abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66584773
Het vorige topic was vol, dus we gaan verder met nummer 3!

Eigenlijk zijn er best veel promovendi op FOK! en ze verzamelen hier. Ook geinteresseerde studenten, post-docs en gelukkigen met een vaste aanstelling zijn welkom. Neuzel hier dus over farmaceutisch, biologisch, historisch of fysische details, over onderwijstaken en onderbetaaldheid, over journal papers, conferenties, theses, en buitenlandse snoepreisjes.

Vorige topics:
Promovendus (solliciteren!)
Promoveren #2
pi_66585148
Gaat hard met die topics. .
pi_66587593
tvp
Ik weet het ook niet
pi_66587619
Interessant topic! Zelf ben ik extern PhD archeologie. Mijn projectje gaat over het vergelijken van staten in prehistorisch Griekenland en de Maya's (klassieke periode in noordelijke laaglanden Yucatan voor de liefhebbers), hoe dat te doen is qua gegevens en wat er dan te zeggen valt over vroege staten in het algemeen. Boeiend, maar ook erg lastig om grip op te krijgen omdat het theoretische begrip 'staat' moeilijk ligt tov de diversiteit en lacunes van de archeologische gegevens. Soms denk ik meer theoretisch, maar dan ben ik bang essentiele gegevens weg te laten, soms meer praktisch, maar dan wordt het onhaalbaar een/meerdere coherent(e) model(len) te maken.

Geen enkele financiering helaas. Aan de andere kant ben ik extern gegaan en heb ik lekker de vrijheid om te doen wat ik wil. Net vijf maanden rondgereisd, alle archeologische sites in Yucatan bekeken en gerelaxed. Ook ben ik blij zo geen two body probleem meer te hebben, kan gaan en staan waar ik wil (altijd wel lullig noncareer baantje te vinden, wat ik toch wel gehad zou hebben als archeologie MA).
  zondag 1 maart 2009 @ 17:53:36 #5
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66587987
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:43 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Interessant topic! Zelf ben ik extern PhD archeologie. Mijn projectje gaat over het vergelijken van staten in prehistorisch Griekenland en de Maya's (klassieke periode in noordelijke laaglanden Yucatan voor de liefhebbers), hoe dat te doen is qua gegevens en wat er dan te zeggen valt over vroege staten in het algemeen. Boeiend, maar ook erg lastig om grip op te krijgen omdat het theoretische begrip 'staat' moeilijk ligt tov de diversiteit en lacunes van de archeologische gegevens. Soms denk ik meer theoretisch, maar dan ben ik bang essentiele gegevens weg te laten, soms meer praktisch, maar dan wordt het onhaalbaar een/meerdere coherent(e) model(len) te maken.

Geen enkele financiering helaas. Aan de andere kant ben ik extern gegaan en heb ik lekker de vrijheid om te doen wat ik wil. Net vijf maanden rondgereisd, alle archeologische sites in Yucatan bekeken en gerelaxed. Ook ben ik blij zo geen two body probleem meer te hebben, kan gaan en staan waar ik wil (altijd wel lullig noncareer baantje te vinden, wat ik toch wel gehad zou hebben als archeologie MA).
Kijk, zo zou ik het ook willen doen!
Hoe heb je dit onderzoek opgestart? Hoe is het contact met de universiteit geregeld?

Ik snap trouwens niet wat het probleem is van het begrip 'staat', lacunes heb je toch altijd met archeologie?
Is anders het begrip 'natie' dan niet iets? Da's veel meer cultureel bepaald en dan kun je makkelijker een link leggen met de vondsten..
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_66590271
Ik begin zo langzamerhand ook steeds meer te overwegen een PhD te doen. Dus tvp
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_66591913
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:53 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe heb je dit onderzoek opgestart? Hoe is het contact met de universiteit geregeld?

Ik snap trouwens niet wat het probleem is van het begrip 'staat', lacunes heb je toch altijd met archeologie?
Is anders het begrip 'natie' dan niet iets? Da's veel meer cultureel bepaald en dan kun je makkelijker een link leggen met de vondsten..
Het probleem is dat dat moderne begrippen zijn, dat geldt zeker voor natie. Die kun je niet zomaar terugprojecteren. En dat je lacunes hebt wil nog niet zeggen dat je onzorgvuldig moet gaan zijn. Wij vinden het gewoon om in die termen te denken en onszelf daarin te categoriseren, maar voor volkeren uit andere tijden ligt dat heel anders.
Ik weet het ook niet
pi_66592251
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:53 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ben als intern begonnen eind 2006, met een ander onderwerp en uitzicht op enige financiering. Dat kwam om verschillende redenen niet van de grond en toen heb ik het onderwerp gewijzigd. Dat kostte wat tijd voor mijn promotor, maar uiteindelijk steunde hij me wel hierin en ook overtuigd dat extern beter was. Contact gaat via de promotor, eens in paar maanden als ik iets nieuws heb of tegen problemen aanloop.

Het probleem van het begrip staat (natie wordt nauwelijks gebruikt) is dat het een begrip is waarbij allerlei vooronderstellingen horen over mensen als politieke dieren en over hoe we op dit moment het begrip staat gebruiken voor onze wereld. Het doel van vergelijkend onderzoek is natuurlijk ook om verschillen bloot te leggen, dus het is van belang vooronderstellingen te herkennen en te voorkomen dat ze de drijvende kracht worden van de manier waarop je de gegevens bekijkt. Er wordt soms door relativisten beweerd dat deze vooronderstellingen vergelijken onmogelijk maakt, maar dat is ook weer onjuist omdat er duidelijke patronen in de gegevens zitten die we informeel als 'staten' aan kunnen duiden. Het is een lastige spanning tussen modellen en heel gevarieerde gegevens, maar niet onoplosbaar denk ik.
pi_66592314
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:45 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Het probleem is dat dat moderne begrippen zijn, dat geldt zeker voor natie. Die kun je niet zomaar terugprojecteren. En dat je lacunes hebt wil nog niet zeggen dat je onzorgvuldig moet gaan zijn. Wij vinden het gewoon om in die termen te denken en onszelf daarin te categoriseren, maar voor volkeren uit andere tijden ligt dat heel anders.
Precies dat dus ja!
  zondag 1 maart 2009 @ 20:44:09 #10
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_66593953
tvp toekomstig promovendus
  zondag 1 maart 2009 @ 22:24:30 #11
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_66598385
Tvp. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 23:40:13 #12
45833 crew  Fogel
pi_66601749
Snoepreisjes?
The 1st international conference on information security and beach volleyball op Hawaii is dus echt wel een serieuze conference!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66603063
Oh zeker!
Net zoals onze meetcampagnes altijd voor de kust van Californië, in Florida, of in de Caraïben zijn. Daar zitten nu eenmaal een hoop interessante wolken.
pi_66605108
Bij ons zijn de Keystone meetings erg geliefd, omdat ze over het algemeen in de Rockies worden gehouden en het programma heeft een vaste opening tussen 13:00 en 16:00...
Jesus saves but death prevails.
  maandag 2 maart 2009 @ 08:59:43 #15
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_66606583
vandaag mijn 1e college geven
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 15:31:51 #16
45833 crew  Fogel
pi_66898839
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_66900915
Een beetje onderzoeker zet daar een proefpersoon of dier voor in
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:29:29 #18
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_66947693
of een masterstudent die aan zijn scriptie werkt.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 20:53:10 #19
45833 crew  Fogel
pi_66948518
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:29 schreef Grumpey het volgende:
of een masterstudent die aan zijn scriptie werkt.
Goed dat je me hier aan herinnerd, ik moet nog even een projectvoorstel afmaken om twee slaven Masterstudenten aan mijn project te laten werken
pi_66949465
Een PhDstudent is niet anders dan een soldaat in AbuGraib.... als het even kan geef je de vernedering die je moet ondergaan dubbel zo hard door.

Toch was ik wel blij met mijn afstudeerders. Heb 2 master's en 3 bachelors mogen begeleiden, en in 3 gevallen is er een artikel uit gekomen.
  donderdag 12 maart 2009 @ 23:01:31 #21
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_66991409
Zijn jullie lid van een corps of zo? Wat een sneu gedoe. .
Fotoboek
pi_66991911
Natuurlijk/Goddank was ik geen corpslid zeg. Het is alleen af en toe erg grappig om de cliche's te belijden, daarom zijn de PhDcomics soms ook zo leuk. Niemand die gelooft dat het ook werkelijk zo gaat (Daarom zei ik er voor de zekerheid ook maar bij hoe tof ik mijn studenten vond, en hoeveel ik er gehad heb)
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:46:52 #23
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_66999061
PhdComics, daar kom je de koffiebreak wel mee door
pi_67005559
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:46 schreef Grumpey het volgende:
PhdComics, daar kom je de middagwel mee door
  zondag 22 maart 2009 @ 00:13:06 #25
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_67282758
*schop*

Kunnen we dit topic omdopen tot het PhD & Postdoc-topic? .

Afgelopen week ben ik in Bath (UK) geweest om zaken als woonruimte te regelen, dat is allemaal gelukt, nu nog weekje NL om hier laatste dingen te regelen en dan vanaf volgende week als postdoc aan het werk. Wát een prachtig stadje is dat Bath. :

.
Fotoboek
  zondag 22 maart 2009 @ 02:39:41 #26
174940 W00fer
Maar echt
pi_67284697
Nice, Bath. Tevens TVP
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_67286509
tvp
pi_67287655
Kees, gaaf man! Ik ken Bath al als toeristendiamant (2 keer geweest), ben heel erg benieuwd hoe het is om er te wonen. Heb zelf nog eens met de gedachte UK MetOffice gespeeld in Exeter. Geen vergelijk qua geschiedenis, maar wel dezelfde kant van Engeland.
Ik ga zelf in mei eindelijk naar Hamburg verhuizen. Heb een beetje dezelfde ervaring als jij: Wat een onverwacht leuke stad is Hamburg! Had niemand Rotterdam eens uit kunnen leggen dat je een grote havenstad ook gezellig kan laten zijn?

@W00fer en arj1o1: Tvp's zijn OK, maar dan willen we natuurlijk wel weten wat jullie doen/gaan doen/willen doen/hebben gedaan.
pi_67334898
Hoho... Rotterdam is echt wel gezellig Leukste stad van Nederland IMHO.

Een mede-promovendus uit Rotterdam zit ook in Bath - ziet er erg mooi uit. Hoe internationaal is Bath? Veel buitenlandse postdocs?

Hier wat MIT snapshots. Dit is het Stata Center, ongeveer mijn uitzicht vanaf mijn werkplek.

En dit is de MIT Dome - vooral bekend vanwege de 'hacks' die er mee worden uitgehaald (een team studenten heeft het voor elkaar gekregen er een fullblown brandweerwagen op te krijgen, zonder opgemerkt te worden door security )

dinsdag 24 maart 2009 @ 18:40:03 #30
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_67365733
En als het nou echt niet lukt om te promoveren, dan haal je er gewoon iemand bij!
http://www.nieuws.leidenu(...)or-en-tegenspoed.jsp
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_67476444
Zo mensen, in mei ga ik ook als postdoc beginnen, in Essen.
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 21:32:26 #32
45833 crew  Fogel
pi_67477153
Ik heb vandaag eindelijk een contract binnen gekregen van de uni!
Nu nog even een beetje veranderen wat er in staat en dan terugsturen
Met de huidige koers is het aanbod ca 3500¤ per maand bruto en dat zonder werkplicht voor de uni (dus gewoon 3 jaar contract om promotie te gaan doen - zoals eerder aangegeven ga ik bij mijn huidige werkgever 25% aanhouden en 4 jaar over de promotie doen).
pi_67478294
Beiden gefeliciteerd! Thabit, Essen is dicht genoeg bij om het 2BP op te lossen? En wordt het je oude vertrouwde fundamenteel wiskundig geneuzel, of zak je af naar de grauwe toegepaste wereld?
Fogel, da's geen gek salaris, voor een aio. Ook niet voor een beginnend postdoc, trouwens.
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 22:22:01 #34
45833 crew  Fogel
pi_67479265
Het is een normaal salaris hier, ik zit er gelukkig ruim boven
pi_67479844
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 21:59 schreef thijsdetweede het volgende:
Thabit, Essen is dicht genoeg bij om het 2BP op te lossen? En wordt het je oude vertrouwde fundamenteel wiskundig geneuzel, of zak je af naar de grauwe toegepaste wereld?
Uiteraard wordt het mijn oude vertrouwde geneuzel. We doen het immers wel om gelukkig te worden.
pi_67480219
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 21:32 schreef Fogel het volgende:
Ik heb vandaag eindelijk een contract binnen gekregen van de uni!
Nu nog even een beetje veranderen wat er in staat en dan terugsturen
Met de huidige koers is het aanbod ca 3500¤ per maand bruto en dat zonder werkplicht voor de uni (dus gewoon 3 jaar contract om promotie te gaan doen - zoals eerder aangegeven ga ik bij mijn huidige werkgever 25% aanhouden en 4 jaar over de promotie doen).
Felicidades!! Men, ik doe 5 maanden over 3500 als archeoloog, maar wij begraven ook alles!!!, althans ik niet heel goed!!
pi_67480387
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:22 schreef Fogel het volgende:
Het is een normaal salaris hier, ik zit er gelukkig ruim boven
In Noorwegen is het toch? Volgens mij is in wel meer Scandinavische landen het salaris zo ontzettend hoog! Hoeveel hou je er netto eigenlijk aan over?
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 22:58:37 #38
45833 crew  Fogel
pi_67480734
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:50 schreef thabit het volgende:

[..]

In Noorwegen is het toch? Volgens mij is in wel meer Scandinavische landen het salaris zo ontzettend hoog! Hoeveel hou je er netto eigenlijk aan over?
Klopt ja, dat soort loon heb je gewoon nodig om een beetje te overleven hier (OK, ik overdrijf iets).
Ik heb in 2008 slechts 17% loonbelasting afgedragen, maar rond de 30-35% is normaal.
pi_67493359
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:36 schreef thabit het volgende:

[..]

Uiteraard wordt het mijn oude vertrouwde geneuzel. We doen het immers wel om gelukkig te worden.
Gefeliciteerd, u heeft zojuist de reden achter all of academia samengevat.
  Moderator zaterdag 28 maart 2009 @ 14:36:39 #40
45833 crew  Fogel
pi_67493394
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:34 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, u heeft zojuist de reden achter all of academia samengevat.
Ik ben dus geen 'echte' volgens de eerdere definitie, want ik vind het toch wel belangrijk dat ik met mijn werk toch ook mijn gezin kan onderhouden.
pi_67602048
Ook ik heb PhD ambities, dus tvp.

Zijn er hier mensen die een PhD doen of gedaan hebben in het Verenigd Koninkrijk? Ik wil hier erg graag heen, maar het lijkt financieel zo lastig: alle beurzen die ik tot nu toe gevonden hebben dekken alleen maar het collegegeld voor studenten uit andere EU-landen, en daar kan ik niet van leven.
pi_67603129
Ik ken er mensen... Het is te doen, maar geld zoeken kost een hoop tijd daar.
Je moet het eigenlijk echt zien als een verlengde studie, in plaats van de baan die het nederland (of noorwegen ) is. Vaak kan je meerdere beursjes wel aan elkaar knopen, erbij werken als teaching assistant oid, en dan is het wel te doen. Maar een vetpot? neuh.
pi_67753608
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:35 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik ken er mensen... Het is te doen, maar geld zoeken kost een hoop tijd daar.
Je moet het eigenlijk echt zien als een verlengde studie, in plaats van de baan die het nederland (of noorwegen ) is. Vaak kan je meerdere beursjes wel aan elkaar knopen, erbij werken als teaching assistant oid, en dan is het wel te doen. Maar een vetpot? neuh.
Een vetpot verwacht ik ook niet; ben al lang blij als ik me niet in de schulden hoef te steken.

Heeft iemand enig idee van wat voor soort beursjes je het dan zou moeten hebben? Ik heb het een en ander bekeken, maar heb tot nu toe alleen beurzen gevonden voor inwoners van minder rijke EU-landen (Central and Eastern Europe), promotie in de bèta-wetenschappen en UK citizens.
pi_67769753
AHRC misschien? Is wel lastig om te krijgen, maar je kan het proberen.
Als je naar Oxford/Cambridge wil, hebben ze ook beurzen van de universiteit.
Sowieso is het handig, en vaak ook noodzakelijk, om eerst contact op te nemen met de uni waar je heen wil, omdat zij je moeten ondersteunen bij een beursaanvraag. En ze hebben allicht tips over beurzen enzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_67775136
quote:
Op maandag 6 april 2009 19:37 schreef SaskiaR het volgende:
AHRC misschien? Is wel lastig om te krijgen, maar je kan het proberen.
Als je naar Oxford/Cambridge wil, hebben ze ook beurzen van de universiteit.
Sowieso is het handig, en vaak ook noodzakelijk, om eerst contact op te nemen met de uni waar je heen wil, omdat zij je moeten ondersteunen bij een beursaanvraag. En ze hebben allicht tips over beurzen enzo.
AHRC is een van de fondsen die voor EU studenten alleen het collegegeld vergoedt (voor Britse studenten hebben ze inderdaad ook een maintenance fee van 12k per jaar). Datzelfde geldt voor de beurzen die Cambridge (in Oxford ben ik niet geïnteresseerd) jaarlijks uitreikt. Op Cambridge hebben ze ook wel de Gates Cambridge Trust - maar dit fonds eist dat je erg actief bent in je community, en ik kan -vrees ik- nooit op tegen alle aanvragen van Amerikaanse studenten die al sinds hun zestiende vrijwilligerswerk doen; het is bovendien nog vele malen competitiever dan de Research Councils.

Ik denk dat ik inderdaad het beste bij de universiteiten te rade kan gaan over de mogelijkheden. Ik hoopte echter dat iemand nog ideeën had vanuit Nederland, omdat ze studenten ook vooral aanraden in eigen land op zoek te gaan naar fondsen en beurzen.
pi_67778261
Brrr, ik krijg me daar toch een stapel papierwerk binnen. Voordat ik dat heb doorgewerkt is het jaar alweer om.
pi_67778361
Nu bij mij langzaam ook het een en ander van de grond komt (externe promotie), kom ik hier ook maar eens meelezen
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_67820910
Ook ik ambieer een wetenschappelijke loopbaan (zo stond 't omschreven in het verhaaltje over mijn research master)!
Ik heb gesolliciteerd en ben uitgenodigd voor een gesprek, hoop aan het einde van de maand meer (/alles) te weten. Tot die tijd wil ik niks verklappen maar wel meelezen
TVP dus
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_67866766
Hebben de postdocs hier eigen geld (Fellowship), of worden jullie betaald door je prof? Ik heb een fellowship van het KWF, wat echt heel goed is. Naast salaris krijg ik vergoeding voor het dure leven in Boston, een ruim onderzoeksbudget en een travelbudget.
pi_67867592
Ik heb een Newton International Fellowship (http://www.newtonfellowships.org/), erg goed.
Ik krijg een mooi bedrag elke maand als bijdrage in het levensonderhoud (i.e. een salaris, maar zo mag ik het niet noemen omdat ik geen belasting hoef te betalen). Daarnaast een fijn onderzoeksbudget, verhuiskosten, en na afloop nog gedurende 6 jaar een bedrag als bijdrage aan het onderhouden van internationale contacten.
Ik heb niks te klagen dus
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')