Ik vermoed dat dat enerzijds te maken heeft met het uiteenvallen van de grote communistische (staats-atheïsme) machtsblokken en anderzijds de koude oorlog (die vlot opwarmt) tussen het christelijke westen en het islamitische midden-oosten, waar het laatste mensen 'dwingt' partij te kiezen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef koningdavid het volgende:
Wat Burakius zegt word natuurlijk wel, zij het in iets genuanceerdere vorm, min of meer bevestigt door experts. Religie neemt wereldwijd nog altijd rap toe, atheïsme stelt wereldwijd wat dat betreft niet bijster veel voor. Zelfs de grootste aanhanger, en bedenker van, de secularisatiethese (Peter Berger) geeft dat nu toe.
Of dat nu goed is of niet moet je zelf maar uitmaken, maar het lijkt toch echt de waarheid.
Leg dat de Chinezen even uit.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
ho ho ho. De era van atheïsme is voorbij zei ik. Maar ik zei niets over Islam.
Het klopt wel dat atheïsme nou niet bepaald aan populariteit groeit (ligt er een beetje aan in hoeverre je atheïsme specifiek het niet aanhangen van het monotheïsme of juist het afwijzen van elke vorm van zweefteverij wilt noemen) , maar er is uberhaupt nooit een 'era' van atheïsme geweest.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef koningdavid het volgende:
Wat Burakius zegt word natuurlijk wel, zij het in iets genuanceerdere vorm, min of meer bevestigt door experts. Religie neemt wereldwijd nog altijd rap toe, atheïsme stelt wereldwijd wat dat betreft niet bijster veel voor. Zelfs de grootste aanhanger, en bedenker van, de secularisatiethese (Peter Berger) geeft dat nu toe.
Of dat nu goed is of niet moet je zelf maar uitmaken, maar het lijkt toch echt de waarheid.
Meeste niet-gelovige mensen klassificeren zich (door filosofische onwetendheid) juist niet als atheisten. De percentages schieten omhoog naar richting de 16% als je de vragen van je survey aanpast. Termen als niet-kerkelijk en/of niet-gelovig zijn vaak makkelijker voor mensen om zich op toe te leggen maar niet-kerkelijk kan best nog wel religieus zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:41 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens de CIA-factbook site zo'n 2.5% atheïsten. Maar of er een trend is dat het meer of minder worden, kan ik nergens vinden. Ik denk dat het hele geloofssysteem wel uitgekristalliseerd is, met wat marge voor een sekte hier of daar.
Van één ding kun je zeker zijn, welke godsdienst je ook aanhangt, er is altijd een overgrote meerderheid die vindt dat je de verkeerde te pakken hebt.
Omdat de posters hier in Nederland wonen en denken dat dat de wereld is, is het moeilijk voor te stellen voor hen. Echter zien we deze trend door zetten. Evolutieleer maakt steeds meer plaats voor Intelligent Design en vele van de oude atheïstische wetenschappers worden gelovig.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef koningdavid het volgende:
Bronnetjes?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
Omdat de posters hier in Nederland wonen en denken dat dat de wereld is, is het moeilijk voor te stellen voor hen. Echter zien we deze trend door zetten. Evolutieleer maakt steeds meer plaats voor Intelligent Design en vele van de oude atheïstische wetenschappers worden gelovig.
Dat verhaaltje gaat goed op voor mensen die zich juist wel atheïstisch noemen. Hoeveel procent van hen weet hoe de evolutieleer in elkaar steekt? 5% -6%? . Hoeveel procent van hen heeft eigenlijk ooit wel onderzocht of beredeneerd? 5/6%? Dus eigenlijk is het "" echte"" atheïstische aantal veel en veel lager dan wordt gedacht door jou. Echte atheïsten zijn in Nederland mischien maar 10 á 15% en dat is nog erg ruim.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Meeste niet-gelovige mensen klassificeren zich (door filosofische onwetendheid) juist niet als atheisten. De percentages schieten omhoog naar richting de 16% als je de vragen van je survey aanpast. Termen als niet-kerkelijk en/of niet-gelovig zijn vaak makkelijker voor mensen om zich op toe te leggen maar niet-kerkelijk kan best nog wel religieus zijn.
Ik gok zelf dat het rond de 10% ligt.
Woensdag zei ik tochquote:
Het is Burakius btw.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:15 schreef SpecialK het volgende:
Ahh.....
[ afbeelding ]
Je zet ze goed aan't werk, zeg. Barakius. Hulde!
Daar maak je al een aantal grove denkfouten. Je hoeft nl. niet speciaal ergens mee bezig te zijn om atheist te zijn. Simpelweg niet geloven in god maakt je er al eentje. Veel mensen zijn atheist zonder dat ze zelf dat label er aan hangen. Simpelweg door onwetendheid.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat verhaaltje gaat goed op voor mensen die zich juist wel atheïstisch noemen. Hoeveel procent van hen weet hoe de evolutieleer in elkaar steekt? 5% -6%? . Hoeveel procent van hen heeft eigenlijk ooit wel onderzocht of beredeneerd? 5/6%? Dus eigenlijk is het "" echte"" atheïstische aantal veel en veel lager dan wordt gedacht door jou. Echte atheïsten zijn in Nederland mischien maar 10 á 15% en dat is nog erg ruim.
'Echte' atheisten? Wat een onzin, dan kun je je net zo goed afvragen hoeveel gelovigen weten wat er in hun heilige boeken staat en snappen wat er mee bedoeld wordt. Dan hou je ook maar weinig 'echte' gelovigen over.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat verhaaltje gaat goed op voor mensen die zich juist wel atheïstisch noemen. Hoeveel procent van hen weet hoe de evolutieleer in elkaar steekt? 5% -6%? . Hoeveel procent van hen heeft eigenlijk ooit wel onderzocht of beredeneerd? 5/6%? Dus eigenlijk is het "" echte"" atheïstische aantal veel en veel lager dan wordt gedacht door jou. Echte atheïsten zijn in Nederland mischien maar 10 á 15% en dat is nog erg ruim.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
Omdat de posters hier in Nederland wonen en denken dat dat de wereld is, is het moeilijk voor te stellen voor hen. Echter zien we deze trend door zetten. Evolutieleer maakt steeds meer plaats voor Intelligent Design en vele van de oude atheïstische wetenschappers worden gelovig.
Doet het polytheisme niet mee?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:32 schreef Monolith het volgende:
Heeft overigens verder weinig met het aanhangen van het monotheïsme versus atheïsme te maken.
Eigenlijk niet nee. Ik krijg sterk het idee in dit soort discussies dat zowel de meeste monotheïsten als atheïsten lijken t denken dat het atheïsme specifiek het monotheïsme ontkent en niet zozeer het polytheïsme, deïsme en andere vormen van spiritualiteit.quote:
Doe die peer-reviewed ID papers dan maar. Moeten er dan ondertussen toch wel honderden, zo niet duizenden zijn als ze 150 jaar wetenschap gaan vervangen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gelukkig hoeven we niet meer op de brandstapel als we niet geloven, sommigen lijken nog erg achter te lopen wat dat betreft, kijk maar eens naar islamitische landen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Atheïsten zouden juist met de tijd moeten mee gaan. Het atheïsme is allang al voorbij. We leven in een nieuwe era.
Sinds wanneer luisteren gelovigen naar "experts"?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:36 schreef koningdavid het volgende:
Als dat zo zou zijn (... ik zou zeggen, noem eens een paar namen) dan zou het bedroevend gesteld zijn met de mensheid.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
"Evolution, a theory in crisis" is iets dat religieuze fundamentalisten al 150 jaar roepen, terwijl de empirische ondersteuning exponentieel blijft groeien.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:59 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn (... ik zou zeggen, noem eens een paar namen) dan zou het bedroevend gesteld zijn met de mensheid.
Overigens is er in het intellectuele bolwerk waar ik mij dagelijks in bevind geen intelligent design aanhanger te vinden.
Ze verwarren crisis met progress, dat zal het zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Evolution, a theory in crisis" is iets dat religieuze fundamentalisten al 150 jaar roepen, terwijl de empirische ondersteuning exponentieel blijft groeien.
Tsja gelukkig hoeven we niet meer naar de Goelag of concentratiekampen als we geloven. Zo zijn er een hoop dingen waar we blij mee mogen zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:31 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Gelukkig hoeven we niet meer op de brandstapel als we niet geloven
Sind altijd al ongeveer?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:31 schreef EggsTC het volgende:
Sinds wanneer luisteren gelovigen naar "experts"?
Ik quote jou: "Meeste niet-gelovige mensen klassificeren zich (door filosofische onwetendheid) juist niet als atheisten."quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Daar maak je al een aantal grove denkfouten. Je hoeft nl. niet speciaal ergens mee bezig te zijn om atheist te zijn. Simpelweg niet geloven in god maakt je er al eentje. Veel mensen zijn atheist zonder dat ze zelf dat label er aan hangen. Simpelweg door onwetendheid.
Daarnaast boeit kennis over evolutieleer maar weinig wat atheisme aan gaat. Het feit dat jij dat aandraagt verbaast me ook hoogstens. Je zou zeggen dat jij al zo langzamerhand meer zou weten over atheisme dan de gemiddelde moslim. Maar niets is minder waar. Als je wilt kan ik het je wel uitleggen, hoor
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |