Op donderdag 18 juni 2009 13:55 schreef Saak het volgende:[..]
Ik ben het helemaal met je eens!
Het klopt inderdaad dat mensen pochen met gadgets; ik ben zelf een groot liefhebben van gadgets en het "showen" aan andere mensen kan ik ook soms niet laten. Maar je hebt helemaal gelijk over het hebben van ervaring, kennis en skills. Daarom wil ik ook graag tochtjes maken met zo min mogelijk op zak zoals BCC. En het is inderdaat wat prettiger om eerst een middag-meetje te doen ipv gelijk een aantal dagen. Daarintegen is een eendags-survival wel leerzaam om wat skills op te bouwen maar je krijgt nog niet het juiste gevoel. Pas op de 2e dag of later krijg je echt honger en voel je je vies en komt psychische factor (die zeker een grote rol speelt en echt onderschat wordt) om de hoek kijken.
Ik ga in ieder geval nog eens een EHBO-cursus doen en een schiet-cursus lijkt me ook wel tof. Een zelf-verdedegings cursus kan ook geen kwaad en ga ik misschien nog wel het eerst doen.
Ik denk dat het leuk is elkaar een opdrachtje te geven. Dit kan ook zelfs zonder meet, bijvoorbeeld de opdracht om zo snel mogelijk met alleen maar takken en bladeren een vuur te maken. Of om heel simpel een vis te vangen, klaar te maken en op te eten. Met pics natuurlijk!
En wat betreft een EMP. Voor een overheid kan ik het me nog wel voorstellen maar die zullen het hier in europa alleen gebruiken als er geen andere optie meer is. Hoe dit zit met Amerika; met Obama zal het voorlopig wel een goede, leerzame, heropbouwende maar zeker (kwa oorlog) een rustige periode worden voor Amerika. Hoe het met Rusland en Korea zit; Rusland lijkt mij ook de goede kant op gaan. Alleen denk ik dat ze stiekem nog wel wat in huis hebben, ze houden zich verdacht stil, en Korea is misschien wel waar we het meeste zorgen om moeten maken ze zijn nog helemaal in de ban van de old-skool atoombom. Ik verwacht voor een terroristische organisatie dat een EMP plannen veel te duur is en veel te veel geleerden (om het zo maar ff te noemen) vraagd. Maar je weet het nooit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even voor de duidelijkheid:
Een EMP, mits sterk genoeg
en op de juiste hoogte, kan bijna een heel continent uitschakelen.
Met 1 wapen heel de VS of Europa op z'n gat.
Ondanks de (wellicht) kleine kans, is de schade groot genoeg om er enigszins op voorbereid te zijn.
Hetzelfde effect krijg je ook bij een atoombom (geen vuile bom) op grote hoogte...en natuurlijk sterke zonnestormen.
3 mogelijk ingangen dus tot uiteindelijk hetzelfde effect.
Ps:
praktisch noodrantsoen tip: blikken met soep en aparte blikken met soepballetjes in gelatine opgeslagen.
Beiden kunnen apart zeer lang mee gaan, ~2-3 jaar.
Zo heb ik veel tomatensoep opgeslagen met sindskort ook blikjes met alleen soepballetjes.
Bij elkaar krijg je dan EN vocht EN iets
voedzaams EN wat aan vlees binnen.
Ik had, toen m'n koelkast eens leeg was, gemerkt dat ik best een hele dag kan werken op 1 grote blik met soep en 1 blik met balletjes.
Bij elkaar nog geen ¤ 2 euro per nood-maaltijd.
Handig om te weten dus.