abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:07:23 #176
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_71027523
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:04 schreef mmascha het volgende:
Na Bockworst en augurk voeren we een discussie of gerookte zalm wel mag?
Ziet er wel goed uit allebei!

Ik moet het ook maar weer eens maken, veel te lang geleden. Zag gister dat ik niet eens rijst in huis heb. Moet mijn standaardvoorraad maar weer eens aanvullen. (En de nigiri saus van n0a maken!)

AllRight: was zit er in die witte bakjes onderaan? De ene is viskuis met wasabi. (Waar koop je dat?) En die andere?
Bockworst Nee dat zou ik nooit doen. Maar ik heb het hier niet over welke zalm wel of niet mag, maar mijn vraag is welke zalm de sushi tent gebruikt, dat vind ik namelijk verreweg het lekkerst.
pi_71030582
quote:

Ik moet het ook maar weer eens maken, veel te lang geleden. Zag gister dat ik niet eens rijst in huis heb. Moet mijn standaardvoorraad maar weer eens aanvullen. (En de nigiri saus van n0a maken!)

AllRight: was zit er in die witte bakjes onderaan? De ene is viskuis met wasabi. (Waar koop je dat?) En die andere?
Wasabi tobiko heb ik als ik me niet vergis ook bij de AH XL gezien. Verder hebben ze het ook bij de Sligro en bij House of Caviar in de Bijenkorf (iig in Rotterdam).
pi_71030806
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:07 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Bockworst Nee dat zou ik nooit doen. Maar ik heb het hier niet over welke zalm wel of niet mag, maar mijn vraag is welke zalm de sushi tent gebruikt, dat vind ik namelijk verreweg het lekkerst.
Wat wel en niet mag is sowieso hopeloos. Je hebt ook amerikaanse sushi etc. Oorspronkelijk hoort alles rauw te zijn, omdat het rollen van vis in rijst bedoeld was als opslag en goed houden van vis. later zijn ze de rijst erbij gaan eten.

Je kunt beter vragen welk gedeelte van de zalm ze gebruiken. Ik vraag bij de visboer altijd om sashimi kwaliteit. Maar ook de diepvrieszalm werkt prima.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:36:10 #179
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_71032008
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:58 schreef Pheno het volgende:

[..]

Wat wel en niet mag is sowieso hopeloos. Je hebt ook amerikaanse sushi etc. Oorspronkelijk hoort alles rauw te zijn, omdat het rollen van vis in rijst bedoeld was als opslag en goed houden van vis. later zijn ze de rijst erbij gaan eten.
Was een beetje verkeerd geformuleerd: wat wel en niet hoort is het idd.
Alles kan en alles mag wat mij betreft! Van alles proberen is het leukst en vaak het lekkerst!
Ik heb een keer met mijn schoonzus sushi gemaakt. Ik deed zalm vaak met hartige ingredienten zoals roomkaas enzo. Zij stopte er mango bij. Dat is nu mijn favoriete combinatie:zalm met mango. Mmm!

En over het bewaren: ik rol de niet aangesneden rollen altijd strak in huishoudfolie en dan in de koelkast. Maarja, vers blijft het allerlekkerste!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_71036426
quote:

Die witte bakjes inderdaad Tobikko groen en dat andere bakje had ik wasabi dipsaus ingedaan maar dat was geen succes. Het lekkerste is nog steeds soyasaus met wat wasabi er doorheen vind ik.

Die Tobikko had ik ook in orange en gekocht bij de Makro net als de rest van de vis. Er lag ook rauwe wilde zalm uit Alaska en die zag er echt super uit.

Ik wil ook eens experimenteren met vlees van de Schotse Hooglander.(super zuiver vlees is dat) Daar eerst een stoofpotje van maken en dan als een soort van Lumper maar dan Sushi. M'n gevoel zegt dat dat heerlijk moet zijn, maar moet het eerst maar eens proberen.

Voorlopig veel experimenteren, dat bevalt goed zo.
pi_71036718
Let er op dat je moet oppassen dat het niet te nattig wordt met zo'n stoofpotje? Ik ben ooit vergeten wat uit te lekken en je hele rol dondert in elkaar
pi_71048219
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:28 schreef AllRight het volgende:
Gisteren enthousiaste eters gehad. Zelf sushi en temaki gemaakt

Smaakte heerlijk

We zijn op de goede weg! Veel oefenen en veel eten dan komt het wel goed

[ afbeelding ][/URL]
wow, goed bezig

als je nog een keer testers nodig hebt

ik heb vandaag alle benodigde spullen gekocht, alleen nog goede vis nodig. zaterdag maar eens even richting Hanos, misschien dat ze me daar kunnen helpen.
pi_71049880
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:53 schreef Pheno het volgende:
Let er op dat je moet oppassen dat het niet te nattig wordt met zo'n stoofpotje? Ik ben ooit vergeten wat uit te lekken en je hele rol dondert in elkaar
En hoe was de smaak desondanks?

En Byte me helaas vrijwillegers c.q. "proefdieren" genoeg
pi_71136213
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:07 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ik zou dan weer geen zalm doen, heb het niet zo op vis. Maar hou wel van sushi, en dan wordt het veel expirimenteren met vlees. Enkel bockworst of knakworst zou ik nooit doen, denk dat dat niet zo lekker is. MAar wilde de combinatie met augurk en komkommer wel eens proberen, wan daar had ik al eens sushi's mee gemaakt.

Misschien trouwens iemand nog tips over welke vlees een beetje te doen is in sushi? En ja, ook al is het voornamelijk vis wat er in een sushi zit, maar who cares...
pi_71140883
"Sashimi" onder de rundvlees. Ik zou zeggen, haal een rundercarpaccio
Prima te gebruiken op de nigiri sushi.

Voor de rest moet ik ook even denken...Vlees heeft het probleem nogal te aanwezig te zijn als smaak.

Ik ben nog wat gaan zoeken: ham met daikon (of asperge, lijkt me ook wel wat eigenlijk).

En tartaar (duh). Prim in gunkan makai. (zeg maar de bootsushi stijl

[ Bericht 27% gewijzigd door Pheno op 20-07-2009 09:17:18 ]
pi_71452921
Hier ook een sushi liefhebber

Nu enkele malen zelf geprobeerd en het gaat steeds beter. Ik heb de meeste moeite met het vinden van de goede bereidingswijze van de rijst.
Rijst haal ik bij de toko, net zoals de azijn en de nori vellen. Het liefst maak ik maki rolletjes. Vis haal ik bij de visboer, ik hem hem zelfs zover gekregen dat ik binnenkort wat sushi voor hun maak in ruil voor een mooi stuk tonijn of zalm
Hier nog een foto van wat sushi die ik laatst gemaakt had, niet heel duidelijk maar het kan ermee door.

Als saus gebruik ik vaak gezeefde chilisaus (dus zonder die chiliflakes, gewoon even door de zeef halen), Soja van kikkoman, wasabi en wat suiker. Heerlijk!

Op de foto zie je wellicht dat de rijst heel los en korrelig is. De andere keer is hij weer lekker vochtig... het blijft moeilijk die rijst!
pi_71506243
De sushi's zijn in ieder geval al mooi rond gerold! Bij mij zijn ze me nog te vierkant. Ja en de rijst is gewoon een kwestie van veel doen. Op een gegeven ogenblik krijg je dat steeds beter onder de knie. Maar dan moet je wel bijhouden hoe je het hebt gedaan. Anders ben je het de volgende keer weer kwijt. Tenminste bij mij.

Krijg altijd trek bij sushi-plaatjes
pi_71511215
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 00:32 schreef AllRight het volgende:
De sushi's zijn in ieder geval al mooi rond gerold! Bij mij zijn ze me nog te vierkant. Ja en de rijst is gewoon een kwestie van veel doen. Op een gegeven ogenblik krijg je dat steeds beter onder de knie. Maar dan moet je wel bijhouden hoe je het hebt gedaan. Anders ben je het de volgende keer weer kwijt. Tenminste bij mij.

