Uhh, ja, waarom niet..?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:09 schreef Argento het volgende:
Maar is het eigendomsrecht in een libertarisch systeem dan zo onaantastbaar? Als in een libertarisch systeem een rekening niet wordt betaald, dan pleegt de wanbetaler toch een inbreuk op de vermogensrechten van de leverancier van dienst of goed? En pleegt die leverancier vervolgens niet een inbreuk op het eigendomsrecht van de wanbetaler als hij ter zekerheid van verkrijging van datgene waar hij recht op heeft, beslag op het vermogen van de wanbetaler laat leggen? Ik neem aan dat dat allemaal wel kan in een libertarische samenleving.
De verantwoordelijkheid om voor die mensen te zorgen ligt duidelijk bij mensen van de overheid, volgens jou. Maar als mensen zelf niet goed genoeg zijn om voor anderen te zorgen, kunnen zij ook geen goede wetten maken door dwang. Als mensen wel goed genoeg zijn, is een wet overbodig. Hoe los je deze tegenstelling op?quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
1. de enige sociale rol die de overheid heeft is om de zwakkeren te beschermen zoals invaliden, zieken of ouderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Hoe kan dat recht beschermd worden dan? Welk baat hebben politici hierbij? En op zijn minst hebben ze een klein beetje belastinggeld nodig om zelf rond te kunnen komen, waarmee dus al een klein beetje beloning op werk en winst wordt afgenomen en je dit punt dan dus al helemaal door het raam weg kan gooien.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
3. geen rechten heeft om beloning op werk of winst af te nemen.
Ah, je bent voor de democratische mogelijkheid voor mensen om te stemmen en andere mensen dus bepaalde zaken af te dwingen. Op die manier kan je libertarische 'rechten' zeker niet beschermen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
Stem sociaal, stem vrijheid, stem libertarisch
Huh? De overheid moet zich druk maken over defensie (punt 2) maar mag niet op militair avontuur in het buiteland (punt 4).quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
Ik zie libertarisme als een kleine overheid die het recht van burgers beschermt om eigen keuzes te maken zonder dat de rechten van anderen aan te tasten.
Het elegante hiervan is dat men individuen persoonlijke vrijheid toelaat maar wel ervan uitgaat dat mensen in staat zijn tot kwaad maar ook tot goed. Het is een goed iets om te beseffen dat mensen niet noodzakelijk solidair zijn of vanuit zichzelf voor anderen gaan zorgen. Het is ook een goed iets om te beseffen dat veel mensen heus wel hun eigen zaakjes gaan doppen.
Dat betekent dat:
1. de enige sociale rol die de overheid heeft is om de zwakkeren te beschermen zoals invaliden, zieken of ouderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
2. de overheid daarnaast enkel justitie en defensie er op nahoud om de rechten van de eigen burgers te bewaken.
3. geen rechten heeft om beloning op werk of winst af te nemen.
4. zich niet bemoeit met de economie of op militaire avontuurtjes gaat in het buitenland.
5. de overheid via inkomstenbelasting en geen/kleine min. buitenlandse/economische zaken of onderwijs toch nog genoeg binnen krijgt.
Als men genoeg geld voor zichzelf kan houden kan men beter zorgen voor zijn oude dag, investeren in nieuwe bedrijfjes, zijn kinderen op een particuliere school doen, etc.
Stem sociaal, stem vrijheid, stem libertarisch
Ik zeg niet dat mensen zelf niet goed genoeg zijn om voor anderen te zorgen (zie laatste regel) en wat bedoel je met 'kunnen geen goede wetten maken door dwang?'quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:12 schreef NRP het volgende:
[..]
De verantwoordelijkheid om voor die mensen te zorgen ligt duidelijk bij mensen van de overheid, volgens jou. Maar als mensen zelf niet goed genoeg zijn om voor anderen te zorgen, kunnen zij ook geen goede wetten maken door dwang. Hoe los je deze tegenstelling op.
[..]
Door democratie en de overheid klein te houden door hun inkomsten af te knijpen. Politici hebben hier geen baat bij, wij wel en wij zijn toevallig het volk die de overheid macht geeft. Zelfs als je enkel het ministerie van buitenlandse zaken laat verdwijnen en de min van cultuur, wetenschap en onderwijs flink inkrimpt (zie laatste regel) heeft de overheid nog steeds nog genoeg geld via andere belastingen.quote:Hoe kan dat recht beschermd worden dan? Welk baat hebben politici hierbij? En op zijn minst hebben ze een klein beetje belastinggeld nodig om zelf rond te kunnen komen, waarmee dus al een klein beetje beloning op werk en winst wordt afgenomen en je dit punt dan dus al helemaal door het raam weg kan gooien.
[..]
Wie zegt dat een libertarische samenleving niet democratisch is? De overheid kan niet groeien als je hun het recht ontneemt om belasting op loon of winst op te eisen en enkel een justitiële rol toekent. Daarin zit ook een culturele gedachte; als je mijn geld niet afneemt, dan neem ik de jouwe ook niet af. En democratie, net zoals nu, zorgt ervoor dat de ene groep niet machtiger is dan de ander.quote:Ah, je bent voor de democratische mogelijkheid voor mensen om te stemmen en andere mensen dus bepaalde zaken af te dwingen. Op die manier kan je libertarische 'rechten' zeker niet beschermen.
Die twee zijn toch niet noodzakelijk gekoppeld aan elkaar? Ik ben mischien wat ouderwets en je kan inderdaad discussieren of je een leger nodig hebt als land maar ik denk dat een land altijd zichzelf moet kunnen beschermen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Huh? De overheid moet zich druk maken over defensie (punt 2) maar mag niet op militair avontuur in het buiteland (punt 4).
Inderdaad, inkomstenbelasting (BTW) is anders dan winstbelasting voor bedrijven. BTW, is niet iets slechts; het zorgt ervoor dat mensen handel blijven drijven. Maar of inkomstenbelasting natuurlijk ook nodig is ook open voor discussie.quote:De overheid mag geen belasting op inkomen of winst heffen (punt 3) maar moet wel via de inkomstenbelasting aan haar eigen inkomsten komen (punt 5).
Dan hebben zij een probleem toch? Niet wij. Ik ben bereid om voor mezelf te zorgen en anderen te zorgen. Handen uit de mouwen, behalve als je niet in staat bent om voor jezelf te zorgen dan.quote:En let wel, vrijheid en verantwoordelijkheid zijn rechtevenredig aan elkaar verbonden. En iedereen wil vrijheid, maar er zijn er al een stuk minder die zitten te wachten op de verantwoordelijkheid die daar onherroepelijk en onlosmakelijk mee verbonden is.
Omdat je de overheid wilt gebruiken om de zwakkeren te bescherming, is hier geld voor nodig van burgers in de vorm van belasting. Dit is dus afgedwongen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
Ik zeg niet dat mensen zelf niet goed genoeg zijn om voor anderen te zorgen (zie laatste regel) en wat bedoel je met 'kunnen geen goede wetten maken door dwang?'
Het punt wat je maakte was: mensen hebben geen rechten om beloning op werk en winst af te nemen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
Door democratie en de overheid klein te houden door hun inkomsten af te knijpen. Politici hebben hier geen baat bij, wij wel en wij zijn toevallig het volk die de overheid macht geeft. Zelfs als je enkel het ministerie van buitenlandse zaken laat verdwijnen en de min van cultuur, wetenschap en onderwijs flink inkrimpt (zie laatste regel) heeft de overheid nog steeds nog genoeg geld via andere belastingen.
Niemand, ik zeg alleen dat het geen goede mogelijkheid is om libertarische rechten te beschermen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
Wie zegt dat een libertarische samenleving niet democratisch is?
Dit begrijp ik niet. Ben je nou tegen het afnemen van belastingquote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
De overheid kan niet groeien als je hun het recht ontneemt om belasting op loon of winst op te eisen en enkel een justitiële rol toekent.
Of voor? En waarom zou de overheid niet kunnen groeien, als een democratische meerderheid dit wel zou willen? De meerderheid in de parlementaire democratie is zelfs al genoeg. Waarom zou je zo'n wet opstellen voor de burgers? Dan kan je die wet gewoon weer opheffen als politicus hoor.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
5. de overheid via inkomstenbelasting en geen/kleine min. buitenlandse/economische zaken of onderwijs toch nog genoeg binnen krijgt.
Die gedachte lijkt mij eerder moreel, maar is uiteraard prima.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
Daarin zit ook een culturele gedachte; als je mijn geld niet afneemt, dan neem ik de jouwe ook niet af.
Daar zorgt de democratie niet voor hoor. Democratie is gewoon een systeem om mensen binnen de samenleving een stem uit te laten brengen. Het voorkomt niet dat er partijen komen die een vergroting van de macht willen, en het voorkomt ook geen draagvlak onder burgers voor het vergroten van macht.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef welck het volgende:
En democratie, net zoals nu, zorgt ervoor dat de ene groep niet machtiger is dan de ander.
En hoe denk je die overheid klein te houden?quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:05 schreef welck het volgende:
Ik zie libertarisme als een kleine overheid die het recht van burgers beschermt om eigen keuzes te maken zonder dat de rechten van anderen aan te tasten.
Dus omdát sommige mensen niet zitten te wachten op verantwoordelijkheid en vrijheid, moet je het andere mensen (die dit wel aankunnen) maar ontnemen?quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:19 schreef Argento het volgende:
En let wel, vrijheid en verantwoordelijkheid zijn rechtevenredig aan elkaar verbonden. En iedereen wil vrijheid, maar er zijn er al een stuk minder die zitten te wachten op de verantwoordelijkheid die daar onherroepelijk en onlosmakelijk mee verbonden is.
Omdat het niet zo zwart wit is. Omdat niet alle mensen even goed zorgen voor andere mensen. Soms, net zoals nu, vallen mensen door de kieren van de economie of de samenleving. Soms hebben ze geen mensen meer die voor ze zorgen. Voor die mensen moet een vangnet bestaan waaraan iedereen aan bijdraagt omdat als dat ons zou overkomen we die hulp ook zouden willen. In een ideale wereld zouden organisaties als de voedselbank of zelfs het leger des heils dat doen maar ja.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:02 schreef NRP het volgende:
[..]
Omdat je de overheid wilt gebruiken om de zwakkeren te bescherming, is hier geld voor nodig van burgers in de vorm van belasting. Dit is dus afgedwongen.
Ik bedoelde ermee dat als mensen niet goed willen zorgen voor anderen, mensen ook geen regels gaan opstellen om voor anderen goed te zorgen, die nageleefd moeten worden (in de vorm van bescherming van de zwakkeren in de samenleving dus). Als mensen wel goed willen zorgen voor de zwakkeren, is bescherming voor de zwakkeren door de overheid overbodig, omdat mensen dit uit eigen initiatief al doen. Waarom is bescherming via de overheid dan toch noodzakelijk?
[..]
Nee, ik ben niet noodzakelijk tegen afschaffen van belasting (er zijn, helaas, nog genoeg andere soorten belastingen) maar wel minimaal belasting op loon en winst.quote:Het punt wat je maakte was: mensen hebben geen rechten om beloning op werk en winst af te nemen.
Oke, die redenering gaan we dan dus consistent doorvoeren. Volgens deze stelling hebben mensen geen recht om 1000 euro van iemand af te nemen, maar ook niet het recht om 1 euro af te nemen. Al krimp je de overheid zo erg in dat iedereen maar 10 euro per jaar aan belasting betaalt, dan wordt er al winst afgenomen en is de stelling per definitie al onhoudbaar geworden.
Of voor? En waarom zou de overheid niet kunnen groeien, als een democratische meerderheid dit wel zou willen? De meerderheid in de parlementaire democratie is zelfs al genoeg. Waarom zou je zo'n wet opstellen voor de burgers? Dan kan je die wet gewoon weer opheffen als politicus hoor.
[..]
Ik dacht dat moraliteit onderdeel was van een cultuur...welles!nietes!welles!nietes!welles!nietes! Ja jaquote:Die gedachte lijkt mij eerder moreel, maar is uiteraard prima.
[..]
Ja, democratie is in praktijk niet even geweldig maar de theorie blijft dat "als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. " Om maar eens wat uit wikipedia te nemen.quote:Daar zorgt de democratie niet voor hoor. Democratie is gewoon een systeem om mensen binnen de samenleving een stem uit te laten brengen. Het voorkomt niet dat er partijen komen die een vergroting van de macht willen, en het voorkomt ook geen draagvlak onder burgers voor het vergroten van macht.
Uiteraard zou iedereen die hulp willen. Ik ben trouwens benieuwd hoeveel mensen hier ook aan zo'n sociale zekerheid zouden betalen als het op vrijwillige basis zou gebeuren. Ik ken bijna geen mensen die tegen een sociaal vangnet zijn. Mensen zijn vaak zelfs competitief om 'het goede' te doen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef welck het volgende:
Omdat het niet zo zwart wit is. Omdat niet alle mensen even goed zorgen voor andere mensen. Soms, net zoals nu, vallen mensen door de kieren van de economie of de samenleving. Soms hebben ze geen mensen meer die voor ze zorgen. Voor die mensen moet een vangnet bestaan waaraan iedereen aan bijdraagt omdat als dat ons zou overkomen we die hulp ook zouden willen. In een ideale wereld zouden organisaties als de voedselbank of zelfs het leger des heils dat doen maar ja.
De mensen in het land willen dat misschien, maar uiteindelijk hebben politici het laatste woord. Ook al worden ze democratisch gekozen vanwege minarchistische standpunten, op dat moment hebben ze de macht en kunnen ze dus zorgen dat hun machtspositie behouden blijft.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef welck het volgende:
Een overheid blijft (meer) in zijn macht beperkt omdat mensen dan ook hun loon en bedrijven hun winst willen houden en niet willen verliezen aan een overheid.
En er weer uithalen. Overigens, bestaan daar objectieve maatstaven voor, en hoe wil je dat in het wetboek zetten? De overheid mag maximaal X bedrag afnemen van de burgers, zoiets? Ik zou niet weten wat de grens is tussen een aanvaardbare hoeveelheid belasting en wat niet.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef welck het volgende:
En je kan dat ook tevens in de grondwet opnemen.
Oke, de mensen weten dat de macht van de overheid ondergeschikt moet zijn aan de macht van de bevolking. En hoe wil de bevolking dat met die kennis voorkomen? Democratisch gekozen leiders met een goed charisma en mooie beloftes hebben voor je het weet weer een grotere overheid gecreëerd. Een zwakte van erg veel mensen is het trouwens om zich over te laten halen door mensen met een goed charisma, en het toont de zwakte van een democratie aan!quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef welck het volgende:
Ja, ik geef toe; een overheid kan altijd dingen forceren maar daarom is het extra belangrijk voor mensen om te weten dat de macht van de overheid juist ondergeschikt moet zijn aan de macht van de bevolking.
Iemand die de meerderheid van stemmen weet te halen heeft meer recht om zijn voorkeurswetten in te voeren dan iemand die dat niet kan. Myth Busted.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef welck het volgende:
Ja, democratie is in praktijk niet even geweldig maar de theorie blijft dat "als iedereen vrij en gelijk in rechten en plichten geboren is (zoals in het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat) dan heeft ook niemand méér recht dan een ander om bepaalde wetten vast te stellen of beslissingen te nemen. " Om maar eens wat uit wikipedia te nemen.
Ja, daar zou ik ook benieuwd naar zijn. Maar eigenlijk ben ik van mening (nou ja, de libertariers stellen dat) dat juist de overheid er helemaal niet goed in is om zwakkeren op te vangen. Daarbij is een kritiek en oplossing van libertarisme/minarchisme dat ons ziektekoststelsel helemaal niet houdbaar is onder een te grote overheid. Dus uiteindelijk komt het erop neer of je samen via de overheid dat regelt of onder elkaar maar dan kiezen, denk ik, veel mensen om niet te betalen voor bijv hun ziektenkostenverzekering. Wat dus niet zou hoeven in een ideale wereld.quote:Op donderdag 5 maart 2009 14:10 schreef NRP het volgende:
[..]
Uiteraard zou iedereen die hulp willen. Ik ben trouwens benieuwd hoeveel mensen hier ook aan zo'n sociale zekerheid zouden betalen als het op vrijwillige basis zou gebeuren. Ik ken bijna geen mensen die tegen een sociaal vangnet zijn. Mensen zijn vaak zelfs competitief om 'het goede' te doen.
[..]
De overheid mag niet loon en winst afnemen. Ik zeg niet iets abstracts. Je hebt dan nog Vennootschapsbelasting, dividendbelasting, belastingen van rechtsverkeer, accijnzen, BPM, BTW, en ga zo maar door over. Ik zie natuurlijk liever dat de overheid nog minder soorten belastingen heft, maar ja.quote:En er weer uithalen. Overigens, bestaan daar objectieve maatstaven voor, en hoe wil je dat in het wetboek zetten? De overheid mag maximaal X bedrag afnemen van de burgers, zoiets? Ik zou niet weten wat de grens is tussen een aanvaardbare hoeveelheid belasting en wat niet.
[..]
quote:De mensen in het land willen dat misschien, maar uiteindelijk hebben politici het laatste woord. Ook al worden ze democratisch gekozen vanwege minarchistische standpunten, op dat moment hebben ze de macht en kunnen ze dus zorgen dat hun machtspositie behouden blijft.
[..]
quote:Oke, de mensen weten dat de macht van de overheid ondergeschikt moet zijn aan de macht van de bevolking. En hoe wil de bevolking dat met die kennis voorkomen? Democratisch gekozen leiders met een goed charisma en mooie beloftes hebben voor je het weet weer een grotere overheid gecreëerd. Een zwakte van erg veel mensen is het trouwens om zich over te laten halen door mensen met een goed charisma, en het toont de zwakte van een democratie aan!
[..]
Kijk, meeste democratieen zijn ontstaan vanuit een streng regime of dictatuur. Wat op democratie volgt is natuurlijk de vraag. Maar ik geloof dat een kleine efficientere democratische overheid heus wel gaat komen omdat grote overheden onhoudbaar zijn. Elke grote rijk is omgevallen doordat het gewoon te groot werd en teveel wilde.quote:Iemand die de meerderheid van stemmen weet te halen heeft meer recht om zijn voorkeurswetten in te voeren dan iemand die dat niet kan. Myth Busted. [ afbeelding ]
Ik ben uiteraard bekend met het libertarisme. Waarom is het ideaal om niet te betalen voor een ziektenkostenverzekering? Bedoel je dat het beter is om op particulier initiatief geld te doneren?quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:20 schreef welck het volgende:
Ja, daar zou ik ook benieuwd naar zijn. Maar eigenlijk ben ik van mening (nou ja, de libertariers stellen dat) dat juist de overheid er helemaal niet goed in is om zwakkeren op te vangen. Daarbij is een kritiek en oplossing van libertarisme/minarchisme dat ons ziektekoststelsel helemaal niet houdbaar is onder een te grote overheid. Dus uiteindelijk komt het erop neer of je samen via de overheid dat regelt of onder elkaar maar dan kiezen, denk ik, veel mensen om niet te betalen voor bijv hun ziektenkostenverzekering. Wat dus niet zou hoeven in een ideale wereld.
De BTW of accijnsen op benzine zijn ook een vorm van het afnemen van loon en winst hoor, zonder deze heffingen heb je immers meer te besteden (En heb je dus ook als het ware meer 'winst')..quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:20 schreef welck het volgende:
De overheid mag niet loon en winst afnemen. Ik zeg niet iets abstracts. Je hebt dan nog Vennootschapsbelasting, dividendbelasting, belastingen van rechtsverkeer, accijnzen, BPM, BTW, en ga zo maar door over. Ik zie natuurlijk liever dat de overheid nog minder soorten belastingen heft, maar ja.
Maar mensen handelen wel uit hun eigenbelang. En politici hebben, zoals je zelf al aan geeft, er geen enkel eigenbelang bij om de macht van de overheid in te perken.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:20 schreef welck het volgende:
ALs je het hebt over dat libertarisme verzwakt wordt door democratie, ik denk het niet; de overheid is niet een of andere vreemd eiland ergens gevuld met buitenaardse wezens maar wordt gevormd door mensen uit ons midden.
Je ziet over het hoofd dat charisma er ook voor kan zorgen dat mensen van het standpunt veranderen om een minimale overheid te willen. Dat charisma kan gebruikt worden in het eigenbelang van de politicus.quote:Op donderdag 5 maart 2009 18:20 schreef welck het volgende:
Daarbij politici, hoe charasmatisch dan ook, worden gehouden aan hun beloftes. Zo niet, dan komt echt wel de man met de hamer.
Toch blijft dat eenzelfde vraag als: hoe voorkom je het ontstaan van een overheid?quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En hoe denk je die overheid klein te houden?
Veranderingen moeten van binnenuit komen en niet bovenaf worden opgelegd. Een politieke partij heeft geen enkele zin, als je geen stemmers weet te trekken. Het concept van het libertarisme zit niet verankerd in onze volksaard, dit in tegenstelling tot het socialisme en de christen-democratie. Je zult het dus voorlopig moeten doen met een fractie van de stemmen, en dan wordt je een soort partij voor de dieren, maar dan voor libertariers. De huidige partijen hebben veel meer financiele armslag, en het gevecht met die partijen is heel moeilijk te winnen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:25 schreef sneakypete het volgende:
Maar waarom kunnen wij geen tegengeluid bieden? Het internet biedt nieuwe mogelijkheden en onder open geesten is er alle ruimte voor een goede discussie en betere inzichten.
En deze houding is een van de redenen waarom het libertarisme nooit en te nimmer zal werken. De aanhangers ervan zijn apathische mensen die nog te beroerd zijn om op te staan voor iets waarvan ze op internet roepen dat ze er volledig achterstaan. Je kan beweren wat je wil van de door jullie zo verfoeide communisten, vakbondsleden en sociaal-democraten van weleer, maar ze waren wel bereid op te komen voor hun ideeen en hun doel actief na te streven, dit in tegenstelling tot de apathie die libertariers laten zien.quote:Op woensdag 11 maart 2009 02:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Veranderingen moeten van binnenuit komen en niet bovenaf worden opgelegd. Een politieke partij heeft geen enkele zin, als je geen stemmers weet te trekken. Het concept van het libertarisme zit niet verankerd in onze volksaard, dit in tegenstelling tot het socialisme en de christen-democratie. Je zult het dus voorlopig moeten doen met een fractie van de stemmen, en dan wordt je een soort partij voor de dieren, maar dan voor libertariers. De huidige partijen hebben veel meer financiele armslag, en het gevecht met die partijen is heel moeilijk te winnen.
Ik zie meer in voorlichting.
De reden dat het libertarisme langzaam van de grond komt in de VS, is niet alleen doordat Ron Paul (een wel heel erg academische vorm van) het libertarisme verkondigt, maar ook mensen uit de entertainmentwereld, zoals Drew Carey en Penn & Teller. Die gaan dan bij Jay Leno of Letterman op bezoek, of schuiven bij Larry King aan. Daar vertellen ze dan op een luchtige manier over het libertarisme, zodat mensen zelf eens op het internet gaan zoeken, of een boek openslaan.
Pas bij een bepaalde kritische massa ( = genoeg aanhang) kun je dan gaan denken aan een politieke partij, als tegenhanger voor de kraak nog smaak partijen waar we nu mee zitten opgescheept.
Ethiraseth, is dat niet die persoon die vindt dat het koningshuis (of all people) ons maar moet regeren, en we met minder democratie genoegen moeten nemen?quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En deze houding is een van de redenen waarom het libertarisme nooit en te nimmer zal werken. De aanhangers ervan zijn apathische mensen die nog te beroerd zijn om op te staan voor iets waarvan ze op internet roepen dat ze er volledig achterstaan. Je kan beweren wat je wil van de door jullie zo verfoeide communisten, vakbondsleden en sociaal-democraten van weleer, maar ze waren wel bereid op te komen voor hun ideeen en hun doel actief na te streven, dit in tegenstelling tot de apathie die libertariers laten zien.
Ik pleit er ook niet voor om het van bovenaf op te leggen natuurlijk, praat regelmatig met allerlei mensen die geinteresseerd zijn in politiek over mijn ideeën, maar er moeten wel mensen zijn die het debat aan kunnen gaan op bijv de televisie. Als die enkel lid zijn van een marginaal clubje op internet, trekt dat de aandacht niet. Een nieuwe politieke partij (of een actief lid binnen een zittende partij) daarentegen kan op meer aandacht rekenen. Natuurlijk kan het één niet zonder het ander, maar ik doel bijv op een politicus (al is het er maar één in de kamer) die ergens voor staan wil en het debat aangaat. Zo iemand is nodig en kan bijv de flipfloppende VVD'ers koest houden. Overigens zijn die er deels al:quote:Op woensdag 11 maart 2009 02:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Veranderingen moeten van binnenuit komen en niet bovenaf worden opgelegd. Een politieke partij heeft geen enkele zin, als je geen stemmers weet te trekken. Het concept van het libertarisme zit niet verankerd in onze volksaard, dit in tegenstelling tot het socialisme en de christen-democratie. Je zult het dus voorlopig moeten doen met een fractie van de stemmen, en dan wordt je een soort partij voor de dieren, maar dan voor libertariers. De huidige partijen hebben veel meer financiele armslag, en het gevecht met die partijen is heel moeilijk te winnen.
Ik zie meer in voorlichting.
De reden dat het libertarisme langzaam van de grond komt in de VS, is niet alleen doordat Ron Paul (een wel heel erg academische vorm van) het libertarisme verkondigt, maar ook mensen uit de entertainmentwereld, zoals Drew Carey en Penn & Teller. Die gaan dan bij Jay Leno of Letterman op bezoek, of schuiven bij Larry King aan. Daar vertellen ze dan op een luchtige manier over het libertarisme, zodat mensen zelf eens op het internet gaan zoeken, of een boek openslaan.
Pas bij een bepaalde kritische massa ( = genoeg aanhang) kun je dan gaan denken aan een politieke partij, als tegenhanger voor de kraak nog smaak partijen waar we nu mee zitten opgescheept.
Sorry, dat het zo lang duurde maar het was weer druk: Volksaard is natuurlijk een cultureel fenomeen. Als het echt uit de spuigaten loopt dan ondernemen mensen echt wel actie.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ethiraseth, is dat niet die persoon die vindt dat het koningshuis (of all people) ons maar moet regeren, en we met minder democratie genoegen moeten nemen?
Je post raakt kant nog wal. Het probleem met het libertarisme is dat het a) niet in onze volksaard zit, b) niet door scholen omhelsd wordt (dit in tegenstelling tot het socialisme, communisme en sociaal-democratie), c) geen zuil in het omroepbestel en de krantenwereld kent en d) niet intuitief is. Het vergt kruim om te begrijpen dat minder soms beter is.
"Boehoe we zijn zo zielig, ons geweldige systeem wordt onderdrukt." Jullie zijn en blijven een stelletje passieve zeikerds eerste klas en wat je hierboven schrijft bevestigt dat weer eens perfect. Alles wat je opnoemt valt prima te veranderen, alleen *shock* je moet er wat voor DOEN. Je krijgt het niet zomaar. Maar dat principe is iets wat libertariers alleen graag met de mond beleiden, ergens voor aan de slag gaan is weer teveel gevraagd. Dat is door jullie bij voorbaat al als kansloos bestempeld want "het zit niet in de volksaard" of "het wordt niet op school onderwezen". Hint: het communisme en socialisme werden vroeger ook niet gedicteerd op school en zat ook niet in de volksaard, dat is door hard ervoor te werken door de aanhangers ervan gekomen. Maar libertariers klagen liever op internet hoe gemeen de wereld is en hoeveel beter hun systeem is, maarja, daar gaan ze neit voor strijden, want dan moeten ze aan het zo door hun verfoeide politieke proces meedoen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 19:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ethiraseth, is dat niet die persoon die vindt dat het koningshuis (of all people) ons maar moet regeren, en we met minder democratie genoegen moeten nemen?
Je post raakt kant nog wal. Het probleem met het libertarisme is dat het a) niet in onze volksaard zit, b) niet door scholen omhelsd wordt (dit in tegenstelling tot het socialisme, communisme en sociaal-democratie), c) geen zuil in het omroepbestel en de krantenwereld kent en d) niet intuitief is. Het vergt kruim om te begrijpen dat minder soms beter is.
Ik denk dat mensen nooit intuïtief hebben begrepen wat dé definitie van vrijheid is. Die is er namelijk ook niet. Verschillende filosofen hanteren verschillende definities. Zo heb je eerst de vraag of, los van politieke stromingen, de mens wel een vrije wil heeft. Er zijn mensen die zeggen dat je zonder vrije wil ook niet echt vrij kunt zijn.quote:Op donderdag 2 april 2009 17:38 schreef welck het volgende:
Nou ja, intuitief. Weten mensen nog wel intuitief wat vrijheid is? Het is inderdaad een lastig onderwerp. Ik geef toe het is moeilijk uit te leggen, maar ik begrijp het. Libertarisme sluit nou aan bij concepten zoals humanisme en kapitalisme en laat zien hoe die dingen ook een groot goed kunnen zijn. Hoe het mensen kan beschermen en werkelijk kan bevrijden.
Het systeem (dwang) gebruiken om onze zin door te drijven zou ons net zulke fascisten maken als de etatisten. We zijn niet zielig, we hebben ruggegraat en moraal.quote:Op donderdag 2 april 2009 18:22 schreef ethiraseth het volgende:
"Boehoe we zijn zo zielig, ons geweldige systeem wordt onderdrukt." Jullie zijn en blijven een stelletje passieve zeikerds eerste klas en wat je hierboven schrijft bevestigt dat weer eens perfect. Alles wat je opnoemt valt prima te veranderen, alleen *shock* je moet er wat voor DOEN. Je krijgt het niet zomaar. Maar dat principe is iets wat libertariers alleen graag met de mond beleiden, ergens voor aan de slag gaan is weer teveel gevraagd. Dat is door jullie bij voorbaat al als kansloos bestempeld want "het zit niet in de volksaard" of "het wordt niet op school onderwezen". Hint: het communisme en socialisme werden vroeger ook niet gedicteerd op school en zat ook niet in de volksaard, dat is door hard ervoor te werken door de aanhangers ervan gekomen. Maar libertariers klagen liever op internet hoe gemeen de wereld is en hoeveel beter hun systeem is, maarja, daar gaan ze neit voor strijden, want dan moeten ze aan het zo door hun verfoeide politieke proces meedoen.Zo kan ik het ook ja, wel klagen maar jezelf zo indekken dat je niet tot actie hoeft over te gaan.
Maar hey, ga vooral door met posten over jullie heilstaat, ik vermaak me keer op keer weer om jullie aanbidding van jullie fictieve ideaal en jullie gedraai om maar niet werkelijk in actie ervoor te hoeven komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |