Bron: Forse daling omzet horecaquote:Forse daling omzet horeca
De horeca heeft in het vierde kwartaal van 2008 minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde met 3 procent. Vooral cafés deden slechte zaken. Cafetaria's lieten nog wel groei zien.
Dat blijkt donderdag uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van cafés daalde met ruim 6 procent. De omzet van hotels kromp met 3,6 procent. Bij restaurants was de daling bijna 3 procent. Cafetaria's deden betere zaken. Daar steeg de omzet met 1,8 procent.
Dit onderzoek maakt onderscheid tussen de gezonheid (en levensverwachting) van hoog- en laagopgeleiden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:20 schreef KoosVogels het volgende:
Wat ik mij dan afvraag: wat is de nulwaarde van zo'n onderzoek? Rokers hebben 3,6 keer meer kans op longkanker dan niet-rokers. Volgens mij is dat heel lastig vast te stellen omdat roken en longkanker niet een vaststaand iets is. Het is niet een kwestie van even een kansberekening op los laten.
Zal vast wel een kern van waarheid inzitten, maar ik vind dat 3,6 meer kans op een vroege dood nogal nietszeggend. Bovendien kenmerken laagopgeleiden zich ook vaak door het vreten van ongezond voedsel en dergelijke en niet naar links en rechts kijken wanneer zij de weg oversteken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:32 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dit onderzoek maakt onderscheid tussen de gezonheid (en levensverwachting) van hoog- en laagopgeleiden.
Het is bekend dat hoogopgeleiden vaak gezonder leven dan laagopgeleiden.
Dit onderzoek probeert te kijken waar de verschillen in zitten (eten? sporten? werk? roken?) en wat de verschillen precies zijn (meer of vaker ziek? eerder dood?).
Precies, en daarom is roken voor hoogopgeleiden minder schadelijk dan voor laagopgeleiden. In het algemeen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:32 schreef mgerben het volgende:
Het is bekend dat hoogopgeleiden vaak gezonder leven dan laagopgeleiden.
Het probleem is dat je dit niet kunt stellen met deze cijfers, het rookverbod treft namelijk niet de hele horeca even zwaar.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:29 schreef Elfletterig het volgende:
Het effect van het rookverbod is dus te verwaarlozen.
Ik denk dat iedereen hier oud en wijs genoeg is om het verschil tussen roken en meeroken te kennen. Maar het kan geen kwaad om in het kader van de discussie zo nu en dan nog eens te onderstrepen hoe dom en ongezond roken is. Dat is best relevant, want er zijn nog te veel mensen die roken een soort recht vinden, dat ze overal moeten uitoefenen. Terwijl het feitelijk een slechte gewoonte is, die veel te lang als 'normaal' of zelfs als 'de norm voor echte mannen' is geaccepteerd en waarvan de laatste decennia steeds duidelijker blijkt hoe schadelijk dat was.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:35 schreef merlin693 het volgende:
Beste elfletterig het artiekel gaat over ROKEN niet over het MEEROKEN...heb soms het idee dat jullie dat bewust doen om verwarring te veroorzaken.
prachtigquote:Op donderdag 26 februari 2009 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
Voor wie het nog niet wist: roken is dom en ongezond:
[..]
Bron: Roken verklaart helft longkanker bij laagopgeleiden
quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:41 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Dat was te merken tijdens de carnaval.
Houd je moralistische praatjes anders effe lekker voor je. Drie keer in de week naar de snackbar is ook een slechte gewoonte.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier oud en wijs genoeg is om het verschil tussen roken en meeroken te kennen. Maar het kan geen kwaad om in het kader van de discussie zo nu en dan nog eens te onderstrepen hoe dom en ongezond roken is. Dat is best relevant, want er zijn nog te veel mensen die roken een soort recht vinden, dat ze overal moeten uitoefenen. Terwijl het feitelijk een slechte gewoonte is, die veel te lang als 'normaal' of zelfs als 'de norm voor echte mannen' is geaccepteerd en waarvan de laatste decennia steeds duidelijker blijkt hoe schadelijk dat was.
