik dus genoeg mensen ken die enorm hard hebben moeten vechten voor een paspoort, terwijl ze ook nog eens de vreselijkste dingen hebben meegemaakt.
Ook jij en ik en elke andere geboren Nederlander moet niet zeuren over dingen in Nederland, omdat wij hier allemaal het geluk hebben dat wij in een hoog ontwikkeld land zijn geboren. Maar toch staan nederlanders bekend om het zeuren, omdat ze niet anders gewend zijn en een mens altijd meer wilt.
Maar je maakt een fout als je denkt dat echte buitenlanders het hier makkelijk hebben, want iedereen die ik ken en hier als (niet-westerse) buitenlander kwam heeft het niet makkelijk gehad. Dat westerse buitenlanders hier makkelijker aan de slag komen komt omdat dat internationale afspraken zijn, maar die hoor ik ook nergens over zeuren.
(Het is erg chaotisch geschreven allemaal, omdat ik weinig tijd had en het dus snel moest)
17 mei 2009: Bekerfinale: s.c. Heerenveen - FC Twente 2-2 (5-4)