Krijg altijd trek bij sushi-plaatjes
Volgens mij hoort maki sushi juist een wat vierkante vorm te hebben. Zie bijv. dit filmpje

Ik moet ook snel weer eens sushi maken, ik krijg ook behoorlijk trek na het kijken in dit topic.
pi_71517435
De rijst was op. Dus ik moest wel nieuwe halen, zeker als ik morgen weer ga rollen, kneden en eten ga.

Ik denk dat ik er na deze aankoop weer tegen kan, het scheelde ook erg veel t.o.v. een halve/hele kilo
pi_71517450
ja, wij moeten ook weer eens hier.. het is echt máánden geleden

krijg hier wel weer trek van
Ja doei.
pi_71545004
Wat nigirisushi, met tijgergarnaal in een pijnlijke split:

Om daarna een experimentje te proberen:

En dit gaat binnen nu en slapen op:
pi_71549949
Prachtig gemaakt hoor! Zeer verzorgd!

Ziet er ook erg lekker uit, ook die garnalen mmmm....

Hoe heb je die rijst zo mooi gekleurd? En smaakte die grootverpakking rijst goed?
pi_71549989
wat mooi!

Wij gaan zaterdag weer
Ja doei.
pi_71551500
Niets meer dan kleurstof en wat "sigarettensushi" gerold en die weer in een grote rol gelegd.
De grootverpakking had ik ik nog niet nodig, ik had nog wat gevonden. Al verwacht ik niet dat die anders smaakt, wel dat ie langer meegaat
pi_71552231
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 23:19 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoe kan je het beste ei voorbereiden voor gebruik in sushi?
Van zijn schaal ontdoen

Voor de rest, je bedoelt, hoe maak ik Tamago yaki ?
En een hoop geduld, de eerste keer ging het bij mij (per ongeluk) goed, de tweede keer was het janken met een pet op. Ik heb nu zo'n pannetje in Japan gekocht, maar voorgaand ekeren was het een normaal omelet/pannenkoekenpannetje, rond dus, dan moet je hem alleen wat afsnijden als het klaar is om het rechthoekig te krijgen.

Ik heb ook eens omelet gemaakt om als "nori" te dienen, ook erg "anders".
pi_71552475
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 23:25 schreef Pheno het volgende:

[..]

Van zijn schaal ontdoen

Voor de rest, je bedoelt, hoe maak ik Tamago yaki ?
En een hoop geduld, de eerste keer ging het bij mij (per ongeluk) goed, de tweede keer was het janken met een pet op. Ik heb nu zo'n pannetje in Japan gekocht, maar voorgaand ekeren was het een normaal omelet/pannenkoekenpannetje, rond dus, dan moet je hem alleen wat afsnijden als het klaar is om het rechthoekig te krijgen.

Ik heb ook eens omelet gemaakt om als "nori" te dienen, ook erg "anders".
Thanks !! ik ga het de volgende keer zeker proberen
  zondag 2 augustus 2009 @ 23:45:00 #198
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71552888
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 23:25 schreef Pheno het volgende:
de eerste keer ging het bij mij (per ongeluk) goed, de tweede keer was het janken met een pet op.
Dat had ik nou ook. Eerste keer even tussendoor "om te proberen" en dat ging prima en had spijt dat ik niet nog iets beter mijn best had gedaan om het netjes te krijgen. Keer daarop, toen ik het "voor echtus" wilde maken sloeg het helemaal nergens op.

Volgende keer zal ik zeker eerst nog weer eens even een filmpje bekijken vlak voor ik eraan begin. Volgens mij scheelt dat ernom.
pi_71553036
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 23:45 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat had ik nou ook. Eerste keer even tussendoor "om te proberen" en dat ging prima en had spijt dat ik niet nog iets beter mijn best had gedaan om het netjes te krijgen. Keer daarop, toen ik het "voor echtus" wilde maken sloeg het helemaal nergens op.

[ afbeelding ]

Volgende keer zal ik zeker eerst nog weer eens even een filmpje bekijken vlak voor ik eraan begin. Volgens mij scheelt dat ernom.
youtube is idd de redding van menig culinair treffen geweest
pi_71555786
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 23:45 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Oefening baart kunst. Geduld hebben is echt een vereiste, en dat had ik de tweede keer niet echt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')