quote:Het rommelt in de Kaukasus. In dit berggebied wonen trotse, vechtlustige mensen, die desondanks tot de meest gastvrije volkeren van Rusland behoren. Hun hele geschiedenis is echter gebrandmerkt door geweld. Terroristische aanslagen komen dagelijks voor, net als ontvoeringen. Zelfs de liefde is gewelddadig: toekomstige bruiden worden er geschaakt. Jelle bezoekt nabestaanden van het gijzeldrama in Beslan, spreekt met dissidenten en bruidrovers.
Rusland is een natie in verandering. De olieprijzen hebben een ongekende rijkdom gecultiveerd en een snelle economische groei die erbij hoort. Maar er is een groot deel van Rusland dat daar niets van terugziet. Wat is er over van het communisme? Hoe groot zijn de verschillen tussen arm en rijk? Wat is de invloed van corruptie? Is Rusland een 'jonge democratie' (aldus Balkenende), een 'soevereine democratie' (volgens Poetin) of een 'fascistisch regime' (zoals omschreven door The Economist)? Evenals in zijn boek Rusland voor gevorderden, komt Brandt Corstius tijdens zijn reis door het immense land bijzondere mensen tegen in absurde situaties. Of het nu gaat om ruimteafval dat neerstort in een dorp in het Altai-gebergte, of om een ontmoeting met Kirsan Iljoemzjinov, de president van Kalmukkië, die claimt dat hij ontvoerd is geweest door buitenaardse wezens. Brandt Corstius komt overal, of dat nu in beruchte gebieden is als Turkmenistan, Armenië of Tsjetsjenië, of in de decadente winkelpassages van Petersburg of Moskou. Niets is vanzelfsprekend. En aan de andere kant is alles mogelijk. Brandt Corstius stelt vragen, geeft commentaar en plaatst zijn ontmoetingen in een bredere context. Elke aflevering groeit het beeld van Rusland en zijn bewoners.
Bron
Да!quote:Op donderdag 12 maart 2009 05:12 schreef Aanvoerder het volgende:
ТВП
quote:In Rusland is de (vaak langdurige) treinreis een weerspiegeling van het leven in het klein. Mensen nestelen zich in hun coupés, halen hun van huis meegekregen lekkernijen tevoorschijn, trekken een fles open en delen alles met hun medereizigers, waar ze ook vandaan komen. Inclusief hun diepste zielenroerselen: wat is de zin van het leven? Is de liefde nog wel de moeite waard? Hoe moet het toch verder met Rusland? Jelle gaat er op zoek naar het antwoord op deze vragen, maar vooral naar die mysterieuze Russische ziel.
Heb afgelopen zomer ook treinreizen gemaakt met de Russische treinen. Echt bijzonder.quote:
Een zeker zo leuk programma is "Terug naar Siberië", uitgezonden op de Belg. Een iets andere insteek maar wel dezelfde sfeer. Van "Van Moskou tot Magadan" heb ik alle afleveringen, van de Belgische serie helaas maar een paar. Weet iemand hoe ik aan die DVD kan komen?quote:Op zondag 15 maart 2009 21:19 schreef Clyde_Frog het volgende:
Erg boeiend programma . Hulde aan uitzendinggemist, want ik heb een aantal afleveringen moeten missen. Hoop dat het een vervolg krijgt.
http://www.vpro.nl/winkel/product?id=41651352quote:Op zondag 15 maart 2009 21:45 schreef Arnem_ het volgende:
[..]
Weet iemand hoe ik aan die DVD kan komen?
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=4263&md5=864d4cdc76685bb370a1197839418102&sq=moskouquote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:15 schreef berebotje het volgende:
Hele mooie serie; jammer dat hij afgelopen is. Maar dit soort series mogen ze vaker uitzenden van mij.
Heb de hele serie opgenomen,maar mis deel 3. En de VPRO heeft streaming media geblokkeerd.
Beetje zielig wel toch ?
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:18 schreef Reddiablo het volgende:
[..]
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=4263&md5=864d4cdc76685bb370a1197839418102&sq=moskou
Allemaal terug te vinden
Volgende week:quote:Alevering 1 (21 februari)
Jelle Brandt Corstius begint zijn reis in Nizjni Novgorod, een miljoenenstad aan de Volga, ook wel het 'Detroit' van Rusland genoemd. Hier staat de autofabriek GAZ, waar de beroemde Russische Volga wordt gemaakt. Tenminste tot voor kort, want nu is het crisis en regent het ontslagen. Jelle spreekt met de fabrieksarbeiders van toen en nu. Ook loopt hij mee met een demonstratie van communisten, zingt in een fabriekskoor en gaat 's nachts stappen met jonge gefortuneerde Russen. De aloude strijd tussen het communisme en kapitalisme uit zich in Rusland steeds meer in onbegrip tussen de oude en de nieuwe generatie Russen.
Bron.quote:Aflevering 2 (28 februari)
Dzerzhinsk is één van de tien meest vervuilde steden in de wereld. In Sovjettijd was het een gesloten stad waar chemische wapens werden geproduceerd, nu staan er haarlakfabrieken. Het afval van toen (en nu) stapelt zich op en zorgt voor ernstige vervuiling van de bodem en de omliggende meren. De levensverwachting is hier gemiddeld 42 jaar. Maar niemand schijnt zich er echt om te bekommeren, op een paar bezorgde burgers na. Jelle spreekt met bewoners die beweren dat ze kunnen ruiken bij welke tramhalte ze zijn. Hij wordt door een milieuactivist meegenomen naar illegale vuilstortplaatsen en vist met de lokale vissers in een vervuild meer.
Ik was er ook. Ben het met je eens dat zeker de 2e aflevering super interessant is. Het feit dat het drinkwater door dezelfde buizen loopt als waar eerder 20 jaar lang chemisch afval doorheen liep, vond ik nog het meest heftig. Onvoorstelbaar....quote:Op zaterdag 20 februari 2010 18:21 schreef Reddiablo het volgende:
vandaag naar de premiere geweest, waar de eerste 2 afleveringen werden getoond, erg interessant... zeker de 2e aflevering - waar ook echt heftige footage is geschoten.
Sommige dingen zijn idd echt verschrikkelijk, maar een plaats als St-Petersburg is fantastisch!!!quote:Op zondag 28 februari 2010 20:46 schreef Terecht het volgende:
Wat een tragisch land is het toch ook.
Iddquote:Op zondag 28 februari 2010 20:39 schreef Reddiablo het volgende:
Jelle is ook erg charmant als hij op een gegeven moment dat ene vrouwtje in het ziekenhuis wat vraagt, lol
en dan nog even doorvragen over babysterfte... arme meid!quote:Op zondag 28 februari 2010 22:57 schreef De_Melkboer het volgende:
Gaat u binnenkort bevallen? - Ze is al bevallenslechte binnenkomer Jelle.
Niettemin, complimenten voor de serie, en ook dit was weer een mooie aflevering.
Nog niet geprobeerd, maar zaterdag as. is de herhalingquote:Op zondag 28 februari 2010 23:47 schreef Chen het volgende:
Probeer via uitzending gemist te kijken, kan aan mij liggen, maar geen een aflevering doet het? Ondervinden meer mensen dit probleem?
quote:Op maandag 1 maart 2010 20:13 schreef kikoooooo het volgende:
Russia Today zit nu bij UPC op kanaal 409.
Dat kanaal werd gefilmd in Van Moskou tot Magadan. Is een engels kanaal.
quote:Volgograd, het voormalige Stalingrad, heeft in Rusland de status van een heldenstad. Hier zijn miljoenen mannen gesneuveld, de vrouwen moesten na de oorlog vaak alleen verder. Wie is zij, de Russische vrouw? Jelle bezoekt een geboortehuis, waar vrouwen zich zielsalleen door een bevalling worstelen. Hij ontmoet een vrouwelijke veteraan van de Strijd om Stalingrad en spreekt met vrouwen die hun geluk elders bij een buitenlandse man willen zoeken. ’s Nachts bezoekt Jelle een stripteasetent van Volgograd en spreekt daar met een paaldanseres.
"ik ben echt niet arm hoor, kijk maar hoeveel kleren ik heb"quote:Op zondag 7 maart 2010 22:19 schreef superjojo het volgende:
Die vrouw met die medailles. Ik zie haar kinderen al bij elk bezoek denken 'god, daar hebben we dat jasje weer'.
quote:
Erg leuk dat vrouwtje. Steeds maar benadrukken dat ze niet arm isquote:Op maandag 8 maart 2010 13:58 schreef BOKA het volgende:
[..]
"ik ben echt niet arm hoor, kijk maar hoeveel kleren ik heb"
Leuke serie.
quote:Op maandag 8 maart 2010 16:37 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Erg leuk dat vrouwtje. Steeds maar benadrukken dat ze niet arm is![]()
Mooiste van deze aflevering vond ik dat Jelle zijn ervaringen met Russische vrouwen deelde.
Heb er flink om moeten lachen
Misschien zelf een keer heen gaan en het ervarenquote:Op maandag 8 maart 2010 14:39 schreef alors het volgende:
Ik heb nu de eerste 3 afleveringen gezien, maar wordt er wel een beetje triest van, radioactief afval, corruptie, armoede, een vrouw wiens ogen eruit worden geschoten
En mijn vooroordeel over drinkende Russische mannen werd ook bepaald niet ontkrachtigd, jezus ik heb medelijden met hun vrouwen.
Desondanks is het wel interessant, zo'n totaal ander systeem en prachtige landschappenIk blijf wel kijken.
Ik ook. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat de jongere generatie in de steden al compleet anders is. Vergeet niet, dat hij het 'extreme' opzoekt. Persoonlijk ervaar ik de stedelijke mensen veel opener en 'moderner'.quote:Op maandag 8 maart 2010 19:50 schreef Reddiablo het volgende:
[..]
Ik heb een Russische vriendin, ik maak m'n borst maar vast nat - ik vrees dat Jelle op zich gelijk heeft... then again, de meeste vrouwen zijn zo en willen eigenlijk de broek aan.
usenetquote:Op maandag 8 maart 2010 23:26 schreef henkde_j het volgende:
Iemand trouwens een idee waar de vorige serie is terug te zien?
(in dusdanige kwaliteit dat de ondertiteling te lezen is)
http://www.vpro.nl/programma/vanmoskoutotmadagan/quote:Op maandag 8 maart 2010 23:26 schreef henkde_j het volgende:
Iemand trouwens een idee waar de vorige serie is terug te zien?
(in dusdanige kwaliteit dat de ondertiteling te lezen is)
Redelijk understatement, vooral de laatste boodschap over die vrouw die was opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.quote:Op zondag 14 maart 2010 21:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik begrijp dat 't weer geen lekker met de kaasblokjes en een glaasje wijn op de bank-aflevering was...
Hm, ben benieuwd. Mss straks kijken en anders morgen...quote:Op zondag 14 maart 2010 21:25 schreef BOKA het volgende:
[..]
Redelijk understatement, vooral de laatste boodschap over die vrouw die was opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.
Nee. Trieste aflevering over censuur en moorden op journalisten en mensenrechtenactivisten.quote:Op zondag 14 maart 2010 21:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik begrijp dat 't weer geen lekker met de kaasblokjes en een glaasje wijn op de bank-aflevering was...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |