Zo ben weer terug na hier even niet meer gekeken te hebben (had expres gewacht om vanaf ep 18 tot het einde in een ruk te kunnen kijken)
Hoogtepunten:- Baltar die in huilen uitbarst als hij zich realiseert dat hij zijn vader gaat opvolgen en dat zijn voortbestaan gered is door wat zijn, door hem verguisde, vader hem heeft bijgebracht.
- Baltars gedrag als 'warrior'

- Cottle's moment van zwakte, werkelijk prachtig!
- de dood van Rosalin, ik vond het verschrikkelijk voor Adama
- Chief die Tori wurgt (verdiende loon!)
- de rode lijn en de speech
- De ramactie van Galactica!
- Helo die voor het eerst zijn kalmte en ratio verliest
- de reactie van Saul op het muziekje van Starbuck
- de oude centurions, raiders en het originele Battlestar deuntje!
- De confirmatie van een leidende 'force of nature', ipv dat vaag en open te houden. Dat er een Deus-ex-Machina was is niet eens zo vreemd, de hele serie leidde al die kant op, dus zo verrassend is het niet.
- de confirmatie van de 'engelen' head-six en baltar, iets wat me al vanaf het begin dwars zat (hoe moest dat verklaard gaan worden)
Tegenvallers- deze flashbacks hadden al eerder verspreid over S4 moeten worden getoond.
- de overgang naar die beelden van de robots, dat deed opeens 'documentary' aan, hadden ze misschien moeten bewaren voor die terugblik-docu
- de plotse en iets overhaaste 'endgame' op het CIC, alsof daar vele minuten uit waren geknipt.
- het feit dat ze Hera zo snel vonden op dat ENORRRRRME schip (ondanks dat Boomer naar ze toe kwam lopen, je zou zeggen dat ze met de metro daarheen moest)
Wat de klagers betreft: Niet
alles moet altijd perfect en minutieus worden uitgewerkt en uitgelegd.
BSG is een artwork, geen scientific documentary ofzo. Mensen die gaan zeuren over een constellation die niet op zijn plek zit zijn gewoon te anal bezig. Let it go en enjoy it. De verhaallijnen en mysteries zijn goed genoeg uitgelegd (behalve misschien die van Starbuck), ik moet nog zien dat Lost dat ook voor elkaar krijgt.
Wat Starbuck betreft, RDM heeft uitgelegd dat ze hebben geprobeerd om dat op een andere manier uit te leggen, maar dat dat steeds te gekunsteld en te voorgekauwd overkwam. Ik moet zeggen dat deze oplossing op het randje zat, ik hou best van voorgekauwd

Hoe dan ook, een satisfying einde voor een van de beste series die ik ooit heb gevolgd (samen met The Wire).
Ik hoef niet te herhalen wat voor een complexe verhaallijnen erin zaten, wat voor geweldige karakterontwikkelingen er waren (dankzij die zgn 'saaie' afleveringen) en wat voor interessante thema's de revue hebben gepasseerd. Het acteerwerk was top notch (ik zal nooit de outburst van Rosalin vergeten over de radio), de setting was gejat maar desondanks fantastisch, de sfeer drukkend, beangstigend en hopeloos.
I will never forget it!
En het mooie is, ik heb mijn vrouw overgehaald om binnenkort weer helemaal opnieuw te beginnen, maar dan in HD
Visionaire posts hiervoor (heb ze net gelezen nl)
quote:
Op maandag 2 maart 2009 15:49 schreef Angelof9 het volgende:Denkt er iemand met mij dat die noten van dat liedje die Hera heeft opgeschreven de volgorde van planeten zijn o.i.d. waarmee ze de echte aarde kunnen vinden? Het kan toch geen toeval zijn dat dat liedje hier op aarde is geschreven, dat moeten ze bewust gekozen hebben.
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 03:08 schreef Salamander het volgende:Eigenlijk zou ik dat niet zo een geslaagd einde van de Galactica vinden.
Rustig een ster in vliegen lijkt me wel wat.
Ik zou het ook niet eens erg vinden als er geen groot gevecht meer kwam. Als de grote vragen maar beantwoord worden.
Als het op vechten aankomt kan de Galactica zich alleen maar in een baseship boren. Dan heb je nog één rebel baseship. En de vloot.
...
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 18:24 schreef Yurithemaster het volgende:Ik denk dat de de noten die hera heeft opgeschreven toch coördinaten blijken te zijn en dat Anders en starbuck daar volgende week achter komen.
Verder kan Boomer toch misschien weer terug switchen naar de galactica kant aangezien ze moest huilen voor hera en is het operahuis terug.
Wat commentarenquote:
Op zaterdag 14 maart 2009 12:10 schreef Mirel het volgende:Op het Something Awful forum merkten ze dus op dat Lee die in dronken toestand een duif probeert te pakken toch wel wat zegt over hem en zijn persoonlijkheid.
Naar mijn gevoel was het dat het symbolisch stond voor het feit dat Lee zijn 'birds' (lees vrouwen) steeds maar weer liet ontglippen
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 20:07 schreef HiZ het volgende:[..]
Cavil: End of line, door de dood van Tori wist hij dat hij ook sterfelijk was en voor altijd gebonden aan een lijf dat hij verafschuwde.
Had die 'colony' niet zowat in stukken uitelkaar moeten spatten toen Galactica plotseling wegsprong?
Het idee van de suicide kwam van de acteur zelf, die vond het een toepasselijk einde voor het karakter Cavill dat zowieso al moeite had met zijn beperkte levensvorm en er nu al helemaal geen interesse meer in had.
De colony raakte uit de veilige 'koers' rondom het zwarte gat en zou daarin verdwijnen. RDM heeft later gezegd dat dat iets duidelijker in beeld gebracht had moeten worden.