quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:34 schreef Viper86 het volgende:Weet je dan ook al wat specifieke informatie wat betreft ontslagen etc. ? Zal dat dit jaar gebeuren? En worden dan vooral fulltimers ontslagen of ook deeltijdwerkers en zaw's?
Gaat dat dan ook tenkoste aan diensttijden en dienstindelingen?
Zullen er vooral ontslagen in de Randstad vallen of ook in andere delen van het land? Of voornamelijk op grote sorteercentra?
Zomaar een paar vragen die bij mij opkomen.
Dit is nogal groot nieuws lijkt mij. Ben benieuwd wat morgen de sfeer op de werkvloer is. Die is zelfs hier best negatief en dan hebben we het over een relatief klein bestelkantoor.
Maar ja, als je ziet naar hoe TNT met zijn werknemers op deze manier omgaat is die negativiteit zeer goed te begrijpen. En dan ook nog eens die schijnheiligheid van de top van het bedrijf, zo iemand als Harry Koorstra heeft toch eigenlijk nul komma nul gemeen met de gewone werknemers? Zo iemand hoort thuis in een heel ander soort bedrijf, niet een bedrijf als TNT.
Wat een teloorgang van een vanouds mooi en leuk bedrijf....
Die 11.000 mensen kunnen natuurlijk niet van de ene op de andere dag worden ontslagen. Ik heb begrepen dat er 2 ontslaggolven gaan komen, en dat de 11.000 mensen binnen 1 en 3 jaar eruit zullen vliegen. TNT gaat het afspiegelingsbeginsel toepassen, en dat werkt als volgt: De postbodes en sorteerders worden ingedeeld in vijf leeftijdsgroepen: 15 tot 25 jaar, 25 tot 35 jaar, 35 tot 45 jaar, 45 tot 55 jaar en van 55 jaar en ouder. Vervolgens wordt gekeken hoe groot iedere groep is in verhouding tot het totaal. Bij TNT post werken relatief veel oudere mensen, stel dat 20% van de mensen 55+ is, dan betekent dat ook 20% van de ontslagen bij die groep zal vallen, dus dat is 2200 ontslagen.
Aangezien het ging om de CAO voor schaal 1-4, verwacht ik dat ook alleen daar de ontslagen zullen vallen. Dus dan praat je over fulltime- en partime postbodes, sorteerders, de VBG-informatiemedewerkers, de postbode-plus, dat soort mensen. Ik denk dat de ontslagen overal in het land gaan vallen, zowel op sorteercentra als op bestelkantoren. Postbezorgers, zaterdagbestellers, teamcoaches en managers blijven buiten schot. Dat is vreemd, want met de helft minder postbodes kun je ook met veel minder managers toe.
Het zal zeker ten koste gaan van de dienstregelingen. De maandag zal als eerste worden uitbesteed, later volgen woensdag en vrijdag. Als de maandag eruit gaat betekent dat voor fulltimers dat ze vaker (en misschien zelfs structureel) op zaterdag moeten werken. Als we straks nog maar 3 dagen zelf bestellen is er eigenlijk helemaal geen plaats meer voor fulltimers, je kan in 3 dagen nooit 37 uur maken. En dat gaat gevolgen hebben voor zaterdagbestellers. Als fulltimers vaker, of zelfs altijd op zaterdag moeten werken zijn er uiteindelijk ook minder zaterdagbestellers nodig. Die zullen ze misschien niet zo snel ontslaan (dat zet in termen van fte's geen zoden aan de dijk), maar een vacaturestop is niet ondenkbaar. Ook gaan postbezorgers het uiteindelijk merken, die werken nu 4 of 5 dagen, dat is straks maximaal 3. Dus dat betekent nog minder verdienen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...