abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:27:56 #1
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690267
quote:
Piloten negeerden technisch probleem (nu.nl)

AMSTERDAM - De vliegramp bij Schiphol, vandaag een week geleden, is mogelijk veroorzaakt door onoplettendheid van de piloten.

Dat zei voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) Pieter van Vollenhoven bij de presentatie van een tussenrapportage in Den Haag.

Volgens Van Vollenhoven was er een probleem met een van de hoogtemeters. De automatische piloot dacht dat het toestel zich een stuk lager bevond dan werkelijk het geval was en reageerde hierop door minder vermogen te geven.


Dit probleem werd door de piloten te laat opgemerkt. Toen de piloten weer vol vermogen wilden geven was dit al te laat en stortte het toestel een kilometer voor het begin van de landingsbaan neer.

Het ongeval kostte vier Amerikaanse en vijf Turkse inzittenden het leven. Tientallen passagiers raakten gewond en liggen nog in het ziekenhuis. Een persoon verkeert nog in kritieke toestand.
quote:
Turkish Airlines crash: evidence points to pilots
This morning the Dutch investigators are holding a press conference on the Turkish Airlines Boeing 737-800 crash at Amsterdam last week and I understand that later Boeing will release a safety bulletin. From a reliable source, the contents of the Boeing bulletin will include the points below. Regrettably they don't reflect well on the pilots, who are dead of course - but I'd caution that there is a long investigation still to come.


no evidence of fuel shortage, birdstrike, icing, windshear, wake turbulence, or engine, system or control malfunction

the first officer was initially flying the aircraft and was inexperienced in airline operations

autopilot and autothrottle were in use

the aircraft was initially high and fast on the approach and at about 2,000ft above ground the throttles were pulled to idle

the authrottle went to "retard" mode and the throttles then stayed at idle for about 100 seconds during which time the speed fell to 40kt below reference speed

the aircraft descended through the glideslope with the captain talking the first officer through the before landing checklist

the stick shaker activated at about 400ft above ground and the first officer increased power

the captain took control and as the first officer released the throttles they moved to idle due to being in "retard" mode

after six seconds the throttles were advanced but as the engines responded the aircraft hit the ground in a slightly nose-high attitude

throughout the episode the left-hand radio altimeter read negative seven feet altitude, but the right-hand radalt worked correctly

Boeing will warn crews about fundamentals like flying the aircraft, monitoring airspeed, monitoring altitude, and will give advice about radalt issues.



vorige topic: Vliegtuigcrash Schiphol - 9 doden, 85 gewonden #13
pi_66690288
Technische fout.
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:18 schreef Meh7 het volgende:
Linker radio-hoogtemeter gaf een verkeerde waarde aan (-1 ft t.o.v. 1900 ft), en stuurde dit signaal naar de automatische piloot waarna er automatisch gas teruggenomen werd.
Tevens stevige waarschuwing naar Boeing, dat impliceert wel het een en ander.
pi_66690309
Was er geen radalt wat stuk was gegaan, was dit nooit gebeurd.

Hadden de piloten wat alerter gereageerd, was dit nooit gebeurd.

Noot noot.
pi_66690353
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:26 schreef xminator het volgende:
lightning nl vliegt in zijn vrije tijd een boeing 747. Hij weet hier alles van...

Nee, maar voor m'n werk vlieg ik wel een Boeing.

  woensdag 4 maart 2009 @ 14:29:54 #5
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66690358
Hoe kan zo'n hoogtemeter dan kapot gaan?
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:30:19 #6
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690378
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:28 schreef Meh7 het volgende:
Technische fout.

Tevens stevige waarschuwing naar Boeing, dat impliceert wel het een en ander.
De berichtgeving laat zien dat er geen omstandigheden waren die een crash tot logisch gevolg zouden hebben. Falen van piloot op de omstandigheden dus.
pi_66690384
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:28 schreef Meh7 het volgende:
Technische fout.
[..]

Tevens stevige waarschuwing naar Boeing, dat impliceert wel het een en ander.
Wel grappig dat alle Turken hier niet willen accepteren dat het een fout van de piloten was.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:30:33 #8
54408 Parzival
Where it happens
pi_66690389
ik vindt dat ze redelijk aardig doen tegenover de piloten hoor.. ze wijden het nog steeds aan de radiohoogtemeter en de directe koppeling met de motoren.. dus of dat stuk hierboven klopt vraag ik me af.. of de commissie schildert het beter voor de piloten..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_66690398
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:30 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

De berichtgeving laat zien dat er geen omstandigheden waren die een crash tot logisch gevolg zouden hebben. Falen van piloot op de omstandigheden dus.
Zonder technische fout geen crash.
pi_66690408
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Nee, maar voor m'n werk vlieg ik wel een Boeing.

