quote:Op vrijdag 13 maart 2009 16:07 schreef Rock-shocker het volgende:
Ja is ook zo. Het is ook niet zo dat ik me er echt druk om maak, ben alleen benieuwd. Ik wil gewoon zo goed mogelijk scoren en dan helpt elk beetje training
Op de keuring niet inderdaad. Als er tijdens de keuring reden voor blijkt te zijn, kan je wel verwezen worden naar het Militair Hospitaal in Utrecht om alsnog een bloedonderzoek te ondergaan voordat je je sporttest mag doen.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:38 schreef JaFFe het volgende:
Je bloed wordt niet getest tijdens de keuring. Alleen wat urine dat is voor suikerziekte en leveraandoeningen geloof ik,
stel jij zou niet gechecked zijn in CMH, je doet die sporttest.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:05 schreef Rock-shocker het volgende:
Whehe ja ik ben ook doorverwezen naar het CMH, vanwege een hartkwaal in mijn familie waar ik zelf 99% zeker geen last van heb. Enige vervelende is dat ik daarna pas de sporttest mag doen...
Ik snap het ook wel hoor en ik vind het ook begrijpelijk dat ik doorverwezen word. Het is alleen allemaal wel een beetje vervelendquote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
stel jij zou niet gechecked zijn in CMH, je doet die sporttest.
en nu is het net die 1% die je niet wil.. je krijgt een hartaanval en overlijd.
Hoe wordt defensie dan weer neergezet denk je?
uhu ik ging net ff alles invullen, zag dat het op een vrijdag is. Is dat nieuw ofzo, keuringen op een vrijdag!quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:37 schreef BrianLeiden het volgende:
10 april al keuringen
gaat vrij rap
zit nouwlijks een maand tussen met de voorlichting en nu al bericht voor keuring!
ik ga trouwens over een jaar weer paraat denk, ik ga nog 1 keer switchen met werkgever, als ik dan me draai nog niet heb gevonden ga ik weer bij defensie werken!
Bedankt!quote:Op maandag 23 maart 2009 13:08 schreef Kpl87 het volgende:
Als je lesavond/onderhoud hebt 's avonds ben je rond 23 uur klaar.
Als je een oefening hebt, dus vrijdagavond/zaterdag ben je tegen 1900 uur klaar.
is het erg zwaar? heb namelijk wel een redelijke conditie maar heb jij bijvoorbeeld zelf de afgelope weken extra veel getraint?quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:05 schreef Rock-shocker het volgende:
Heuj, net terug van het CMH, niks aan het handje voorzover zij konden zien. Loop nu wel rond met een 24-uurs ECG apparaatje, maar daar komen waarschijnlijk geen verrassingen meer uit voort.
Ook al gelijk inspanningstestje gedaan, dertien minuten op die fiets volgehouden. Zit wel goed volgens mij
Inderdaad, je kon op je formulier toch invullen waar je geplaatst wilde worden??quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:00 schreef Rock-shocker het volgende:
Dat lijkt me heel raar. Welk bataljon had je ingevuld op je sollicitatieformulier? Anders zou ik gewoon even die lui bellen.
Bergen is een erg leuke club! Er zijn mensen voor wie Amsterdam dichterbij is maar toch voor Bravo/Bergen kiezen, dat zegt ook wel wat denk ikquote:Op zondag 19 april 2009 21:57 schreef Augustus_Thijs het volgende:
hmm, bericht terug van mn 'would-be' commandant als ik in bergen bij de B-cie zou belanden..
komende dinsdag heeft hij een vergadering over personeel, en daar zal hij mijn kwestie voorleggen..
Hopen dat ik toch nog overgeplaatst kan worden, zou wel erg prettig zijn:)..
Volgende week dinsdag kleden, begin van het feest:D
Had vorig jaar trouwens ooit ergens eens gelezen/gehoord dat ze bij de reserve verlegen zaten om officieren, en dat hoogopgeleide mensen binnen het peleton aangespoord zouden worden om zich verder te laten opleiden.
In hoeverre is dat waar? en kan het waardevol zijn om je verder op te laten leiden? of is dat sowieso niet van toepassing ind e eerste x jaar?
of ff een half jaartje goed trainen en dan alsnog met cl3 goedgekeurd worden? Tegen de tijd dat je alle natres procedures doorlopen hebt ben je ook weer een eeuwigheid verder. Die tijd zou ik gebruiken om flink aan je kracht te werken.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:04 schreef guysmile70 het volgende:
Hallo allemaal,
ik ben nieuwe en heb een vraag:
Ik heb gesolliciteerd naar de functie officier genie troepen wat cluster 3 is, maar na mijn sport/krachttest kreeg ik cluster 3- (4 voor conditie 2 voor kracht) waardoor ik op dit moment niet door kan, mijn vraag:
Als je bij de natres wil moet je een contract tekenen voor 2 jaar, is deze opzegbaar als je als professional door wil?
Ps. Klopt het ook dat je voor natres cluster 1 nodig had?
Kan je als je bij de Natres gaat ook ingedeeld worden in een hoger cluster (bijvoorbeeld omdat cluster 1 niet uitdagend genoeg is als je een hele goede conditie hebt)?quote:Op donderdag 23 april 2009 18:58 schreef Rock-shocker het volgende:
Natres is inderdaad cluster 1.
Het Cluster heeft volgens mij niks te maken met indeling o.i.d.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:50 schreef Booomer het volgende:
[..]
Kan je als je bij de Natres gaat ook ingedeeld worden in een hoger cluster (bijvoorbeeld omdat cluster 1 niet uitdagend genoeg is als je een hele goede conditie hebt)?
Als je je aanmeldt voor een functie waarbij je daadwerkelijk cluster 4 nodig hebt, kun je je lol wel op denk ik.quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:35 schreef Booomer het volgende:
Oh oke.. Ik dacht: hoe hoger het cluster, hoe zwaarder je training..
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:48 schreef Esses het volgende:
Een goede voorbereiding, is altijd beter dan een fucking koude natte tyfusnacht.
Excuses voor mijn taalgebruik.
Ps. Stop kleren in plastic zakken... kan tegen een regenbuitje
Neem serieus labello of zo mee.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:45 schreef Hubs het volgende:
hebben jullie eigenlijk nog do's en don't voor de natres amo?
aangezien ik daar komende maandag mee ga beginnen![]()
en heeft weet 1 van jullie ook of je ondanks het zomerweer ook al je winterisolatiezooi mee moet nemen?
Ik heb die 2 maanden geleden opgestuurd he, niet nu pas!quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:22 schreef Rock-shocker het volgende:
Als je nu pas je veiligheidsonderzoeken en zo hebt ingeleverd kan je die AMO deze zomervakantie wel vergeten.
ha thanx labello, kwast, haringen en mijn spork (wat een woordquote:Op woensdag 10 juni 2009 08:25 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Neem serieus labello of zo mee.
Van al die camo zooi op/af/op/af/op/af worden je lippen niet echt veel beter.
Ik heb al die bontdingen thuisgelaten
Wat ook wel makkelijk is(aangezien je niet in je tent slaapt) is een stuk of 3 spinners en wat haringen zodat je je poncho snel vast kan zetten.
Voor de rest is een kwast wel makkelijk, eventueel afgezaagd. En zo'n lepel/vork/mes in 1 zodat je je bestek niet hoeft schoon te maken voor controle
Succes!
wat je niet hebt kun je niet meenemenquote:Op woensdag 10 juni 2009 17:37 schreef Hubs het volgende:
[..]
ha thanx labello, kwast, haringen en mijn spork (wat een woord) toegevoegd aan het lijstje.
en ze deden niet moeilijk over die bontdingen? Want op de brief stond alles behalve DT.
En hoe moeilijk doen ze als je dingen niet hebt omdat die nog op nalevering staan? Want mijn overalls hebben ze nog steeds niet (heb een wat grote maat ) terwijl ze die fantastische zwembroek wel kunnen leveren.
oke bontje dan ook maar meeslepen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:55 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
wat je niet hebt kun je niet meenemen
En die bont spullen.... Neem je "bontje" (dikke wollen parka voering) mee, zelfs in de zomer kan het snachts behoorlijkt koud worden. Tijdens je wacht een bontje aan is dan best lekker! Dat ze die zwembroek wel leveren is niet vreemd, overalls heeft iedereen nodig, die zwembroek wil NIEMAND!
Lol, dan zit jij in dezelfde amo als ik. En ik moest eind mei ook kleden (geloof ik). We waren toen met 11 man van de natres in een groepje dat eerst niet, toen misschien en uiteindelijk wel gekleed werd. Dus dan moet ik jou voorbij hebben zien komen.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:39 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Nog een paar dagen, en dan is het zo ver![]()
Ben benieuwd wat de AMO ons gaat brengen. Alle spullen zoals spinners en labello haal ik vandaag en morgen nog in huis.
Ik moest pas eind mei kleden, dus heb pas paar weekjes gehad om de kisten int e lopen. Vind ze wel steeds beter zitten, maar moet zeggen dat hardlopen ind ie dingen toch echt niet superplezierig is ofzo
Bij mijn weten worden screenings gedaan door AiVDquote:
Je vergeet de medische keuring nog. De kans dat je half augustus de AMO kan doen is nul. De plaatsen zijn al vergeven en bovendien duurt het hele keuringsproces ook al minimaal een aantal maanden. De kans is groot dat je pas over zes tot negen maanden kan beginnen aan je AMO.quote:Op zondag 14 juni 2009 23:16 schreef darktower het volgende:
Even voor mijn begrip dan: is de procedure als volgt:
- voorlichtingsavond
- aanmelden
- onderzoek MIVD
- psychologische test
- fysieke test
- AMO
Of vergeet ik nog dingen? Lijkt mij dat dat MIVD-verhaal niet veel meer is dan dat ze navraag doen bij justitie of je daar bekend bent, zou in principe in 1 dag geregeld moeten kunnen zijn? In dat geval zou half augustus heel haalbaar moeten zijn.
Maar misschien zijn er mensen die de AMO al hebben gedaan die kunnen vertellen hoeveel tijd er tussen hun voorlichtingsavond en AMO zat?
Bij de beediging die ik afgelopen zaterdag had was van de mensen van het afgelopen jaar bijna 20% vrouw.quote:Op maandag 15 juni 2009 09:17 schreef darktower het volgende:
Hoeveel vrouwen zitten er eigenlijk bij de Natres? Drie?
Ik was ook pas van plan om op zijn vroegst volgend jaar bij de Natres te gaan, maar het is voor mij dus wel belangrijk om in de zomervakantie de AMO te kunnen doen, vandaar dat ik me afvroeg of ik daar dan ook rekening mee moet houden als ik ga solliciteren. (Niet dat ik in oktober bijvoorbeeld aan de hele procedure begin en dat ik dan in april ofzo al de AMO moet doen, maar er ook voor kan kiezen om die pas in de zomer te doen.) En verder zag ik ergens een overzichtje met AMO data, waarvan die van 15 juni in Oirschot is en die van augustus in Assen. Ik woon in het zuiden en zou uiteindelijk graag naar Oirschot willen, maar omdat ik alleen in de zomer de AMO kan doen zou ik die dus in Assen moeten volgen. Ik vroeg me dus af of dat geen probleem is.quote:Er zijn ook nog maar 2 kazernes waar een AMO wordt gedraait: Oirschot en Assen.
Ik denk alleen niet dat als je nu solliciteert dat je deze zomer nog in de AMO terecht kunt
Ik meende dat je moest melden rond een uur of 9 ofzo.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:13 schreef Lucrasher het volgende:
Weet iemand hoe laat de verkorte AMO op de maandagmorgen ongeveer begint?
Ik begin in augustus in Assen. Weet niet zeker of ik die 2 weken over een auto beschik.
Dus moet misschien met het OV. Maar de eerste trein vanuit Utrecht komt pas om 8 uur 's morgens in Assen aan. Of kan je ook al op zondagavond naar de kazerne komen?
Precies. En het zou al helemaal tof zijn als ik die ergens in Nederland met sterkte zou kunnen regelen. In Amerika is het mogelijk, maar dat zegt niet zoveel natuurlijkquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:20 schreef Jimmie het volgende:
Zit wel te kijken voor een Oakley M-frame voor op de schietbaan en algemeen gebruik.
Conditietest, is inderdaad 20 pushups en situps en 12 minuten lopen, stelt werkelijk waar geen reet voor, maar verplicht voor de hele landmacht. Neem aan dat dat is wat ze bedoelen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:13 schreef darktower het volgende:
Gisteren naar voorlichting geweest. Net geprobeerd alle formulieren in te vullen. Ik heb nog een paar vraagjes waarvan ik eigenlijk hoop dat iemand hier toevallig de antwoorden weet:
1. Er werd gister gezegd dat de looptest een 12 minuten durende test is waarin je minimaal 2400 meter moet lopen. Dat is een gemiddelde snelheid van 12km per uur dus. Klopt dat of niet?
2. Ook werd er iets gezegd over 20 pushups moeten kunnen doen. Klopt dat of niet?
3. Bij de formulieren wordt gevraagd om een gewaarmerkte kopie van je diploma. Ik heb wel kopietjes, maar dat waarmerken is natuurlijk enorm gedoe. Ik zit in de verste verten niet in de buurt van een banenwinkel en de universiteit is wegens de zomervakantie zo goed als onbereikbaar. Hoe erg is het als je een kopie opstuurt die geen stempel heeft?
Dat was het denk..
Tering dan ben je echt slapquote:Op donderdag 2 juli 2009 16:33 schreef darktower het volgende:20 pushups is voor mannen wellicht niet veel, maar ik ben geen man en kwam vanmorgen tot de conclusie dat ik slechts met heel veel fantasie de 6 pushups haal momenteel.![]()
Misschien moet je beter lezen: ik ben vrouw, en vrouwen hebben altijd problemen met pushups omdat je rug dan hol trekt. Zeker als je lang ben (en ik ben 1.80m) dan is dat echt een probleem. Maar goed, vanmorgen lukte de 7. Elke dag eentje erbij.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 01:17 schreef Booomer het volgende:
[..]
Tering dan ben je echt slapIk zou maar wat gaan trainen, ook voor iemand die niet bij defensie gaat werken is een maximum van 6 pushups zwaar triest...
Die eisen van 20 push ups en 2400m in 12 min is de Fit test, die eenmaal(?) per jaar wordt gegeven.quote:Op donderdag 2 juli 2009 22:56 schreef darktower het volgende:
Oke, dan ben ik nu officieel in de war: waar moet je dan wel rennen?
Het is niet de FIT testquote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:47 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Die eisen van 20 push ups en 2400m in 12 min is de Fit test, die eenmaal(?) per jaar wordt gegeven.
Aangezien je vrijwilliger bengt krijg je alleen een advies om meer te trainen als je het niet red.
Je hebt gelijk, het zal wel sport test heten of iets dergelijksquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:29 schreef Esses het volgende:
[..]
Het is niet de FIT testHet had een andere naam. De fit test is iets anders (marsen, hiba, tiltest, marsen). Check je HaMil
Ik had goed gelezen, maar dan nog. Ik ken vrouwen die met gemak 20-30 keer opdrukken en dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Als je jezelf zo slap laat worden, moet je er in je dagelijkse leven toch ook last van hebben? Ga je een keer verhuizen, kan je niks zelf tillen!quote:Op vrijdag 3 juli 2009 10:20 schreef darktower het volgende:
[..]
Misschien moet je beter lezen: ik ben vrouw, en vrouwen hebben altijd problemen met pushups omdat je rug dan hol trekt. Zeker als je lang ben (en ik ben 1.80m) dan is dat echt een probleem. Maar goed, vanmorgen lukte de 7. Elke dag eentje erbij.
CP: Conditieproefquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:29 schreef Esses het volgende:
[..]
Het is niet de FIT testHet had een andere naam. De fit test is iets anders (marsen, hiba, tiltest, marsen). Check je HaMil
Laten we het er maar op houden dat dit bullshit is en dat een vrouw die 20-30 keer kan opdrukken eerder uitzondering is dan regel.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:58 schreef Booomer het volgende:
[..]
Ik had goed gelezen, maar dan nog. Ik ken vrouwen die met gemak 20-30 keer opdrukken en dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Als je jezelf zo slap laat worden, moet je er in je dagelijkse leven toch ook last van hebben? Ga je een keer verhuizen, kan je niks zelf tillen!
Dat is bij ons de KUVquote:Op vrijdag 3 juli 2009 20:58 schreef Remco026 het volgende:
[..]
CP: Conditieproef
2400 meter in 12 minuten lopen.
20 push ups.
30 sit ups.
denk eerder dat het een regel is dan een uitzondering. ben zelf ook een dame en 20 keer opdrukken is helemaal niet moeilijk is, ook al ben je niet zo supergetraind. kon zelf een periode niet optimaal trainen en kan na 3 maanden haast niks te hebben gedaan toch met redelijk gemak 20 keer opdrukken.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:15 schreef Esses het volgende:
[..]
Laten we het er maar op houden dat dit bullshit is en dat een vrouw die 20-30 keer kan opdrukken eerder uitzondering is dan regel.
+25m, 1xpush up en 1x situp voor de koninginquote:Op vrijdag 3 juli 2009 20:58 schreef Remco026 het volgende:
[..]
20 push ups.
30 sit ups.
Ik ben een tijd geleden naar een voorlichting van de Natres geweest en dit is wat ik weet:quote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:04 schreef Matr het volgende:
Weet iemand of dit te combineren is met een universitaire studie?
Hoeveel uur moet je ongeveer ''werken'' en verdient het ook redelijk?
En krijg je een contract dat lang duurt? Want ik weet niet of reservist wel te combineren is als ik eenmaal mijn diploma heb![]()
Ik ben naar zowel de informatieavond van de Natres als van de GLR geweest. Wat ze mij vertelden is dat de Natres meer wordt opgeroepen bij dreigingen en rampen dan de GLR. En Natres speelt ook oefenpartner voor bijvoorbeeld KTC. GLR doet meer de beveiliging van militaire basissen in Nederland.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:03 schreef Matr het volgende:
Ah GLR = groep luchtmachtreserve. Ik zal binnenkort eens wat meer informatie zoeken lijkt me op zich wel leuk.
Bij de laatste oefening die wij hadden waren ze er niet zo blij mee dat iemand met die tiewraps mensen gingen boeienquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:45 schreef Hubs het volgende:
De Natres krijgt ook instructies in het overmeesteren van mensen. We hebben inderdaad geen stalen handboeien maar we hebben wel tie-rips (hoe je het ook spelt) bij ons en daar kan je mensen ook heel goed mee boeien hoor. De laatste oefening die ik draaide hebben we daar goed gebruik van gemaakt.
Tja was voor mij de eerste oefening die ik uberhaupt draaide was vers een paar dagen de amo uitquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:22 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Bij de laatste oefening die wij hadden waren ze er niet zo blij mee dat iemand met die tiewraps mensen gingen boeien![]()
En idd promotie bij afsluiting van de amo had ik ook
Hehehe het was voor mij ook de eerste, eigenlijk meteen na de amoquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:25 schreef Hubs het volgende:
[..]
Tja was voor mij de eerste oefening die ik uberhaupt draaide was vers een paar dagen de amo uiten kreeg te horen dat ik die mee moest nemen want "dat is makkelijk"
maar van mij hoef ik niet zo nodig mensen aan te houden en te boeien. Ik doe ook wel eens beveiling draaien op festivals en daar mag ik meer als genoeg "stoeien" met mensen.
En de bevorderen was erg leuk want van de 37 man werden er 11 bevorderd en de rest niet. Daar was de SM van de amo niet geheel content mee
Wat voor screening is het dan ?quote:Op zondag 14 juni 2009 23:48 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Je vergeet de medische keuring nog. De kans dat je half augustus de AMO kan doen is nul. De plaatsen zijn al vergeven en bovendien duurt het hele keuringsproces ook al minimaal een aantal maanden. De kans is groot dat je pas over zes tot negen maanden kan beginnen aan je AMO.
Het onderzoek bij de MIVD gaat trouwens wel even wat dieper dan alleen je justitiele verleden.
Hmm geen idee Weet het nog nietquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:59 schreef Hi_flyer het volgende:
In september de voorlichtingsavond in Amersfoort, nog meer mensen die dan gaan?
2400 Meter in 12 minutenquote:Op vrijdag 3 juli 2009 20:58 schreef Remco026 het volgende:
[..]
20 push ups.
30 sit ups.
Dit is inderdaad de test die ik ook pas heb gedaan.quote:Op zondag 16 augustus 2009 17:06 schreef Remco026 het volgende:
Weet niet of dit ook voor Natres geldt? Iemand hier?
hmm ik heb mijn amo+ ook in oktober zouden we hem tegelijkertijd hebben?quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:05 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Dit is inderdaad de test die ik ook pas heb gedaan.
Het wordt wel wat minder naar mate je ouder wordt
Wij hebben onze amo+ in oktober
hehehe dat zou wel heul toevallig zijnquote:Op maandag 17 augustus 2009 20:19 schreef Hubs het volgende:
[..]
hmm ik heb mijn amo+ ook in oktober zouden we hem tegelijkertijd hebben?![]()
Ik zit bij het 30e en jij?
Een S5 met messen in de nabije omgeving?quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:22 schreef skippy22 het volgende:
Ik wordt toch een S5 Mischien is er in de keuken nog plaats
Ohjaquote:Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Een S5 met messen in de nabije omgeving?
ja inderdaad ze zijden dat ieder bataljon het zelf zou regelen, of een samenwerkingsverband...quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:01 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
hehehe dat zou wel heul toevallig zijn
Ik zit bij het 50e, en wat ik begreep is dat elk bataljon zn eigen amo+ regelde.
Dus dan zou het weer niet kunnen.....
als je het zo bekijkt lijkt me samen inderdaad wel makkelijk.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:15 schreef Hubs het volgende:
[..]
ja inderdaad ze zijden dat ieder bataljon het zelf zou regelen, of een samenwerkingsverband...
maar das wel revolutionair voor defensie geloof ik![]()
maar aan de andere kan ziten er bij mij in de compagnie maar 3 man (inc ik) die de amo+ moeten doen. en wij konden kiezen uit oktober of maart. Dus ze moeten wel samenwerken denk ik om een klasje vol te krijgen.
oh zaterdag al, ik begin pas weer op 7 september en kan ook niet echt wachtenquote:Op maandag 24 augustus 2009 12:09 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
als je het zo bekijkt lijkt me samen inderdaad wel makkelijk.
Zal eens navragen. Hier zaterdag (eindelijk) weer beginnen
Officieel ook 7 sept eigenlijk, maar zaterdag steunverlening in Almerequote:Op maandag 24 augustus 2009 14:28 schreef Hubs het volgende:
[..]
oh zaterdag al, ik begin pas weer op 7 september en kan ook niet echt wachten
zo spannend is die niet....quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:40 schreef GeertJan88 het volgende:
Ik ga het wel redden had ook cluster 4 en zo.. maak me alleen wel zorgen over de klimtoren wist niet dat die er ook bij in zat
Bij de AMO zal je het tegen komen, maar die klimtoren is niet zo groot.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:40 schreef GeertJan88 het volgende:
Ik ga het wel redden had ook cluster 4 en zo.. maak me alleen wel zorgen over de klimtoren wist niet dat die er ook bij in zat
nee, je bent ongezekerd. Das een extra motivatie om het niet te verkloten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:13 schreef Vortix het volgende:
Last van hoogtevrees, GertJan? Lijkt me niet bijzonder handig binnen defensie. Bovendien zit je in zo'n test wel vast aan een veiligheidskoord neem ik aan.
ach maak je niet te druk er staat inderdaad een erg leuke klimtoren en wij mochten maar tot het 1e platformquote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:40 schreef GeertJan88 het volgende:
succes met wachten en koop maar meteen een extra kastquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:15 schreef GeertJan88 het volgende:
Bedankt mensen zijn echt reacties waar ik wat aan heb...! Ga deze week nog een keer naar de klimtoren in amsterdam en dan moet het wel goed komenMoet nu wel gaan pitten morgenvroeg 5:30 op moet al om 8 uur in Utrecht zijn voor PGU :p
Hey, tijd niet meer in dit topic geweest. Ik mag morgen ook spullen ophalen. Wil ook wel gaan slapen maar moet nog een paar dingen voor school doen, hoop dat ik uberhaupt kan gaan slapen zoquote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:15 schreef GeertJan88 het volgende:
Bedankt mensen zijn echt reacties waar ik wat aan heb...! Ga deze week nog een keer naar de klimtoren in amsterdam en dan moet het wel goed komenMoet nu wel gaan pitten morgenvroeg 5:30 op moet al om 8 uur in Utrecht zijn voor PGU :p
Hoe kom je erbij dat je als reservist tie-wraps mag gebruiken om personen te boeien? Dat is toch aardig not donequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:45 schreef Hubs het volgende:
De Natres krijgt ook instructies in het overmeesteren van mensen. We hebben inderdaad geen stalen handboeien maar we hebben wel tie-rips (hoe je het ook spelt) bij ons en daar kan je mensen ook heel goed mee boeien hoor. De laatste oefening die ik draaide hebben we daar goed gebruik van gemaakt.
Nou weet ik niet of jullie ook een wapenstok dragen maar wij krijgen ook gewoon militaire zelfverdediging en leren daarbij de diemaco ook als slagwapen te gebruiken.
En als je meedoet aan ondersteuningen of een backfill programma dan werk je bijna alleen maar tussen beroeps ipv natres.
En Booomer ik werd nog in de amo bevorderd tot Sld2. Dit was voor het 30e waar ik bij zit de traditie. Mensen van het 20e werden toen nog niet bevorderd dus dat zal een beetje aan het bataljon liggen waar je terecht komt maar het zal geen 4 maanden duren denk ik.![]()
uhm nogmaals was tijdens een oefening. Dus waren geen burgers maar mensen van uit de eigen compagnie. En zoals al eerder aangegeven dit was mijn eerste oefening en kreeg gewoon te horen "neem maar mee, das makkelijk" Niet meer niet minder. En we hebben idd 1 iemand er mee vast geknoopt, en aangezien we tijdens de oefeningen dat Saab systeem droegen was de rest al uitgeschakelt voor we in de buurt kwamen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:15 schreef vannilesoep het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat je als reservist tie-wraps mag gebruiken om personen te boeien? Dat is toch aardig not done
Kon je bij de NATRES geen BOA certificaat halen waarbij je, op bevoegdheid van C-KMar, onder de ambtsinstructie kan handelen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:26 schreef Hubs het volgende:
[..]
uhm nogmaals was tijdens een oefening. Dus waren geen burgers maar mensen van uit de eigen compagnie. En zoals al eerder aangegeven dit was mijn eerste oefening en kreeg gewoon te horen "neem maar mee, das makkelijk" Niet meer niet minder. En we hebben idd 1 iemand er mee vast geknoopt, en aangezien we tijdens de oefeningen dat Saab systeem droegen was de rest al uitgeschakelt voor we in de buurt kwamen.
Dus het was niet tijdens een inzet ofzo. We hebben geen burgers oid vastgebonden want dat mag inderdaad niet en dat weten wij ook wel.
Had je alles een beetje compleet of niet??quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:15 schreef basmens het volgende:
[..]
Hey, tijd niet meer in dit topic geweest. Ik mag morgen ook spullen ophalen. Wil ook wel gaan slapen maar moet nog een paar dingen voor school doen, hoop dat ik uberhaupt kan gaan slapen zo
Misschien tot morgen, of anders op de AMO misschien.
Nou NVG zit ook niet bij mij PGU hoorquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:57 schreef Vortix het volgende:
Ja, minus wat superdure en onnodige spullen als NVG's en zo. En de Natres is als laatst aan de beurt bij de invoering van nieuwe stukken uitrusting...
Ja, redelijk compleet. Mis nog een tent wat minder belangrijke zaken als sokken enzoquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 21:06 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Had je alles een beetje compleet of niet??
hmm ik kreeg hem gewoon in utrecht hoor.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 23:51 schreef GeertJan88 het volgende:
Ik was letterlijk als allerlaatste vrijdag maar heb alsnog alles ontvangen. Alleen de tent nog niet, maar die heeft niemand gekregen. Krijgen we namelijk op locatie pas.
Waarom tijdens een oefening gebruiken als boeien, als het in het eggie ook niet mag? Train as you fightquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:26 schreef Hubs het volgende:
[..]
uhm nogmaals was tijdens een oefening. Dus waren geen burgers maar mensen van uit de eigen compagnie. En zoals al eerder aangegeven dit was mijn eerste oefening en kreeg gewoon te horen "neem maar mee, das makkelijk" Niet meer niet minder. En we hebben idd 1 iemand er mee vast geknoopt, en aangezien we tijdens de oefeningen dat Saab systeem droegen was de rest al uitgeschakelt voor we in de buurt kwamen.
Dus het was niet tijdens een inzet ofzo. We hebben geen burgers oid vastgebonden want dat mag inderdaad niet en dat weten wij ook wel.
Niemand krijgt NVG's oid bij z'n PGU. En binnen de NatRes worden zeker wel helderheidsversterkers gebruikt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:57 schreef Vortix het volgende:
Ja, minus wat superdure en onnodige spullen als NVG's en zo. En de Natres is als laatst aan de beurt bij de invoering van nieuwe stukken uitrusting...
Je mag officieel geen burger/militair door elkaar dragen. Dus of burger, of correct militair tenue. En in de winter doe je dus lekker je handschoentjes van de koningin aan, tijdens een wandeling je kisten en op een koude avond je warme truitjequote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:17 schreef basmens het volgende:
[..]
Ja, redelijk compleet. Mis nog een tent wat minder belangrijke zaken als sokken enzo
Hoe werkt dat met het naleveren eigenlijk, heb dus wel een overzichtje van wat ik nog moet krijgen maar weet niet of ik dat zelf moet halen of dat het gebracht wordt oid
En hoe zit het eigenlijk met het dragen van die spullen in je burgerleven. Ik bedoel zal geen camouflage gaan dragen op straat maar wel een paar mooie handschoenen gekregen die bijvoorbeeld in de winter wel van pas zouden kunnen komen.
Zijn daar regeltjes voor?
Alle naleveringen worden rechtstreeks naar je compagnie gestuurt. Die kan je dus in A'dam ophalen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:17 schreef basmens het volgende:
[..]
Ja, redelijk compleet. Mis nog een tent wat minder belangrijke zaken als sokken enzo
Hoe werkt dat met het naleveren eigenlijk, heb dus wel een overzichtje van wat ik nog moet krijgen maar weet niet of ik dat zelf moet halen of dat het gebracht wordt oid
En hoe zit het eigenlijk met het dragen van die spullen in je burgerleven. Ik bedoel zal geen camouflage gaan dragen op straat maar wel een paar mooie handschoenen gekregen die bijvoorbeeld in de winter wel van pas zouden kunnen komen.
Zijn daar regeltjes voor?
De exacte regel is: Geen militaire kleding combineren met burgerkleding, maar inderdaad de bilaminaat is een zeer goede regenjasquote:Op zondag 30 augustus 2009 07:51 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Alle naleveringen worden rechtstreeks naar je compagnie gestuurt. Die kan je dus in A'dam ophalen.
Je krijgt een brief thuis als er iets ligt.
De exacte regels weet ik niet, maar weet wel dat die bilaminaat een goede regenjas is
En inderdaad die sokken, als je echt niks hebt koop dan een paar of 4/5 goede wandelsokken.
Niks lekkerders als schone sokken aandoen op bivak
Foei Pumaquote:Op zondag 30 augustus 2009 15:29 schreef Pumatje het volgende:
oeps..
ik zit nu met mijn CBRN masker op te Fok!ken...
kut hooikoorts
quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:43 schreef GeertJan88 het volgende:
hoe zit het eigenlijk als ik op de basis moet zijn gewoon op dinsdag voor theorie of zo. Fiets ik dan in mijn leger tenue erheen of kleed ik me daar om?
Dat ligt een beetje aan je kader tijdens de AMO. Ik mocht van hun niet reizen in uniform (en mijn baret pas dragen) tot ik ZHKH (zelf hulp kameraden hulp) had gehad.quote:Op zondag 30 augustus 2009 17:43 schreef GeertJan88 het volgende:
hoe zit het eigenlijk als ik op de basis moet zijn gewoon op dinsdag voor theorie of zo. Fiets ik dan in mijn leger tenue erheen of kleed ik me daar om?
Kan af en toe toch wel handig zijn als je al genoeg zooi meesleept lijkt me.quote:Op zondag 30 augustus 2009 23:50 schreef Rave_NL het volgende:
Moet je dat willen?
Nee dat moet je niet willen, maar ik vond het een beetje onzin om me daar voor eindappèl om te kleden, vervolgens thuis te gaan douchen en me weer om te kleden.quote:
Amsterdam wel volgens mijquote:Op maandag 31 augustus 2009 09:49 schreef Hubs het volgende:
en de natres heeft geen legeringsgebouwen. Kan je elke keer omkleden bij de achterbak van je auto of in de loods, is ook niet echt handig.
maar als er iets gebeurd op straat word jij wel aangekeken! en geacht op te treden... sta je dan, met je 2 weken jaren lange ervaring....quote:Op maandag 31 augustus 2009 09:49 schreef Hubs het volgende:
en de natres heeft geen legeringsgebouwen. Kan je elke keer omkleden bij de achterbak van je auto of in de loods, is ook niet echt handig.
Ik denk niet dat ze plaats hebben voor je geleidehond.... dus nee, je komt niet binnen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:24 schreef Panzerknacker666 het volgende:
met -11 kom je er niet binnen he?
-6 is de max.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:24 schreef Panzerknacker666 het volgende:
met -11 kom je er niet binnen he?
Jah nou na 5 jaar verpleegkunde te hebben gestudeerd, 5 jaar op een EHBO post te hebben gewerkt, lid te zijn van een reddingbrigade, BHV'er zijn en beveiligingswerk te hebben gedaan denk ik wel dat ik kan optreden als er wat op straat gebeurtquote:Op maandag 31 augustus 2009 22:47 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
maar als er iets gebeurd op straat word jij wel aangekeken! en geacht op te treden... sta je dan, met je 2 weken jaren lange ervaring....
Maar dat ziet de buitenwereld niet, die zien een verklede struik en verwachten iets.
Alleen als ik met de auto reis heb ik mn pak aan, anders niet. Maar in geval van n ongeluk kan ik wel professioneel pleisters plakken
[..]
Ik denk niet dat ze plaats hebben voor je geleidehond.... dus nee, je komt niet binnen.
INderdaad, een tent zul je niet krijgen:)quote:Op zondag 30 augustus 2009 01:11 schreef Hubs het volgende:
[..]
hmm ik kreeg hem gewoon in utrecht hoor.
Maar je tent heb je helemaal niet nodig want die ga je toch niet gebruiken. Denk eerder aan een onderkomen van je poncho en als je slim bent een paar spinners
Jij had verwacht binnen 1,5 maand aanmelden, keuren, screenen en de amo gedaan te hebben?quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:00 schreef JAY-T het volgende:
Hoelang duurde het voordat jullie werden opgeroepen voor de keuring in Amsterdam? Het is nu al 1,5 maand geleden dat ik mijn sollicitatieformulieren heb opgestuurd, maar heb nog niks gehoord.. Weet dat het lang kan duren, maar toch
Volgende week begint mijn studie ook weer, dus dan wordt het echt lastig om tijd vrij te maken voor de AMO![]()
dan ben je een uitzondering op de regelquote:Op maandag 31 augustus 2009 23:40 schreef Hubs het volgende:
[..]
Jah nou na 5 jaar verpleegkunde te hebben gestudeerd, 5 jaar op een EHBO post te hebben gewerkt, lid te zijn van een reddingbrigade, BHV'er zijn en beveiligingswerk te hebben gedaan denk ik wel dat ik kan optreden als er wat op straat gebeurt![]()
okay ik heb geen ervaring met oorlogswonden maar in Nederland kom ik die niet zo snel tegen, voor de rest weet ik best goed wat te doen en voornamelijk wat niet!
En meestal kan ik gewoon meerijden met de groepscommandant maar zo af en toe niet en bij gebrek aan een rijbewijs en/of auto is het gewoon OV voor mij en ga ik gewoon in uniform. Ik blijf niet omkleden en daarnaast draai ik binnenkort een ondersteuning op een burgerevenement in uniform. Ook dan moet ik weten wat ik doen moet als er iets gebeurt net zoals in de trein.
Ik snap je helemaal en vanwege hierboven is er voor mij een uitzondering gemaakt. En voor de duidelijkheid onze amo duurt maar 2 weken hequote:Op dinsdag 1 september 2009 20:48 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
dan ben je een uitzondering op de regelmaar je snapt mn punt neem ik aan?
Daarnaast zou ik gewoon pas in uniform reizen als je strepen hebt, iederen jan klaas henk ziet dat wanneer je zonder strepen loopt je een amo-soldaat bent.... en ik had dr een hekel aan om zo rond te lopen.... maar das ff persoonlijk.
edit:
nog ff terugkomend op je laatste zin, tijdens die ondersteuning ben je actief voor de baas en dus verzekerd. als je in je eigen tijd in je verstoppertjespak loopt is dat al gauw een ander verhaal.
Heel toevallig ben ik zojuist gebeld om een afspraak te maken voor de keuring in Amsterdam, 9 oktober it isquote:Op dinsdag 1 september 2009 13:00 schreef JAY-T het volgende:
Hoelang duurde het voordat jullie werden opgeroepen voor de keuring in Amsterdam? Het is nu al 1,5 maand geleden dat ik mijn sollicitatieformulieren heb opgestuurd, maar heb nog niks gehoord.. Weet dat het lang kan duren, maar toch
Volgende week begint mijn studie ook weer, dus dan wordt het echt lastig om tijd vrij te maken voor de AMO![]()
Voor zover ik weet is er geen AMO is oktober.quote:Op woensdag 2 september 2009 17:57 schreef Remco026 het volgende:
Als 5 oktober je aanstellingsdatum is, dan zul je 5 oktober ook wel aan je AMO beginnen.
Ach ik heb ze enkel een keer een rondje met de hond aangehad voor de amo, en had nergens last vanquote:Op woensdag 2 september 2009 20:55 schreef Vortix het volgende:
Mijn kleeddag is drie dagen voor de start van mijn AMO. Dat wordt dus het hele weekend rondsjouwen op die dingen om ze in te lopen
Het is best pittig, maar je gaat zeker niet helemaal kapot.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:24 schreef GeertJan88 het volgende:
kan iemand die de amo al gevolgd heeft hoe zwaar het allemaal is. Of je echt kapot gaat of dat het wel te doen is...?
Ach het valt allemaal wel mee zolang je voeten heel blijven.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:24 schreef GeertJan88 het volgende:
kan iemand die de amo al gevolgd heeft hoe zwaar het allemaal is. Of je echt kapot gaat of dat het wel te doen is...?
Okay, dus als ik mijn vader zeg dat hij mij tussen vier en vijf max kan komen ophalen zit ik wel ongeveer goed?quote:Op donderdag 3 september 2009 17:38 schreef GeertJan88 het volgende:
Het ligt er heel erg aan. Ik was met ongeveer 25 anderen en de eerste was rond 12 uur klaar. Ik was als allerlaatste en was rond 3 uur klaar.
Ik was er half 8 zodat ik als 2e opgemeten kon worden enzo, maar was daardoor wel om half 11 klaar. Een auto is wel handig inderdaadquote:Op donderdag 3 september 2009 16:16 schreef Vortix het volgende:
Hoe lang duurt kleden ongeveer? Ik moet om kwart voor acht in Utrecht zijn eind deze maand, maar ik zou ook willen weten hoe laat ik daar klaar mee ben, in verband met vervoer en zo (ik moet even regelen dat mijn vader tijd heeft om me te komen ophalen ivm dat de grote hoeveelheid spullen die je meekrijgt en OV niet echt goed samen gaan).
Zal wel weer geen specifieke eindtijd voor staan he?
Voornamelijk voor de 2e week bivak:quote:Op dinsdag 8 september 2009 15:04 schreef GeertJan88 het volgende:
nog handige tips voor spullen om mee te nemen wat niet in de pgu zit
Ik zelf zit bij het 50e in amersfoort, en er zijn er inderdaad een aantal die met de trein uit Utrecht komen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 01:03 schreef PC1984 het volgende:
Zou iemand me kunnen vertellen of je er (praktisch gezien) ook bij kan als je geen auto hebt? Ben student in Utrecht, heb voorlichting gehad en zou er graag bij gaan, maar kun je zonder auto opkomen?
Zowel bij de verplichte oefeningen als de steunverleningen?
Foei, moet ik nog vroeg me bed uit ookquote:Op vrijdag 11 september 2009 08:11 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Je moet er wel rekening mee houden dat de oefenzaterdagen meestal wel rond een uur of 6/7 's ochtends beginnen.
Ja maar dan kan ik het wel hebben, dan zit je toch al in dat 6uur ritme. Heb ik met me huidige werk niet dus is 6uur op een zaterdag wel even wennen maar dat komt goedquote:Op vrijdag 11 september 2009 09:49 schreef Vortix het volgende:
Tijdens de AMO beginnen de dagen ook om zes uur hoor
Minder goed nieuws: mijn heupblessure is weer terug. Ik ga er vandaag mee naar de fysio, hopelijk kan die het snel fixen, anders wordt de AMO twee weken vooral tijdens het rennen flink doorbijten
Maak mij maar jaloersquote:Op vrijdag 11 september 2009 11:28 schreef GeertJan88 het volgende:
Moet zeggen dat ik er nu wel echt zin in heb
We lopen idd met het bokketuig nog. Gerucht is dat het SMP pakket al een paar jaar klaar ligt, maar het is nog wachten op 1 of ander seintje van hoger op.....quote:Op vrijdag 11 september 2009 17:01 schreef Pumatje het volgende:
ops vest of bokkethuig
kan me niet voorstellen dat je nu nog het bokketuig krijgt, maargoed..jullie zijn reserve.
Dat 15 liter rugzakje ben ik liever kwijt dan rijk. Past amper wat in en als je het er in hebt gekregen zit dat ding enorm vervelend.quote:Op vrijdag 11 september 2009 17:59 schreef Pumatje het volgende:
pffrrt, troepen in Afghanistan kregen het jaren geleden.
ik kwam vorig jaar aug. op en kreeg het ops-vest
lui van 2 lichtingen daarvoor hadden bokketuig, maar hoorde dat op schoolbats sommige lui bokketuig kregen.
ik bedenk me even tussendoor, dat Natres eigelijk vaak het doet met de oudere spullen, die perfect werken maar wat ouder zijn.
zoals jullie radio's ( analoog ) en idd de ops-vesten
verder weet ik niet wat jullie van oudere dingen gebruiken
C7A1 klopt, maar geen kijker (zijn allemaal weg sinds een aantal jaar).quote:Op vrijdag 11 september 2009 18:23 schreef GeertJan88 het volgende:
En de Diemaco is natuurlijk helemaal prima. Het is toch een C7 met kijker dus C7A1?
Natres = Landmachtquote:Op vrijdag 11 september 2009 19:05 schreef jester_ali18 het volgende:
van wat ik heb begrepen is dat de nationale reserve nog gewoon het oude "spul" gebruiken, dus ook het bokketuig. eerst willen ze heel de Landmacht over laten gaan op het nieuwe spul en daarna pas gaat ook de nationale reserve over op het nieuwe spul.
want ook nu nog steeds loopt een gedeelte van de Landmacht nog steeds met het bokketuig dus nog even geduld hebben.
Kan, maar dan krijg je weer gezeur over eenheid van tenue. Zou niet te snel van alles kopen.quote:Op vrijdag 11 september 2009 20:01 schreef GeertJan88 het volgende:
zou ik niet gewoon zelf zo'n ops-vest kunnen kopen of is dat geen optie?
Natres draait meestal korte oefeningen, uurtje of 2-3 bijvoorbeeld, dan heeft het weinig zin om het te begraven.quote:Op vrijdag 11 september 2009 20:09 schreef Pumatje het volgende:
Groene oldskool ding is de Multitel.. en gebruikt de KL gewoon nog.
werken perfect en je moet de draden ook begraven..
in mijn amo werden draden door kader doorgesneden die gevonden werden op paden.
oke, ik kan niet quoten dus maar even zoquote:Op vrijdag 11 september 2009 20:16 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Kan, maar dan krijg je weer gezeur over eenheid van tenue. Zou niet te snel van alles kopen.
Al wacht ik al eeuwen op het defensie tentje, heb eigenlijk het vermoeden dat die niet meer gemaakt wordt omdat de landmacht tegenwoordig zo'n slaapzak + koepel/overkapping heeft? (klopt dit Pumatje?)
[..]
Natres draait meestal korte oefeningen, uurtje of 2-3 bijvoorbeeld, dan heeft het weinig zin om het te begraven.
Tijdens mijn AMO hadden we analoge troep, degene aan de andere kant was niet te verstaan omdat iedereen fluisterde door de telefoon
En de verbinding vloog er meerdere keren uit omdat er iemand overheen struikelde, dat begraven was iig geen vereistte bij ons (al was het pikke donker en bevroren tijdens het opzetten van de WLP wegens de winter)
Kweet niet, je hebt er wel lui bij die echt over elk tenue dingetje moeilijk doen ook al zit je een nacht en dag op een groot oefenterrein (zou je misschien nog kazernegebied kunnen noemen..).quote:Op vrijdag 11 september 2009 21:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
oke, ik kan niet quoten dus maar even zo
Eenheid van tenue gezeur moet als het goed is paraat een beetje over zijn.. Op de kazerne is het een ander verhaal.. maar op oefening is zoiets bijna onontkoombaar. En als een persoon van de eenheid zichzelf verbeterd en daarmee de inzetbaarheid verhoogt... kun je hem daarom moeilijk straffen lijkt me.
Een beetje nadenkende PC zal het ook never verbieden
Tentjes,
vergeet het.. dingen heb ik ook nooit gehad. en ik heb wel de stokken.. maar de rest niet.
Inderdaad, slaapzak met gore-tex hoes..
goede kwaliteit gore-tex bagger kwaliteit ritsen, zelfde voor 2e gen ops vesten die ik heb.. en de namaak rugzak.. ritsen zuigen helaas.
Analoge troep
hoe bedoel je precies? jullie verbindingsradio ? Of de Multitel ?
Als je het over de multitel hebt, moet je de Fluistermode knop even indrukken.. wordt het signaal aan de andere kant versterkt...Multitel is super.. want het is misschien wel met draad.. maar niet af te tappen en dus niet te detecteren door de vijand.
Ziet er stoerder uit he op de fotoquote:Op vrijdag 11 september 2009 21:55 schreef GeertJan88 het volgende:
Dus de C7A1 heeft geen kijker meer? Overal op natres foto's zie ik namelijk wel kijkers
Denk nog iets verder terug naar de laatste grote oorlog in ons landquote:Op vrijdag 11 september 2009 21:57 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Ben vergeten hoe het er uit zag, maar het was geen Multitel maar echt gewoon zo'n simpel ding zonder versterking zoals remco026 zegt, alleen de hoorn van zo'n telefoon met draaischijf eigenlijk (jaren 60-70). Over Multitel dik tevreden al heb ik 't amper gebruikt nog
[..]
Ooit natuurlijk wel. Dikke kans dat ik dan allang besloten heb om paraat te gaan, maar goedquote:Op vrijdag 11 september 2009 21:57 schreef Jimmie het volgende:
Met de update naar C7A3 zal er de nodige frutsels weer terugkomen op het wapen (blijft de grote vraag of de Natres ooit die update krijgt).
quote:Op zaterdag 12 september 2009 14:54 schreef Bouke-p het volgende:
Die "prietpriet" telefoon is een stuk beter dan de mulithel, hij doet het namenlijk gewoon altijd. geen gekke lichtjes en futseltjes die je helemaal niet nodig hebt.
Een miltiehel is leuk binnen een bivak, om elke tent/commandant met elkaar te verbinden. Dan is het makkelijk dat je je lampjes/nummers etc hebt.
In een wlp heb je dat allemaal niet nodig en voldoen doe oude dingen echt prima!
Er kan veel in die plunjebaal. Dan heb je nog je tent/slaapzak/matje.quote:Op maandag 14 september 2009 10:28 schreef Vortix het volgende:
Hoeveel weekendtassen/backpacks zou je nodig hebben om al het spul dat je bij je kleeddag krijgt in te vervoeren?
Ik weet nog niet zeker of ik autovervoer kan fixen maar ik heb eventueel wel mensen die willen helpen sjouwen
Hehehehe, nou moet ik wel zeggen dat ik ook wel van die rare verhalen hoor.quote:
Ik ben ook ingedeeld bij het 50ste terwijl ik in Amsterdam woon. Dat was omdat er anders geen plekken meer vrij waren in de AMO. Ach ja.quote:Op maandag 14 september 2009 15:17 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Hehehehe, nou moet ik wel zeggen dat ik ook wel van die rare verhalen hoor.
Ik zit zelf bij het 50e (Amersfoort) en we hebben nu een nieuwe gozer erbij die uit Enschede komt.
Nou denk je nog als die misschien in Utrecht studeert ofzo...Maar nee hij woont ook echt ik enschede.
Hem was verteld dat hij alleen in Amersfoort of Harderwijk kon![]()
Terwijl in er gewoon in Enschede zelf ook een kazerne zit met Natres lui
Apart... hier zijn dan weer geen missende Minimi's.quote:Op zaterdag 12 september 2009 15:30 schreef Hubs het volgende:
[...]
Daarnaast hebben we als wapen de c7a1 met de elcan kijker. En mijn kijker zit gewoon op mijn wapen net als bij de rest van de compagnie. De minimi zit inderdaad in afganistan maar binnenkort krijgen we een nieuwe.
Das raar, want van een kameraad in Enschede hoor ik juist dat ze daar behoorlijk tekort aan personeel hebben.quote:Op maandag 14 september 2009 15:17 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
[..]
Hehehehe, nou moet ik wel zeggen dat ik ook wel van die rare verhalen hoor.
Ik zit zelf bij het 50e (Amersfoort) en we hebben nu een nieuwe gozer erbij die uit Enschede komt.
Nou denk je nog als die misschien in Utrecht studeert ofzo...Maar nee hij woont ook echt ik enschede.
Hem was verteld dat hij alleen in Amersfoort of Harderwijk kon![]()
Terwijl in er gewoon in Enschede zelf ook een kazerne zit met Natres lui
Dit snap ik ook niet, wat maakt nou uit welk bataljon je zit tijdens de AMO? Zat met een hele mix van heel 't land.quote:Op maandag 14 september 2009 15:32 schreef Vortix het volgende:
[..]
Ik ben ook ingedeeld bij het 50ste terwijl ik in Amsterdam woon. Dat was omdat er anders geen plekken meer vrij waren in de AMO. Ach ja.
Gewoon zeggen dat je ze niet hebt gehad als ze gaan zeiken.quote:Op dinsdag 15 september 2009 08:41 schreef GeertJan88 het volgende:
Ben je eigenlijk verplicht om die boxershorts aan te doen of mag je ook gewoon je eigen boxershorts aan doen?
Klopt wel, dat "maar natres" operationeel gaat voor natuurlijkquote:Op maandag 14 september 2009 09:04 schreef speedrock het volgende:
Dat klinkt wel weer heel logisch wat ik lees over de SMP pakketten die uitgereikt worden aan de nieuwe lichtingen; we beginnen gewoon met nieuwe spullen uitreiken en als het op is geven we de oude meuk toch gewoon weer uit ?![]()
Eenheid van teneu staat bij de natres aardig hoog in het vaandel, eigen spullen aanschaffen om de inzetbaarheid en het comfort enigzins te verhogen komen toch echt pas daarna.
Er zijn nu een aantal uit de AMO bij ons binnen die wel de SMP spullen verstrekt hebben gekregen, dus nu kan niemand meer gaan miepen als je eigen aangeschafte spullen gebruikt.
Vooral de rugzakken die gebruikt worden zijn drama, er past niets in en binnen no time voel je je schouders terwijl ik met mijn eigen berghaus(4x zoveel inhoud!) dan nog nergens last van heb.
Dat sommige natras bataljons wel een kijker hebben en andere het weer moeten doen met een NOOD-vizier is ook z'n vreselijk logisch iets. Gaat tenminste niet zo snel kapot zo'n noodvizier en ach we zijn toch maar natres
quote:Op vrijdag 11 september 2009 21:55 schreef GeertJan88 het volgende:
Dus de C7A1 heeft geen kijker meer? Overal op natres foto's zie ik namelijk wel kijkers
Bijna zoals in de post hierboven staat heb je na het afnemen van de elcan alleen een rail over. Dus om iets te raken heb je idd een noodvizier nodig. Maar dan hebben we nog steeds de C7A1 want die kan auto ipv burst zoals de normale C7. De elcan is niet het enigste verschil dus.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:31 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
de C7-A1 is de modificatie van een C7 met daarop een Elcan C-79 optisch vizier ('kijker'). Schroef je vervolgens het optisch vizier eraf dan vervalt de modificatie en hou je een normale C7 over.
Nu kan ik mij vergissen (hou namelijk zoveel mogelijk afstand van alles met pleunencamo), maar met uitz van LMB en KCT is dit toch het standaardwapen van de landmacht (incl natres)?
Ja, maar het mechanisch (nood-)vizier behoort tot de standaardwapentoebehoren, dus het is niet meer dan logisch dat je die monteert op het moment dat het optisch vizier het af laat weten.quote:Op woensdag 16 september 2009 07:19 schreef Hubs het volgende:
[..]
Bijna zoals in de post hierboven staat heb je na het afnemen van de elcan alleen een rail over. Dus om iets te raken heb je idd een noodvizier nodig. Maar dan hebben we nog steeds de C7A1 want die kan auto ipv burst zoals de normale C7. De elcan is niet het enigste verschil dus.
En de C7A1 is het standaardwapen voor de natres net zoals LMB. KCT gebruikt dacht ik de 416. De rest van de landmacht heeft inderdaad de C7
Hmm oke, zit namelijk nu nog bij me pa op, maar die moet ik wel zelf betalen.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:32 schreef Bouke-p het volgende:
Als ex militair kun je bij zorgzaam verzekerd blijven, echter moet je dit wel zelf betalen. Ook je gezinsleden kunnen bij zorgzaam verzekerd worden/blijven.
Ook als je bij de natres zit kun je je bij zorgzaam verzekeren, alleen betaal je dan ook zelf. Alleen voor actief dienende beroeps militairen betaald de overheid de zorgverzekering.
tja ach auto is leuk voor het geluid een keertje en voor mooie gaten in de lucht. Maar gericht vuur uitbrengen is onmogelijk en je munitie is zo opquote:Op woensdag 16 september 2009 12:49 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ja, maar het mechanisch (nood-)vizier behoort tot de standaardwapentoebehoren, dus het is niet meer dan logisch dat je die monteert op het moment dat het optisch vizier het af laat weten.
Dat van die burst/auto wist ik niet, dus weer wat geleerd
enneh, als je weet wat een pleun is, dan weet je ook wat voor camo het heeft..
Die Vissticks ( Mariniers ) noemen ons pleunen ( Landmacht ), zo noemen wij ( Landmacht ) Luchtmobielers bloedblaren, en noemt de Landmacht luchtmachters Fluimen..quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:51 schreef Jimmie het volgende:
Als je de Elcan er af haalt zit er nog steeds rails wat de C7 niet heeft en moet je nog steeds een (nood)vizier monteren anders raak je niet veel
En burst vs automaat natuurlijk
wat is pleunencamo dan?![]()
Dan heb ik je waarschijnlijk gezienquote:Op zaterdag 19 september 2009 16:38 schreef hardtailjunk het volgende:
ik ben woensdag 16 sept ook naar de voorlichtingsavond in amersfoort geweest.
het was zeer intressant, en ik heb er goed zin in.![]()
ik heb gelijk alle papieren ingevuld. (ik moet alleen mijn diploma's van school nog ff opzoeken)
wat ik wel hoorde is dat bij de keuring 1 op de 3 afgekeurd wordt, dat vind ik wel veel !.
dat zekerquote:Op zaterdag 19 september 2009 17:17 schreef Vortix het volgende:
Het is dacht ik nog meer hoor. Één op drie is alleen de psychologische afkeuringen volgens mij. Nou ja, beter dat dan een krijgsmacht vol incompetente faalhazen toch?
dat weet ik wel zeker.quote:Op zaterdag 19 september 2009 18:26 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dan heb ik je waarschijnlijk gezien
Ah, die vielen wel op jaquote:Op zaterdag 19 september 2009 20:19 schreef hardtailjunk het volgende:
[..]
dat weet ik wel zeker.
voor in de zaal zaten 3 kale gasten,en ik zat in het midden van die 3
ja ! dat was mijn broer (die andere kalequote:Op zaterdag 19 september 2009 20:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ah, die vielen wel op jaJullie (of een van jullie) hadden toch al landmachtervaring?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |