abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2009 @ 23:49:25 #133
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_66602105
Groot gelijk dat de Ried foar de Fryske beweging hiertegen in opstand komt. Waarom Engels wel, en Fries niet?

En wat gaan ze doen als er advertenties in het Limburgs komen, of het Nedersaksisch? Dan mag het opeens wel? Dat terwijl er ook al jarenlang pleidooien zijn om deze talen als erkende rijkstaal op te nemen. Waar ik overigens ook voor ben.

Nee, Marktplaats is zwaar hypocriet bezig
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_66602536
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:49 schreef Andromache het volgende:
Groot gelijk dat de Ried foar de Fryske beweging hiertegen in opstand komt. Waarom Engels wel, en Fries niet?

En wat gaan ze doen als er advertenties in het Limburgs komen, of het Nedersaksisch? Dan mag het opeens wel? Dat terwijl er ook al jarenlang pleidooien zijn om deze talen als erkende rijkstaal op te nemen. Waar ik overigens ook voor ben.

Nee, Marktplaats is zwaar hypocriet bezig
engels omdat het een internationale taal is en fries alleen maar in friesland wordt gesproken. het wordt als taal simpelweg door de rest van NL niet serieus genomen. In de rest van NL wordt geen fries op scholen onderwezen. Ik vind het best hoor dat de friezen graag de friese taal levend willen houden, maar waarom de rest van NL het op deze manier door de strot moet worden geduwd is mij een raadsel. wat kost het nou helemaal om een eigen friese marktplaats variant op te zetten? De doelgroep is toch alleen maar uit friesland?
pi_66602720
Als men werkelijk zo hecht aan het gebruik van Fries ..maak dan een eigen verkoopsite..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66602861
quote:
Op zondag 1 maart 2009 10:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als je je op de Nederlandse Wikipedia eens gaat verdiepen in bewerkingsgeschiedenissen en overlegpagina's zul je zien dat er grote editwars zijn geweest over de kwestie van Friese geografische namen. Pagina's worden constant van naam veranderd naar de Friese versie ("dit is de officiële naam") en weer terug naar de Nederlandse ("we spreken hier Nederlands").

Het treffendste, betreurenswaardige voorbeeld is het artikel Het Heidenschap. Want het geval wil dat de betreffende plaats helemaal geen Nederlandstalige naam hééft. In documenten, atlassen en door Nederlandstalige bewoners wordt uitsluitend de Friese naam 'It Heidenskip' gebruikt. Toch draagt het artikel dankzij een aantal Wikipedia-gebruikers dat doorgeslagen is in zijn principes een in de praktijk niet voorkomende Nederlandstalige naam. Zelfs de gemeente heeft zich ermee bemoeid.

Dat Wikipedia "Friesland" schrijft zegt dus niet zo gek veel over hoe de provincie genoemd wordt, laat staan over hoe ze genoemd zou moeten worden.
Niet-bestaande, Nederlandstalige namen zijn inderdaad onzin. Er zijn veel steden die meertalige namen hebben. Als je de stad Liege neemt, in Franstalig België, heb je daarvoor ook de varianten Luik (Nederlands) en Lüttich (Duits). Zo zijn er tig voorbeelden: Berlin noemen wij Berlijn, Ljouwert (ofzo) noemen wij Leeuwarden.

Als een klein dorp echt geen Nederlandstalige naam heeft, moet je daarvoor niet iets in elkaar gaan kunstelen. Maar voor de provincie westelijk van Groningen hebben we in het Nederlands wél gewoon een woord: Friesland.
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 00:18:32 #137
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66603040
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Niet-bestaande, Nederlandstalige namen zijn inderdaad onzin. Er zijn veel steden die meertalige namen hebben. Als je de stad Liege neemt, in Franstalig België, heb je daarvoor ook de varianten Luik (Nederlands) en Lüttich (Duits). Zo zijn er tig voorbeelden: Berlin noemen wij Berlijn, Ljouwert (ofzo) noemen wij Leeuwarden.

Als een klein dorp echt geen Nederlandstalige naam heeft, moet je daarvoor niet iets in elkaar gaan kunstelen. Maar voor de provincie westelijk van Groningen hebben we in het Nederlands wél gewoon een woord: Friesland.
Nee, die naam is komen te vervallen. Dat je Fryslân perongeluk nog eens Friesland noemt is echt geen punt, weigeren om de naam Fryslân te gebruiken vind ik achterlijk.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66603044
quote:
Op zondag 1 maart 2009 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Oh ja: in "wat de nederlanse maatschappij veel te veel geld kost." is het ontbreken van de d in nederlanse een tikfout, maar de w in wat moet toch echt een d zijn en de begin-n in nederlandse toch echt een N.
E die kosten zou ik eerst wel eens uitgesplitst willen zien, voor ik er een oordeel over had.
In de zin "Fries is en blijft een achterlijk accent wat de Nederlandse maatschappij veel te veel geld kost." is het woord "wat" niet per definitie fout. Tussen "wat" en "dat" zit en een betekenisverschil. Als je puur wilt zeggen dat het accent te veel geld kost, moet je inderdaad "dat" gebruiken. Maar wanneer je het hebt over het feit dat Fries een achterlijk accent is en blijft, dan kun je die constructie met "wat" aanduiden, al zou ik er dan wel een komma voor zetten.
pi_66603174
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:18 schreef 2cv het volgende:
Nee, die naam is komen te vervallen. Dat je Fryslân perongeluk nog eens Friesland noemt is echt geen punt, weigeren om de naam Fryslân te gebruiken vind ik achterlijk.
Tja, daar denk ik dan toch weer anders over, zoals ik al heb uitgelegd. Nog afgezien van het feit dat Nederland Nederlandstalig is, is Friesland zelf OOK tweetalig. Het is dus niet zo dat Fries de enige taal is die in Friesland (of zo jij wilt: Fryslân) wordt gesproken.

Dat de provincie zichzelf officieel Fryslân noemt, wil niet zeggen dat mensen in het Nederlandtalige taalgebied dat dan ook maar moeten gaan doen. Voor ons is en blijft het gewoon Friesland. Kwestie van wederzijds respect.
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 00:27:22 #140
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66603302
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tja, daar denk ik dan toch weer anders over, zoals ik al heb uitgelegd. Nog afgezien van het feit dat Nederland Nederlandstalig is, is Friesland zelf OOK tweetalig. Het is dus niet zo dat Fries de enige taal is die in Friesland (of zo jij wilt: Fryslân) wordt gesproken.

Dat de provincie zichzelf officieel Fryslân noemt, wil niet zeggen dat mensen in het Nederlandtalige taalgebied dat dan ook maar moeten gaan doen. Voor ons is en blijft het gewoon Friesland. Kwestie van wederzijds respect.
Nee, je snapt het nog steeds niet. Er is officieel bepaald dat in heel Nederland de naam 'Friesland' is komen te vervallen en dat die naam vervangen is door Fryslân. Dan kan jij vinden wat je wilt, maar toch is het zo.
pi_66603434
Wat officieel bepaald is maakt niets uit..Iedereen noemt het Friesland..nou ja bijna iedereen.

beetje off-topic allemaal
pi_66603442
quote:
Op zondag 1 maart 2009 14:24 schreef Jalu het volgende:

[..]

Onzin. De erkenning van het Fries als een taal is enkel te danken cq. te wijten aan het nationalisme van een deel van de Friezen.

Fries is een dialect van een andere taal dan het Nederlands(of eigenlijk: van Hollands). Datzelfde geldt ook voor vrijwel alle andere dialecten die in de oostelijke helft van Nederland worden gesproken. (overigens is dát ook erkend, maar je hoort geen Groninger, Drenth of Limburger zagen over het feit dat hij zijn eigen dialect niet mag gebruiken op marktplaats.nl)
Zo he, jij kletst maar een eind weg!
Het Nederlands is helemaal niet eigenlijk Hollands. Het Nederlands is eigenlijk Vlaams en Brabants, dus het Frankisch. Want:
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kwamen Vlamingen en Brabanders, verdreven door de Spanjaarden, naar het toenmalige Holland gevlucht. Deze vluchtelingen waren rijk en goed opgeleid, terwijl de toenmalige Hollanders arm en onontwikkeld waren. De taal van Vondel was dan ook voor driekwart het Brabants en Vlaams van de hogere klassen.
Het Hollands van de lagere, arme klassen heeft natuurlijk ook wel een invloed gehad.maar de norm was Frankisch.
In het oosten van het huidige Nederland werd en wordt vooral Saksisch gesproken.
In het zuiden van Nederland worden Frankische dialecten gesproken.
Het Nederlands is een samenstelsel van deze talen. Deze talen zijn geen dialecten van het Nederlands.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_66603506
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:27 schreef 2cv het volgende:
Nee, je snapt het nog steeds niet. Er is officieel bepaald dat in heel Nederland de naam 'Friesland' is komen te vervallen en dat die naam vervangen is door Fryslân. Dan kan jij vinden wat je wilt, maar toch is het zo.
We vervallen in herhaling. Ik vroeg je om een bron voor bovenstaande bewering en die heb je niet geleverd. Omgekeerd heb ik wél bronnen van officiële Nederlandse websites geleverd waarop Friesland gewoon als Friesland wordt aangeduid.

