Want de Eneco moest zonodig de gasdruk verhogen, van 30 naar 100 bar. Ofzo. Moest ik eerst vrij nemen om het Eneco mannetje binnen te laten om mijjn gasaansluiting hiervoor geschikt te maken. En daarvoor moest de gaskraan natuurlijk dicht. Dus ik naderhand me de tiefus lopen klooien om mijn antieke gaskachel weer aan te krijgen. Nou dat is gelukt. Met veel moeite.
En dan krijg je opeens een brief in de bus: er komt een "transportonderbreking". Of ik asjeblieft 's ochtends de gaskraan wil dichtdraaien zodat er geen Eneco mannetjes onverhoeds vergast worden. Dat heb ik vanochtend braaf gedaan, kaartje voor mijn raam gezet zodat men wist waar men aan toe was. "DE HOOFDKRAAN GAS STAAT DICHT".
Dus ik kom thuis uit mijn werk, en zie dat de straat weer netjes is dichtgemaakt. Mooi, dacht ik. Het is volbracht! Vol goede hoop en vertrouwen draai ik de gaskraan weer open. Maar met het kleine beetje restgas wat uit mijn gasfornuis druppelde kon je nog niet eens een mug vergassen.
Dus ik bellen naar de storingsdienst. Daar kreeg ik een of andere boerenlul aan de lijn die me ook heel graag aan het lijntje wilde houden. "Wat u moet doen meneertje, is gewoon ff alle kranen van alle apparaten dichtdoen, en ook de hoofdgaskraan, en dan ff een half uurtje wachten. En dan daarna de hoofdkraan weer open, en alleen het gasfornuis open draaien. Goede kans dat het dan weer werkt! En zo niet, dan belt u maar terug!"
Nou ben ik geen gastechnisch expert maar het leek me hoogst onwaarschijnlijk hoe dat ook maar enig effect zou kunnen hebben. Ik heb ook op helpdesks gewerkt, dit was typisch zo'n "stuur de klant maar diep het bos in, het helpt geen fuck maar we zijn in ieder geval even van ze af!"-kutsmoes. Maar toch, ik gaf het een kans. Alsof ik een keus had.
Uiteraard was er een half uur later geen enkele verandering. Dus ik weer bellen. Ja, nu was de storing toch bekend. "Men is er mee bezig meneer." Enig idee hoe lang het gaat duren? Want ik heb een gaskachel en een gasgeiser, en een gasfornuis, dus ik kan niet koken, niet douchen, niet afwassen, en vooral: ik heb nu geen verwarming. En ik begin het fucking koud te krijgen.
"Ja, men is er mee bezig!"
Ik wacht inmiddels al ruim een uur sinds dat laatste telefoontje en nog helemaal geen gas te bekennen.
Klacht: mijn adem vormt inmiddels condenswolken, ik zit in mijn winterjas in mijn huis, ben aan het verhongeren, kan niet eens wat afwassen (en dat is wel nodig!) en ik kan als het even tegenzit morgen niet eens douchen.
Subklacht: IK BEN GODVERDOMME AL JAREN WEG BIJ DAT VEEL TE DURE ENECO, WAAROM HEB IK NOG MET DIE EIKELS TE MAKEN???!