Waar is het meeroken gebleven in dit onderzoek? Dat was toch een enorme factor, of toch helemaal niet?quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
quote:
Roken verklaart helft longkanker bij laagopgeleiden
Europeanen met de laagste schoolopleiding hebben twee tot drie keer meer kans op longkanker. Roken is de oorzaak van de helft van dit verhoogde risico. Dat stellen onderzoekers van het UMC Utrecht en het RIVM samen met internationale collega's in het tijdschrift Journal of the National Cancer Institute van deze week.
In onderzoek zijn bijna 400.000 Europeanen ondervraagd over hun opleiding, rookgedrag en andere leefgewoonten en daarna zo'n 8,5 jaar gevolgd. Aan de studie deden ook 40.000 Nederlanders mee.
Na de onderzoeksperiode hadden ruim 1700 mensen longkanker gekregen. Het bleek dat mannen met de laagste opleiding een 3,6 keer hogere kans op longkanker hadden dan mannen met de hoogste opleiding. Voor vrouwen met de laagste opleiding was dit risico 2,4 keer hoger. Volgens de onderzoekers was roken verantwoordelijk voor ongeveer de helft van dit effect, terwijl voedingsgewoonten het verschil niet verder konden verklaren.
Het een is niet gegeven met het ander.quote:Voor wie het nog niet wist: roken is dom en ongezond:
(verkapte ik-bendoe-net-alsof-ik -hoog-opgeleid-ben-post)quote:
Zonder de bekeerdrift van verdwaalde domineetjes zou dit topic niet eens bestaan, bij gebrek aan een rookverbod in de horeca.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
Houd je moralistische praatjes anders effe lekker voor je. Drie keer in de week naar de snackbar is ook een slechte gewoonte.
Ik vind dit echt een irritante post. We weten allemaal hoe ongezond roken is, toch kiezen mensen ervoor om te roken. Laat ze lekker hun gang gaan. Maar nee, hier hebben we weer iemand die dat graag voor anderen bepaald.
Wat een walgelijk moralistisch toontje weer 11, dat roken niet goed voor mijn gezondheid is is wel duidelijk, dat meeroken een iets verhoogt risico geeft op bepaalde aandoeningen ook (al overdrijven de anti-rook fanatici en de media dit uiteraard wel) maar dat houdt nog niet in dat jij (of de overheid) het recht heeft om mij te verbieden te roken in een gelegenheid waar jij (of de overheid) geen zeggenschap over heeft en waar ook geen noodzaak aanwezig is om die gelegenheid te bezoeken (er is in de horeca immers sprake van meer dan 1 aanbieder).quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier oud en wijs genoeg is om het verschil tussen roken en meeroken te kennen. Maar het kan geen kwaad om in het kader van de discussie zo nu en dan nog eens te onderstrepen hoe dom en ongezond roken is. Dat is best relevant, want er zijn nog te veel mensen die roken een soort recht vinden, dat ze overal moeten uitoefenen. Terwijl het feitelijk een slechte gewoonte is, die veel te lang als 'normaal' of zelfs als 'de norm voor echte mannen' is geaccepteerd en waarvan de laatste decennia steeds duidelijker blijkt hoe schadelijk dat was.
We moeten steeds meer en mogen steeds minder in dit land. Maar jij staat daar achter? Vroeger was het vrijheid blijheid en nu moet alles opeens helemaal anders?quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zonder de bekeerdrift van verdwaalde domineetjes zou dit topic niet eens bestaan, bij gebrek aan een rookverbod in de horeca.
Zoals ik al zei: De meeste kroegen laten het roken toe tot de eerste boete.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:55 schreef Chewie het volgende:
net zoals dat een ondernemer ook vrij hoort te zijn of hij zijn klanten en/of personeel laat roken of niet.
quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: De meeste kroegen laten het roken toe tot de eerste boete.
Sommige kroegen hebben misschien het geluk nooit gecontroleerd te worden. Fijn voor die rokende klanten.
Je hebt het echt niet door hé?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: De meeste kroegen laten het roken toe tot de eerste boete.
Sommige kroegen hebben misschien het geluk nooit gecontroleerd te worden. Fijn voor die rokende klanten.
Inderdaad. Het is uiterst zinvol voor de discussie om regelmatig te constateren dat een hoop mensen een vieze ongezonde en opdringerige gewoonte verwarren met vrijheid.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |