Natuurlijk was het de schuld van Stalin, en niet van het geschrift. Stalins voorgangers, zoals Lenin, Trotski, Bakoenin, Gorki, etc. en zijn opvolgers, zoals Chroestjov, Brezjnev, Andropov en Gorbatsjov, hebben ongetwijfeld ook het Communistisch Manifest gelezen en zijn er ongetwijfeld ook diep door beïnvloed geweest, maar hebben nog geen fractie van de misdaden begaan die Stalin op zijn geweten heeft.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 01:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe evalueer jij het resultaat van een atheistisch werk als het communistisch manifest van Marx? Was het de schuld van Stalin dat er tientallen miljoenen vermoord zijn in communistisch Rusland of de schuld van het boek wat hij las? Wat had hij wel moeten lezen om niet die daden te plegen? Welk boek, theistisch of atheistisch, beschrijft volgens jou de ideale filosofie/religie/levenswandel/ideologie enz, waardoor mensen absoluut geen geweld meer plegen?
Ah, dus je gelooft dat zonder het hele geloof de ellende op aarde minder was geweest? Wat een vertrouwen heb je toch in de mensheid.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:53 schreef EggsTC het volgende:
Nee, zonder het boek was er geen mens geweest waar die ellende vandaan kwam. Op andere vlakken wel, maar niet op extreem overtuigde gelovigen waar een hoop ellende vandaan komt, ik hoef toch geen voorbeelden te gaan noemen hoop ik he? Zonder het hele geloof was het een stuk minder geweest. Dat weten we allebei.
[..]
Het is niet alleen je mening; je geeft hier een buitengewoon beroerde schets van wat jij denkt dat de historische rol van het Christendom in de wetenschap is geweest. Dit soort historieverdraaiïng doet echt niet onder voor het soort wetenschapsverdraaiïng waarmee een groep Christenen laatst een creationismefolder de deur uit hebben gestuurd. Dat het je koud laat dat je zo'n verwrongen beeld van religie en historie hebt, is tekenendquote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:53 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, ik geef m'n mening. Dat jij het daar niet mee eens bent... tja i dont give a shit.
[..]
Probeer je me nu te vertellen dat je op basis van jouw persoonlijke ervaringen met Christenen (die ongetwijfeld buitengewoon divers en rijk is) een bevolking van 2 miljard mensen, een geschiedenis van pak-em-beet 4000 jaar oud en een religie met honderden denominaties zo op 1 bult gooit? Weet je dat dat voor mij simpelweg onbegrijpelijk simplistisch is?quote:Misschien erg zwart-wit geschetst maar ik heb persoonlijk nogal wat ervaringen met gelovigen die ik hier dus projecteer. Waarschijnlijk geldt dat niet voor alle gelovigen maar wel degenen uit mijn leefomgeving.
[..]
Plak maar etiketjes waar je het niet laten kunt .quote:Ben je dat, of klink je alleen zo?
Beste Haushofer, ik kan me over het algemeen goed vinden in jouw standpunten en argumentatie, maar is dat neerbuigende toontje nou echt nodig?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik krijg steeds meer de indruk dat jij een wannabe-intellectueel bent die probeert zijn atheïsme rationeel kracht bij te zetten, maar daar hopeloos in faalt
Zo neerbuigend vind ik em eigenlijk niet, het is simpelweg de indruk die ik krijg.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:47 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Beste Haushofer, ik kan me over het algemeen goed vinden in jouw standpunten en argumentatie, maar is dat neerbuigende toontje nou echt nodig?
Ik denk dat dat er een beetje in sluipt als je zo lang op WFL post en telkens weer dezelfde dommigheden, generalisaties en vooroordelen tegenkomt. Dat die jongen er de kracht nog voor heeft, hulde zeg ik!quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:47 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Beste Haushofer, ik kan me over het algemeen goed vinden in jouw standpunten en argumentatie, maar is dat neerbuigende toontje nou echt nodig?
Dat ja. En dat vind ik een beetje jammer. Ik bedoel, niet dat ik verwacht dat je posts gespeend zijn van enige emotie, maar mijn indruk is dat je steeds bezig bent met mensen neerhalen door ze in een of ander hokje te stoppen. En dan kan dat hokje nog zo accuraat lijken maar het komt heel vervelend over. Waar doe je het voor? Je hebt het niet nodig, toch? Ik zou denken dat je inmiddels voldoende hebt gepresteerd in je leven om je eigenwaarde ergens anders aan te ontlenen....quote:Op vrijdag 20 maart 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:
Maar ik zal me best es schuldig maken aan arrogantie of ongenuanceerdheid.
Misschien... Ik post niet al jaren lang op WFL, ik heb geen ideequote:Op vrijdag 20 maart 2009 15:04 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ik denk dat dat er een beetje in sluipt als je zo lang op WFL post en telkens weer dezelfde dommigheden, generalisaties en vooroordelen tegenkomt. Dat die jongen er de kracht nog voor heeft, hulde zeg ik!
Ik heb geen internetaansluiting in Parijs dus gebruik internet alleen bij vrienden... de discussie ben ik niet moe, enkele onderwerpen wellicht, maar mijn kijk op het hele forum is wel veranderd door meer afstand ervan te hebben.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Druk of de discussie moe?Ik zie dat je een paar maanden wat minder actief bent geweest.
Sterker nog, atheïst was tot voor kort nog zelfs een scheldwoord ('goddeloze').quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het klopt wel dat atheïsme nou niet bepaald aan populariteit groeit (ligt er een beetje aan in hoeverre je atheïsme specifiek het niet aanhangen van het monotheïsme of juist het afwijzen van elke vorm van zweefteverij wilt noemen) , maar er is uberhaupt nooit een 'era' van atheïsme geweest.
De meeste opmerkingen zullen al wel geplaatst zijn. Zoals: wat zijn dat voor vrienden die je zo behandelen. Of eigenlijk 1 vrouwelijke, als ik je tekst goed begrijp.quote:Op maandag 16 maart 2009 00:51 schreef Okonomi het volgende:
Ik heb een hekel aan mensen die je voor gek verklaren als ze erachter komen dat je niet in een of andere god geloofd.
Ik zat gisteren bij wat vrienden toen het onderwerp voorbij kwam en ik liet weten dat ik niet in dat soort sprookjes geloof. Er werdt meteen gevraagd waarom ik in gods naam (haha) niet geloofde, waarop ik antwoordde met enkele wetenschappenlijke bewijzen van evolutie, en hoe sommige dingen in de bijbel wel erg bizarre waren.
De rest van de avond heeft ze me als een klein kind behandeld, waarop ik maar gewoon niet ben ingegaan omdat ik zulk soort mensen gewoon niet serieus kan nemen.
Zijn jullie wel eens als een idioot behandeld omdat je niet/anders geloofd?
He, Ali. Hoe is het?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb geen internetaansluiting in Parijs dus gebruik internet alleen bij vrienden... de discussie ben ik niet moe, enkele onderwerpen wellicht, maar mijn kijk op het hele forum is wel veranderd door meer afstand ervan te hebben.
Of dat nu zo voordelig was valt ook maar te bezien. De natuur werd als een boek van God gezien waar dus alle wetenschappelijke theorieën wel in het straatje van God moesten passen. Darwins idee van natuurlijke selectie was in dat opzicht ook revolutionair: het was een wetenschappelijke these zonder goddelijke interventie die zichzelf wees. Punt is dat er constant theologische begrippen werden betrokken in domeinen waar dat totaal niet thuishoorde; er heerste een soort God/geest/ontwerp/orde-hiërarchie vooronderstelling.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat het Christendom au fond leert dat de wereld redelijk in elkaar zit, omdat God rationeel is. Orde en regelmaat die je vindt in de natuur waren bijvoorbeeld voor Newton een bewijs voor God. Als je een wereldbeeld hebt waarin de natuur volledig contingent is, of waarin orde en regelmaat slechts schijn lijkt, dan heeft dat ook een fundamentele invloed op de wetenschap. Hoe zinloos is het ergens orde in proberen te vinden waar geen orde is?
Het is hopeloos naïef om te denken dat er een mens zou kunnen bestaan zonder religie. Religie is juist de doorwerking in de cultuur van een fundamenteel kenmerk van de menselijke positie in de werkelijkheid; religie hoort onlosmakelijk bij de mens zelf.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:53 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, zonder het boek was er geen mens geweest waar die ellende vandaan kwam. Op andere vlakken wel, maar niet op extreem overtuigde gelovigen waar een hoop ellende vandaan komt, ik hoef toch geen voorbeelden te gaan noemen hoop ik he? Zonder het hele geloof was het een stuk minder geweest. Dat weten we allebei.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |