abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67683014
Ik zeg: ontslaan dat personeel! Of stop ze anders in het opgberghok.
  vrijdag 3 april 2009 @ 18:26:33 #277
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_67683417
Kan een glimlach niet onderdrukken, regels zijn regels.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  vrijdag 3 april 2009 @ 21:51:29 #278
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67690564
quote:
Vrijspraak Café Victoria - Reacties politieke partijen

Café Victoria is vrijgeproken door de Bredase Rechtbank. HierMagHetWel peilde de reacties in politiek Den Haag.

VVD Kamerlid Halbe Zijlstra zal aanstaande dinsdag Minister Klink verzoeken het rookverbod aan te passen. De minister moet de kleine horeca zelf de keuze laten maken om al dan niet een rookcafé te zijn. Zijlstra eist tevens dat Klink de VWA controles opschort tot de rechter uitspraak doet in het hoger beroep.

Rita Verdonk (TON) laat HierMagHetWel weten dat ze ontzettend blij is met de uitspraak. "Ik zal Minister Klink vragen hoeveel uitspraken van rechters er nog nodig zijn voor hij zijn wet aanpast". Verdonk kan zich prima vinden in het voorstel van VVD-er Zijlstra om de VWA-controles op te schorten tot de uitspraak in het hoger beroep.

PvdA Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester: "Ik ga er van uit dat het OM in hoger beroep gaat omdat deze uitspraak contrair is aan die van de rechtbank in Groningen. Als dat niet gebeurt zal de PvdA fractie aan de minister vragen hoe hij met deze situatie zal omgaan".

Boris van der Ham (D66) is niet erg verrast. Hij verwacht dat het OM in hoger beroep zal gaan. "Er moet gewoon gekeken worden hoe we de kleine horeca kunnen assisteren om praktische oplossingen te vinden om aan het rookverbod te voldoen. In de tussentijd moeten we ervoor zoren dat kleine horeca niet worden ontzien, ze moeten zich wel aan het rookverbod houden."

CDA-Kamerlid Cisca Joldersma respecteert de uitspraak van de rechter, maar wacht eerst nog een hoger beroep af. "Wij mengen ons niet in rechterlijke uitspraken, wij vinden dat een horecaverbod ingevoerd moet worden zonder uitzonderingen". Joldersma benadrukt wel het belang van een goed keurmerk voor rookvoorzieningen.

Henk van Gerven (SP): "De SP is vóór handhaving van het rookverbod, maar wel met uitzondering van de kleine horeca zonder personeel. Ik zou het verstandig vinden als de minister op dit moment in zou binden. Er is momenteel geen draagvlak voor de wet en dat lossen we niet op door een extra blik controleurs open te trekken".

De woordvoerster van Minister Klink zegt dat het ministerie de uitspraak eerst wil bestuderen alvorens zij met een officiele reactie komt.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:00:32 #279
104871 remlof
Europees federalist
pi_67690911
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
Dit is het Stalingrad van de niet-rokers

Laat het Rode Leger maar komen nu
pi_67691023
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

Volgens mij heeft Churchill dat nooit gezegd. Maar de volgende doorsnee uitspraak gaat natuurlijk wel op in deze:
[..]

Er staat me toch echt nog een zin voor de geest in de trant van: He who wins the last battle wins the war. Komt dat uit McBeth dan of zo???
  vrijdag 3 april 2009 @ 22:33:34 #281
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_67692017
Wat een onverwachte uitspraak. Op wat voor een termijn vindt zo'n hoger beroep plaats?
Life is what you make it.
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:33:54 #282
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67694053
Eerst hebben we een hoger beroep tegen de kachel in mei
quote:
‘Zeker een rokende rechter’

Door ROBIN ROTMAN
BREDA - Mág er eindelijk legaal binnen worden gerookt, staan de stamgasten van café Victoria in Breda nog steeds massaal op de stoep te paffen.
Nu mág het, toen móést het, klinkt het blij. ,,We staan buiten omdat de zon schijnt, niet omdat minister Klink het zo nodig wil.’’

,,Het was zeker een rokende rechter,’’ grapt een van de gasten. Binnen zit kastelein Tonnie van Haperen tevreden op een kruk. Zojuist heeft de rechter besloten dat er in zijn buurtcafé mag worden gerookt. Het rookverbod pakt namelijk oneerlijk uit voor de kleine spelers in kroegenland, aldus de rechter.

Van die oneerlijkheid was Van Haperen al doordrongen, zegt hij. Twee weken heeft hij het geprobeerd zonder asbakken. Toen zette hij ze weer terug op de toog, terwijl collega’s, de grote jongens met genoeg plek, rookruimtes aan het bouwen waren. ,,Dan maar boetes.’’

Van Haperen zag het helemaal voor zich: ,,Mijn zaak naar de knoppen door de boetes, omdat minister Klink zo nodig personeel wil beschermen dat hier niet eens rondloopt. Logisch dat klanten wegliepen. Elders konden ze wél roken. Ik merkte dat af en toe een boete incasseren goedkoper is dan de asbakken weghalen. Daar werk je dan, zonder te overdrijven, tachtig uur per week voor.’’

Intussen vieren ze ook in het Groningse café De Kachel feest. Vorige week legde een Groningse rechter dat café wél een boete van 1200 euro op, omdat ook daar veelvuldig wordt gerookt. Bij een nieuwe overtreding dreigt sluiting.

Gerard Jannes van De Kachel: ,,We zijn even heel moedeloos geweest, maar hebben de asbakken gewoon laten staan. Deze uitspraak is een steun in de rug. We gaan ons hoger beroep op 29 mei met groot vertrouwen tegemoet.’’

De twee verschillende uitspraken hebben tot een bijzondere situatie geleid, zegt advocaat Jaap Tempelman, die beide cafés bijstaat. Hij vermoedt dat het gerechtshof in Leeuwarden de jongste uitspraak volgt en voor kleine cafés een uitzondering maakt, zoals ook in Duitsland is gebeurd. Eind mei dient het hoger beroep dat De Kachel heeft aangespannen tegen de uitspraak in Groningen. Op welke datum het beroep wordt behandeld dat justitie vrijdag aantekende tegen de uitspraak in Breda, is nog onbekend.

Op het terras van Victoria is gast John er nog niet helemaal gerust op. ,,Stel dat het hof het hier tóch niet mee eens is, dan vrees ik voor het café. Terwijl het zó’n belangrijke sociale functie heeft. Mensen ontmoeten elkaar hier om de dag door te nemen, het leven te vieren en te biljarten. Daar hoort roken bij. Laat ze toch,’’ zegt hij als enige niet-roker van het stel.
[..]
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:43:52 #283
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67694321
Als er na deze uitspraak massaal weer IN de kroeg gerookt gaat worden, draai je dat nooit meer terug. Klink heeft al verloren, hoger beroep of niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 4 april 2009 @ 00:00:22 #284
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_67694721
En hoe zit het nu met alle tenten die wel flink hebben geinvesteerd? Is dit allemaal niet oneerlijkt tegenover hun?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_67694810
CDA-Kamerlid Cisca Joldersma respecteert de uitspraak van de rechter, maar wacht eerst nog een hoger beroep af. "Wij mengen ons niet in rechterlijke uitspraken, wij vinden dat een horecaverbod ingevoerd moet worden zonder uitzonderingen". Joldersma benadrukt wel het belang van een goed keurmerk voor rookvoorzieningen.

Kijk nu komt de aap uit de mouw! Dat is wat ze uiteindelijk willen, die gristenhonden: een horecaverbod.
  zaterdag 4 april 2009 @ 00:07:24 #286
pi_67694882
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 00:00 schreef Mr.J het volgende:
En hoe zit het nu met alle tenten die wel flink hebben geinvesteerd? Is dit allemaal niet oneerlijkt tegenover hun?
Nee. Ze hebben het ondernemersrisico genomen door zich aan de wet te houden. En nu kunnen ze hun problemen oplossen door intelligent te ondernemen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 4 april 2009 @ 00:07:30 #287
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_67694885
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als er na deze uitspraak massaal weer IN de kroeg gerookt gaat worden, draai je dat nooit meer terug. Klink heeft al verloren, hoger beroep of niet.
Dit is wensdenken.
Life is what you make it.
  zaterdag 4 april 2009 @ 00:09:06 #288
pi_67694921
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 00:07 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Dit is wensdenken.
Dat zei je ook over rechters die de wet om zeep zouden helpen.
pi_67695059
Ah, gerechtigheid word ook hier gevierd.
pi_67695098
Al zal dit in hoger beroep wel weer neergesabeld worden.

Race tegen regering is een race die je per definitie verliest als onderdaan want bij de regering weten ze alles beter.
  zaterdag 4 april 2009 @ 08:55:54 #291
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_67698253
quote:
Rookvonnis slechte beurt voor politiek - ANALYSE

De rechtbank in Breda heeft het rookverbod voor de kleine horeca hard onderuitgehaald.
De officier van justitie had een boete van 1200 euro geëist tegen het Bredase café Victoria en een voorwaardelijke sluiting van een maand bij nieuwe overtreding van het rookverbod. De rechtbank spreekt de cafébaas echter vrij.

Victoria was het tweede café in het land dat strafrechtelijk is vervolgd. Het eerste was café De Kachel in Groningen. Die kroeg werd in februari wel veroordeeld tot 1200 euro boete en een voorwaardelijke sluiting.

Hoewel de eisen van de Groningse en Bredase officier gelijkluidend waren, was er wel een belangrijk verschil: het Bredase café heeft geen personeel. De uitbater en zijn vrouw doen de bediening helemaal zelf.

Daar wringt voor de Bredase rechtbank de schoen. Cafés met personeel hoeven er alleen maar voor te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast ondervinden van rokende klanten. Dat staat in de Tabakswet. Het 'Besluit uitvoering rookvrije werkplek en andere ruimten' daarentegen verplicht horeca-ondernemers zonder personeel tot het instellen en handhaven van een algeheel rookverbod. De rechtbank vindt dat discriminerend. "Het is de bedoeling van de wetgever geweest om ongelijkheid in de horeca te voorkomen, maar dat is niet gelukt", stelt de rechtbank snoeihard vast.

De beide (Amsterdamse) advocaten van het Bredase café hadden daar al eerder op gewezen. "Het is bizar dat de Tweede Kamer en de Raad van State deze heel slechte wetgeving van minister Klink hebben laten passeren. En dan hebben we het nog niet eens over het belachelijke onderscheid tussen cafés waar niet mag worden gerookt en coffeeshops waar wel mag worden gerookt." De advocaten hebben nog meer juridische pijlen op hun boog, maar daar is de rechtbank door honorering van het discriminatieverweer niet eens aan toegekomen.

Het Openbaar Ministerie in Breda gaat, evenals eerder het café in Groningen, in hoger beroep. Daardoor breekt een, vermoedelijk lange, periode van onzekerheid aan rond het rookverbod.

Het staat andere rechters vrij om weer andere vonnissen te wijzen, totdat in hoger beroep de gerechtshoven van Den Bosch (voor Breda) en Leeuwarden (voor Groningen) uitspraak hebben gedaan.

En ook die zullen wel uitdraaien op hoger beroep bij de hoogste instantie, de Hoge Raad.

En tenslotte zal minister Klink, al dan niet met het nodige schaamrood, wel met reparatiewetgeving komen. Hopelijk zal de Kamer dan beter opletten.
[..]
  zaterdag 4 april 2009 @ 11:13:15 #292
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_67699614
Die uitspraak in Breda behelst precies mijn probleem met het rookverbod. Gelukkig zijn er meer mensen wakker
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat aflopen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_67701335
quote:
Daar wringt voor de Bredase rechtbank de schoen. Cafés met personeel hoeven er alleen maar voor te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast ondervinden van rokende klanten. Dat staat in de Tabakswet. Het 'Besluit uitvoering rookvrije werkplek en andere ruimten' daarentegen verplicht horeca-ondernemers zonder personeel tot het instellen en handhaven van een algeheel rookverbod. De rechtbank vindt dat discriminerend. "Het is de bedoeling van de wetgever geweest om ongelijkheid in de horeca te voorkomen, maar dat is niet gelukt", stelt de rechtbank snoeihard vast.
Dit klopt natuurlijk als een bus. Het rookverbod is ronduit discriminerend voor de kleine horeca
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_67704994
quote:
Hoewel de eisen van de Groningse en Bredase officier gelijkluidend waren, was er wel een belangrijk verschil: het Bredase café heeft geen personeel. De uitbater en zijn vrouw doen de bediening helemaal zelf.
Slechte journalistiek weer?

De kachel wordt toch gerund door de familie die ook nog eens allemaal eigenaar zijn.
pi_67705377
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 15:38 schreef Chewie het volgende:
Slechte journalistiek weer?

De kachel wordt toch gerund door de familie die ook nog eens allemaal eigenaar zijn.
Dat viel mij ook al op, dit is gewoon slordig en vermijdbaar, ook voor mensen die niet zouden moeten proberen om vonnissen te lezen.

Het lijkt mij een veel gedegener vonnis dan die in Groningse zaak, het heeft er alle schijn van dat de structuur van de wet- en regelgeving die rechter ontgaan is. Die begon immers over luchtzuiveringsinstallaties, terwijl dat sowieso niet van toepassing is op zelfstandig ondernemers. Die worden via het uitvoeringsbesluit immers verplicht rookvrij te zijn, zonder dat het rookvrij zijn van de werkplek speelt. Dat is waarop deze regelgeving niet door de beugel kan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 4 april 2009 @ 17:04:48 #296
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67706829
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 15:18 schreef buachaille het volgende:

[..]

Eerst het hoger beroep afwachten het gerechtshof alvorens de hoge raad er een uitspraak over kan doen.
Het zal inderdaad wel tot de Hoge Raad (of tot de RvS, als een bestuurlijke boete wordt aangevochten) gaan, gezien het principiële karakter van de zaak. En zelfs als de hoogste rechter de kleine horeca (deels) in het gelijk stelt, wat allesbehalve een uitgemaakte zaak is, dan ligt de bal wederom bij de wetgever, en ook hierbij is het dan weer geen uitgemaakte zaak dat deze ten faveure van de kleine horeca besluit. Al bij al kan dit nog wel een aantal jaren blijven voortslepen.

Ondertussen zit de huidige regelgeving enigszins in limbo; enerzijds heeft de rechtbank besloten het uitvoeringsbesluit buiten toepassing te laten, wat zoveel betekent dat het in dit specifieke geval niet opgaat, maar dat het nog steeds in algemene zin toegepast kan worden. Anderzijds kan deze 'overwinning' door de kleine horeca worden aangepakt als een reden om en masse roken weer toe te staan, wat handhaving niet enkel een uitermate tijdrovende bezigheid maakt, maar dat ook tot behoorlijk gezichtsverlies kan leiden als het uitvoeringsbesluit uiteindelijk toch onverbindend wordt verklaard. Achteraf kun je je afvragen of er wel goed genoeg is stilgestaan bij de haalbaarheid van deze regelgeving, alhoewel juridische bezwaren en maatschappelijk verzet natuurlijk twee min of meer losstaande obstakels zijn.
pi_67707926
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 17:04 schreef Reya het volgende:

Achteraf kun je je afvragen of er wel goed genoeg is stilgestaan bij de haalbaarheid van deze regelgeving, alhoewel juridische bezwaren en maatschappelijk verzet natuurlijk twee min of meer losstaande obstakels zijn.
Dat lijkt me niet. Dat de regeling niet overeind blijft is een gevolg van dezelfde oorzaak als de maatschappelijke weerstand dat is. Deze regelgeving is niet integer in de meeste letterlijke zin van het woord, omdat de motieven, drijfveren en argumenten niet met mekaar kloppen.

Klink en zijn handlangers hadden het doel om het roken terug te dringen via een rookvrije horeca, daarvoor hebben ze de bescherming van de werknemer misbruikt. Als je nou regelgeving maakt waarbij de geformuleerde doelstelling ook het daadwerkelijke doel is en geen vals voorwendsel voor een ander stiekem doel, dan heb je dit soort problemen ook niet. De regelgeving deugt niet, omdat de doelstelling eigenlijk een instrument is voor een andere doelstelling.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_67708174
Als Klink echt ballen heeft past hij de wet aan zodat ook rookruimtes verboden worden. Zijn we gelijk van het hele gezeik af
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
  zaterdag 4 april 2009 @ 18:15:36 #299
pi_67708410
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 18:05 schreef Provinciaaltje het volgende:
Als Klink echt ballen heeft past hij de wet aan zodat ook rookruimtes verboden worden. Zijn we gelijk van het hele gezeik af
Gewoon vrije tijd en eigen wil afschaffen.
pi_67717258
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 18:05 schreef Provinciaaltje het volgende:
Ja man. Dan heeft hij vet grote cohones!

Ik vind het maar triest dat boehoe geroep tegen roken in kroegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')