Doen wij normaal ook, maar deze keer wilde die maat van me lekker lui doenquote:Op donderdag 5 maart 2009 13:36 schreef Silaz het volgende:
Hmm internet verkoop ben ik niet zo fan van. Ga toch maar liever naar de primera en om 9 uur stipt de kaarten kopen. Geen problemen met servers die crashen enzo
Uhhh, ik kan me nog een Feyenoord uit en een AZ uit herinneren...quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:36 schreef Silaz het volgende:
Hmm internet verkoop ben ik niet zo fan van. Ga toch maar liever naar de primera en om 9 uur stipt de kaarten kopen. Geen problemen met servers die crashen enzo
Bron: http://sportgeschiedenis.(...)feest-in-parijs.aspxquote:Een spontaan Ajax-feest in Parijs
Door Jurriaan van Wessem 5-3-2009
Op 5 maart is het veertig jaar geleden dat Ajax in Parijs de beslissingswedstrijd speelde tegen Benfica in de kwartfinale van de Europa Cup. Tot de opening van het Stade de France in 1998 was dit de voetbalwedstrijd in Frankrijk met het grootste toeschouwersaantal.
Colombes is een voorstad van Parijs. Er staan lelijke flats rondom een oud centrum en aan de rand bevindt zich een sportcomplex. Het is zeker geen attractie om de Franse hoofdstad voor te verlaten, maar voor sportliefhebbers is het toch een must om er eens heen te gaan.
Het Stade de Colombes is een begrip. Hier was de hoofdzetel van de Olympische Spelen van 1924 en vond de finale van het WK voetbal in 1938 plaats. Het is ook een rugbytempel en dat is in Frankrijk geen onbelangrijk detail. Het stadion is tegenwoordig vernoemd naar Yves de Manoir, een kunstenaar van het spel met de ovalen bal. Maar Colombes is toch vooral de plek waar Ajax echt doorbrak als topclub in het Europese voetbal.
Van de omgeving waarin Ajax Benfica voor de tweede keer binnen veertien dagen versloeg op 5 maart 1969 is weinig meer over. De gammele hoofdtribune staat nog overeind, maar voor de rest is alles afgebroken. En toch kun je met een beetje fantasie voorstellen hoe het veertig jaar geleden moet zijn geweest. Volle tribunes met uitgelaten fans en vooral een Franse chaos rondom het veld. Alles was geïmproviseerd, want de organisatie had maar veertien dagen de tijd gehad om alles in goede banen te leiden.
Benfica had met Parijs ingestemd omdat in die stad een paar miljoen Portugezen woonden. Zoals een typische Franse uitdrukking uit die tijd verklaarde, werkte in elke flat in Parijs een Portugees als portier. En veel van hen woonden in Colombes. Op de Champs-Elysées kwamen de Portugezen in de buurt van de Arc de Triomphe bijeen bij een krantenstal, waar de A Bola (de sportkrant van Lissabon) van de vorige dag in stapels werd verkocht. Zij waren juist blij dat hun Benfica in Parijs een extra wedstrijd moest spelen. Ze waren ervan overtuigd dat hun ploeg zich niet nog eens liet verrassen door de kampioen van Nederland.
In Amsterdam was na de stunt in Lissabon sprake van een ongekende euforie. Plotseling had het geloof in Ajax een kookpunt bereikt. Niemand wilde deze wedstrijd in Parijs missen. Er volgde een spontane karavaan van Nederlanders naar de Franse hoofdstad, die op een vredelievende wijze werd ingenomen door het legioen van naar schatting 40.000 fans. Niemand twijfelde nog aan de victorie, die Ajax voor de eerste keer in de halve finale van Europa Cup zou brengen.
De wedstrijd zelf was eigenlijk een sof, want zowel Ajax als Benfica sloten alle risico’s uit en daardoor had het duel meer weg van een potje schaken. Torres en Eusebio lagen aan de ketting bij Hulshoff en Pronk, terwijl de aanvallers van Ajax dit keer niet konden schitteren zoals op de memorabele avond in Lissabon. Wel had de Nederlandse kampioen een duidelijk overwicht, zo valt op te maken uit het wedstrijdverslag van Hans Molenaar (in het Europa Cup-boek over de jaren 1968-1970):
‘In de gewone negentig minuten was al duidelijk dat Ajax de kwartfinale kon doorkomen, want Benfica werd met fel aanvalsvoetbal met veel variatie en snelheid niet alleen in bedwang gehouden, maar steeds duidelijker werd het ook dat Ajax de betere ploeg was, niet alleen als geheel, ook individueel. Ajax speelde op topniveau topvoetbal. Het was geen mooi duel, wel spannend en soms zeer voorzichtig omdat niemand enig risico durfde te nemen. Alleen Cruijff dartelde af en toe, maar met weinig steun, naar voren.’
Na negentig minuten stond het nog 0-0 en eigenlijk had de ware voetballiefhebber nog niets gezien. Het was vooral spannend en veel Nederlanders zaten die woensdagmiddag voor het eerst met het zweet in de handen naar de televisie te staren. De vrees dat het toch zou misgaan werd maar niet verdreven. In het begin van de verlenging volgde de ontlading. Cruijff profiteerde van een fout van Adolfo en schoot de bal met een snelle voetbeweging langs doelman Henrique, die de bal pas achter de doellijn kon stoppen. Het was eindelijk 1-0 voor Ajax. Wat je noemt een zware bevalling. Herman Kuiphof riep in zijn microfoon de bevrijdende woorden: ‘Olé, ha, ha, ha, hij zit erin.’
Daarna maakte Inge Danielsson met twee treffers aan alle twijfel een einde. Ajax won met 3-0, dankzij zoals Kuiphof de schutter noemde ‘de dierbaarste Zweed van Amsterdam’. Inge Danielsson…, typisch een naam die bij een voetbalquiz wordt gevraagd. Feyenoord en PSV hebben echte Zweedse helden gehad (zoals Kindvall en Edström) en bij Ajax is Stefan Petterson een begrip, maar Danielsson is toch echt de speler die het Nederlandse clubvoetbal in 1969 over een symbolische drempel schoot met vier treffers in drie duels tegen Benfica.
In de verlenging bleek dat Michels op de betere conditie van zijn ploeg had gegokt. Benfica droop af als een geslagen hond. Het Stade de Colombes veranderde in een orgie van Hollands voetbalgeluk. De trainer stond zelfs even op uit de dug-out om voor de zingende fans te dirigeren. De Amsterdamse fans maakten zich na afloop meester van het nachtleven van de Franse hoofdstad, terwijl de spelers hun victorie vierden in het wereldberoemde Lido aan de Champs-Elysées. Het spontane feest maakte zeer veel indruk op de Fransen. Het dagblad France-Soir schreef de volgende ochtend zelfs dat Parijs sinds de bevrijding niet meer zo’n straatfeest had meegemaakt.
Vlak voor zijn dood ondervroeg ik Jaap van Praag naar zijn mooiste ervaringen als voorzitter van Ajax.
‘Parijs was het absolute hoogtepunt. Een gekkenhuis, fantastisch. Honderden bussen uit Nederland. Duizenden fans die met eigen vervoer naar Parijs waren gekomen. En we wonnen van Benfica en plaatsten ons voor de halve finale van de Europacup. Toen beseften we voor het eerst dat we bij de Europese top hoorden. Benfica heeft ons na de wedstrijd in Amsterdam onderschat en eigenlijk had het nog mazzel dat ze een beslissingswedstrijd mochten spelen. Maar achteraf ben ik blij dat we die wedstrijd in Parijs mee mochten maken, want ik had die ervaring voor geen goud willen missen.’
Ajax-Benfica ging om nog een andere reden de geschiedenisboeken in. Het duel zou tot de opening van het Stade de France in Saint-Denis in 1998 de best bezochte voetbalwedstrijd in Frankrijk zijn met 63.000 toeschouwers. Een record dat bijna dertig jaar standhield. In Colombes is nooit meer een grote wedstrijd gespeeld.
Had het net al gelezen dat stuk, erg leuk. 40000 man, dat zullen er over een week net ff iets minder zijn denk ik.. Ga jij nou nog?quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:41 schreef Silenus het volgende:
Vandaag is het precies veertig jaar geleden dat we met 40.000 man naar Benfica-uit gingen in de kwartfinale van de Europacup. Wedstrijd werd overigens gespeeld in Parijs.![]()
[..]
Bron: http://sportgeschiedenis.(...)feest-in-parijs.aspx
Hehe, kun je fakkels gaan koppen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:43 schreef Silenus het volgende:
Nope, ik ga niet. Maar in de volgende ronde naar PSG, ik ben één van de 40.000!
Twee keer Zuid 1 is binnenquote:Op donderdag 5 maart 2009 12:43 schreef Jasza het volgende:
Tering geen kaaarten voor Marseille nog, word dus niks aangezien alle gloryhunters allemaal hun kaarten hebben gehaald bah.
Word lange zijde voor teveel geld denk ik![]()
Meer nog dan je denktquote:Op donderdag 5 maart 2009 15:26 schreef Jasza het volgende:
[..]
Zitten er ook mensen uit Zeeland op Zuid 1?
Krijgen we daar 4-0 klop, ben benieuwd hoeveel er dan nog komenquote:Op donderdag 5 maart 2009 15:35 schreef kevin6188 het volgende:
30.000 kaarten verkocht al voor Marseille-thuis.
Valt nog mee.quote:Op donderdag 5 maart 2009 15:35 schreef kevin6188 het volgende:
30.000 kaarten verkocht al voor Marseille-thuis.
Nee hoor, komt best wel vol. Je vergeet dat er ook rijkere mensen bestaanquote:Op donderdag 5 maart 2009 15:51 schreef jna het volgende:
Die andere 20.000 gaan moeillijk vol komen denk ik met die prijzen
ojaquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:01 schreef Jasza het volgende:
[..]
Nee hoor, komt best wel vol. Je vergeet dat er ook rijkere mensen bestaan
Zoals Sandman zegt ligt het er ook aan hoevele we daar spelen, ga jij nog Sand?
quote:Bodul en Blind weer bij de selectie
Daley Blind is donderdag weer teruggekeerd in de A-selectie. Hij speelde afgelopen maandag mee met Jong Ajax en is weer helemaal fit.
Ajax-trainer Marco van Basten heeft ook Darko Bodul weer bij de A-selectie. De spits van Jong Ajax maakte afgelopen maandag zijn tiende doelpunt van het seizoen bij de Beloften.
De trainer kan aanstaande zondag niet beschikken over Luis Suarez in het uitduel tegen ADO Den Haag. Het is daarnaast de vraag Dario Cvitanich kan spelen, vandaar dat Van Basten opnieuw Bodul heeft overgeheveld.
Nope. Nieuw werk, veel te snel achter Fiorentina aan.. Volgende ronde, als we het halen, wsl wel weer van de partijquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:01 schreef Jasza het volgende:
[..]
Nee hoor, komt best wel vol. Je vergeet dat er ook rijkere mensen bestaan
Zoals Sandman zegt ligt het er ook aan hoevele we daar spelen, ga jij nog Sand?
Die deed het weer een keer leuk bij Jong Ajax, dus zou zomaar eens in de basis kunnen beginnen inderdaad.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:51 schreef BliksemSchigt het volgende:
Bodul in de spits, Martina op rechtsbuiten!
Kennedy geblesseerd las ik. Dus hopen op Bodul, Mickey en dan?quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Met de keuzes die we hebben zie ik dat liever dan Leonardo of Kennedy.. Sarpong zou ook nog wel kunnen trouwens.
Van der Heijden traint trouwens ook alweer mee.
Ja en het oude logo kon niet gemaakt worden op de shirtjes of zo...quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:16 schreef NoizEkick het volgende:
[..]
"Met de tijd meegaan." Daar kwam het wel op neer volgens mij...
Waarom heb ik toch het gevoel dat we altijd weer in hetzelfde vak zittenquote:Op donderdag 5 maart 2009 11:02 schreef RayMania het volgende:
413 geworden, maar goed, belangrijkste dat ik niet te dure plekken heb.
Manucharyan erbij halen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:57 schreef versteegrob het volgende:
[..]
Kennedy geblesseerd las ik. Dus hopen op Bodul, Mickey en dan?
Middenveld zal wel Anita, Lindgren en Enoh zijn maar hoop op Aissati ipv Anita
Laat Aissati nog maar een wedstrijdje wachten met de basis. Een invalbeurtje zou wel leuk zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2009 16:57 schreef versteegrob het volgende:
[..]
Kennedy geblesseerd las ik. Dus hopen op Bodul, Mickey en dan?
Middenveld zal wel Anita, Lindgren en Enoh zijn maar hoop op Aissati ipv Anita
Zuid 1? Gewoon vrije plaatsen, alleen sommige plekken zijn 'gereserveerd'.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:01 schreef Noshiba het volgende:
Wie weet hoe het zit met zitten op zuid? Is het vrije zit of gewoon je eigen plek ik heb daar nog nooit iets van gesnapt...
Tijdens Fiorentina stond iedereen in 127 zowat, maar weetniet of dat op de rest van Zuid ook zo is, volgens mij niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:01 schreef Noshiba het volgende:
Wie weet hoe het zit met zitten op zuid? Is het vrije zit of gewoon je eigen plek ik heb daar nog nooit iets van gesnapt...
Hehe ik ga ook niet vanwege werk van andere oaquote:Op donderdag 5 maart 2009 16:46 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nope. Nieuw werk, veel te snel achter Fiorentina aan.. Volgende ronde, als we het halen, wsl wel weer van de partij.
Nee. Gewoon rustig brengen die jongen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:08 schreef Cavalier1 het volgende:
Aissati vanaf links een optie?
Ja en vervoer moet je ook nog, is ook vrij duurquote:Op donderdag 5 maart 2009 17:19 schreef Nashje het volgende:
Zuid 2 is zeker al helemaal uitverkocht voor Marseille-thuis?
Marseille-uit misschien wel optie nu.. Als ik dat kan regelen met m'n stage. Heb er wel moeite mee om daarvoor vrij te vragen. Zit hier net.
quote:
Waren volgens mij ook met weinig daarheen of niet?quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:39 schreef Breach het volgende:
[..]
Overigens was het met Twente toch niet zo'n heel grote bende geworden daar?
In Enschede hadden ze wel een cafe een gratis verbouwing gegeven ja. Maar of er veel van Twente waren in Marseille weet ik eigenlijk ook niet. We zullen wel zienquote:Op donderdag 5 maart 2009 17:42 schreef Jasza het volgende:
[..]
Waren volgens mij ook met weinig daarheen of niet?
In enschede was het wel een kleine puinhoop, word nog leuk als ze hierheen komen met bussen vol steekwapens
Waren niet veel tukkers naar Marseille gegaan inderdaad.quote:Op donderdag 5 maart 2009 17:42 schreef Jasza het volgende:
[..]
Waren volgens mij ook met weinig daarheen of niet?
In enschede was het wel een kleine puinhoop, word nog leuk als ze hierheen komen met bussen vol steekwapens
Die Fransen lopen de hele dag in de stad dus daar zal er wel wat gebeuren. Home zal wel dicht blijven.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:00 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Aan de ene kant hopen dat honk open is tegen Marseille. Aan de andere kant is het natuurlijk kut, want als er wat gebeurt (en die kans schat ik heel groot) is het honk weer een paar maanden dicht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |