viel mij ook al op weer wat leven in de brouwerij nu zijn kloon Klopkoek het voor gezien heeft gehoudenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:20 schreef Aoristus het volgende:
Hee, Pietverdriet heeft zich weer gemeld.
Anarchisten! Zondag mocht ik nog door hun demonstratie lopen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:59 schreef Yildiz het volgende:
Wie heeft trouwens bedacht dat anarchisten links zijn? Ben ik jaren op zoek geweest naar de definities van links en rechts, dacht ik eindelijk een definitie als 'links = communisme = grote overheid' te hebben gevonden, wordt ie door anarchie (=geen overheid) overhoop gehaald..
Raakte je dan niet in de war bij de fascisten? Met hun enorme overheid?quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:59 schreef Yildiz het volgende:
Wie heeft trouwens bedacht dat anarchisten links zijn? Ben ik jaren op zoek geweest naar de definities van links en rechts, dacht ik eindelijk een definitie als 'links = communisme = grote overheid' te hebben gevonden, wordt ie door anarchie (=geen overheid) overhoop gehaald..
Nee, niet helemaal, fascisme was toch Hitler = grote, machtige overheid = links? Zo valt uiteraard zo ongeveer alles wel onder links, wat de wereld dan wel gemakkelijk maakt, maar anarchie onder links scharen werpt dat hele simplisme vervolgens omver.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Raakte je dan niet in de war bij de fascisten? Met hun enorme overheid?
Hoe bedoel je? Anti-geld = links en pro-geld = rechts?quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:08 schreef Picchia het volgende:
Fascisten waren toch ook anti-kapitalisten? Volgens mij heb ik een 'werkbare' links-rechts definitie gevonden.
Voor en tegen privé eigendom.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:09 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Anti-geld = links en pro-geld = rechts?
Wat een redelijke links - rechts verdeling geeft is het onderscheid in persoonlijke / economische vrijheid. "Rechts" hecht meer aan economische vrijheid en offert naar de extreme vleugels daar (alle) persoonlijke vrijheid aan op. En links geeft meer om persoonlijke vrijheid, desnoods ten koste van (alle) economische vrijheid.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal, fascisme was toch Hitler = grote, machtige overheid = links? Zo valt uiteraard zo ongeveer alles wel onder links, wat de wereld dan wel gemakkelijk maakt, maar anarchie onder links scharen werpt dat hele simplisme vervolgens omver.
Ik heb overigens nooit dat hele 'links' en 'rechts' begrepen, maar ik kon me er nog iets bij voorstellen. Door anarchie onder 'links' te gooien lukt zelfs dat me niet meer.
Vallen boeken onder privé eigendom?quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:12 schreef Picchia het volgende:
[..]
Voor en tegen privé eigendom.
Wat meestal gepaard gaat met een grote en kleine overheid.
Kakkerquote:Op woensdag 4 maart 2009 20:15 schreef Sam_Spade het volgende:
Ik draag nog steeds een khaki broek.
Dus dan is Wilders, met zijn boeken verbieden, ook al links.quote:
Extreem simplisme helpt elke indeling om zeep.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus dan is Wilders, met zijn boeken verbieden, ook al links..
Ja ja. Kom je op de meet?quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:20 schreef Sam_Spade het volgende:
Lapidair.
Het lijkt me dat 'simpel een boek verbieden' alsnog een behoorlijke basis zal bieden om erg veel boeken te verbieden. Het is inderdaad één issue, maar wel een grote, vind ik. Het kopen van boeken is iets tussen mij, de winkel en de uitgeverij. De overheid hoort daar niet tussen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Extreem simplisme helpt elke indeling om zeep.
Ik blijf het toch krom vinden, economisch vrij zijn, maar niet zodanig economisch vrij zijn om te doen met je geld wat je wilt.quote:Overigens past Wilders prima in de economische vrijheid versus persoonlijke - indeling die ik je aan de hand deed. Komt 'ie netjes op z'n plek: zeer rechts.
Wanneer?quote:
Het verbieden van boeken is niet simpel of simplistisch. Een vuistregel voor linksrechts waar links en rechts niet over vuisten of andere fysiek gelokaliseerde onderwerpen gaat toepassen als een wet van Meden en/of Perzen, dat is simplistisch.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:30 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het lijkt me dat 'simpel een boek verbieden' alsnog een behoorlijke basis zal bieden om erg veel boeken te verbieden. Het is inderdaad één issue, maar wel een grote, vind ik. Het kopen van boeken is iets tussen mij, de winkel en de uitgeverij. De overheid hoort daar niet tussen.
quote:[..]
Ik blijf het toch krom vinden, economisch vrij zijn, maar niet zodanig economisch vrij zijn om te doen met je geld wat je wilt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |