abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67345186
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:58 schreef remlof het volgende:

[..]

Uiteraard, de aanschaf van en russisch gevechtsvliegtuig lijkt me op dit moment ook niet voor de hand liggen.
Maar waarom kiezen we niet gewoon voor een europees vliegtuig zoals de Grippen of de Eurofighter?
Waarom wel?

Je ziet heel veel mensen met allerhande argumenten tegen de F-35 maar dei zie ik eigenlijk nooit met heldere argumenten voor een Grippen of Eurofighter komen.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 01:08:15 #52
181657 LordNemephis
computer says no
pi_67345208
Eigenlijk heb ik nog geen enkele goede argumenten gezien, alleen maar geschreeuw waarom andere toestellen NIET goed zijn.
Geldt ook voor mij overigens, maar ik kan me er dan nog op beroepen dat ik er niet veel verstand van heb.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_67346122
Als je er geen verstand van hebt, reageer dan ook niet in deze discussie, en doe dat al HELEMAAL niet als je vraagt waarom we geen Eurofighter kopen
  dinsdag 24 maart 2009 @ 09:28:01 #54
181657 LordNemephis
computer says no
pi_67347947
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 07:17 schreef Lightning_NL het volgende:
Als je er geen verstand van hebt, reageer dan ook niet in deze discussie, en doe dat al HELEMAAL niet als je vraagt waarom we geen Eurofighter kopen
Ik denk dat ik niet de enige ben die geen expert is hiero lieverd.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_67347986
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 09:28 schreef LordNemephis het volgende:

[..]

Ik denk dat ik niet de enige ben die geen expert is hiero lieverd.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat mensen met 0,0 verstand ervan eigenlijk niet zouden moeten reageren met hun onzin.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 09:55:58 #56
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67348663
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 09:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat mensen met 0,0 verstand ervan eigenlijk niet zouden moeten reageren met hun onzin.
Komt ook omdat "die optie" al 20x eerder is genoemd, en elke keer komt er weer iemand met dat lumineuze idee om dan maar een F-22 of Typhoon te kopen. Irriteer mij er ook aan.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  dinsdag 24 maart 2009 @ 12:26:31 #57
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67353302
f-22 is wel leuker, maar idd niet eens mogelijk.. ze verkopen hem niet, dus laten we daar over ophouden.
eurofighter wil ik het niet eens over hebben.

En bij het aanschaffen van nieuwe toestellen is de bedoeling dat je vooruit gaat.
Als je de Gripen NG aanschaft kun je net zo goed nieuwe F-16's kopen voor mijn idee, zitten geen voordelen voor ons aan verbonden enkel nadelen..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 13:43:10 #58
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67355876
Beetje jammer dat Verluste zo loopt te zeiken dat we niet naar z'n bronnen kijken, leg ik 't 'm wat duidelijker uit wat er schort aan die bronnen reageert ie er niet meer op en begint ie weer van voor af aan met claims die al weerlegt zijn of pertinent onjuist.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  dinsdag 24 maart 2009 @ 14:43:46 #59
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67357915
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:43 schreef Bolter het volgende:
Beetje jammer dat Verluste zo loopt te zeiken dat we niet naar z'n bronnen kijken, leg ik 't 'm wat duidelijker uit wat er schort aan die bronnen reageert ie er niet meer op en begint ie weer van voor af aan met claims die al weerlegt zijn of pertinent onjuist.
Er schort niks aan de bronnen. Jij denkt van wel, dat is jouw probleem omdat je een pro-JSF bril op hebt,
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 14:54:48 #60
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67358251
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:43 schreef Verluste het volgende:

[..]

Er schort niks aan de bronnen. Jij denkt van wel, dat is jouw probleem omdat je een pro-JSF bril op hebt,
Bolter "Je bronnen kloppen niet omdat dit, dit en dat"

Verlust "Wat jij zegt klopt niet omdat je pro-JSF bent"

Bolter 1, Verluste 0.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:01:34 #61
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67358471
oeioeioei

http://www.jsfnieuws.nl/?p=426

Omvangrijke aanloopproductie niet kosteneffectief

''De US-GAO waarschuwt dat het kopen van grote aantallen toestellen in de aanloopfase de problemen slechts zal vergroten. Chronische onvolkomenheden en inefficiënte processen in de productie, problemen met toegeleverde onderdelen, te late en gewijzigde ontwerptekeningen, voortdurende ontwerpwijzigingen en een tegenvallende leercurve vertraagden de aflevering van testtoestellen, en dit zal bij de eerste productieseries niet anders zijn.''

Waarom hemelen jullie de JSF altijd zo op als zelfs het ontwerp constant verandert moet worden? Sterker nog, de ontwikkelingsfase is pas in 2016 afgerond
Dit heeft alles van een ondeugdelijk vliegtuig in zich, los van wat er op papier staat qua marketing voor dit toestel.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:02:21 #62
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67358505
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:54 schreef Bolter het volgende:

[..]

Verluste :"Je bronnen kloppen niet omdat dit, dit en dat"

Bolter "Wat jij zegt klopt niet omdat je contra-JSF bent"

Verluste 1, Bolter 0.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:07:18 #63
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67358677
Oh en dan dit ook nog:
quote:
''Eind 2016 opgezadeld met veel suboptimale kisten

Wanneer eind 2016 de ontwikkelingsfase is afgelopen en alle problemen eruit zijn gehaald dan heeft de KLu al tientallen kisten geleverd gekregen. Niemand lijkt zich druk te maken over de werkdruk bij het technische personeel om al deze suboptimale kisten weer goed te maken, los van de enorme kosten die hiermee gepaard gaan en de ernstige operationele consequenties. Nu al komen zaken boven tafel als “herontwerp van de motor”, de huidige motor wordt maar voor 2.000 gegarandeerd. Wat kost straks een serie voortijdig te vervangen motoren? Er zijn problemen met de brandstofpomp, met te licht uitgevoerde aggregaten voor opwekking van de 270 volt stroom; thermische problemen met electro hydraulic actuators, ernstige problemen met het totale thermisch management systeem, dat “herontworpen” moet worden. Dit is bij 1% van de testvluchten al boven tafel gekomen, wat staat in de andere 99% testvluchten nog te wachten? In dit stadium met zoveel “herontwerp” opdrachten, die in 2012-2013 hun beslag moeten krijgen en dan in reeds gereed zijnde toestellen weer ingebouwd moeten worden (wat een kapitaalvernietiging van te vervangen onderdelen) kan slechts gesteld worden dat het riscio enorm is en dat de KLu door vooraan de rij te kopen opgezadeld wordt met een hele serie probleemkisten, waar de KLu tot in lengte van jaren last mee gaat houden tegen enorme financiële en personele lasten.''
Betuwelijn revisited.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:29:30 #64
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67359455
nu krijg ik er echt dikke jeuk aan mijn ballen van.

Dat toestel is nog in ontwerpfase.
Dat is niets nieuws, wat zit je nu toch enorm te blaten de hele tijd over technische problemen,
ja doh.. toch hardstikke logisch? Ding is nog niet af.
Er is nog geen afleverdatum beschikbaar
er is nog geen contract vastgelegd, er is nog niets afgesproken, het enige wat vaststaat is dat de KLu de
F-35 wil en geen Gripen.

Dus.. doe het daar mee aub. Ga nu niet vooruitlopen op zaken, die figuren van US-GAO kunnen alles roepen, ja lekker belangrijk. Zolang wij nog niets hebben getekend over vaste afleverdata en voorwaarden kun je onze regering helemaal niets kwalijk nemen. Misschien nemen we enkel pas JSF's af in 2012. Misschien spreken we wel af in het contract dat we ze afnemen nadat vastgesteld is dat zulke problemen zich niet meer voordoen, misschien spreken we wel af dat zich voordoenende problemen op rekening komen van Lockheed Martin.. of de Amerikaanse Overheid.. I don't know.. and so do you.

we betalen nu mee aan het ontwikkelings programma

we hebben nog niet gezegd, we willen dan en dan zoveel toestellen en deze voorwaarden en hier is de handtekening met de cheque.

Misschien wel in het jaar 4012..
je praat over dingen die er nog helemaal niet toe doen.


je zit gewoon te zeiken om te zeiken.

[ Bericht 20% gewijzigd door Pumatje op 24-03-2009 15:35:11 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:35:45 #65
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67359719
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:29 schreef Pumatje het volgende:
nu krijg ik er echt dikke jeuk aan mijn ballen van.

Dat toestel is nog in ontwerpfase.
Dat is niets nieuws, wat zit je nu toch enorm te blaten de hele tijd over technische problemen,
ja doh.. toch hardstikke logisch? Ding is nog niet af.
Er is nog geen afleverdatum beschikbaar
er is nog geen contract vastgelegd, er is nog niets afgesproken, het enige wat vaststaat is dat de KLu de
F-35 wil en geen Gripen.

Dus.. doe het daar mee aub. Ga nu niet vooruitlopen op zaken, die figuren van US-GAO kunnen alles roepen, ja lekker belangrijk. Zolang wij nog niets hebben getekend over vaste afleverdata en voorwaarden kun je onze regering helemaal niets kwalijk nemen. Misschien nemen we enkel pas JSF's af in 2012.

Misschien wel in het jaar 4012..
je praat over dingen die er nog helemaal niet toe doen.


je zit gewoon te zeiken om te zeiken.
Jij zit het toestel op te hemelen waar dat helemaal niet terecht is. Het is toch immers toch niet af? Je zegt het zelf. Als je meer je verstand zou volgen ipv de marketing van dit toestel dan praat je wel anders. Deze dingen doen er wel terdege toe omdat jouw belastingsgeld er ook aan besteed dreigt te worden.

En die figuren van US-GAO weten het echt wel beter dan jou hoor.
Doe niet zo dom.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:42:41 #66
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67360002
reageer nu eens echt inhoudelijk op mijn post..

je zegt namelijk ie-de-re keer hetzelfde, zonder inhoudelijk op iets in te gaan.
Wil je jezelf nog serieus kunnen nemen, doe je dat...

zullen we dat afspreken?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:43:55 #67
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67360047
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:42 schreef Pumatje het volgende:
reageer nu eens echt inhoudelijk op mijn post..

je zegt namelijk ie-de-re keer hetzelfde, zonder inhoudelijk op iets in te gaan.
Wil je jezelf nog serieus kunnen nemen, doe je dat...

zullen we dat afspreken?
Jij doet anders precies hetzelfde, en dan met krachttermen ook nog. Stoer hoor. Jou neem ik al heel lang niet meer serieus, wordt eerst maar eens volwassen met je debiele macho-gedrag.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:46:28 #68
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67360159
ik post gewoon hetzelfde misschien dat dat helpt bij jou


nu krijg ik er echt dikke jeuk aan mijn ballen van.

Dat toestel is nog in ontwerpfase.
Dat is niets nieuws, wat zit je nu toch enorm te blaten de hele tijd over technische problemen,
ja doh.. toch hardstikke logisch? Ding is nog niet af.
Er is nog geen afleverdatum beschikbaar
er is nog geen contract vastgelegd, er is nog niets afgesproken, het enige wat vaststaat is dat de KLu de
F-35 wil en geen Gripen.

Dus.. doe het daar mee aub. Ga nu niet vooruitlopen op zaken, die figuren van US-GAO kunnen alles roepen, ja lekker belangrijk. Zolang wij nog niets hebben getekend over vaste afleverdata en voorwaarden kun je onze regering helemaal niets kwalijk nemen. Misschien nemen we enkel pas JSF's af in 2012. Misschien spreken we wel af in het contract dat we ze afnemen nadat vastgesteld is dat zulke problemen zich niet meer voordoen, misschien spreken we wel af dat zich voordoenende problemen op rekening komen van Lockheed Martin.. of de Amerikaanse Overheid.. I don't know.. and so do you.

we betalen nu mee aan het ontwikkelings programma

we hebben nog niet gezegd, we willen dan en dan zoveel toestellen en deze voorwaarden en hier is de handtekening met de cheque.

Misschien wel in het jaar 4012..
je praat over dingen die er nog helemaal niet toe doen.


je zit gewoon te zeiken om te zeiken.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:47:01 #69
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67360175
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:35 schreef Verluste het volgende:

[..]

Jij zit het toestel op te hemelen waar dat helemaal niet terecht is. Het is toch immers toch niet af? Je zegt het zelf. Als je meer je verstand zou volgen ipv de marketing van dit toestel dan praat je wel anders. Deze dingen doen er wel terdege toe omdat jouw belastingsgeld er ook aan besteed dreigt te worden.

En die figuren van US-GAO weten het echt wel beter dan jou hoor.
Doe niet zo dom.
2016 pas af? Dat komt mooi uit met de infasering, hebben ze tot 2020 om de F-35 langzaam de plek van de F-16 in te laten nemen. Nou zeg, komt dat nou even mooi uit met de levensduur die onze F-16's nog hebben volgens één van je "bronnen".
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:52:23 #70
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67360363
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:47 schreef Bob-B het volgende:

[..]

2016 pas af? Dat komt mooi uit met de infasering, hebben ze tot 2020 om de F-35 langzaam de plek van de F-16 in te laten nemen. Nou zeg, komt dat nou even mooi uit met de levensduur die onze F-16's nog hebben volgens één van je "bronnen".
Ja, goed hé?
Die bronnen zijn trouwens goede bronnen en betrouwbaar. Itt tot de bronnen die allemaal voor de JSF pleiten.
Dasvidanja
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:54:15 #71
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67360429
ja ja, natuurlijk alles wat wij posten is niet waar en wat jij post is wel waar.

Fundamentalisme noemen ze dat.


Maar ga je nu nog eens inhoudelijk reageren of kunnen we je vanaf nu zelfverklaard niet meer serieus nemen,
Nu nog je kans
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:01:12 #72
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67360674
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:07 schreef Verluste het volgende:

[..]

Net zoals jij de feiten voor onwaarheden ziet, en de onwaarheden voor feiten

De JSF wordt de nieuwe betuwelijn.
Dus het feit van een contract voor 3 toestellen door Engeland, en de steun van Noorwegen voor de JSF, en het feit dat Israel ze ook wil hebben, mits ze lokaal onderdelen mogen bouwen, dat is allemaal een leugen? Dan kun je vast aantonen dat alle drie de feiten die ik presenteer onjuist zijn. Je hebt vast een aankonding van de Engelse minister van Defensie dat de aankondiging een leugen is van LockeedMartin. En een aankondiging van de Noorse minister dat zijn luchtmacht liever Gripens uit het buurland heeft, of Eurofighters uit Engeland. En de Israelis schenk ik je maar: die houden liefst alles geheim.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:01:43 #73
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67360694
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:52 schreef Verluste het volgende:

[..]

Ja, goed hé?
Die bronnen zijn trouwens goede bronnen en betrouwbaar. Itt tot de bronnen die allemaal voor de JSF pleiten.
Je bent het dus met me eens dat we de F-35 niet te vroeg aanschaffen, omdat tegen de tijd onze luchtmacht compleet is overgegaan, de F-16 helemaal aan eind van z'n latijn is. Ben blij dat we je dit inzicht mee hebben kunnen geven.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:05:26 #74
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67360837
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:26 schreef Verluste het volgende:
Zelfs de Amerikaanse rekenkamer en Amerikaanse defensiespecialisten hebben grote zorgen over de JSF,
Dat ontken ik ook nergens. Sterker nog: ik volg dat nieuws op de voet, via gespecialiseerde media.
quote:
Jullie trappen in een slimme verkooptruc van Lockheed Martin gecombineerd met ons kent ons binnen de NAVO en Defensietop. Zij hebben immers alle (verkoop-)informatie/specificaties vrijgegeven aan het publiek, die jullie ongetwijfeld onder ogen hebben gezien. Dat kan nooit een objectieve factor wezen.
Nou, ik lees vanaf een paar luchtvaart industrie gerelateerde sites. Nee, geen spottersfora, maar gewoon onafhankelijke journalistiek. Media die ik al decennia volg, vroeger op papier, tegenwoordig op mijn beeldscherm. Zeer betrouwbaar gebleken in het verleden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:19:42 #75
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67361307
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:50 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Vertel je er voor de volledigheid wel even bij dat, dat een erfenisje was na het overlijden van de DDR en geen weloverwogen aanschaf.
Nou, om het dan even helemaal compleet te maken: de gehele Oostduitse luchtmacht is nog hetzelfde jaar naar de schroothoop gegaan, met uitzondering van een paar helicopters en transportvliegtuigen. Van de jachtvliegtuigen zijn alleen de MiG29s in dienst gebleven, en maar liefst 15 jaar. Misschien geen weloverwogen aanschaf, maar wel een cadeautje waar de Luftwaffe zeker niet rouwig om was.
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:58 schreef remlof het volgende:

[..]

Uiteraard, de aanschaf van en russisch gevechtsvliegtuig lijkt me op dit moment ook niet voor de hand liggen.
Maar waarom kiezen we niet gewoon voor een europees vliegtuig zoals de Grippen of de Eurofighter?
De Gripen is een goed vliegtuig, zonder twijfel. Ik weet alleen niet of het het beste vliegtuig is. Eerlijk gezegd twijfel ik daar aan. Het heeft in ieder geval niet de "grote lul factor" waar onze bondgenoten van onder de indruk raken als we ergens heen gaan, en of je het nou leuk vindt of niet: dat telt wel mee bij beslissingen op het strijdtoneel.

De Eurofighter is nu al een paar jaar in dienst (de Duitsers hebben nog niet zo lang geleden de 10.000 uur gehaald), en het kan op dit moment nog steeds niet veel meer dan luchtverdediging. Noch de Luftwaffe, noch de RAF heeft aan de Typhoon een multi-role fighter, terwijl het toestel wel als zodanig verkocht is. Het moet bij de RAF de Tornado GR4 (grondaanval, verkenning, maritieme aanval) en F3 (luchtverdediging) vervangen, en bij de Luftwaffe de Tornado IDS (zeg: de GR4 van de Luftwaffe) en de F-4F Phantom-II (luchtverdediging). Op dit moment worden er bij beide luchtmachten alleen maar luchtverdedigingssquadrons vervangen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het wel mogelijk is om een domme of lasergeleide bom af te werpen, maar dat is het enige. Je kunt er geen lucht-grond wapens met enige intelligentie mee afgooien, en dat is wel wat je tegenwoordig moet kunnen. De capaciteit om het wel te kunnen ligt volgens de Luftwaffe nog wel een paar jaar vooruit, de RAF durft er niet eens een tijd aan te hangen.

En dan het anti-JSF commentaar: Ja, maar die kan op dit moment nog helemaal niks! Dat klopt. Maar die is dan ook nog niet bij de frontlijn-squadrons in dienst, en dat is de Typhoon wel. De Typhoon is (beperkt) operationeel verklaard, de JSF is nog in ontwikkeling, en nog een paar jaar verwijderd van operationele dienst. Qua technologie liggen ze ook jaren uit elkaar: de Typhoon is al sinds midden jaren 80 in ontwikkeling, de JSF pas sinds midden jaren 90.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:22:32 #76
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67361415
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 12:26 schreef Pumatje het volgende:
Als je de Gripen NG aanschaft kun je net zo goed nieuwe F-16's kopen voor mijn idee, zitten geen voordelen voor ons aan verbonden enkel nadelen..
Dat van die nadelen weet ik zo net nog niet, maar voor de rest heb je wel gelijk. Qua airframe staat de Gripen dichter bij de F-16 dan bij de F-35. Qua avionics zou je inderdaad net zo goed een F-16 van de laatste productie-blocks kunnen kopen. En dan nog is de F-35 een hele stap vooruit.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:28:13 #77
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67361650
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:01 schreef Verluste het volgende:
oeioeioei

http://www.jsfnieuws.nl/?p=426

Omvangrijke aanloopproductie niet kosteneffectief

''De US-GAO waarschuwt dat het kopen van grote aantallen toestellen in de aanloopfase de problemen slechts zal vergroten. Chronische onvolkomenheden en inefficiënte processen in de productie, problemen met toegeleverde onderdelen, te late en gewijzigde ontwerptekeningen, voortdurende ontwerpwijzigingen en een tegenvallende leercurve vertraagden de aflevering van testtoestellen, en dit zal bij de eerste productieseries niet anders zijn.''

Waarom hemelen jullie de JSF altijd zo op als zelfs het ontwerp constant verandert moet worden? Sterker nog, de ontwikkelingsfase is pas in 2016 afgerond
Dit heeft alles van een ondeugdelijk vliegtuig in zich, los van wat er op papier staat qua marketing voor dit toestel.
Omdat de door jou aangehaalde punten niets zeggen over de kwaliteit van het uiteindelijke product. Verdiep je eens in de ontwikkeling van de F-16. De verschillen tussen de YF-16 en de F-16A-block1 waren enorm. Daarna volgde een block-5, al op zeer korte termijn. Iets langer naar de block-15, evan daar naar de block-15OCU. En steeds weer waren er stukken van het ontwerp aangepast, terwijl de massa-productie al lang op gang was gekomen. Een soortgelijk verhaal tref je aan bi de F-4 Phantom-II. De argumenten die jij (en de GAO) er bij halen zeggen niets nieuws, het ligt besloten in de ontwikkeling en ervaring met een vliegtuig.
En waarom kies ik deze twee vliegtuigen? Omdat ze de meest succesvolle gevechtstypes van de afgelopen 50 jaar zijn, ondanks het feit dat ze steeds weer herontworpen zijn.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:46:55 #78
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67362364
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:07 schreef Verluste het volgende:
Oh en dan dit ook nog:
[..]

Betuwelijn revisited.
Dwangneurootje... Lieve knul...
quote:
Wanneer eind 2016 de ontwikkelingsfase is afgelopen en alle problemen eruit zijn gehaald dan heeft de KLu al tientallen kisten geleverd gekregen. Niemand lijkt zich druk te maken over de werkdruk bij het technische personeel om al deze suboptimale kisten weer goed te maken, los van de enorme kosten die hiermee gepaard gaan en de ernstige operationele consequenties.
Vervang in je tekst nieuwe vliegtuigen door oude, en JSF door F-16, en het verhaal gaat nog steeds op. de techneuten zijn dan nog steeds het haasje, maar jij bent desondanks VOOR het in dienst houden van de F-16.
quote:
Nu al komen zaken boven tafel als “herontwerp van de motor”, de huidige motor wordt maar voor 2.000 gegarandeerd. Wat kost straks een serie voortijdig te vervangen motoren? Er zijn problemen met de brandstofpomp, met te licht uitgevoerde aggregaten voor opwekking van de 270 volt stroom; thermische problemen met electro hydraulic actuators, ernstige problemen met het totale thermisch management systeem, dat “herontworpen” moet worden. Dit is bij 1% van de testvluchten al boven tafel gekomen, wat staat in de andere 99% testvluchten nog te wachten? In dit stadium met zoveel “herontwerp” opdrachten, die in 2012-2013 hun beslag moeten krijgen en dan in reeds gereed zijnde toestellen weer ingebouwd moeten worden (wat een kapitaalvernietiging van te vervangen onderdelen) kan slechts gesteld worden dat het riscio enorm is en dat de KLu door vooraan de rij te kopen opgezadeld wordt met een hele serie probleemkisten, waar de KLu tot in lengte van jaren last mee gaat houden tegen enorme financiële en personele lasten.''
Totaal door de schrijver uit zijn verband getrokken verhaal. Waar haal je dit soort meuk vandaan?

Inhoudelijk: Lees dit even: http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-11219.html
  • De motor van de F-16 is vanaf dag 1 onderwerp van herontwerpen. Gelukkig wel, want hoe meer je zo'n ding gebruikt, hoe meer je er over te weten komt. De KLu heeft de F-16 oorspronkelijk besteld met een standaard motor. Echter: na verloop van tijd merk je (net als bij een gewone personenauto trouwens) dat onderdelen minder betrouwbaar zijn dan gedacht, of dat er een manier is om ze juist meer betrouwbaar te maken dan oorspronkelijk berekend. Maakt dat de motor in de oorspronkelijke versie slecht? Nee, mits goed onderhouden doet die zijn werk nog prima (Venezuela en Indonesië vliegen nog steeds met motoren uit de eerste serie!)
  • "Dit is bij 1% al boven water gekomen, wat komt er nog bij de overige 99%?" Enorm suggestief. Want daarvoor is nou juist een testprogramma. Daar vlieg je toestellen tot over de limiet, juist om te zien of er iets stuk gaat, en hoe je dat het beste kunt repareren. Kapitaalvernietiging? Weet je wel hoeveel autos er per jaar per fabrikant tegen een betonnen muur worden gereden? Hou dat nu eens tegen testvliegtuigen: de beide YF-16 prototypes staan in een museum: 100% puntgaaf! Twee testtoestellen van de B-2: één is omgebouwd tot operationeel vliegtuig, de andere staat tentoongesteld in een museum. Toegegeven: er crasht er wel eens een prototype (al gebeurt dat nog maar heel zelden). Maar er gaan meer prototypen naar de sloop in alle andere takken van industrie dan in de luchtvaart.

    [ Bericht 1% gewijzigd door RonaldV op 24-03-2009 21:11:22 ]
  • - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 16:57:48 #79
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67362728
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:52 schreef Verluste het volgende:

    [..]

    Ja, goed hé?
    Die bronnen zijn trouwens goede bronnen en betrouwbaar. Itt tot de bronnen die allemaal voor de JSF pleiten.
    De enige betrouwbare bron die ik van jou heb gezien is van de General Accounting Office. En die noemt het project inderdaad "High Risk". Dat was de F-16 ook: het was het eerste door de computer bestuurde gevechtsvliegtuig, met een motor die nog lang niet uitontwikkeld was. Het werd verkocht als "lightweight fighter", maar er werd steeds meer aangehangen, waardoor de gewichtsoveschreidingen niet van de lucht waren. Allemaal dramas bij de boekhouders.

    En toch werd de F-16 één van de best verkochte (en nog steeds verkopende) straaljagers in de geschiedenis.

    Nog zo'n 'high risk' ontwerp: in de jaren 50 zette Boeing het hele bedrijf in de waagschaal door op eigen initiatief een prototype te bouwen waar niemand om gevraagd had: de Dash80. Het toestel wordt tegenwoordig beschouwd als de grootvader van alle straalverkeersvliegtuigen, want het leidde direct tot de KC-135 Stratotanker, die in gewijzigde vorm op de civiele markt kwam als de Boeing 707, die een instant hit werd. In de jaren 60 deed Boeing de stunt nog eens over, en stelde het hele bedrijf nog eens in de waagschaal. Het resultaat was een zwaar opgevoerde 707 (welke tot midden jaren 80 in productie bleef) die op alle punten nieuwe technologie bevatte. Nieuwe vleugelontwerpen, een cockpit die zo enorm hoog zat dat je het toestel eigenlijk niet fatsoenlijk kon taxiën of zelfs landen: de Boeing 747, die nog steeds doorontwikkeld wordt en in productie is.

    Je moet je niet te blind varen op boekhouders. Als het aan hun had gelegen vlogen we nu nog op zuigermotoren in Constellations.

    [ Bericht 2% gewijzigd door RonaldV op 24-03-2009 21:14:30 ]
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 16:59:12 #80
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67362795
    Kolere, wat lul ik veel!
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_67363708
    Met jou valt nog wel te praten RonaldV. Maar zodra ik de grote, schreeuwende stars-and-stripes zie verschijnen binnen dit topic, is het gewoon tijd om af te haken. Het is hoofdzakelijk de pro-Amerika lobby die hier de boel probeert te overschreeuwen.

    Verluste, ik zou ophouden met al die moeite. Hoe jammer ook, maar van vooringenomen onderbuikspecialisten win je nooit.

    We zullen wel zien zodra die JSF hier de landsgrenzen heeft betreden. Overal oeh-aah-en-foei. Want wat zijn we er met z'n allen ingetuimd. Wederom.
    pi_67364153
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:01 schreef Verluste het volgende:
    oeioeioei

    http://www.jsfnieuws.nl/?p=426

    Omvangrijke aanloopproductie niet kosteneffectief

    ''De US-GAO waarschuwt dat het kopen van grote aantallen toestellen in de aanloopfase de problemen slechts zal vergroten. Chronische onvolkomenheden en inefficiënte processen in de productie, problemen met toegeleverde onderdelen, te late en gewijzigde ontwerptekeningen, voortdurende ontwerpwijzigingen en een tegenvallende leercurve vertraagden de aflevering van testtoestellen, en dit zal bij de eerste productieseries niet anders zijn.''

    Waarom hemelen jullie de JSF altijd zo op als zelfs het ontwerp constant verandert moet worden? Sterker nog, de ontwikkelingsfase is pas in 2016 afgerond
    Dit heeft alles van een ondeugdelijk vliegtuig in zich, los van wat er op papier staat qua marketing voor dit toestel.
    kijk eens bij bedrijven rond, zul je zien dat geen enkele aanloopproductie van welk nieuw item kosteneffectief is. er wordt berekend dat er bij zoveel verkopen eindelijk winst wordt gemaakt, dus bij de eerste vliegtuigen maken ze geen winst op
    pi_67364330
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 16:28 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Omdat de door jou aangehaalde punten niets zeggen over de kwaliteit van het uiteindelijke product. Verdiep je eens in de ontwikkeling van de F-16. De verschillen tussen de YF-16 en de F-16A-block1 waren enorm. Daarna volgde een block-5, al op zeer korte termijn. Iets langer naar de block-15, evan daar naar de block-15OCU. En steeds weer waren er stukken van het ontwerp aangepast, terwijl de massa-productie al lang op gang was gekomen. Een soortgelijk verhaal tref je aan bi de F-4 Phantom-II. De argumenten die jij (en de GAO) er bij halen zeggen niets nieuws, het ligt besloten in de ontwikkeling en ervaring met een vliegtuig.
    En waarom kies ik deze twee vliegtuigen? Omdat ze de meest succesvolle gevechtstypes van de afgelopen 50 jaar zijn, ondanks het feit dat ze steeds weer herontworpen zijn.
    misschien juist wel omdat ze steeds weer herontworpen zijn
    pi_67364649
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 17:28 schreef Chooselife het volgende:
    Met jou valt nog wel te praten RonaldV. Maar zodra ik de grote, schreeuwende stars-and-stripes zie verschijnen binnen dit topic, is het gewoon tijd om af te haken. Het is hoofdzakelijk de pro-Amerika lobby die hier de boel probeert te overschreeuwen.

    Verluste, ik zou ophouden met al die moeite. Hoe jammer ook, maar van vooringenomen onderbuikspecialisten win je nooit.

    We zullen wel zien zodra die JSF hier de landsgrenzen heeft betreden. Overal oeh-aah-en-foei. Want wat zijn we er met z'n allen ingetuimd. Wederom.
    Onderbuikspecialisten Jij kan alleen maar huillie huillie doen om de 'stars and stripes', die overigens NIKS, maar dan ook NIKS met dit topic te maken hebben Het is wel weer duidelijk dat je gewoon anti-USA bent en dat je daarom ook anti-JSF bent. Hou die kop van je maar lekker goed diep in de grond
    pi_67365595
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 17:59 schreef Lightning_NL het volgende:

    [..]

    Onderbuikspecialisten Jij kan alleen maar huillie huillie doen om de 'stars and stripes', die overigens NIKS, maar dan ook NIKS met dit topic te maken hebben Het is wel weer duidelijk dat je gewoon anti-USA bent en dat je daarom ook anti-JSF bent. Hou die kop van je maar lekker goed diep in de grond
    Ik ben een zeer groot tegenstander van het post WO2 buitenland-beleid van de VS ja. Maar een doorsnee Amerikaan kan gewoon een vriendelijke groet, stevige hand en een sinaasappel van me krijgen hoor.

    Ik ben geheel niet anti-JSF. Ik ben anti aanschaf JSF voor Nederland, omdat wij, als burger, hem moeten betalen. Als ik de feiten op een rij leg, blijkt het verre van de geschikte kandidaat te zijn. Kennelijk interesseert de lobby dit niets en wordt het apparaat ons gepaard met allerhande leugens door de strot geduwd. En ik ben zwaar anti JSF-leugens cq propaganda. Ik vind het een buitengewoon grof schandaal en ik vind dat iedere betrokkene strafrechtelijk vervolgd moet worden.
    pi_67366581
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 18:33 schreef Chooselife het volgende:

    [..]

    Ik ben een zeer groot tegenstander van het post WO2 buitenland-beleid van de VS ja. Maar een doorsnee Amerikaan kan gewoon een vriendelijke groet, stevige hand en een sinaasappel van me krijgen hoor.

    Ik ben geheel niet anti-JSF. Ik ben anti aanschaf JSF voor Nederland, omdat wij, als burger, hem moeten betalen. Als ik de feiten op een rij leg, blijkt het verre van de geschikte kandidaat te zijn. Kennelijk interesseert de lobby dit niets en wordt het apparaat ons gepaard met allerhande leugens door de strot geduwd. En ik ben zwaar anti JSF-leugens cq propaganda. Ik vind het een buitengewoon grof schandaal en ik vind dat iedere betrokkene strafrechtelijk vervolgd moet worden.
    Nja, gelukkig heeft men bij de luchtmacht wel verstand van zaken en weet iedereen daar gewoon dat de JSF de beste kandidaat is.
    pi_67366653
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 19:06 schreef Lightning_NL het volgende:

    [..]

    Nja, gelukkig heeft men bij de luchtmacht wel verstand van zaken en weet iedereen daar gewoon dat de JSF de beste kandidaat is.
    Volkomen onzin. Echt van de zuiverste categorie.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 20:39:11 #88
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67369851
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 17:48 schreef Incolumis het volgende:

    [..]

    misschien juist wel omdat ze steeds weer herontworpen zijn
    Uiteraard! Dat was en is juist de kracht van die ontwerpen. Om dus te gaan klagen dat er nog steeds gesleuteld wordt aan het ontwerp van de JSF (waarvan 66% niet van toepassing is op 'onze' airframes, want die zijn van een andere versie) is gewoon spijkers op laag water zoeken. Het zijn non-argumenten.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 20:49:35 #89
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67370270
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 18:33 schreef Chooselife het volgende:

    [..]

    Ik ben geheel niet anti-JSF. Ik ben anti aanschaf JSF voor Nederland, omdat wij, als burger, hem moeten betalen.
    Dat geldt ook voor de alternatieven: de Gripen, Typhoon, Rafale, MiGs en Sukhois zijn ook niet gratis.
    Da's geen argument.
    quote:
    Als ik de feiten op een rij leg, blijkt het verre van de geschikte kandidaat te zijn. Kennelijk interesseert de lobby dit niets en wordt het apparaat ons gepaard met allerhande leugens door de strot geduwd.
    Eerlijk gezegd: bekijk dat plaatje dan ook voor de alternatieven, want ook die hebben nadelen die verbloemd worden. Typhoon is nog steeds niet 100% mission ready (verre van zelfs), Gripen is eigenlijk te licht voor te toebedachte taken. Het vervelende van de discussie is dat iedereen zich wel focust op de nadelen van de Lightning-II, maar de nadelen van de andere kisten onder het tapijt worden geveegd.

    Wil je een eerlijke vergelijking? Dan moet je dat op alle punten doen, en niet alleen op de punten die jou uitkomen.
    quote:
    En ik ben zwaar anti JSF-leugens cq propaganda. Ik vind het een buitengewoon grof schandaal en ik vind dat iedere betrokkene strafrechtelijk vervolgd moet worden.
    Ik vind dat eerlijk gezegd nogal zware woorden. Ik heb zo mijn ideeën over de JSF, of eigenlijk: over de programma-managers en Lockheed, maar aan het vliegtuig zelf kan ik niet veel echt slechte zaken herkennen. Maar ik kijk dan ook met een militair oog naar dat ding, de meeste mensen kijken met een burger-oog. Ik zie een apparaat dat gebouwd wordt om namens mij te vechten (en ik wil dat er mee gewonnen wordt), de meeste mensen zien een machine die de verbeelding is van iets wat slecht is (oorlog). Maar als ik daar op doorga verzanden we snel in een filosofisch politieke discussie, en dan schieten we het doel van de discussie VER voorbij.
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 19:08 schreef Chooselife het volgende:

    [..]

    Volkomen onzin. Echt van de zuiverste categorie.
    En gemotiveerd? Want dit is gewoon domme retoriek.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 20:51:20 #90
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67370329
    dubbel
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 20:57:36 #91
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_67370586
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 16:59 schreef RonaldV het volgende:
    Kolere, wat lul ik veel!
    Geeft niet, ik geef je op veel punten ook wel gelijk en het is geen straf om je posts te lezen
    Dasvidanja
      dinsdag 24 maart 2009 @ 21:12:17 #92
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_67371146
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 20:39 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Uiteraard! Dat was en is juist de kracht van die ontwerpen. Om dus te gaan klagen dat er nog steeds gesleuteld wordt aan het ontwerp van de JSF (waarvan 66% niet van toepassing is op 'onze' airframes, want die zijn van een andere versie) is gewoon spijkers op laag water zoeken. Het zijn non-argumenten.
    Als een vliegtuigontwerp telkens herontworpen wordt, wat kun je dan zeggen over de prestaties van zo'n toestel ten opzichte van de kosten? Werkt men hier op basis van ''ontwerpen naar de vooraf gepretendeerde prestaties op papier'' of naar ''ontwerpen op basis van ervaringen met de werkelijkheid''?
    Het eerste kan onevenredig veel geld kosten en kan de verwachtingen niet waarmaken omdat het geen rekening houdt met de werkelijkheid (de Duitse ME-serie bijvoorbeeld), het tweede is een stuk efficiënter en flexibeler omdat het beter rekening houdt met de concurrentie en kostenbesparingen.

    De F16 was een toestel van de eerste optie, dit is gelukkig goed uitgepakt, maar dat is allerminst geen garantie voor de toekomst.
    Dasvidanja
    pi_67371160
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 20:49 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Dat geldt ook voor de alternatieven: de Gripen, Typhoon, Rafale, MiGs en Sukhois zijn ook niet gratis.
    Da's geen argument.
    [..]
    Prijs onbekend, sterk neigend naar exorbitant duur (diverse bronnen), is nogal een verschil met een modestly priced alternatief als de Gripen of de Rafale.
    quote:
    Eerlijk gezegd: bekijk dat plaatje dan ook voor de alternatieven, want ook die hebben nadelen die verbloemd worden. Typhoon is nog steeds niet 100% mission ready (verre van zelfs), Gripen is eigenlijk te licht voor te toebedachte taken.
    Te licht voor welke taken precies? Welke denk denkbaar scenario schat je in dat een JSF wèl met glans uitvoert, en de Gripen afhaakt?

    Is een toevallig voordeel van een minder allround jager niet dat je niet ongewild betrokken wordt in controversiele conflicten? Britse Tornado's konden daardoor ook fijn aan de grond blijven in het Joegoslavië-conflict.
    quote:
    Het vervelende van de discussie is dat iedereen zich wel focust op de nadelen van de Lightning-II, maar de nadelen van de andere kisten onder het tapijt worden geveegd.

    Wil je een eerlijke vergelijking? Dan moet je dat op alle punten doen, en niet alleen op de punten die jou uitkomen.
    [..]
    Ik kan de toegevoegde waarde van de JSF nergens ontdekken. Ik kan de gewaande superioriteit nergens terugvinden. Ik zie alleen negatieve testrapporten van simulaties tegen modern Chinees materieel.
    quote:
    Ik vind dat eerlijk gezegd nogal zware woorden. Ik heb zo mijn ideeën over de JSF, of eigenlijk: over de programma-managers en Lockheed, maar aan het vliegtuig zelf kan ik niet veel echt slechte zaken herkennen. Maar ik kijk dan ook met een militair oog naar dat ding, de meeste mensen kijken met een burger-oog. Ik zie een apparaat dat gebouwd wordt om namens mij te vechten (en ik wil dat er mee gewonnen wordt), de meeste mensen zien een machine die de verbeelding is van iets wat slecht is (oorlog). Maar als ik daar op doorga verzanden we snel in een filosofisch politieke discussie, en dan schieten we het doel van de discussie VER voorbij.
    [..]
    Met dat oog kijk er ook niet naar. Ik ben zelf een recreatief volger van militaire ontwikkelingen, dus niet per definitie een pacifist, of vervloeker.
    De slechte zaken kunnen toch alleen bewezen worden als het apparaat in actieve dienst is? Maar dan geldt dat ook voor de goede zaken, want dat is nog maar sterk de vraag. Ik lees alleen over simulatieve operaties waar het apparaat billenkoek krijgt van Oosterse equivalenten. En dat riekt naar niet veel goeds voor de toekomst. Daarnaast is het ding buitengewoon luidruchtig (ten aanzien van de huidige F-16) en stealth is een achterhaalde discussie inmiddels. Dan kan ik weinig voordelen opnoemen ten aanzien van een Gripen of het huidig materieel.
    En als de F-16 vloot laat zien dat er nog mee doorgevlogen kan worden (wat kennelijk het geval is), dan is afwachten misschien wel de beste optie. Dan kunnen we misschien in een nieuwe generatie jagers stappen.

    Als militaire superioriteit het argument is, dan ben ik benieuwd waarom een SU35-BM met NAVO-upgrade (zoals de Duitse MIG-29's ook ondergaan zijn) niet tot de mogelijkheden behoort. Vergezocht, maar wel de ultieme allround jager.
    quote:
    En gemotiveerd? Want dit is gewoon domme retoriek.
    Nee, op een bepaald moment ben ik er klaar mee. Dan heb ik geen zin meer in uitgebreide motivaties.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 22:07:27 #94
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67373369
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 21:12 schreef Verluste het volgende:

    [..]

    Als een vliegtuigontwerp telkens herontworpen wordt, wat kun je dan zeggen over de prestaties van zo'n toestel ten opzichte van de kosten? Werkt men hier op basis van ''ontwerpen naar de vooraf gepretendeerde prestaties op papier'' of naar ''ontwerpen op basis van ervaringen met de werkelijkheid''?
    Allebei. Uit ervaring wist men dat het oorspronkelijke ontwerp aangepast zou worden. Dat is al zo vanaf dat er vliegtuigen gebouwd worden: je leert van je ervaringen. De kunst is om een goede basis neer te leggen. Waar de Amerikanen (en dus de rest van de wereld) IMHO mee op de klep dreigen te gaan, is dat de politiek eist dat alles in één keer goed moet zijn. Dat is totaal onrealistisch, en het zal leiden tot allerlei vreemde tussenvormen.
    Om weer even naar de F-16 te gaan: Officieel zijn er twee operationele subtypen: de F-16A en F-16C (de export specials voor Arabieren en Israel even niet meegerekend), en hun tweezitsvarianten F-16B en F-16D. Feitelijk zijn er veel meer:
  • Van de F-16A zijn de Block1, 5, 10 ,15 en 20 uitgekomen, die in Europa uiteindelijk allemaal naar F-16A-15(OCU) zijn opgewaardeerd. Maar daarnaast werd ook de F-16A (ADF) uitgebracht, en werden de Nederlandse en Noorse F-16As voorzien van een unieke uitstulping aan de staart met daarin een remparachute. De Belgen deden daar weer een modificatie op, en stopten er een ESM systeem in. Tel even mee: dat zijn 8 versies! Inmiddels hebben de EPAF (dat zijn de oorspronkelijke EuroNATO F-16 gebruikers, plus Portugal) daar nog de MLU aan toegevoegd. In die 8 versies hebben in totaal 3 verschillende subtypes van de motor gezeten: de F-100-PW-200, F-100-PW-220 (minder krachtig dan de 200, maar betrouwbaarder), en F-100-PW-229 (meest betrouwbare, meest krachtige).
  • Van de F-16C zijn ook meerdere versies uitgebracht. En om het simpel te houden: elke versie is in twee motor-uitvoeingen leverbaar, met een General Electric F-110, of met een Pratt&Witney F-100 (blocknr+2). De Block 25 (alleen met PW motor) was het eerste operationele vliegtuig waarbij de software problemen van het toestel een even groot deel van de ontwikkeling vraten als de hardware problemen. Vanaf daar werd software belangrijker dan de hardware. Het toestel werd ontwikkeld om te tekortkomingen van de F-16A in Europa (grotendeels beïnvloed door het weer, dat hier vooral slecht is) te omzeilen, en radar geleide AAMs aan de bewapening toe te voegen. Daarna kwam de block 30/32: een deel werd voorzien van een grotere inlaat om de F-110 aan de benodigde lucht te helpen, en voorzien van RAM om de RCS te verminderen (sindsdien ook op alle NATO en IDFAF F-16As ingevoerd, maar niet op de F-16As van Indonesië, Pakistan, en Venezuela). De Block30B (een sub-subversie!) kreeg de AMRAAM, de Block30D kreeg extra defensieve middelen. De Block40/42 kwam daar weer na. Zwaarder en krachtiger dan ooit, en door de fabriek geadverteerd als NightFalcon, omdat hij ook bij nacht en slecht weer kan aanvallen. Onofficieel werd het de F-16CG genoemd: de USAF wilde hem vanwege de extra mogelijkheden als nieuw subtype (de F-16G), maar de politiek zag dat als bedreiging voor de F-22, en eiste dat het gewoon een C zou blijven. Op één vliegbasis (Aviano) vliegt een sub-subvariant: die zijn voorzien van SureStrike. Naast de Block 40 werd de block 50/52 geproduceerd, onofficieel aangeduid als F-16CJ. Alweer: de USAF wilde een nieuw subtype (de F-16J), omdat deze alweer afweek, maar de politiek stak daar een stokje voor. Ook binnen dit block zijn weer afwijkingen: de eerste toestellen werden afgeleverd met radars die minder krachtig zijn dan de radars die nu worden afgeleverd, en de block50/52 kisten van na 1996 zijn voorzien van electronica die uit het MLU programma komen.

    Ben je er nog bij, met de subversies en subsubversies?
    quote:
    Het eerste kan onevenredig veel geld kosten en kan de verwachtingen niet waarmaken omdat het geen rekening houdt met de werkelijkheid (de Duitse ME-serie bijvoorbeeld), het tweede is een stuk efficiënter en flexibeler omdat het beter rekening houdt met de concurrentie en kostenbesparingen.
    Het grappige is dat de bedoeling is wat jij beschrijft, maar dat het in de praktijk omgekeerd uitpakt. De politieke keus om twee motoren te gebruiken, om zo de prijs te drukken door concurrentie, betekent in het veld dat er twee varianten onderhouden moeten worden, wat juist weer meer kost. De politieke keus om veel verschillende sub(sub)versies te hebben voegt daar alleen maar meer kosten aan toe, die op het eerste gezicht niet te verklaren zijn uit het gebruik van maar één hoofdversie (de F-16C). Het is niet efficienter, het bestaan van al die (sub)subversies is ook niet flexibeler, omdat je altijd zult zien dat je de verkeerde versie hebt meegenomen.
    quote:
    De F16 was een toestel van de eerste optie, dit is gelukkig goed uitgepakt, maar dat is allerminst geen garantie voor de toekomst.
    Nee, maar wat is het verschil met een autofabrikant? Waarom is een Skoda minder populair, terwijl hij meer features heeft dan neefje Volkswagen? Waarom werd door de USAF ingezet op de F-16A(ADF), terwijl de F-20A Tigershark gelijkmatig, en op delen zelfs beter scoorde? Er zijn nooit garanties dat je product succesvol wordt. Voor hetzelfde geldt barst deze zomer WO-III los, en wordt de F-16 opgedirkt met allerlei gadgets uit de JSF zo succesvol dat niemand meer een JSF wil kopen. Of iemand ontdekt een relatief eenvoudig kustje om stealth te 'unstealthen', waardoor de VS plots niets meer aan de F-22 en B2 heeft. Als het aan boekhouders ligt, dan was alles 100% gegarandeerd. Helaas zit het leven zo niet in elkaar.
  • - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      dinsdag 24 maart 2009 @ 22:37:27 #95
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67374778
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 21:12 schreef Chooselife het volgende:

    [..]

    Prijs onbekend, sterk neigend naar exorbitant duur (diverse bronnen), is nogal een verschil met een modestly priced alternatief als de Gripen of de Rafale.
    Wat op zich knap is, aangezien er nog geen productie Gripen NG is, en dat toestel nog volop ontwikkeld wordt. Rafale is trouwens verre van 'modestly priced', als dat zo was dan zouden de kopers van de Mirage-series nu en masse bij Dassault op de stoep staan om hun kisten te vervangen. In het geval van India lijkt men echte te opteren voor licentieproductie van de F-16 of F-18. Hoe dan ook: er is nog geen enkele export-klant voor Rafale.
    quote:
    [..]

    Te licht voor welke taken precies? Welke denk denkbaar scenario schat je in dat een JSF wèl met glans uitvoert, en de Gripen afhaakt?
    Geen idee, maar puur gebaseerd op het basisontwerp van Rafale, die 25 jaar geleden ontwikkeld is om het thuisland Zweden te beschermen, denk ik dat de veel nieuwere F-35 meer groeipotentieel heeft. Daarnaast denk ik in termen van wapenlast, de mogelijkheid om in de lucht bij te tanken zonder dat we onze KDC-10s hoeven te verbouwen, dat soort dingen.
    quote:
    Is een toevallig voordeel van een minder allround jager niet dat je niet ongewild betrokken wordt in controversiele conflicten? Britse Tornado's konden daardoor ook fijn aan de grond blijven in het Joegoslavië-conflict.
    Dat tornados niet in Joegoslavië waren betekent niet dat Engeland daar niet was. Engeland vloog in de Balkans met Jaguar GR1, Harrier GR7, en Sea Harrier FA2. Daarnaast vlogen ze ondersteuningsmissies met Nimrod R1, E-3D Sentry en tankers. Dat weet ik zeker, want ik heb de dagelijkse ATOs elke dag in zitten kloppen in onze systemen destijds.
    quote:
    [..]

    Ik kan de toegevoegde waarde van de JSF nergens ontdekken. Ik kan de gewaande superioriteit nergens terugvinden. Ik zie alleen negatieve testrapporten van simulaties tegen modern Chinees materieel.
    Misschien aardig om te weten: in de jaren 80 bestonden die simulaties ook over de MiG-29 tegen de F-16. Heel raar als je de werkelijkheid ziet: er is geen enkele F-16 neergeschoten door een Fulcrum, maar de F-16 heeft wel een enorme berg A-A victories, inclusief killsop Fulcrums. Weet je wat ik met die testrapporten doe?
    quote:
    [..]

    Met dat oog kijk er ook niet naar. Ik ben zelf een recreatief volger van militaire ontwikkelingen, dus niet per definitie een pacifist, of vervloeker.
    De slechte zaken kunnen toch alleen bewezen worden als het apparaat in actieve dienst is? Maar dan geldt dat ook voor de goede zaken, want dat is nog maar sterk de vraag. Ik lees alleen over simulatieve operaties waar het apparaat billenkoek krijgt van Oosterse equivalenten. En dat riekt naar niet veel goeds voor de toekomst. Daarnaast is het ding buitengewoon luidruchtig (ten aanzien van de huidige F-16) en stealth is een achterhaalde discussie inmiddels. Dan kan ik weinig voordelen opnoemen ten aanzien van een Gripen of het huidig materieel.
    Je draait het gedeeltelijk om. Afgezien van geluid, en geld: op welke missies presteren de Gripen en anderen beter dan de Lightning-II? Want de discussie is op dit moment: dat kan Gripen ook. Misschien, dat weet ik niet, ik ken de tests niet. Maar iedereen meet zich aan de Lightning-II. Dat is de standaard. Als de andere kisten zo goed zouden zijn, dan waren ZIJ de standaard. En dat zijn ze niet. Dat is op zich al een teken VOOR de Lightning-II. De 'grote lul factor' waar ik het hierboven over had, zeg maar. Als de Gripen een 'grotere lul' heeft, waarom zien we dat dan nergens?
    quote:
    En als de F-16 vloot laat zien dat er nog mee doorgevlogen kan worden (wat kennelijk het geval is), dan is afwachten misschien wel de beste optie. Dan kunnen we misschien in een nieuwe generatie jagers stappen.
    Die komt er niet. Althans: daar zijn op dit moment geen plannen voor. De Lightning-II (en zijn concurrenten)moet in dienst blijven tot minstens 2040. Dus hoe je het ook wendt of keert: dezelfde discussie komt over 5-10 jaar hoe dan ook terug.
    quote:
    Als militaire superioriteit het argument is, dan ben ik benieuwd waarom een SU35-BM met NAVO-upgrade (zoals de Duitse MIG-29's ook ondergaan zijn) niet tot de mogelijkheden behoort. Vergezocht, maar wel de ultieme allround jager.
    Meerdere redenen: ten eerste is de Su35 gewoon een al wat oudere (midden jaren 80 opgestarte) upgrade van een ouder airframe (de FlankerA). Technologie van 30 jaar oud dus. De rest is software en gepimpte motoren (met twijfelachtige kwaliteit, als ik de Indiase luchtmacht mag geloven). Ten tweede is het Russisch materieel. Om weer even naar de motoren terug te gaan: de Indiase luchtmacht (die een andere variant van de Flanker gebruikt) en industrie mogen helemaal niks met die dingen. Als ze stuk gaan worden ze uitgebouwd, en naar rusland gestuurd om gerepareerd te worden. Blijkbaar acceptabel voor de Indiers, maar niet binnen de NAVO. Sterker nog: binnen de NAVO onderhouden we niet alleen motoren, maar we mogen ze zelfs bouwen. In licentie, maar ik hoop dat je het verschil ziet.
    Ten derde: Rusland en de NAVO zijn niet echt vriendjes. we vechten niet, maar zoals je regelmatig in het nieuws kunt zien is er altijd wel wat te zeuren, zoals over aardgas.
    Ten vierde: de Su35 is nauwelijks in dienst bij de Russen. Om precies te zijn: in 2008 hadden ze er 12. De F-16 testvloot van de USAF is al groter.
    quote:
    [..]

    Nee, op een bepaald moment ben ik er klaar mee. Dan heb ik geen zin meer in uitgebreide motivaties.
    Jammer. Ik vind de motivaties een beetje achter blijven. Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk, en tot nu toe heb ik nog niet veel motiveringen gezien die echt hout snijden. Veel oprechte en terechte vraagtekens, en die heb ik ook, maar nog steeds geen argumenten die steek houden.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_67375271
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 20:39 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Uiteraard! Dat was en is juist de kracht van die ontwerpen. Om dus te gaan klagen dat er nog steeds gesleuteld wordt aan het ontwerp van de JSF (waarvan 66% niet van toepassing is op 'onze' airframes, want die zijn van een andere versie) is gewoon spijkers op laag water zoeken. Het zijn non-argumenten.
    trouwens, je avatar, kick ass!
    echt 1 van de mooiste squadron/vliegtuig logo's
    pi_67375359
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 21:12 schreef Verluste het volgende:

    [..]

    Als een vliegtuigontwerp telkens herontworpen wordt, wat kun je dan zeggen over de prestaties van zo'n toestel ten opzichte van de kosten? Werkt men hier op basis van ''ontwerpen naar de vooraf gepretendeerde prestaties op papier'' of naar ''ontwerpen op basis van ervaringen met de werkelijkheid''?
    Het eerste kan onevenredig veel geld kosten en kan de verwachtingen niet waarmaken omdat het geen rekening houdt met de werkelijkheid (de Duitse ME-serie bijvoorbeeld), het tweede is een stuk efficiënter en flexibeler omdat het beter rekening houdt met de concurrentie en kostenbesparingen.

    De F16 was een toestel van de eerste optie, dit is gelukkig goed uitgepakt, maar dat is allerminst geen garantie voor de toekomst.
    does "Microsoft Windows" ring a bell?
      dinsdag 24 maart 2009 @ 22:55:50 #98
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_67375601
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 22:48 schreef Incolumis het volgende:

    [..]

    trouwens, je avatar, kick ass!
    echt 1 van de mooiste squadron/vliegtuig logo's
    Eén van de beste IMHO. Andere classics zijn die van de Skunk Works, en die van de Tomcat.

    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 22:50 schreef Incolumis het volgende:

    [..]

    does "Microsoft Windows" ring a bell?
    Je gaat me toch niet vertellen dat Windows7 gebruikt wordt in de prototypen he? Want dan wordt ik ter plekke Typhoon-fan!

    [ Bericht 7% gewijzigd door RonaldV op 24-03-2009 23:02:19 ]
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_67376340
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 22:55 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Eén van de beste IMHO. Andere classics zijn die van de Skunk Works, en die van de Tomcat.

    [ afbeelding ]
    [..]

    Je gaat me toch niet vertellen dat Windows7 gebruikt wordt in de prototypen he? Want dan wordt ik ter plekke Typhoon-fan!
    rofl nee, maar dat zijn ook uitspraken van Microsoft, "veel beter" "betere compatibiliteit".
    software wordt ook continue geupdate, omdat het nooit in 1x goed werkt.

    anyways, dit is nog 1 van de mooiste tomcat tails



    ontopic, als ex- F-16 onderhoudsmonteur durf ik wel te stellen dat de F-16 echt niet heel erg lang nog meekan, 6 jaar geleden toen ik er werkte waren er al regelmatig klachten wat betreft de airframe. rechtdoor vliegen lukt nog wel, maar 9G trekken veel bakken al niet meer.
      woensdag 25 maart 2009 @ 00:07:49 #100
    74865 Pumatje
    Wij stelen die kazen!
    pi_67378443
    en hoe kijk jij tegen de JSF discussie aan als ik vragen mag
    [DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')