Helemaal niet. Het product blijft hetzelfde. Een overtreding is een overtreding. Gevaarzetting is gevaarzetting. Waarom moet de ene persoon daarvoor meer betalen dan een ander?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:35 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Volledig irrelevante vergelijking. Maar hopelijk besef je dat zelf ook wel.
Een product is een product en heeft een vaste waarde. Een boete dient een corrigerende werking te hebben en dat werkt alleen als iedereen het relatief gezien even hard voelt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Helemaal niet. Het product blijft hetzelfde. Een overtreding is een overtreding. Gevaarzetting is gevaarzetting. Waarom moet de ene persoon daarvoor meer betalen dan een ander?
Een boete is gelieerd aan de gevaarzetting. Met 100 km/h door een woonwijk scheuren kost gewoon een bepaald bedrag omdat er een bepaald risico aan vast zit.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:43 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Een product is een product en heeft een vaste waarde. Een boete dient een corrigerende werking te hebben en dat werkt alleen als iedereen het relatief gezien even hard voelt.
Het bedrag is naast de koppeling aan mate van gevaar ook bedoeld als straf voor de overtreder. En zo'n straf zou iedereen even hard moeten voelen. Aanpassing aan het inkomen dus, dan voelt iedereen relatief gezien dezelfde straf.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:50 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een boete is gelieerd aan de gevaarzetting. Met 100 km/h door een woonwijk scheuren kost gewoon een bepaald bedrag omdat er een bepaald risico aan vast zit.
Alleen financieel? Of ook met levensverwachting? Gezondheid en ervaring bij een werkstraf mee laten wegen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het bedrag is naast de koppeling aan mate van gevaar ook bedoeld als straf voor de overtreder. En zo'n straf zou iedereen even hard moeten voelen. Aanpassing aan het inkomen dus, dan voelt iedereen relatief gezien dezelfde straf.
Maar hoe ver wil je dat door trekken? Alleen een inkomen zegt namelijk niks. Genoeg mensen die geld zat hebben maar op papier niets verdienen. Of denk eens aan vermogen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het bedrag is naast de koppeling aan mate van gevaar ook bedoeld als straf voor de overtreder. En zo'n straf zou iedereen even hard moeten voelen. Aanpassing aan het inkomen dus, dan voelt iedereen relatief gezien dezelfde straf.
Als je met 100 door een woonwijk scheurt ben je je rijbewijs kwijtquote:Op donderdag 12 maart 2009 13:50 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een boete is gelieerd aan de gevaarzetting. Met 100 km/h door een woonwijk scheuren kost gewoon een bepaald bedrag omdat er een bepaald risico aan vast zit.
het gaat alleen om geldboetes hoor .. ipv vaste bedragen een vast percentage .. in dit geval 12 dagen loonquote:Op donderdag 12 maart 2009 14:14 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar hoe ver wil je dat door trekken? Alleen een inkomen zegt namelijk niks. Genoeg mensen die geld zat hebben maar op papier niets verdienen. Of denk eens aan vermogen.
En hoe ver wil je gaan met gevangenisstraffen? Een kind heeft nog langer te leven dus moet zwaarder gestraft worden dan een 60-jarige? Je begeeft je op een hellend vlak.
Alsof dat het geval is...quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:17 schreef moussie het volgende:
[..]
En tja, dat je met een hoog salaris zo'n boete eerder op de koop toe neemt als je haast hebt en ergens op tijd moet zijn spreekt voor zich, als de boete 'maar' ¤ 300 is neem je dat risico met alle gevolgen van dien, als het om 12 dagen loon gaat denk je er (hopelijk) een tweede keer over na
Of je huurt een student of een dakloze in met een papieren inkomen van hooguit een paar honderd euro per maand, die je vervolgens met 200+ over de A2 laat jakkeren.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:17 schreef moussie het volgende:
[..]
Als je met 100 door een woonwijk scheurt ben je je rijbewijs kwijt
En over het algemeen is het uitgangspunt van een straf het afschrikwekkende effect, de straf is zo hoog dat je je wel even bedenkt voor je de 'misdaad' begaat, het is dan ook een veel gelezen argument in discussies aangaande de hoogte van de straffen, die zijn zo laag dat er geen afschrikwekkend effect van uitgaat derhalve moeten zij omhoog .. of het zinvol is is weer een ander verhaal, het gaat nu om het uitgangspunt ..
