quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:09 schreef Keepvogel het volgende:Edit: nog een vraagje, hoe interessant is "a Toot and a Snore", de moeite om eens achteraan te gaan? of beter links laten liggen?
Het is misschien wel de meest historische bootleg die er bestaat, maar tevens ook de meest onluisterbare bootleg
. Downloaden en opbergen, zou ik zeggen
.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:09 schreef Keepvogel het volgende:[..]
Weet iemand hier welk nummer tijdens de anthology-periode, als derde single gepland was? En is het waar dat vooral George hier géén zin meer in had? Het enthousiasme spat er trouwens ook af bij George, tijdens deze hele periode
Wow, een meer perfecte timing om over dat onderwerp te beginnen bestaat er niet
. Maar daar kom ik later in deze post op terug. Ik geloof dat ik er wel eens eerder iets over gepost heb. Er is gewerkt aan 4 songs: Een onbekende nieuwe Harrison/McCartney-compositie (!), "Real Love", "Free As A Bird" en "Now And Then". Die laatste staat vastgelegd onder de titel "I Don't Wanna Lose You". "Grow Old With Me" (waar óók bijna onwaarschijnlijk 'nieuws' over is, maar dat post ik later) is
geen onderdeel geweest van de sessies in 1995, maar is wel door Yoko voorgesteld als potentiële track.
Persoonlijk vind ik "Now And Then" de beste song die hij nooit in de studio heeft kunnen opnemen. Gewoonweg prachtig. Volgens Jeff Lyne, producer van de sessies, zijn ze (Paul, George en Ringo) aan de song "begonnen". Er is "een middag aan gesleuteld", en zodoende een ruwe backing track opgenomen. Dat is alles wat er over bekend is.
Yoko heeft ze van elke song één opname gegeven. Van "Real Love" was dat bijvoorbeeld take 5 van de piano-demo, die John thuis had ge-'double-tracked' met percussie, extra vocalen en piano, op 5 of 9 juni 1980. En dat terwijl er alleen al ruim 10 andere demo's (gitaar én piano) op bootleg circuleren, waarvan merendeel technisch én structureel gezien een stuk beter klinkt. Maar de keus die gemaakt is, is waarschijnlijk te verklaren.
John had een redelijke buitengewone manier van opnemen van zijn demo's, waardoor het goed mogelijk was dat de tapes waar The Threetles mee aan de slag zijn gegaan misschien wel een 5de generatie tape was, en daarom ook zo klinkt. Hij nam zo veel op, en gebruikte die opnames soms ook weer op persoonlijk compilaties-tapes, dat het ook waarschijnlijk is dat zelfs (toen) 14 jaar na zijn dood niet alles op de volledige manier gearchiveerd was, en ze niet beter wisten dan dat die demo de beste keus was.
Bedenk ook dit: Een paar tapes van Lennon 'verdwenen' vlak na zijn dood op mysterieuze wijze uit The Dakota, samen met kleding, John's cadeaus voor Sean, persoonlijke notities, een vijandige brief aan McCartney (!), en wie weet wat nog meer. Pas 21 jaar later is de schuldige (voormalig persoonlijk assistent
Fred Seaman) daaraan
schuldig verklaard. Het kan dus zelfs goed zijn dat Yoko veel tapes pas sinds een paar jaar terug heeft. Dat blijkt uit wel meer mysterieuze zaken, zoals de zeer recente 'ontdekking' met betrekking op "Grow Old With Me", waar ik dus later op terug kom
.
En dat is misschien ook wel de reden dat Yoko geen 'betere' versie van "Real Love" heeft gegeven, waardoor ze de meest irritante truukjes hebben moeten uithalen, wat voor mij het genot in het nummer enigszins heeft weggehaald.
Om terug te komen op die sessies. Dat "Now And Then" nog niet helemaal voltooid was, was niet de enige reden dat ze nooit verder zijn gegaan met de opnames van dat nummer. Behalve dat George Harrison er inderdaad genoeg van had, was de grootste reden een technische reden. Op de enige opname die van het nummer uit 1977 bestaat, klinkt een luide zoem/brom, die zelfs anno 2009 op geen enkel mogelijke manier een beetje redelijk te verwijderen valt. Dit is dood- en doodzonde, maar het zit nu eenmaal op de enige tape met het nummer...
...dáchten we (en Yoko, en Jeff Lyne)...want je hoeft niet te raden wat er nu gebeurd is
. Er is gewoon deze maand een fucking opname opgedoken van dezelfde take ZONDER de brom.
Wederom van het geniale label die al zo veel moois (inclusief begin deze maand de welbesproken take van Revolution #1) hebben uitgebracht sinds 2007. Je kunt voorstellen dat ik niet wist wat ik hoorde toen ik de nieuwe opnames begin deze maand beluisterde
. Ik heb er wel zo m'n gedachten over wat de bron(nen) zijn van al hun opnames, maar dat dit van zéér binnenuit komt is geen twijfel over mogelijk.
Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het mogelijk is dat zelfs Yoko en Jeff Lyne niet beter wisten dan dat er één opname was, die helaas een onuitstaanbare brom bevat, en dat er nu via bootleg-kanalen een (on-gemanipuleerde) betere bron opduikt. Feit blijft dat er dus godzijdank een propere opname bestaat van het nummer wat The Threetles (mede) om die technische redenen nooit voltooid hebben.
[ Bericht 1% gewijzigd door Aisumasen op 26-02-2009 03:50:58 (toevoeging) ]