Verder heeft qonmann eigenlijk wel gelijk, het is nogal off-topic

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2009 00:36:31 ]
pi_66603533
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 23:18 schreef Apotheose het volgende:

[..]

dat is t idd ook. Zelf zou ik t niet kunnen. Ik ga dan automatisch al over in t NL. Ook al zou ik Fries willen blijven spreken. .
Ja, dat ken ik. Al spreek ik geen taal maar een dialect.
Ik ga automatisch Nederlands spreken.
Maar denk je dat de Hollanders automatisch Nederlands gaan spreken? Mooi niet, ze blijven in hun eigen dialect hangen, omdat ze het verschil niet weten.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 00:37:33 #145
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66603544
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:32 schreef qonmann het volgende:
Wat officieel bepaald is maakt niets uit..Iedereen noemt het Friesland..nou ja bijna iedereen.

beetje off-topic allemaal
Conclusie: Bijna iedereen heeft het fout en snapt er niets van of is onwillig.
  † In Memoriam † maandag 2 maart 2009 @ 00:38:55 #146
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66603570
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We vervallen in herhaling. Ik vroeg je om een bron voor bovenstaande bewering en die heb je niet geleverd. Omgekeerd heb ik wél bronnen van officiële Nederlandse websites geleverd waarop Friesland gewoon als Friesland wordt aangeduid.

Verder heeft qonmann eigenlijk wel gelijk, het is nogal off-topic
Die bron heb ik je al gegeven. Die andere bronnen benoemen alleen de provincie. Die stellen niet dat het Fryslân of Friesland is.
pi_66603591
Dat gezeur over taal.
Ik woon er mijn hele leven al, vind stereotypering irritant, maar doe er nu ook zelf aan mee.

Je moet mensen niet met problemen opzadelen die de verantwoordelijkheid nemen over de informatie die op de website staat. Dat geforceerde gezoek naar de taal levendig te houden. Zelfde als het Stellingwerfs.

Handel ernaar, de taal is aan het sterven. Dan kan je wel moeilijk gaan doen over alle kleine dingetjes, dat je bijvoorbeeld wordt 'tegengewerkt', maar kijk eens naar de basis. Die is rot.

Sowieso het stadsfries bestraffen. Verplicht 2 maanden in Groningen wonen..

Zorg voor een meerwaarde en dan komt de rest automatisch.

Beetje dweilen met de kraan 'los' lijkt het wel..
  maandag 2 maart 2009 @ 12:37:07 #148
138876 Andromache
pi_66612961
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:00 schreef fokje het volgende:

[..]

engels omdat het een internationale taal is en fries alleen maar in friesland wordt gesproken.
Dat laatste is niet waar, het wordt namelijk ook in Duitsland en Denemarken gesproken, en vele 'geëmigreerde' Friezen. Hell, ik heb zelf niet eens in Friesland gewoond en ik spreek het toch!

En waarom dan Engels op een Nederlandse site? Leg dat dan eens uit?
pi_66614214
volgens mij bestaat Fries ook nog eerder dan het Nederlands, waardoor Fries zowieso geen dialect kan zijn, maar een taal. In het Fries heb je wel weer verschillende dialecten, zoals bijvoorbeeld Hindeloopers, Kleifries en Woudfries (en dan heb je nog wel een paar).

volgens mij....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en inderdaad, die stereotyperingen
pi_66614334
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:38 schreef 2cv het volgende:
Die bron heb ik je al gegeven. Die andere bronnen benoemen alleen de provincie. Die stellen niet dat het Fryslân of Friesland is.
Dat heb je niet. Je hebt een bron gegeven waar staat dat Fryslân de officiële naam is. Je hebt geen bron aangereikt waaruit blijkt dat de benaming Friesland uit de Nederlandse taal is geschrapt en nu feitelijk een niet-bestaand woord zou zijn. Ik heb echter wél websites van de Nederlandse overheid aangewezen waar de provincie gewoon bij zijn Nederlandstalige naam wordt genoemd: Friesland.

We kunnen er een eeuwenlang welles-nietes-spel van maken, maar je hebt geen overtuigende bron geleverd waaruit blijkt dat het woord "Friesland" uit de Nederlandse taal is geschrapt.
pi_66614419
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:37 schreef Andromache het volgende:
Engels wordt breed beheersd in Nederland. Al op de basisschool krijgen kinderen er (verplicht) les in. Voor een website als Marktplaats is het geen enkel probleem om medewerkers te hebben die Engelstalige teksten kunnen controleren. De hamvraag is echter of je van een site als Marktplaats mag verlangen dat ze speciaal Friestalige mensen gaan inschakelen om teksten in het Fries te controleren.
  maandag 2 maart 2009 @ 13:42:42 #152
138876 Andromache
pi_66614965
quote:
Op maandag 2 maart 2009 13:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Engels wordt breed beheersd in Nederland. Al op de basisschool krijgen kinderen er (verplicht) les in. Voor een website als Marktplaats is het geen enkel probleem om medewerkers te hebben die Engelstalige teksten kunnen controleren. De hamvraag is echter of je van een site als Marktplaats mag verlangen dat ze speciaal Friestalige mensen gaan inschakelen om teksten in het Fries te controleren.
Alles wat je zegt, geldt omgekeerd precies zo voor het Fries. Fries wordt ook verplicht onderwezen op school. Het is daarom ook geen enkel probleem om een spreker/lezer van het Fries aan te nemen. Sterker nog, Fries ligt ergens tussen Nederlands en Engels in. Dus met een beetje gezond verstand kun je met je al bestaande kennis in huis Friese teksten zonder meer controleren.

Marktplaats maakt een probleem waar het er gewoon niet is.
  maandag 2 maart 2009 @ 16:30:32 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66621376
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Zo te lezen woon jij niet in Fryslân. Je veronderstelling dat er voor Friese plaatsen altijd een courante Nederlandstalige naam is, is namelijk onterecht.
Nee, ik woon niet in Friesland. En ik veronderstel ook niet dat elke Friese plaats een Nederlandse naam heeft. Maar ik weet bijvoorbeeld wél dat de provincienaam een courante Nederlandse naam heeft, namelijk Friesland. En dat wilde ik zeggen, dat áls er een Nederlandse naam is (die enigszins courant is), dat die m.i. de voorkeur verdient.

Zoals ik zei, ik vind het logisch dat op de Nederlandse Wikipedia Friesland en Groningen gezegd wordt, en op de Friese Fryslân en Grins. Dat laatste is natuurlijk ook geen officiële naam van de stad, maar is wél de gangbare Friese naam.

En daar kies je dan voor. Je voorbeeld van het Heidenschap is er eentje waarbij de Friese naam blijkbaar de enige is (ik weet er niet zoveel van, behalve dat de naam wel al in 19e eeuwse boeken voorkomt, die je met Google books kunt vinden: De Hel en De Lytse Hel, twee saten in het Heidenschap onder Workum.)
quote:
Veel Friese gemeenten voeren een (succesvol) voorkeursbeleid voor Friese plaatsnamen. In sommige gevallen leidt dat ertoe dat de Nederlandse namen geheel in onbruik raken. In de gemeente Boarnsterhim (Wikipedia, maar niemand anders, gebruikt 'Boornsterhem') bijvoorbeeld hebben de plaatsen alleen nog Friese namen. Zo staan ze op de plaatsnaamborden en in de telefoongids, en zo gebruiken ook Nederlandstaligen ze.
Friese ja. En dat lijkt mij ook logisch, net zoals Duitse plaatsnamen ook een voorkeursbeleid voor Duitse namen voeren, nu ja, niet expliciet, maar waarom zouden ze de Nederlandse naam gebruiken? Dat leidt ertoe dat vrijwel niemand nog Brunswijk zegt, maar mensen nog wel Keulen en Aken zeggen omdat dit bekendere plaatsen zijn.

Het punt is echter dat het vreemd zou zijn om op de Nederlandse Wikipedia desondanks Ljouwert en Aachen en Köln als gangbare benaming te hanteren terwijl dit simpelweg niet het geval is binnen de Nederlandse taal.
quote:
Ook zijn er plaatsen die nooit een Nederlandse naam hebben gehad. Niemand zal weten waar je het over hebt als je de weg naar Nieuwenfoort vraagt. Het dorp It Heidenskip is in 1979 ontstaan en heeft toen alleen zijn Friese naam gekregen. De Nederlandse vertaling 'Het Heidenschap' is puur kunstmatig en wordt door niemand gebruikt, behalve de Nederlandse Wikipedia.
Puur kunstmatig lijkt me dus wat vreemd, want zoals ik zei, de naam komt bij Google books geregeld voor. Misschien is die oude benaming in onbruik geraakt, en kunstmatig gerevitaliseerd, maar dat zal me verder eigenlijk ook niet zoveel kunnen schelen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 2 maart 2009 @ 16:33:15 #154
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66621482
quote:
Op maandag 2 maart 2009 13:42 schreef Andromache het volgende:
Alles wat je zegt, geldt omgekeerd precies zo voor het Fries. Fries wordt ook verplicht onderwezen op school. Het is daarom ook geen enkel probleem om een spreker/lezer van het Fries aan te nemen. Sterker nog, Fries ligt ergens tussen Nederlands en Engels in. Dus met een beetje gezond verstand kun je met je al bestaande kennis in huis Friese teksten zonder meer controleren.

Marktplaats maakt een probleem waar het er gewoon niet is.
Fries is een eigen taal en m.i. niet zonder reden. Natuurlijk kun je een stuk Friese tekst grotendeels wel begrijpen, maar er zijn altijd taaleigen afwijkende woorden, bijvoorbeeld als het om dieren gaat, die heel erg verschillen. Ik kan me enigszins voorstellen dat marktplaats wat dat betreft geen zin heeft om risico's te lopen en liever het zekere voor het onzekere neemt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 2 maart 2009 @ 16:43:48 #155
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_66621889
De Friese taal op marktplaats!

Wat voor kolder verzinnen ze straks nog meer, stemrecht voor Friezen!?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_66621934
Marktplaats is een Nederlandse site dus dan ook alleen in die taal adverteren. Dus ook geen Engels!! Wees dan ook zo consequent. We wonen hier in Nederland dus dan leer je ook maar om een leuke advertentie te plaatsen in ABN. Als ze gaan mierenneuken over het Fries, dan moet je ook Engels weren.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66622000
Wat een onzin ook dat een dialect als officiële taal wordt gezien...
  maandag 2 maart 2009 @ 16:49:01 #158
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_66622093
Engels is een taal die mensen wel kunnen verstaan, spreken en lezen.

Engels is als het gezang van engelen, het is de taal van God en de Wetenschap.

Fries is als het gekrijs van een speenvarken dat ze levend boven een vuur roosteren. Een handjevol zonderlinge figuren spreken het, maar verder ook niemand.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_66622317
quote:
Op maandag 2 maart 2009 16:46 schreef iCor het volgende:
Wat een onzin ook dat een dialect als officiële taal wordt gezien...
onder welke steen heb jij de afgelopen honderden jaren gewoond?
quote:
Op maandag 2 maart 2009 16:49 schreef Kugari-Ken het volgende:
[quote]Engels is een taal die mensen wel kunnen verstaan, spreken en lezen.
niet iedereen in Nederland en het is niet de taal die we doorgaans spreken in dit landje. Waar of niet waar?
quote:
Fries is als het gekrijs van een speenvarken dat ze levend boven een vuur roosteren. Een handjevol zonderlinge figuren spreken het, maar verder ook niemand.
wat binne we gefrustreerd net? ;')
  maandag 2 maart 2009 @ 17:01:29 #160
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_66622596
quote:
Op maandag 2 maart 2009 16:54 schreef Apotheose het volgende:
niet iedereen in Nederland en het is niet de taal die we doorgaans spreken in dit landje. Waar of niet waar?
Meer mensen in Nederland spreken en verstaan Engels dan dat ze Fries spreken en verstaan in dit landje. Waar of niet?
quote:
wat binne we gefrustreerd net? ;')

Overigens is marktplaats gewoon verstandig bezig. Ik weer ook al jaren lang Friezen. Dat is overigens geen discriminatie want Friezen zijn geen echte mensen, het zijn Friezen. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat meer dan voldoende aangetoond.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_66622790
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:01 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Meer mensen in Nederland spreken en verstaan Engels dan dat ze Fries spreken en verstaan in dit landje. Waar of niet?
could be. Maar feit blijft dat het niet de taal is die we spreken hier in NL. En idd fries ook niet. Das de 2e taal (ja, dat kun je gaan ontkennen maar zoek eerst de feiten op voordat je moeite gaat doen). Ik heb t dan ook niet dat Fries WEL toegestaan moet worden op marktplaats en Engels niet. Ik zeg: wees consequent en accepteer alleen ABN advertenties en geen andere taal.
quote:
Overigens is marktplaats gewoon verstandig bezig. Ik weer ook al jaren lang Friezen. Dat is overigens geen discriminatie want Friezen zijn geen echte mensen, het zijn Friezen. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat meer dan voldoende aangetoond.
Gelukkig dat jij Friezen weert. Scheelt ons weer werk om jou te weren
pi_66623196
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:07 schreef Apotheose het volgende:

[..]
Ik heb t dan ook niet dat Fries WEL toegestaan moet worden op marktplaats en Engels niet. Ik zeg: wees consequent en accepteer alleen ABN advertenties en geen andere taal.
[..]
Heeft niets met consequent te maken en is al 10 maal uitgelegd in dit topic.
Mag de adverteerder a.u.b. zelf beslissen welke taal hij toelaat op zijn site ?
pi_66623404
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:20 schreef qonmann het volgende:

[..]

Heeft niets met consequent te maken en is al 10 maal uitgelegd in dit topic.
Mag de adverteerder a.u.b. zelf beslissen welke taal hij toelaat op zijn site ?
mag ik aub een mening hebben? Tis een Nederlandse site toch? Hoe zouden de reacties zijn als Marktplaats ook Engels zou weren? Zouden we het dan met zn allen maar dom vinden?
pi_66623468
Het is gewoon een particuliere site, die gewoon ze eigen regels mag voeren mits deze de wet niet overtreden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_66623531
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:25 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Hoe zouden de reacties zijn als Marktplaats ook Engels zou weren? Zouden we het dan met zn allen maar dom vinden?
Nee, maar dat is al 10 keer uitgelegd
pi_66623708
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:29 schreef qonmann het volgende:

[..]

Nee, maar dat is al 10 keer uitgelegd
waar dan Ja ben idd lui
pi_66623908
*edit*

[ Bericht 96% gewijzigd door Frutsel op 02-03-2009 19:19:14 (doe normaal joh) ]
pi_66624403
whehe hap hap hap hap
pi_66626960
quote:
Op maandag 2 maart 2009 17:56 schreef Apotheose het volgende:
whehe hap hap hap hap
Je weet toch wel dat 'jullie' friezen zelf de frustratie van de rest van nederland op je hals halen he? Dat gezeik over 'tweede taal' en 'officieel erkende taal' en 'gangbare naam voor dit of dat'. 'Jullie' doen gewoon zo veel moeite om speciaal te zijn (en maar niet zoals die enge nederlanders) dat mensen zich daar aan gaan ergeren. Je woont gewoon in nederland, gedraag je er ook naar
  Moderator maandag 2 maart 2009 @ 19:22:06 #170
8781 crew  Frutsel
pi_66627148
Tja... als Marktplaats het in zijn 'beleid' heeft staan, louter Nederlands en Engels toe te staan... wie zijn wij dan om daar wat van te zeggen? Kan me voorstellen dat ze niet voor elke taal/dialect een vertaler in huis hebben.

Misschien mag het op speurders, 2ehands.nl of ebay wel?
  maandag 2 maart 2009 @ 19:32:54 #171
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66627494
Wat zei die, wat zei die!

Verdomde edits !!!!!
AFC AJAX
pi_66627586
quote:
Op maandag 2 maart 2009 19:17 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Je weet toch wel dat 'jullie' friezen zelf de frustratie van de rest van nederland op je hals halen he? Dat gezeik over 'tweede taal' en 'officieel erkende taal' en 'gangbare naam voor dit of dat'. 'Jullie' doen gewoon zo veel moeite om speciaal te zijn (en maar niet zoals die enge nederlanders) dat mensen zich daar aan gaan ergeren. Je woont gewoon in nederland, gedraag je er ook naar
Tsja, we mogen het dan ook graag in jullie neusjes wrijven dat we dus tweetalig zijn We zijn gewoon trots op onze provincie en laten dat zien. Dat jullie enge Nederlanders daar niet tegen kunnen... tsja..
pi_66627715
..en dan te bedenken dat je in een friese krant bijna geen fries tegenkomt.
Bijna niemand wil fries lezen. men geeft ook daar de voorkeur aan nederlands.

Des te vreemder het verzoek: Pas het eerst maar eens in eigen huis toe.

Terecht dat Marktplaats er niet op in gaat
pi_66627988
Gehele Fries én Nederlands afschaffen, volledig over op de Engelse taal.
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
  maandag 2 maart 2009 @ 20:56:41 #175
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_66630867
quote:
Op maandag 2 maart 2009 19:35 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Tsja, we mogen het dan ook graag in jullie neusjes wrijven dat we dus tweetalig zijn We zijn gewoon trots op onze provincie en laten dat zien. Dat jullie enge Nederlanders daar niet tegen kunnen... tsja..
haha, je krijgt een Fries niet gefrustreerder door te zeggen dat Fries een dialect is ipv. een taal. Prachtig

Anyway, Marktplaats is een privaat bedrijf en die mag z'n eigen regels opstellen (tenzij tegenstrijdig met de wet).
pi_66635220
Eigenlijk is het discriminatie, je wil namelijk je producten alleen maar verkopen aan mede-Friezen die ook dat dialectje spreken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_66636086
quote:
Op maandag 2 maart 2009 19:32 schreef msnk het volgende:
Wat zei die, wat zei die!

Verdomde edits !!!!!
Ik zei wat over Friezen.
pi_66640336
quote:
Op maandag 2 maart 2009 16:45 schreef Apotheose het volgende:
Marktplaats is een Nederlandse site dus dan ook alleen in die taal adverteren. Dus ook geen Engels!! Wees dan ook zo consequent. We wonen hier in Nederland dus dan leer je ook maar om een leuke advertentie te plaatsen in ABN. Als ze gaan mierenneuken over het Fries, dan moet je ook Engels weren.
ABN, zeg je?
Nou, dan vallen er nogal wat advertenties af! Beschaafd schrijft er vrijwel niemand, geloof ik.

En verder heb je wel een punt: Frans, Duits en Engels heeft, althans van mijn generatie, iedereen wel op school gehad. Dat zijn zelfs toegestane talen om documenten aan de Immigratie- en NaturalisatieDienst (IND) aan te leveren. Maar Fries is dan weer te moeilijk?

[ Bericht 22% gewijzigd door Kees22 op 03-03-2009 01:45:59 ]
pi_66641691
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 01:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

ABN, zeg je?
Nou, dan vallen er nogal wat advertenties af! Beschaafd schrijft er vrijwel niemand, geloof ik.

En verder heb je wel een punt: Frans, Duits en Engels heeft, althans van mijn generatie, iedereen wel op school gehad. Dat zijn zelfs toegestane talen om documenten aan de Immigratie- en NaturalisatieDienst (IND) aan te leveren. Maar Fries is dan weer te moeilijk?
Alsof iedereen Fries spreeks Ik ga m'n advertenties toch ook niet in het brabants opstellen? En ook al heb ik frans gehad, ik spreek het niet hoor
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_66646579
quote:
Op maandag 2 maart 2009 19:46 schreef Joy_Division het volgende:
Gehele Fries én Nederlands afschaffen, volledig over op de Engelse taal.
Landverrader.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 16:00:51 #181
123170 alors
zlata1234
pi_66655598
Op fok mag trouwens ook geen Fries worden gesproken, zo kleingeestig
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 18:15:47 #182
138876 Andromache
pi_66660454
O, anders regelmatig gedaan. En mijn Friestalige advertentie is nog niet geschrapt. Ben benieuwd.....
pi_66663033
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:37 schreef Andromache het volgende:

[..]

Dat laatste is niet waar, het wordt namelijk ook in Duitsland en Denemarken gesproken, en vele 'geëmigreerde' Friezen. Hell, ik heb zelf niet eens in Friesland gewoond en ik spreek het toch!

Engels op marktplaats is wat mij betreft ook flauwekul inderdaad, en om eerlijk te zijn wantrouw ik Engelse advertenties ook altijd een beetje.

Wat je zegt over het Fries in Duitsland en Denemarken: helaas, maar dat is puur een theoretisch verhaal, de resten van het Fries in die landen zijn zo goed als verdwenen. (Neder)Saksisch kom je in beide landen wel nog veel tegen.
pi_66663659
quote:
Op maandag 2 maart 2009 00:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zo he, jij kletst maar een eind weg!
Het Nederlands is helemaal niet eigenlijk Hollands. Het Nederlands is eigenlijk Vlaams en Brabants, dus het Frankisch. Want:
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kwamen Vlamingen en Brabanders, verdreven door de Spanjaarden, naar het toenmalige Holland gevlucht. Deze vluchtelingen waren rijk en goed opgeleid, terwijl de toenmalige Hollanders arm en onontwikkeld waren. De taal van Vondel was dan ook voor driekwart het Brabants en Vlaams van de hogere klassen.
Het Hollands van de lagere, arme klassen heeft natuurlijk ook wel een invloed gehad.maar de norm was Frankisch.
In het oosten van het huidige Nederland werd en wordt vooral Saksisch gesproken.
In het zuiden van Nederland worden Frankische dialecten gesproken.
Het Nederlands is een samenstelsel van deze talen. Deze talen zijn geen dialecten van het Nederlands.
Tja, het moderne Fries is op deze manier bekeken ook een samenraapsel van (oud) Fries, Nederlands en Saksisch(Gronings, Drents en Fries hebben nogal wat invloed op elkaar uitgeoefend!). En dat is ook helemaal niet erg, een levende taal ontwikkelt zich nu eenmaal op diverse manieren, het is nogal zinloos om dat geforceerd tegen te willen gaan. Soms wordt een taal nu eenmaal te klein. Het Fries heeft dat lot al ondergaan in Duitsland en Denemarken, net zoals het Nederlands/Vlaams in Noord Frankrijk bijvoorbeeld.

In dat opzicht is het toestaan van Fries op de nationale Nederlandse internetsite marktplaats.nl onzin. What's next? Het NOS Journaal in het Fries? Een verplichting voor dagbladen om tweetalig te verschijnen?

Het laatste wat we nodig hebben in Nederland is een taalstrijd a la België.
pi_66663781
quote:
Op maandag 2 maart 2009 19:35 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Er zijn wel meer Nederlanders trots op hun provincie. Maar er is geen provincie die zo spastisch doet over zijn streektaal dan Friesland.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:43:24 #186
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66663937
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ingveonismen Dit is overigens wel een leuke pagina. Geinig om de overeenkomsten tussen Engels en Fries te zien.
  † In Memoriam † dinsdag 3 maart 2009 @ 20:40:12 #187
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66666718
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 18:15 schreef Andromache het volgende:
O, anders regelmatig gedaan. En mijn Friestalige advertentie is nog niet geschrapt. Ben benieuwd.....
Link ?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:59:37 #188
123170 alors
zlata1234
pi_66669908
quote:
Een zinnetje mag, maar een gesprek is verboten ja! Friese terroristen zouden op fok wel eens vuige plannen kunnen smeden.
know'm sayin?
word? word.
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 22:01:42 #189
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66669975
quote:
Gerapporteerd, hij zal dus zo wel verdwijnen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66670087
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:59 schreef alors het volgende:

[..]

Een zinnetje mag, maar een gesprek is verboten ja! Friese terroristen zouden op fok wel eens vuige plannen kunnen smeden.
ja hebben we ook. Sshh.. niks verklappen hoor.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:08:34 #191
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_66670248
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:01 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Gerapporteerd, hij zal dus zo wel verdwijnen.
Foar sokke minsken wie der hjertieds ek al een namme.....
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 22:15:40 #192
46149 __Saviour__
pi_66670593
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:08 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

"Voor zulke mensen hebben we een naam" ofzoiets?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:19:03 #193
123170 alors
zlata1234
pi_66670783
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:15 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

"Voor zulke mensen hebben we een naam" ofzoiets?
beter oefenen.
know'm sayin?
word? word.
pi_66670801
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:08 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe dat er uit ziet voor een niet fries? Oh en trouwens, het is erg onbeleefd om in een andere taal over mensen te hebben. Als je iemand uit wil zeiken doe het dan in een taal die iedereen kan begrijpen
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 22:19:40 #195
46149 __Saviour__
pi_66670808
Wat betekent het dan. Ik spreek dat gekke taaltje uiteraard niet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66670844
"Voor zulke mensen hadden we destijds al een naam" oid.
Ach, er staat eigenlijk gewoon 'NSB-er'.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:21:09 #197
123170 alors
zlata1234
pi_66670882
Voor zulke mensen was er vroeger ook al een naam.
know'm sayin?
word? word.
pi_66670956
Jonge ik had het gewoon goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')