En tja, dat je met een hoog salaris zo'n boete eerder op de koop toe neemt als je haast hebt en ergens op tijd moet zijn spreekt voor zich, als de boete 'maar' ¤ 300 is neem je dat risico met alle gevolgen van dien, als het om 12 dagen loon gaat denk je er (hopelijk) een tweede keer over na
Niks doortrekken naar andere zaken, het gewoon bij verkeersboetes houden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:14 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar hoe ver wil je dat door trekken? Alleen een inkomen zegt namelijk niks. Genoeg mensen die geld zat hebben maar op papier niets verdienen. Of denk eens aan vermogen.
En hoe ver wil je gaan met gevangenisstraffen? Een kind heeft nog langer te leven dus moet zwaarder gestraft worden dan een 60-jarige? Je begeeft je op een hellend vlak.
Dat dus. Het Duitse systeem. Flink te hard - maand ontzegging. Erg flink te hard - twee maanden ontzegging. Racesnelheid - drie maanden ontzegging. Per overtreding scoor je ook nog eens punten die cumuleren. Dan heb je iedereen even hard.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:20 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Alsof dat het geval is...
Als het een gewone flitsboete is een neefje laten toegeven dat hij met de wagen reed, dat neefje heeft wss een normaal inkomen dus een normale boete. Geef die dan 1000¤ oid, en je bent er ook vanaf. Als je boetes wil hebben die voor iedereen even hard aankomen werk je met een puntenrijbewijs. Punten op = rijbewijs kwijt; punten nodig is een cursus volgen. Dat komt voor iedereen even beu over.
Je bent je ervan bewust dat geldboetes zijn om te zetten in een aantal dagen hechtenis?quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niks doortrekken naar andere zaken, het gewoon bij verkeersboetes houden.
Leg jij maar eens uit hoe dit wel afgunst is.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoe is dit opeens geen afgunst meer![]()
En waarom dan niet gelijk invoeren in het hele strafsysteem, werkenden harder straffen dan werkelozen omdat het voor werkenden vervelender is om een tijdje uit de samenleving te zijn of juist andersom werkelozen langer laten zitten om ze het zelfde gevoel te geven?
langs de andere kant kan je ook stellen dat (indien 's nachts op een moment dat het niet druk is) die "volkeren" zoals jij ze noemt over auto's beschikken die wél gerust wat sneller kunnen rijden. Als je vb met een BMW 730 rijdt, dan kan je probleemloos op de snelweg 170 aanhouden, en zal je remweg waarschijnlijk toch maar even lang zijn of als iemand met zijn 15 jaar oud golfje 120 rijdt & dan vol in de remmen gaat (komt nog bij dat die eerste aan 170 nog beter aan de baan zal plakken dan dat oude golfje aan 120). Naar gevaar voor de rest is die tweede ook minder erg bezig... Ik had daar vroeger een site van over de pure remafstand (dus niet reactietijd) van auto's, en daarbij kon je met een recente 3 serie van BMW vb op de helft van de afstand stil staan of iemand die vb met een hyundai sonata op de baan was... helaas ben ik die site kwijt. was iets duitsquote:Op donderdag 12 maart 2009 18:38 schreef McKillem het volgende:
[..]
Leg jij maar eens uit hoe dit wel afgunst is.
En:
Omdat 3 dagen zitten 3 dagen zitten is ongeacht inkomen. Voor een geldboete gaat die vlieger niet op.
Welvarend volkeren merken er zo gewoon aanzienlijk minder van en de grens voor hun om toch even nog op dat pedaal te trappen is vele malen dunner. En terecht, want als een bekeuring voor mij ook wisselgeld was zou ik hetzelfde doen.
Jij bent er heilig van overtuigd dat mensen die het zich kunnen veroorloven massaal de snelheidsregels aan hun laars lappen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 18:38 schreef McKillem het volgende:
[..]
Leg jij maar eens uit hoe dit wel afgunst is.
En:
Omdat 3 dagen zitten 3 dagen zitten is ongeacht inkomen. Voor een geldboete gaat die vlieger niet op.
Welvarend volkeren merken er zo gewoon aanzienlijk minder van en de grens voor hun om toch even nog op dat pedaal te trappen is vele malen dunner. En terecht, want als een bekeuring voor mij ook wisselgeld was zou ik hetzelfde doen.
Hierzoquote:Op donderdag 12 maart 2009 11:36 schreef McKillem het volgende:
[..]
Waar beweer ik dat? Je zit me nu woorden in de mond te leggen. Ik zeg dat een boete een straf moet zijn, en die staf is verhoudingsgewijs voor welvarender lichter is dan die voor jan modaal in dit land.
quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:32 schreef McKillem het volgende:
[..]
Jaloezie? Het is gewoon waarheid. Hoger inkomen = bekeuring geen effect = ongestraft harder rijden dan toegestaan.
In Nederland kan je dus in feite te hard rijden "kopen", daar in Finland hebben ze het wel begrepen. Deze gozer denkt nu nog wel een keer voordat hij weer ff lekker meent door te moeten planken.
in BE wordt je dan ook amper opgesloten (weet niet hoe het in NL is). Alles waarvoor je minder dan 3 jaar binnen moet wordt je direct vrij gelaten, om de overbevolking op te lossenquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:46 schreef OldJeller het volgende:
maar alsnog is er daar toch sprake van drukkere gevangenissen en meer criminaliteit.
Punt blijft echter dat men niet handelt zoals hier wordt geopperd. "Die mensen lachen om boetes en lappen daarom de regels aan hun laars."quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:49 schreef Athmozz het volgende:
[..]
in BE wordt je dan ook amper opgesloten (weet niet hoe het in NL is). Alles waarvoor je minder dan 3 jaar binnen moet wordt je direct vrij gelaten, om de overbevolking op te lossen
Idd, het is gewoon een aanname. Ook heb ik al een link gepost (pagina 4) naar een artikel waarin duidelijk staat dat de hogere boetes in Finland geen effect hebben om het aantal boetes en verkeersdoden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:52 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Punt blijft echter dat men niet handelt zoals hier wordt geopperd. "Die mensen lachen om boetes en lappen daarom de regels aan hun laars."
Maar er zit ook wel een fundamenteel verschil tussen diefstal en te hard rijden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 20:04 schreef Athmozz het volgende:
Volgens mij is dat ook moeilijk met gewone criminaliteit, aangezien veel mensen een snelheidsovertreding perfect begrijpelijk vinden & ook frequent begaan, terwijl de diefstal van vb een pakje kauwgum hen al te ver gaat. In het eerste geval zijn het zaken die je gewoon aanvaardbaar vindt & waar je een risicoanalyse uitvoert (kans gepakt te worden vs boetebedrag), terwijl je het tweede niet aanvaardbaar vindt & ook niet doet. De crimineel zijn definitie van aanvaardbaar ligt iets anders, en kijkt daarom minder naar de strafmaat die erop staat.
Auto's die sneller kunnen rijden zonder uit elkaar te vallen ja, maar wie garandeert mij dat die knakker überhaupt de rijvaardigheid heeft om op zo'n snelheid te kunnen scheuren?quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
langs de andere kant kan je ook stellen dat (indien 's nachts op een moment dat het niet druk is) die "volkeren" zoals jij ze noemt over auto's beschikken die wél gerust wat sneller kunnen rijden. Als je vb met een BMW 730 rijdt, dan kan je probleemloos op de snelweg 170 aanhouden, en zal je remweg waarschijnlijk toch maar even lang zijn of als iemand met zijn 15 jaar oud golfje 120 rijdt & dan vol in de remmen gaat (komt nog bij dat die eerste aan 170 nog beter aan de baan zal plakken dan dat oude golfje aan 120). Naar gevaar voor de rest is die tweede ook minder erg bezig... Ik had daar vroeger een site van over de pure remafstand (dus niet reactietijd) van auto's, en daarbij kon je met een recente 3 serie van BMW vb op de helft van de afstand stil staan of iemand die vb met een hyundai sonata op de baan was... helaas ben ik die site kwijt. was iets duits![]()
beste vind ik gewoon puntenrijbewijs; dan pak je iedereen even hard. Boetes inkomensafhankelijk maken is zever, dan laat je gewoon telkens je een overtreding maakt die overschrijven op een neefje / nichtje dat nog maar juist begint te rijden, en dan heb je amper kosten.
Nog zo 1, ik suggereer dat het makkelijker is voor ze, niet dat ze het vaker doen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:13 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Jij bent er heilig van overtuigd dat mensen die het zich kunnen veroorloven massaal de snelheidsregels aan hun laars lappen?
Ik durf zelfs te stellen dat een gemiddelde verkeersdeelnemer eerder de regels aan zijn laars lapt dan de gemiddelde rijkaard.
Hoe moet ik dat lezen om tot de door jou getrokken conclusie te komen?quote:
Nee, dat is een aanname die maar gewoon even gedaan word (althans bij mijn zinnen).quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:52 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Punt blijft echter dat men niet handelt zoals hier wordt geopperd. "Die mensen lachen om boetes en lappen daarom de regels aan hun laars."
Allemaal speculatie, en er wordt geprobeerd een beeld neer te zetten dat dagelijks hordes auto's met 180 km/h voorbij komen, een hele rit boetes daarvoor krijgen, maar zich daar niet druk over kunnen maken. Van realiteit is weinig te spreken, wel van te veel beïnvloeding door stemmingmakende, sensatieprogramma's als "wegmisbruikers".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |