Als je het loepzuiver wilt stellen is dat ook discriminatie. Het enige is dat het maatschapelijk geaccepteerd is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap alleen niet dat je dit klassejustitie noemt. Dan kun je het hele fenomeen van belastingen ook wel dat predicaat geven.
Jan en Piet worden gelijk geflitst met dezelfde snelheid maar Jan heeft een minimum inkomen en krijgt 100 euro boete en Piet is een topman met een hoog inkomen en krijgt 100.000 euro boete.quote:Het is gewoon een boetestelsel op basis van inkomen. Let wel: het is een vastgesteld percentage dat dus voor iedereen gelijk is, namelijk het inkomen over 12 dagen. Kun je nagaan hoe rijk die man is. Verdient pakweg 300.000 euro per maand en dus 3,6 miljoen euro per jaar.
Ik wel.quote:Ik kan er geen beklag mee hebben.
Pure afgunstquote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:03 schreef Keiichi het volgende:
Wat een systeemInkomensafhankelijke boetes.
Zouden ze hier ook moeten doen. Geen enkele vette mercedes of bmw meer die te hard rijdt.
Amen, hiermee is alles gezegtquote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:47 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ronduit belachelijk.
Op de eerste plaats geldt hiervoor ook de grondwet............. iedereen is gelijk ........... blabla............
Op de tweede plaats, een zelfde overtreding van Jan Boerenlul met zijn minimum inkomen en van Richie Rich is exact hetzelfde en dient ook met dezelfde sancties te worden beboet.
Op de derde plaats, klassejustitie
Op de vierde plaats, discriminatie
En het doet er juridisch niet toe dat de één het meer voelt dan de ander.
Richie Rich wordt al "gepakt" want hij betaalt vele malen meer belasting dan Jan Boerenlul. En niet alleen op zijn inkomen maar ook bij b.v. aanschaf van duurdere auto's zoals BPM, denk maar ook aan OZB, zijn jaarlijkse bestedingen, eventueel werkverschaffing daarmede gepaard gaande belastingen.
Nee, in zo'n wereld wil ik niet leven waar de één bij een overtreding of misdrijf wordt gestraft naar zijn succes en de ander met praktisch niets vanwege zijn maatschappelijke trede.
Nee. Het gaat niet om veiligheid of straf, het gaat om geld. En geld is geld. Wellicht zal iemand die arm is eerder geneigd zijn om zich aan de regels te houden, vanwege de kans op een boete. Iemand die het wat minder kan schelen die heeft meer kans om beboet te worden, als hij zich niet aan de maximum snelheid houdt. Nouja, ik denk dat daar mensen blij mee zullen zijn. Het gaat immers om geld en niet om veiligheid of 'straf'.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Hoe kan je dit in hemelsnaam kleinzielig vinden? Het enige wat mensen willen is dat straffen gelijkmatig worden toegepast. JIj vindt het blijkbaar prima dat een rijk persoon meer mag dan een arm persoon. Dat neigt naar een voorkeur voor een klassenmaatschappij. Prima, maar kom daar dan voor uit en doe nu niet alsof jij het morele gelijk hebt.
quote:[..]
Het is een straf, dat is per definitie bedoeld om iemand anders te beperken.Waarom wil jij rijke mensen minder straffen dan arme mensen? Trap jegraag arme mensen nog verder de goot in om zo je eigen zielige leventje op te vrolijken?
![]()
En dan voor de derde keer; waar zijn al die rijken die alle verkeersregels aan hun laars lappen omdat ze genoeg geld hebben en dus geen schijt geven om die regels?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:38 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het heeft geen zak met jaloezie te maken. Een boete moet ook gewoon echt een straf zijn. Voor rijkere mensen betekent dat simpelweg een hogere boete. Laat het ze maar voelen. Van een boete van 100 euro leren ze helemaal niks.
Ik zeg niet dat ze maar constant de verkeersregels overtreden. Maar degenen die het wel doen, zullen echt niet opkijken van die boete en hun gedrag erop aanpassen. Terwijl iemand die van een mager loon moet rondkomen, in het vervolg echt wel beter zal gaan oppassen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:58 schreef waht het volgende:
En dan voor de derde keer; waar zijn al die rijken die alle verkeersregels aan hun laars lappen omdat ze genoeg geld hebben en dus geen schijt geven om die regels?
Het systeem werkt gewoon. De enige reden om op dit moment een dergelijk systeem in te voeren is afgunst. Meer veiligheid zal je niet krijgen.
En wie ben jij om te zeggen dat ze niks leren van een boete van 100 euro? Aannames...
Exact.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Typisch nederlands, mensen die succesvol zijn het niet gunnen, mensen die het beter hebben dienen neergehaald te worden.
Mensen willen graag anderen de schuld geven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:41 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Exact.
Wellicht dat deze eigenschap meer de boventoon gaat voeren, vanwege alle berichten van en verandering door de economische crisis.
Dom geblaat.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen graag anderen de schuld geven.
Joden, Asielzoekers, Mensen die meer verdienen dan zij.
Lekker zondebokken, en populistische politici spinnen daar garen bij.
Ik heb meer last van het rijgedrag van paupers en kutmarokkaantjes dan van rijke patsers.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:03 schreef Keiichi het volgende:
Wat een systeemInkomensafhankelijke boetes.
Zouden ze hier ook moeten doen. Geen enkele vette mercedes of bmw meer die te hard rijdt.
Ik kon me herinneren toen jij zo ontzettend rechts was, wat is er gebeurd?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen willen graag anderen de schuld geven.
Joden, Asielzoekers, Mensen die meer verdienen dan zij.
Lekker zondebokken, en populistische politici spinnen daar garen bij.
Juist. Ik snap geen zak van sommige andere reacties. En dan ook allemaal niks beargumenteren waarom de ene gelijkheid beter is dan de andere, maar gewoon roepen dat het jaloezie isquote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:32 schreef Meh7 het volgende:
Het verschil tussen absoluut en relatief is bij jullie niet bekend? In Euro's evenveel betalen of in verhouding evenveel boeten, in beide gevallen wordt een gelijkheid nagestreefd. Het is toch niet moeilijk om te snappen dat in een systeem waarin iedereen evenveel dubbeltjes neertelt, diegene met het minste inkomen in verhouding zwaarder wordt gestraft?
Nee, ze dienen even zwaar gestraft te worden. Alleen vinden jullie het "eerlijk" als iemand voor 0,001% van zijn inkomen wordt gestraft en iemand anders voor 10% voor dezelfde overtreding.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Typisch nederlands, mensen die succesvol zijn het niet gunnen, mensen die het beter hebben dienen neergehaald te worden.
Maak dan de straf bij recidive hoger! Het slaat toch nergens op dat Jan Rijkaard bij zijn eerste 'foutje' meer moet betalen dan Jan de Pauper?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:32 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze maar constant de verkeersregels overtreden. Maar degenen die het wel doen, zullen echt niet opkijken van die boete en hun gedrag erop aanpassen. Terwijl iemand die van een mager loon moet rondkomen, in het vervolg echt wel beter zal gaan oppassen.
Je kunt blijven roepen dat het zogenaamd uit afgunst jaloezie zou komen, maar dat is het simpelweg niet.
Inderdaad ja. En daarbij, stel Piets ouders zijn miljonair, cruisen in een relaxe waggie. Piet krijgt de auto mee, en scheurt met 160 over de A12. Zijn ouders krijgen een boete van 122000 euro, terwijl ze niet reden? Oh nee, dan moeten ze eerst gaan aantonen dat ZIJ niet de bestuurder waren, maar Piet wier inkomen 0 is.quote:Op woensdag 11 maart 2009 00:49 schreef bloodymary het volgende:
Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die een boete van 122.000 Euro voor 22 km te hard rijden terecht vinden.
Witteboorden criminaliteit /klassejustitie gewoon legaliseren dusquote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:21 schreef Elfletterig het volgende:
Even serieus: een boete van pakweg 115 euro heeft op een miljonair totaal geen afschrikkende werking. Het Nederlandse systeem houdt dus in dat zo'n bestuurder doodleuk overal 20-30 kilometer te hard mag rijden; het boeit hem toch niet. En ook al gaat het niet overal op, op sommige 60-kilometerwegen is 82 rijden best gevaarlijk.
Daarom hebben wij strafrecht. Het recht op dezelfde straf (brood) voor iedereen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Brood kopen is een recht. Een boete is bedoeld als straf.
Dan maak je de assumptie dat als je meer geld hebt daar de waarde anders van ziet. Ik denk eerlijk gezegd dat mensen die in jouw ogen rijk zijn de waarde van geld beter weten in te schatten, ze zijn niet voor niets rijk geworden. Juist bij paupers zie je dat ze niet de waarde van geld in kunnen schatten, in de volkswijken zie je dan ook altijd als eerste de breedbeeld plasma tv`s staanquote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, ze dienen even zwaar gestraft te worden. Alleen vinden jullie het "eerlijk" als iemand voor 0,001% van zijn inkomen wordt gestraft en iemand anders voor 10% voor dezelfde overtreding.![]()
Niet de eerste keer dat ze hiermee in NL in het nieuws komen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:02 schreef Elfletterig het volgende:
Kijk, zo doen ze dat in Finland:
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_van__111.888__.html
Interessante manier om de staatskas te spekken. Op de Nederlandse snelwegen zie ik nog net iets te vaak van die luxe bolides met 160 voorbij stuiteren...
Het zou me niets verbazen dat dezelfde mensen die hier roepen om boete naar inkomen ook vinden dat je de prijs van een brood naar inkomen zo moeten berekenen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 02:24 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Daarom hebben wij strafrecht. Het recht op dezelfde straf (brood) voor iedereen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |