abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67160565
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:31 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Gelukkig hoeven we niet meer op de brandstapel als we niet geloven, sommigen lijken nog erg achter te lopen wat dat betreft, kijk maar eens naar islamitische landen.
[..]

Sinds wanneer luisteren gelovigen naar "experts"?
Moet je ook niet kijken. Die zijn door het Westen zo opgezet en regeren daarom foutief in de naam van Islam. Kijk mar naar het Ottomaanse Rijk in zijn vroegere jaren voordat het Westen er in infiltreerde hoe mooi het werd geregeerd. O nee wacht dat hebben de Europezen natuurlijk helemaal donker gemaakt. logisch.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_67160625
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:59 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Als dat zo zou zijn (... ik zou zeggen, noem eens een paar namen) dan zou het bedroevend gesteld zijn met de mensheid.
Overigens is er in het intellectuele bolwerk waar ik mij dagelijks in bevind geen intelligent design aanhanger te vinden.

"We must question the story logic of having an all-knowing, all-powerful God, who creates faulty humans, and then blames them for his own mistakes." - Gene Roddenberry
Jammer dat Gene Roddenberry zich niet heeft verdiept en in de Qu'ran niet heeft gelezen dat de mens juist is geschapen om fouten te kunnen maken. Anders zouden ze net engelen "robots" zijn. Verder is er verstand. En verstand gaat boven " mistakes ". Natuurlijk zeg je , ja maar omgeving dit dat dit dat. God is rechtvaardig en houdt natuurlijk rekening met alle factoren die meespelen. Zoek eens op de Islamitische term : Cuzi irade en Kulli irade.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_67161020
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 09:23 schreef Burakius het volgende:

[..]

Jammer dat Gene Roddenberry zich niet heeft verdiept en in de Qu'ran niet heeft gelezen dat de mens juist is geschapen om fouten te kunnen maken. Anders zouden ze net engelen "robots" zijn. Verder is er verstand. En verstand gaat boven " mistakes ". Natuurlijk zeg je , ja maar omgeving dit dat dit dat. God is rechtvaardig en houdt natuurlijk rekening met alle factoren die meespelen. Zoek eens op de Islamitische term : Cuzi irade en Kulli irade.
God de statisticus, wat schattig.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 18 maart 2009 @ 09:45:42 #104
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67161124
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 09:19 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik quote jou: "Meeste niet-gelovige mensen klassificeren zich (door filosofische onwetendheid) juist niet als atheisten."

Dat geldt dus ook voor mensen die zich "atheïst" noemen, maar door filosofische onwetendheid niet beter weten.
Heb je wel begrepen wat m'n punt was. Of denk je dat er een hele zooi atheisten zijn die stiekum toch wel in een hogere macht geloven?
quote:
Verder vind ik filosofische onwetendheid niet echt geloofwaardig als zijnde reden dat je iemand kan afschuiven als gelovige. Want om te geloven heb je genoeg simpele rationele bewijzen. Hoeft niet zo diep te gaan.
Waar doe ik dat?? Heb je m'n bericht ueberhaupt wel gelezen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:31:36 #105
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_67162485
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef koningdavid het volgende:
Wat Burakius zegt word natuurlijk wel, zij het in iets genuanceerdere vorm, min of meer bevestigt door experts. Religie neemt wereldwijd nog altijd rap toe, atheïsme stelt wereldwijd wat dat betreft niet bijster veel voor. Zelfs de grootste aanhanger, en bedenker van, de secularisatiethese (Peter Berger) geeft dat nu toe.

Of dat nu goed is of niet moet je zelf maar uitmaken, maar het lijkt toch echt de waarheid.
Of het goed is of niet............. I don't know.
Maar het zegt natuurlijk niets over de waarheidsgehalte van de religies die wereldwijd toenemen.
Volg je hart, gebruik je verstand.
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:35:41 #106
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_67162580
quote:

[..]

Jammer dat een boel mensen (of misschien moet ik gelovigen zeggen) niet begrijpen dat jouw interpretatie van een boek (in dit geval de Koran) is hoe jij het ziet en wil zien (of wat je (aan)geleerd wordt) , niets te maken heeft met de waarheidsgehalte ervan.
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:49:56 #107
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_67162990
quote:
Op maandag 16 maart 2009 00:51 schreef Okonomi het volgende:
Ik heb een hekel aan mensen die je voor gek verklaren als ze erachter komen dat je niet in een of andere god geloofd.

Ik zat gisteren bij wat vrienden toen het onderwerp voorbij kwam en ik liet weten dat ik niet in dat soort sprookjes geloof. Er werdt meteen gevraagd waarom ik in gods naam (haha) niet geloofde, waarop ik antwoordde met enkele wetenschappenlijke bewijzen van evolutie, en hoe sommige dingen in de bijbel wel erg bizarre waren.

De rest van de avond heeft ze me als een klein kind behandeld, waarop ik maar gewoon niet ben ingegaan omdat ik zulk soort mensen gewoon niet serieus kan nemen.

Zijn jullie wel eens als een idioot behandeld omdat je niet/anders geloofd?
Dit lijkt me een vrij extreem groepje.
Ik kom uit een christelijke familie en ik geloof zelf niet, toch kan ik een hoop lol hebben met mijn familie of leden ervan. Ik ga zelf nog weleens naar de kerk (een gemeenschapskerkje), omdat ik dat wel gezellig vind. Iedere christene is anders, net als hoe iedere moslim anders is of iedere schaatser of iedere wielrenner of iedere atheïst.............................. Ga niet alle gelovigen over 1 kam scheren, omdat jij een nare ervaring met dit clubje........... er zullen vast ook gelovigen zijn die je niet als 'een idioot' behandelen. Overigens snap ik wel dat als je in zo'n clubje terecht komt, dat je je afvraag: "Waar ben ik nou weer beland??!!"
pi_67164257
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 08:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Tsja gelukkig hoeven we niet meer naar de Goelag of concentratiekampen als we geloven. Zo zijn er een hoop dingen waar we blij mee mogen zijn.
[..]
Appels met peren vergelijken. Concentratie en goelag kampen waren meer rassendiscriminatie dan dat het bedoeld was voor gelovigen.
quote:
Sind altijd al ongeveer?
Dat klinkt hetzelfde als vrouwen emancipatie. Erin geloven en als argument gebruiken op het moment dat het hen uitkomt.
Lambo of Rekt
pi_67164407
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 09:21 schreef Burakius het volgende:

[..]

Moet je ook niet kijken. Die zijn door het Westen zo opgezet en regeren daarom foutief in de naam van Islam. Kijk mar naar het Ottomaanse Rijk in zijn vroegere jaren voordat het Westen er in infiltreerde hoe mooi het werd geregeerd. O nee wacht dat hebben de Europezen natuurlijk helemaal donker gemaakt. logisch.
Tuurlijk heb je altijd wel ergens een tegenargument. Rotte appels zijn er nou eenmaal, overal. Maar niemand kan ontkennen dat we vanwege de middeleeuwen, waar religie nogal heerste (kerkmachten), de ontwikkeling van de mens ver achterloopt.

Ik zeg ook niet dat het westen toen heilig was, maar gelukkig weten wij inmiddels wel beter

[ Bericht 9% gewijzigd door EggsTC op 18-03-2009 11:39:30 ]
Lambo of Rekt
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:11:29 #110
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_67165886
quote:

[..]

Gene Roddenberry was blijkbaar wijs genoeg om te begrijpen dat je inlaten met de hersenschimmen van geloofsfanatici iets is waar je beter niet aan kunt beginnen.
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:37:19 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67166810
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:31 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Tuurlijk heb je altijd wel ergens een tegenargument. Rotte appels zijn er nou eenmaal, overal. Maar niemand kan ontkennen dat we vanwege de middeleeuwen, waar religie nogal heerste (kerkmachten), de ontwikkeling van de mens ver achterloopt.
[ afbeelding ]

Ik zeg ook niet dat het westen toen heilig was, maar gelukkig weten wij inmiddels wel beter
Waar is die afbeelding op gebaseerd, ik heb haar vaker gezien, maar het lijkt me meer propaganda dan wetenschap.

Het is niet alsof de middeleeuwen in het geheel geen uitvinden en vooruitgang kenden. Natuurlijk, veel van de grote Romeinse bouwkunst verdween, en aquaducten werden misbruikt als viaducten, stenen uit Romeinse gebouwen werden opnieuw gebruikt, maar de steengroeven lagen stil, enz.

Echter, de stijgbeugel, het gareel voor paarden, dat is allemaal uitgevonden of gedurende de middeleeuwen naar Europa gekomen. Dat is ook revolutionair geweest op een belangrijke manier. Het drieslagstelsel is van Karel de Grote, en ga zo maar door.

Romeinen hanteerden heel veel slavernij als het om zware, intensieve arbeid ging, zo heel ingenieus waren die ook weer niet op bepaalde vlakken. Het is niet alsof zij een heel ingenieus en voortvarend systeem op het gebied van landbouw ontwikkelden dat bijvoorbeeld verloren ging.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67168125
Tuurlijk zijn er uitvindingen gedaan alleen ik kan me goed in dat plaatje vinden want die gasten hadden toentertijd veel meer interesse in bloed vergieten, land veroveren en religie opdringen dan dat er uitvindingen gedaan werden. Pas na die middeleeuwen kwam alles écht op gang. En dan met als uitschieter 1900->2000.

Als je die 500/600 jaar (dark ages) vergelijkt met de 100 jaar van 1900>2000 dan begrijp je waarom ik me erin kan vinden.
Lambo of Rekt
pi_67168130
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:31 schreef EggsTC het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Niet mijn schuld dat Christenen zo anti-wetenschap waren. De Islamitische landen zijn verder gegaan met wetenschappelijke ontwikkeling, totdat het in verval raakte, door wat? O ja natuurlijk, weer de Christenen.
pi_67168154
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 12:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Waar is die afbeelding op gebaseerd, ik heb haar vaker gezien, maar het lijkt me meer propaganda dan wetenschap.

Het is niet alsof de middeleeuwen in het geheel geen uitvinden en vooruitgang kenden. Natuurlijk, veel van de grote Romeinse bouwkunst verdween, en aquaducten werden misbruikt als viaducten, stenen uit Romeinse gebouwen werden opnieuw gebruikt, maar de steengroeven lagen stil, enz.

Echter, de stijgbeugel, het gareel voor paarden, dat is allemaal uitgevonden of gedurende de middeleeuwen naar Europa gekomen. Dat is ook revolutionair geweest op een belangrijke manier. Het drieslagstelsel is van Karel de Grote, en ga zo maar door.

Romeinen hanteerden heel veel slavernij als het om zware, intensieve arbeid ging, zo heel ingenieus waren die ook weer niet op bepaalde vlakken. Het is niet alsof zij een heel ingenieus en voortvarend systeem op het gebied van landbouw ontwikkelden dat bijvoorbeeld verloren ging.
Wil ik nog niet ingaan op Ottomaanse bouwwerken die vandaag de dag nog niet te begrijpen zijn. (zie Mostar brug als begin).
pi_67168197
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:20 schreef Burakius het volgende:

[..]

Niet mijn schuld dat Christenen zo anti-wetenschap waren. De Islamitische landen zijn verder gegaan met wetenschappelijke ontwikkeling, totdat het in verval raakte, door wat? O ja natuurlijk, weer de Christenen.
Eeh, nu flame je jezelf? Dat heeft er ook niets mee te maken. Ik ben niet gericht tegen 1 religie, alle religies zijn kut.
Lambo of Rekt
pi_67168317
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:23 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Eeh, nu flame je jezelf? Dat heeft er ook niets mee te maken. Ik ben niet gericht tegen 1 religie, alle religies zijn kut.
Hmm. hoe zal ik dit zeggen, maar tijdens religie is de ontwikkeling gewoon keihard doorgegaan. Misschien niet in Europa. De plek waar jij gefixeerd op bent. (nee je hebt het niet over alle religies, je bent subjectief aan je omgeving vastgebonden), maar wel op andere plekken.
  woensdag 18 maart 2009 @ 13:35:22 #117
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67168617
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:21 schreef Burakius het volgende:

[..]

Wil ik nog niet ingaan op Ottomaanse bouwwerken die vandaag de dag nog niet te begrijpen zijn. (zie Mostar brug als begin).
Voor de Islamitische wereld zou een dergelijke redenering ook zeker niet opgaan, zeker niet tijdens de bloeiperiode van de Islamitische wetenschap, alhoewel wel in zekere zin geargumenteerd kan worden dat de nadruk op de Koran in latere eeuwen een fnuikende invloed heeft gehad op de import van buitenlandse geschriften: nog steeds is het aantal vertalingen in het Arabisch heel laag, een tijd geleden was er een VN rapportage waarin gemeld werd dat er elk jaar meer boeken in het Spaans vertaald werden dan het afgelopen millennium in het Arabisch.

Echter, ook in Noord-Korea zie je nu bijvoorbeeld dat de wetenschap natuurlijk voor geen meter opschiet, dus het is niet iets wat je altijd en simpelweg aan religieuze regimes kunt wijten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67168674
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:21 schreef Burakius het volgende:

[..]

Niet begrijpen is wat overdreven, laat staan dat we het tegenwoordig niet beter kunnen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_67168730
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:26 schreef Burakius het volgende:

[..]

Hmm. hoe zal ik dit zeggen, maar tijdens religie is de ontwikkeling gewoon keihard doorgegaan. Misschien niet in Europa. De plek waar jij gefixeerd op bent. (nee je hebt het niet over alle religies, je bent subjectief aan je omgeving vastgebonden), maar wel op andere plekken.
Omdat ik me graag fixeer op de plek waar de technologie het hardst gaat, in het westen dus. "We could have been exploring the galaxy right now." is dan ook geen overdreven stelling.

En jawel, ik heb een hekel aan alle godsdiensten. Ik gebruik expres het woord "godsdiensten" omdat ik voor boeddhisme en hinduisme nog wel respect op kan brengen
Lambo of Rekt
  woensdag 18 maart 2009 @ 13:47:56 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67168984
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 13:20 schreef EggsTC het volgende:
Tuurlijk zijn er uitvindingen gedaan alleen ik kan me goed in dat plaatje vinden want die gasten hadden toentertijd veel meer interesse in bloed vergieten, land veroveren en religie opdringen dan dat er uitvindingen gedaan werden. Pas na die middeleeuwen kwam alles écht op gang. En dan met als uitschieter 1900->2000.

Als je die 500/600 jaar (dark ages) vergelijkt met de 100 jaar van 1900>2000 dan begrijp je waarom ik me erin kan vinden.
Nog steeds is het te gemakkelijk gezegd en geweten aan het Christendom. De Islamitische bloeitijd was zeer religieus, en zeer geavanceerd. Tijdens de middeleeuwen zijn veel instituten aangelegd die als basis hebben gediend om een grote groei van bevolking, handel en wetenschap op gang te brengen.

Romeinse wetenschap was niet heel fundamenteel. Het was huizen bouwen, troepen bevoorraden, veel met slaven. Dat is een systeem dat ook slechts tot op zekere hoogte schaalt. Het is illusoir te denken dat de Romeinse maatschappij uitgebreid en uitgebreid had kunnen worden, dit rijk stond ook op barsten. In het Middellandsezeegebied was de invloed van de bevolkingstoename ook duidelijk op het milieu, de wilde dieren en de gewasgroei.

Tijdens de middeleeuwen heeft Karel de Grote bijvoorbeeld verordonneerd dat er bij elk klooster een bibliotheek moest komen, zo ontstonden verschillende centra van studie, die later uitbreidden, waardoor er op verschillende plaatsen geleerden opstonden (pas veel later).

De hervormingen van de landbouw heb ik al aangestipt. Maar naast het al genoemde is veel verval sowieso niet direct het Christendom toe te schrijven als wel de invallende volkeren die continu de grenzen van het Romeinse Rijk overschreden, die zelf in het nauw kwamen door oprukkende stammen uit Azië bijvoorbeeld en die nieuwe grond zochten.

Dat kun je het Christendom niet verwijten. Ook de afname van de bevolking in Europa die het gevolg was van het instorten van het Romeinse Rijk heeft ervoor gezorgd dat er minder 'resources' waren voor het ondersteunen van niet-boeren-activiteiten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het júíst het herstelde centrale gezag was dat na alle oorlogen tussen stammen weer voet aan de grond kreeg dat ertoe leidde dat er weer orde en rust kwam. En dat centrale gezag was onder meer de Paus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')