Zeg er ook even bij dat het een helikopter is.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:31:01 #11
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690413
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef TeenWolf het volgende:
Hoe kan zo'n hoogtemeter dan kapot gaan?
Hoe kan een motor van je auto kapot gaan?
pi_66690423
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Welke aanwijzingen zijn dat dan? Behalve dat ze Turks zijn natuurlijk.
Het vluchtverloop van de laatste minuten en 0,0 aanwijzingen voor technisch falen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:31:21 #13
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_66690428
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:28 schreef Meh7 het volgende:
Technische fout.

Tevens stevige waarschuwing naar Boeing, dat impliceert wel het een en ander.
Dat is een flutfout. Die crew heeft zitten pitten of waren met andere dingen bezig dan die machine landen.
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:31:31 #14
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690440
Hij is niet per sé kapot.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:31:37 #15
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66690443
Hoe vaak in de geschiedenis is eigenlijk zo'n radiohoogtemeter in het verleden kapot gegaan?
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_66690448
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef TeenWolf het volgende:
Hoe kan zo'n hoogtemeter dan kapot gaan?
Alles kan kapot. Men weet niet altijd waarom.
Noot noot.
pi_66690452
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Hoe kan een motor van je auto kapot gaan?
Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
pi_66690462
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Nee, maar voor m'n werk vlieg ik wel een Boeing.

Vlieg je met een flightsuit in een boeing

  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 maart 2009 @ 14:31:55 #19
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_66690464
Technische fout + foute handeling crew om het heel kort samen te vatten.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:32:01 #20
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690469
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Zeg er ook even bij dat het een helikopter is.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:32:17 #21
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690484
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:30 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Zonder technische fout geen crash.
Zonder slapende piloten geen crash.
pi_66690492
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
Goeie
Noot noot.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:32:32 #23
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66690494
Deze conclusie had ik inderdaad niet verwacht.

Nu weet ik niks over vliegen en zo hoor, dus neem het allemaal met een korreltje zout, maar de piloten hebben dus wel degelijk te laat en/of inadequaat gereageerd op de mankement. Dat is zorgwekkend.

Wat voor een impact heeft zo'n kapot linker radalt op het landen, is dat (makkelijk) te verhelpen? Ik mag aannemen van wel, dus dan zou het probleem dus inderdaad bij THY liggen?
AFC AJAX
pi_66690497
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Zeg er ook even bij dat het een helikopter is.
Dus?
pi_66690506
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Zonder slapende piloten geen crash.
Ergo: technische fout + menselijke fout en niet alleen een menselijke fout.
pi_66690518
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
Als ze zich aan de procedure hadden gehouden, dan hadden ze gelijk de automatische piloot er af moeten knallen. 100 seconden lang heeft motor in retard stand gestaan. Dat is bijna 2 minuten, wat gewoon een grove fout van de piloten is. Als het zo'n big deal was had hij in die 25u daarvoor al moeten crashen, omdat het toen ook voor is gekomen. Alleen waren die piloten ws wel capabel genoeg om het op te lossen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:33:21 #27
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690530
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
Waarschijnlijk wel. Maar dan manueel door de piloten en hebben ze dus gefaald.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:33:27 #28
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66690538
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Nee, maar voor m'n werk vlieg ik wel een Boeing.

Chinooks?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_66690544
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef msnk het volgende:
Deze conclusie had ik inderdaad niet verwacht.

Nu weet ik niks over vliegen en zo hoor, dus neem het allemaal met een korreltje zout, maar de piloten hebben dus wel degelijk te laat en/of inadequaat gereageerd op de mankement. Dat is zorgwekkend.

Wat voor een impact heeft zo'n kapot linker radalt op het landen, is dat (makkelijk) te verhelpen? Ik mag aannemen van wel, dus dan zou het probleem dus inderdaad bij THY liggen?
Gas werd automatisch teruggenomen tot een minimale stand bij het landen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:33:45 #30
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690548
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Ergo: technische fout + menselijke fout en niet alleen een menselijke fout.
Eens.
pi_66690559
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:33 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. Maar dan manueel door de piloten en hebben ze dus gefaald.
Dat het niet automatisch gebeurd is een ontwerpfout.
pi_66690564
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Dus?
Dat het iets compleet anders is vind je niet belangrijk?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:34:04 #33
19840 Libris
Live from Singapore
pi_66690565
Volgens TT is het een technische fout
quote:
110 Teletekst wo 04 mrt
***************************************
Vliegtuigcrash door technische fout

***************************************
` De Boeing van Turkish Airlines is
vorige week woensdag neergestort door
een technische fout.Dat heeft Pieter
van Vollenhoven van de Nationale
Onderzoeksraad voor Veiligheid op een
persconferentie bekendgemaakt.

Uit analyse van de twee zwarte dozen is
gebleken dat de linker hoogtemeter niet
goed werkte.Die gaf ten onrechte aan
dat het toestel al bijna bij de grond
was.Omdat de Boeing op de automatische
piloot vloog,werd de snelheid tot bijna
nul teruggebracht.Het vliegtuig viel
daardoor op de grond bij de Polderbaan.

Bij het ongeluk kwamen negen mensen om.
Tachtig inzittenden raakten gewond.
***************************************
pi_66690566
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef msnk het volgende:
Wat voor een impact heeft zo'n kapot linker radalt op het landen, is dat (makkelijk) te verhelpen? Ik mag aannemen van wel, dus dan zou het probleem dus inderdaad bij THY liggen?
Een kapotte radalt (-indicatie, ik neem aan dat een 737 maar 1 fysieke radalt heeft) mag NOOIT een reden zijn voor een crash. De piloten hebben dit gewoon moeten onderkennen en het toestel gewoon moeten landen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:34:11 #35
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690572
Toch maar weer even:

Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:34:28 #36
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690587
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Zeg er ook even bij dat het een helikopter is.
Steward in een helikopter?
pi_66690605
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:29 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Nee, maar voor m'n werk vlieg ik wel een Boeing.

Als jij werkelijk vliegt, dan zijn je opmerkingen bijzonder kortzichtig en getuigen van een vrij onprofessionele insteek en niet te vergeten een zeer onvolwassen kijk op de wereld.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:35:07 #38
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66690630
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:33 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Gas werd automatisch teruggenomen tot een minimale stand bij het landen.
Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
AFC AJAX
pi_66690637
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Steward in een helikopter?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:36:07 #40
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690674
Wat weet een vlieger nou van het technische gedeelte? Daarvoor moet je een Ir. Avation zijn
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  Donald Duck held woensdag 4 maart 2009 @ 14:36:12 #41
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66690682
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef Libris het volgende:
Volgens TT is het een technische fout
[..]
Leuk staaltje aan selectief informatie filteren is dat. De gebrekkige reactie van de piloten op de situatie leidde tot de crash.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66690690
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef Libris het volgende:
Volgens TT is het een technische fout
[..]


Zo'n klein technisch foutje mag er nooit voor zorgen dat piloten het vliegtuig tegen de grond aan vliegen. De piloten hebben hier gefaald. Dit is zo'n beetje hetzelfde als je auto met 180km/u om een boom heen vouwen omdat je ruitenwisservloeistofpeil-waarschuwingslampje niet werkte.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:36:21 #43
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_66690691
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:32 schreef Meh7 het volgende:
Ergo: technische fout + menselijke fout en niet alleen een menselijke fout.
Nee hoor. Goed getrainde en geconcentreerde vliegers hadden die machine wel gewoon netjes neergezet.
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:36:29 #44
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_66690698
Ik ben het er volledig mee eens dat er minstens nog een radiohoogtemeter of een derde ter controle moet worden gebruikt alvorens de automatische piloot acties onderneemt.

Stel je eens voor dat er 1 stuk is, zoals nu.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_66690702
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
De vraag is dus of ze het op tijd gezien hebben. Op het moment dat ze gas gaven om de stall te herstellen, was het al te laat. Bij een stall herstel verlies je altijd nog wat hoogte en dat was teveel in dit geval...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:37:39 #46
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690756
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:36 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De vraag is dus of ze het op tijd gezien hebben. Op het moment dat ze gas gaven om de stall te herstellen, was het al te laat. Bij een stall herstel verlies je altijd nog wat hoogte en dat was teveel in dit geval...
Yar zoals ik al eerder zijn, spool up tijd van die 737 duurt ook nog even
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66690759
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:36 schreef TeenWolf het volgende:
Ik ben het er volledig mee eens dat er minstens nog een radiohoogtemeter of een derde ter controle moet worden gebruikt alvorens de automatische piloot acties onderneemt.

Stel je eens voor dat er 1 stuk is, zoals nu.
Er zijn er toch 2. Meer dan genoeg
Noot noot.
pi_66690786
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Voor zover ik heb begrepen was het theoretisch inderdaad te verhelpen, hoe het in de praktijk eraan toe gegaan is weten we natuurlijk niet.

En duh, natuurlijk kunnen ook piloten fouten maken, ik doe alleen maar koppig omdat er hier wat turkhaatfetisjisten door een bord voor kop niet willen nuanceren.
pi_66690791
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:28 schreef Meh7 het volgende:
Technische fout.
[..]
Linker radio-hoogtemeter gaf een verkeerde waarde aan (-1 ft t.o.v. 1900 ft), en stuurde dit signaal naar de automatische piloot waarna er automatisch gas teruggenomen werd.
Tevens stevige waarschuwing naar Boeing, dat impliceert wel het een en ander.
Dat hoeft geen technische fout te zijn toch? De hoogtemeter moet altijd afgesteld worden naar de luchtdruk van het vliegveld waar hij op gaat landen. Doe je dit niet goed, dan krijg je verkeerde altitude waardes.
Dus kan toch nog onderdeel zijn van het menselijk falen.
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
pi_66690799
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:37 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Er zijn er toch 2. Meer dan genoeg
Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:38:44 #51
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66690801
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:36 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De vraag is dus of ze het op tijd gezien hebben. Op het moment dat ze gas gaven om de stall te herstellen, was het al te laat. Bij een stall herstel verlies je altijd nog wat hoogte en dat was teveel in dit geval...
Geen vraag dus, maar een feit.
Visueel moet je toch ook een indicatie gehad hebben? Of is het moeilijk orienteren zo vlak voor de baan?
pi_66690823
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:34 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Dat het iets compleet anders is vind je niet belangrijk?
Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.
pi_66690868
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
En die was defect.
pi_66690871
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef xminator het volgende:

[..]

Vlieg je met een flightsuit in een boeing


20x beter dan in je nette apenpakkie
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:40:27 #55
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690884
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Geen vraag dus, maar een feit.
Visueel moet je toch ook een indicatie gehad hebben? Of is het moeilijk orienteren zo vlak voor de baan?

Mist Sir. Ze hebben vrij weinig gezien.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66690885
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Waarom is slechts 1 van de twee meters gekoppeld aan de auto-piloot? Zou de andere meter niet ter controle gebruikt moeten worden?
haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
'Yes my son, the raven has landed, it is truely a magnificent creature.' - Arend Glas
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:40:41 #57
3542 Gia
User under construction
pi_66690897
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Hij moet die 'helden' blijven verdedigen. Hij kan niet anders!!
pi_66690930
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:35 schreef msnk het volgende:

[..]

Hadden de piloten de automatische piloot niet uit kunnen zetten toen ze zagen dat er iets niet klopt

Dat er iets mis was, hadden ze toch al op 700 meter door? En ze deden pas iets op 150 meter (te laat).
Blijft dus de vraag of ze het door hadden op tijd. Als je de nadering begint, is het vrij normaal dat de motoren gas terug nemen, om zo te gaan zakken. Negen van de tien keer verlaag je normaal ook al de snelheid tijdens de nadering, dus het is eigenlijk geheel normaal dat de motoren (tijdelijk) stationair gaan lopen, tot je de gewenste snelheid bereikt hebt.

Verschil was deze keer dat de motoren dus niet stationair gingen om de snelheid te verminderen, maar omdat het vliegtuig de landing inzette. Dus toen de gewenste snelheid bereikt werd, werd er geen (automatisch) gas bijgegeven. Toen ging het dus fout. Voor zover ik weet konden ze het al daarvoor zien in welke mode het systeem stond (normaal gas terug of landing mode), mogelijk dat dat niet gezien is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:41:33 #59
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66690937
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijn
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66690952
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:38 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja maar 1 daarvan is aan de automatische piloot gekoppeld
Ja dan moet de piloot dat weer op de handmatige piloot doen als dat ding hapert
OF dat ding moet niet standaard aan de automatische piloot worden gekoppeld.
Noot noot.
pi_66690974
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:39 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Leg uit wat er compleet anders is? De hele cockpit layout is precies hetzelfde. Wij hebben ook gewoon een radalt hoor. Een ILS vliegen is een ILS vliegen.
Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66690980
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is? je kunt geen test hierop uitwijzen.
Wat echter wel kan is dat op het moment dat de AP een onregelmatigheid geeft (verschillen in linkse en rechtse) een error uit doen laten gaan richting de EICAS, waarop dan de piloten kunnen reageren.
Ik ben niet bekend met de terminologie, maar een specifieke waarschuwing zou op zijn minst op zijn plaats moeten zijn. (Door een automatische controle met de tweede hoogtemeter die niet is gekoppeld aan de auto-piloot)

achteraf makkelijk praten natuurlijk
pi_66691017
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:41 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Uhm nou op je zit op 1950 ft of op -8 ft UHM........welke zou goed zijn
Daar zit iets in inderaad, vergelijken met de gegevens van de afgelopen minuten en daar automatisch een conclusie uit trekken.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:43:34 #64
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691037
Nou ja, zolang er geen definitief conclusie is over het feit of de piloten het wel of niet op tijd hebben gezien, en dus wel of niet adequaat hebben gereageerd kunnen we denk ik ook nog niet al te veel zeggen..

Zoals gezegd was er niet al te goed zicht, maar niet super slecht. Slecht genoeg om dingen te missen? Daar was nogal wat onduidelijkheid over.
AFC AJAX
pi_66691044
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

20x beter dan in je nette apenpakkie
Kneus, ben je nou zo dom?

Als je ik zeg : lightning nl vliegt in z'n vrije tijd in een 747 .
En jij dan zegt: Nee maar vlieg wel voor mijn werk in een boeing.

Dan lijkt het net alsof je in een vliegtuig vliegt. Terwijl je in een heli vliegt




Dus kom niet grappig doen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:44:21 #66
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66691077
Gezond verstand is meestal gewoon de oplossing.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66691083
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef MischaDeGrote het volgende:

[..]

haha. makkelijk he met 2. Hoe controleer je WELKE hoogtemeter correct is?
De radiohoogtemeter is een "aparte" hoogtemeter, er zijn ook nog druk hoogtemeters welke ook gewoon de hoogte aangeven. Dus door deze twee te vergelijken kun je redelijk uitzoeken welke het niet doet, in het geval dat er een flinke afwijking is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:45:57 #68
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66691157
CNN Türk meldt dat de hoogte indicator niet goed werkte en dat de piloten dat probleem niet serieus namen.

Nog geen ontkenning dus.

Verder gaan ze niet al te ver op in op de piloten, want men wil eerst de voice recorders horen. Lijkt mij logisch.
AFC AJAX
pi_66691186
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:40 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Mist Sir. Ze hebben vrij weinig gezien.
Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
pi_66691220
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Ik begin me af te vragen of jij eigenlijk wel echt vliegt.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66691255
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:42 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Ik wist niet dat een IFR-equipped Cessna 172 hetzelfde is als een 737, maar blijkbaar wel dus.
Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen joh
  woensdag 4 maart 2009 @ 14:48:35 #72
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_66691276
Blind vertrouwen op iets technisch, zoals een automatische piloot en een hoogtemeter blijkt dus niet te kunnen.
De piloten hadden wat mij betreft alerter moeten zijn en zelf eerder op visuele signalen moeten reageren.
Dit is ongeveer net zo dom als die vrouw die blindelings haar TomTom volgde en daardoor een kanaal in reed.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_66691331
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:48 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom jij het over een Cessna 172 hebt... Mja, jouw probleem. Ga zweefvliegen joh
Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66691341
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:43 schreef xminator het volgende:

[..]

Kneus, ben je nou zo dom?

Als je ik zeg : lightning nl vliegt in z'n vrije tijd in een 747 .
En jij dan zegt: Nee maar vlieg wel voor mijn werk in een boeing.

Dan lijkt het net alsof je in een vliegtuig vliegt. Terwijl je in een heli vliegt




Dus kom niet grappig doen.
Een helikopter is ook een vliegtuig...
Auw.

En ja, ik vlieg voor mijn werk in een Boeing.


EDIT:
vlieg·tuig het; o -en toestel voor het vervoer door de lucht

he·li·kop·ter de; m -s vliegtuig met een roterende naaf met vier metalen bladen, dat loodrecht kan stijgen en dalen
pi_66691374
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:49 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Als jij kort door de bocht doet, VOR/ILS indicator + Radar alt = 737, ga ik het ook doen. In diezelfde korte bocht zou dus een IFR-equipped 172 ook een 737 moeten kunnen zijn.
Hou jij het nou maar bij je zweefvliegen want je praat poep.
pi_66691396
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 14:46 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ze konden voldoende zien.

METAR EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
Ja, op ARTIP hadden ze de baan al in zicht

BKN008 betekent waarschijnlijk dat ze pas onder de 275meter de baan hadden kunnen zien, mits de TEMPO 2500 toen niet gold. Ik heb die dag gevlogen en om op die dag te zeggen dat je goed kon zien, is schromelijk overdreven.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')