quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:02 schreef mgerben het volgende:
In de betere horeca (McDonalds bijvoorbeeld) kon je ook al rookvrij boven de frituurbak werken.
Omdat het er in de horeca compleet anders aan toe gaat dan op kantoren of in fabrieken. Daar staan de mensen doorgaans niet hun 20e pilsje van de avond achterover te slaan en staat de muziek ook niet op tig decibel en wordt meestal ook niet gedanst.quote:
Eigenlijk vind ik het al erg genoeg dat ik hier op in ga. Maar goed, als jij dineren en het drinken van een biertje als een en dezelfde beschouwt, dan heb jij werkelijk geen enkel verstand. Of beter gezegd, dan ben jij nog nooit van je leven in een kroeg geweest.quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:22 schreef MikeyMo het volgende:
Das toch frappant dan, dat wanneer ik mij op officiele cijfers en de uitlating van het ministerie baseer het rookverbod in de horeca over de gehele sector binnen 6 maanden beter werd nageleefd dan het rookverbod op de werkplek in 2004 in dezelfde periode.
Overigens hoor ik maar vrij weinig over verzet in de ho en re van de horeca. Kennelijk hebben die er niet zo'n moeite mee.
Daar hoor ik maar ook weinig mensen over klagen, al zijn ze er natuurlijk wel. Maar ook hier vinden we het kennelijk wel normaal dat je in restaurants gewoon als publiek rookvrij kunt eten en als werknemer rookvrij kunt werken. Daar worden weinig woorden aan vuil gemaakt. Zodra iemand echter ipv eten en drinken serveert enkel drinken serveert, dan is het een hele andere zaak natuurlijk. Dan heeft die persoon geen recht op de rookvrije werkplek meer (het publiek staat niet echt ter discussie aangezien er rookruimtes bestaan, dus je kunt nog steeds je drankje nuttigen en roken).
Het blijft een raar idee dat wanneer je aan het eten bent het normaal is dat je geen last hebt van sigarettenrook, maar zodra je enkel drinkt wel. Beetje meten met 2 maten, maar toch is dit wel een argument wat ik heel vaak langs hoor komen: Ja maar ik snap dat je in een restaurant niet getrakteerd wilt worden op de sigaret van je buurman als je aan je biefstuk zit, maar in de natte horeca moet je gewoon kunnen roken.
Een tent waar enkel drinken wordt geserveerd (en wellicht een paar soorten tosti's) is anders dan een restaurant. Deze twee zijn niet te vergelijken. In een kroeg kom je om te ontspannen, te drinken en - in het geval van sommige - daarbij een sigaret te roken. In een restaurant kom je uiteraard ook om te ontspannen, maar tevens om te eten. En ik kan mij prima voorstellen dat rook en eten een slechte combinatie is.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:19 schreef MikeyMo het volgende:
Ik zit nou ook weer niet in een restaurant uitgebreid aan m'n vreten te snuffelen
Maar wat ik voornamelijk aankaart is dat we het kennelijk wel doodnormaal vinden dat mensen recht hebben op rookvrijwe werkplekken, ook in hotels en restaurants... maar zodra iemand enkel drinken ipv eten en drinken serveert, dan heeft ie dat recht niet omdat jij met je sigaretje op zijn of haar werkplek wilt roken...
Precies! Steek je kop maar lekker in het zand, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:32 schreef bloodymary het volgende:
Verder gaat het vooral om roken bij drinken. In een restaurant merk je dat dan weer aan het feit dat de mensen direct na het hoofdgerecht opstappen en eerst lang bleven zitten met koffie en borreltjes. In mijn omgeving merk ik dat heel sterk. Maar daar zullen MM en consorten wel weer nooit van gehoord hebben.
Mwoah valt wel mee, ze vallen niet voor niets onder dezelfde bedrijfssector.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een tent waar enkel drinken wordt geserveerd (en wellicht een paar soorten tosti's) is anders dan een restaurant. Deze twee zijn niet te vergelijken.
Genoeg mensen die de sigaar, pijp of sigaret bij het eten een vereiste vinden. Ze zijn ook hier in dit topic te vinden zelfsquote:In een kroeg kom je om te ontspannen, te drinken en - in het geval van sommige - daarbij een sigaret te roken. In een restaurant kom je uiteraard ook om te ontspannen, maar tevens om te eten. En ik kan mij prima voorstellen dat rook en eten een slechte combinatie is.
Mwoah, vanaf dag 1 dat mensen rookvrije werkplekken was duidelijk dat de horeca er ook aan zou moeten geloven. Dat staat los van het anti-rookbeleid aangezien dit door een onafhankelijke rechter is besloten en de regering daar een wet voor heeft moeten maken. Het komt ten voordele van het antirookbeleid, maar is niet onsprongen uit dit beleid. Dat beleid kabbelde zo vrijblijvend voort de afgelopen jaren, veel verder dan overheidsgebouwen rookvrij maken kwamen ze niet.quote:Jij blijft trouwens maar hameren op dat werkplek gezeik. Maar jij weet net zo goed als ik dat de rookvrije werkplek slechts een handige hefboom is om een uitgebreid anti-rookbeleid te kunnen voeren.
aangezien ik met mijn niet rokende vriendin uit eten ga merk ik er idd niet zo veel van aangezien we beiden niet die drang hebben om direct na het eten te vluchten naar een plek waar je mag roken. Die keren dat er rokend gezelschap bij was dan verdwenen die om de zoveel tijd even... maar kwamen wel weer terug.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:32 schreef bloodymary het volgende:
Zo is het maar net, het interesseert toch niemand of die werknemers in de kroeg rookvrij kunnen werken (zelfs die werknemers zelf niet).
Verder gaat het vooral om roken bij drinken. In een restaurant merk je dat dan weer aan het feit dat de mensen direct na het hoofdgerecht opstappen en eerst lang bleven zitten met koffie en borreltjes. In mijn omgeving merk ik dat heel sterk. Maar daar zullen MM en consorten wel weer nooit van gehoord hebben.
Ze zijn gewoon stil en paffen door. Als ze rond gaan roepen dat er gerookt mag worden gaan mensen als jij ze aangeven, gaan anti-rookstasi's ze met de dood bedreigen en meer van die onzin.quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:22 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens hoor ik maar vrij weinig over verzet in de ho en re van de horeca. Kennelijk hebben die er niet zo'n moeite mee.
Je kunt elke bedrijfstak als 'heel apart' betitelen, als je de verschillen maar genoeg benadrukt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:22 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Omdat het er in de horeca compleet anders aan toe gaat dan op kantoren of in fabrieken. Daar staan de mensen doorgaans niet hun 20e pilsje van de avond achterover te slaan en staat de muziek ook niet op tig decibel en wordt meestal ook niet gedanst.
Als je het verschil niet ziet tussen horeca en gewone werkplekken heb je echt een plank voor je kop. Maar dat blijkt inderdaad al uit het feit dat je de MacPlek de betere horeca noemt....
Ik wil niemand zijn of haar vrijheden afnemen. Ik ben ook geen tegenstander van rookvrije horecagelegenheden. Echter, laat ook ruimte voor rookkroegen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 09:43 schreef MikeyMo het volgende:
Toch wel mooi hoe mensen de bek vol hebben over vrijheid, betutteling e.d. deze zelfde mensen werknemers rechten willen ontzeggen
sterker nog, waarom zou je bij de hema bij de afdeling foto's/worsten/kleding wel rookvrij kunnen werken terwijl je in het restaurantje dat dan weer niet zou kunnen?quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Je kunt elke bedrijfstak als 'heel apart' betitelen, als je de verschillen maar genoeg benadrukt.
Je kunt ook kijken naar de overeenkomsten: Er werken mensen om hun brood te verdienen. Je kunt dus terecht vragen waarom je in de Hema wel een rookvrije werkplek hebt, maar in het café ernaast. Werk is werk. Alle werknemers hebben recht op een rookvrije
Misschien is die blik teveel gevraagd voor iemand die een geintje over de Mac serieus neemt...
Dat denk ik niet. Sterker, ik weet wel zeker dat dat niet het geval is. En ik werk bij een krant, dusquote:Op woensdag 18 maart 2009 10:02 schreef MikeyMo het volgende:
Als er zo massaal de wet werd overtreden in hotels en restaurants zal dat wel gemeld worden in de kranten denk
Ja, eerst streden de kroegbazen met open vizier. Men zocht de publiciteit zelfs op. En de journalisten willen in principe wel verhalen schrijven over kroegen waar er wordt doorgepaft. Echter, wij vragen wel de toestemming van de kroegbaas om een artikel te schrijven waarin zijn cafe met naam en toenaam wordt genoemd. Wij zijn niet zoals de controleurs van de VWA: stiekem naar binnen en dan de kroeg verlinken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 10:12 schreef MikeyMo het volgende:
De media heeft de afgelopen 9 maanden anders geen problemen gehad met alle kroegeigenaren hun eigen artikeltje te geven
quote:Opnieuw versoepeling rookverbod Duitsland
Na de deelstaten Beieren, Saarland en Berlijn is Brandenburg de vierde deelstaat in Duitsland die het rookverbod aanpast. Roken mag weer in de kleine horeca in Brandenburg mits er geen maaltijden gereserveerd worden. Dit wetsvoorstel is gisteren (17/3) aangenomen.
De versoepeling geldt voor kroegen die uit 1 ruimte bestaan en behalve frituur- en magnetronvoer, of kleine koude gerechten, geen maaltijden serveren. De kroegen moeten wel kleiner zijn dan 75 vierkante meter.
Uitbaters hebben zelf de keus om zich te identificeren als 'rookkroeg'. Dit om de controle van de naleving mogelijk te maken. Wel moeten de eigenaren er streng op toezien dat kinderen en jongeren onder de 18 jaar de zaak niet betreden.
Het gaat goed met het rookverbod in het buitenlandquote:
Wietverslaafden? Wiet is toch wel 1 van de drugs waarbij je niet bang hoeft te zijn voor een verslavingquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:27 schreef MikeyMo het volgende:
Ach ja, verslavingsklinieken luiden het alarm vanwege het steeds hogere aantal wietverslaafden wat zich aanmeldt. Grenssteden hebben overlast van drugstoerisme omdat hier je zo gemakkelijk aan wiet kunt kopen.
Prachtig allemaal
Overigens wil de grootste tegenstander van het Rookverbod; de PVV het liefst alle coffeeshops dichtpleuren. Dus zo zwart-wit is het allemaal niet; qua gereformeerden enzo.
Gebrek aan ruggengraat hoef je niet op wiet af te schuiven.quote:Op woensdag 18 maart 2009 12:47 schreef MikeyMo het volgende:
Moet jij eens naar Afkicken kijken; gasten die elke dag eerste en joint roken om te functioneren, vervolgens de hele dag door blowtjes doen en daar flinke geldbedragen aan besteden.
Zo onschuldig is wiet niet hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |