abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66647075
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:39 schreef ColdFeet het volgende:
Octo, hoe is het met jou?

Rhubarb, lekker positieve houding Je zit hier toch juist om wat feedback te krijgen op je wijze van afvallen?
Hai CF, met mij gaat het prima ben nu 5 kilo aangekomen op mijn laagste gewicht. Teugels moeten dus weer strakker en ik moet echt weer meer gaan bewegen

Ik ga nu maar weer met de fiets naar werk. Vond het te koud de afgelopen tijd. Nu nog weer het hardlopen weten op te pakken.
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:40 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

hey babe!

het is weer bijna tourritjes weer
ja! de motor staat hier al een tijdje weg te kwijnen Heb ook weinig tijd gehad eigenlijk.

Oh en we zijn koophuizen kijken

Hoe is het met jullie?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:51:19 #158
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66647148
Oh, ik heb vandaag op:
O: 2 geroosterde boterhammen met halvajam en 200ml light sap
T: 1 banaan en 1 kiwi

Op de planning:
L: 2 boterhammen kaas, 1 boterham kipfilet
T: in mijn tas zitten nog: 1 kiwi, 2 mandarijnen en een stuk ontbijtkoek met minder suiker.
geen idee of ik dat allemaal op eet, maar liever dat eten dan de snoeppot aanvallen...
D: roerbakgroenten met kip ( ) en rijst ( )
T: koekje ofzo
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_66647205
Mijn lijstje voor vandaag:

O: Bolletje met ham, 150 ml optimel drink
T: kiwi
L: crackertjes met tonijn
T: handje rozijnen
D: 3 pannenkoekjes met beetje jam, kommetje magere yoghurt
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_66647236
ik heb meteen al een vraag haha
ik weet dat geroosterde boterhammen goed zijn (iig ze komen bijna altijd terug als ik me weer eens in dieeten ga verdiepen) maar waarom eigenlijk?
ik bedoel wat gebeurd er met die boterham terwijl ie roostert wat hem beter maakt dan een gewone?
of is ie nog het zelfde als een gewone?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 3 maart 2009 @ 11:55:57 #161
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66647280
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:54 schreef rhubarbje het volgende:
ik weet dat geroosterde boterhammen goed zijn (iig ze komen bijna altijd terug als ik me weer eens in dieeten ga verdiepen) maar waarom eigenlijk?
ik bedoel wat gebeurd er met die boterham terwijl ie roostert wat hem beter maakt dan een gewone?
Helemaal niets. Behalve dan dat je het water er uit verdampt.
Geen idee waarom geroosterde boterhammen "beter" zouden zijn. Geloof er eigenlijk gewoon niets van.

Ik eet 's morgens geroosterd brood omdat bevroren brood niet lekker is.
***Levi was here***
pi_66647302
Volgens mij is er geen enkel verschil in voedingswaarde tussen een gewone boterham en een geroosterde.

Misschien dat sommige mensen het zien als een traktatie ofzo?
pi_66647337
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:54 schreef rhubarbje het volgende:
Volgens mij verandert het niets en maakt het ook niet uit.
Ik vind het alleen lekkerder
pi_66647365
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:55 schreef Levitation het volgende:

[..]

Ik eet 's morgens geroosterd brood omdat bevroren brood niet lekker is.

ja misschien om je dagelijkste boterham eens op te leuken dan of zo?
maar ja ik ben verzot op brood haha dus vind het altijd lekker
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66647369
Geroosterd brood is nergens beter dan gewoon brood. Het zetmeel in het brood wordt wel wat veranderd, en wel tot dextrose (een suiker). Dit maakt geroosterd brood zoeter en iets lichter verteerbaar.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_66647401
ow serieus zoeter ja?
nooit zo opgemerkt! maar nu ga ik er op letten
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66647403
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:56 schreef octopussy het volgende:
Volgens mij is er geen enkel verschil in voedingswaarde tussen een gewone boterham en een geroosterde.
Geroosterd brood heeft veel meer kcal per 100 gram (maar niet meer dan een gewone boterham dus )
pi_66647460
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 11:48 schreef octopussy het volgende:

[..]

Hai CF, met mij gaat het prima ben nu 5 kilo aangekomen op mijn laagste gewicht. Teugels moeten dus weer strakker en ik moet echt weer meer gaan bewegen

Ik ga nu maar weer met de fiets naar werk. Vond het te koud de afgelopen tijd. Nu nog weer het hardlopen weten op te pakken.
[..]

ja! de motor staat hier al een tijdje weg te kwijnen Heb ook weinig tijd gehad eigenlijk.

Oh en we zijn koophuizen kijken

Hoe is het met jullie?
koophuizen! tof!

Dat lijkt me echt heerlijk, huisjes zoeken In Delft? Of toch meer richting ons?

Hier alles goed. Aan de studie, werk, regelmatig nog even met de motor weg en zulks..
Deze zomer met de motor naar Tsjechie op vakantie (tent achterop) en voorlopig niet verhuizen, want wereldreis: www.going-round.nl

Ja doei.
pi_66650203
Mijn gewicht is een nachtmerrie geworden na mijn operatie van 3 jaar geleden.

Voor de operatie aan mn blindedarm (5 weken in het ziekenhuis door gebracht) woog ik 85 kilo. En was ik al gestopt met Handbal i.v.m. slechte gewrichten.

Tijdens het ziekenhuis liggen, 12KG afgevallen.

Na het ziekenhuis, na 2.5jaar, schommelt mn gewicht tussen de 91-95kg.
Wat ik dus niet snap, ik eet normaal.

Musli + yoghurt s'ochtends
Stuk fruit - 10.00
3 botterhammen smiddags. (gewoon het normale, vlees, kaas, ei)
Stuk fruit - 14/15.00
Savonds eet ik vaak wat de pot schaft (thuis wonend)

Ik drink weinig koffie.
Af en toe thee/suiker.

Thuis drink ik sinas.
Snoep heel zelden, eet in het weekend 1 bakje naturel chips.

Sporten is bij mij bijna uit den boze. Heb kapotte knieën en schouders die niet optimaal zijn.
Wat ik 's avonds 2 keer per week doe is, buikspier oefeningen en op drukken. (x2 25 buikspier, x1 20 opdrukken)

Waarom mijn gewicht enorm is gestegen in de afgelopen 3 jaar?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 13:36:51 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_66650397
Hoeveel sinas drink je? Wat schaft de pot? Hoeveel eet je dan 's avonds?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_66650640
misschien vind je zwemmen leuk?
ik mag ook bijna niet sporten maar zwemmen wel en ik vind het ook leuk dus dat scheelt
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:05:30 #172
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66651240
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:44 schreef rhubarbje het volgende:
ik mag ook bijna niet sporten maar zwemmen wel en ik vind het ook leuk dus dat scheelt
Ik vond zwemmen eigenlijk best belastend voor mijn gewrichten. Vooral mijn knieen. Heb met hardlopen minder last van mijn knieen dan bij zwemmen. Maar ik zwom schoolslag, en dan beweeg je je benen gewoon raar.
***Levi was here***
pi_66651337
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:36 schreef Troel het volgende:
Hoeveel sinas drink je? Wat schaft de pot? Hoeveel eet je dan 's avonds?
Ik drink 's avonds een paar slokken misschien een glas tops. En over de gehele dag gezien 3 glazen (in het weekend)

gewoon, het normale eten. En ik neem vaak 1 bord, tenzij het pasta is dan neem ik er 2.
Laten we zeggen met een prak dan;

2/3 aardappelen
schepje groenten
1 stuk vlees (bijv. gehakt balletje)
was jus omdat droge aardappelen ranzig zijn

Na het eten soms een kiwi.
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:44 schreef rhubarbje het volgende:
Zwemmen is leuk tot op een zeker hoogte heb ik gemerkt. Wellicht dat het maar eens moet gaan doen ja.
Gewoon een paar baantje trekken 2 keer per week. En wellicht toch maar weer een nieuwe mountainbike kopen.

Gebruik nu openbaar vervoer omdat mn fiets in 2e ligt door een ongelukje in het bos van een aantal jaar geleden
pi_66651472
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Ik vond zwemmen eigenlijk best belastend voor mijn gewrichten. Vooral mijn knieen. Heb met hardlopen minder last van mijn knieen dan bij zwemmen. Maar ik zwom schoolslag, en dan beweeg je je benen gewoon raar.
Crawl scheelt inderdaad ontzettend voor je knieen

WMB is er weinig mis met het eten van denB. Tenzij er heel veel kaas op je brood gaat Die sinas, dat is wel een beetje nutteloos en kan ook echt wel minder. Maar of dat de problemen veroorzaakt?
Anders toch eens met je huisarts bespreken en een doorverwijzing naar fysio en/of dietist vragen. Want om nu zelf heel hard te gaan snijden in je eetpatroon - nee, dat zorgt alleen maar voor meer problemen.
pi_66651526
En meer groente eten!
pi_66651570
Oh, Octo: leuk om even van je te horen! Waar zijn jullie aan het zoeken naar huizen? Blijf je nog een beetje in de regio west, of toch meer richting midden?
pi_66651656
Ja, en het bezoek gaat waarschijnlijk zoals mijn laatste bezoek aan de neuroloog ging:

Sport u nog, meneer?
Nee, daar ben ik 3 jaar geleden mee gestopt omdat mijn knieën kapot zijn.
Ja, dan moet u maar weer gaan sporten desnoods zwemmen.

Ja, dat kon ik zelf ook nog wel invullen knuppel, alleen zijn mn voeten en benen enorm dik en een slaperig gevoel geven na mn operatie van 2 jaar geleden.

Maar wellicht zal ik mijn huisarts wel opzoeken. Wellicht dat het samen gaat met mijn klachten over mn voeten en benen.
pi_66651872
Maar sporten onder begeleiding van een fysio, dan?
Overgewicht kan behoorllijk veel invloed hebben op de staat van je benen en voeten. Toen ik nog echt overgewicht had en niet sportte, liep ik 's morgens echt te strompelen

Behalve minder sinas en meer groente zie ik niet echt iets in je eetpatroon wat structureel anders moet. En daar ga je echt geen 10 kilo mee afvallen! Dus het zal toch ook uit beweging moeten komen. Fietsen naar je werk? Is niet al te belastend voor je knieen.
pi_66652010
Ja, wellicht dat dat een oplossing is, maar zelfs dan verlies ik nog geen 10kg!
Gezien het feit mijn werk op 10min afstand is met de fiets en 15min (bus rijd iets om) met de bus

Moet op zoek gaan naar een slachtoffer met wie ik langdurig zou kunnen fietsen zoals ik vroeger deed.

Bedankt iig voor de tips. Ik zal trachten! te minderen op de sinas en de extra dingen die onnodig zijn.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:30:39 #180
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66652074
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:28 schreef denB het volgende:
Gezien het feit mijn werk op 10min afstand is met de fiets en 15min (bus rijd iets om) met de bus

Moet op zoek gaan naar een slachtoffer met wie ik langdurig zou kunnen fietsen zoals ik vroeger deed.

Bedankt iig voor de tips. Ik zal trachten! te minderen op de sinas en de extra dingen die onnodig zijn.
2 keer 10 minuten fietsen op een dag is iig meer dan niets. Je hoeft niet hard te sporten, gewoon bewegen is voldoende. Misschien kun je in je lunchpauze een wandelingetje maken? Scheelt ook weer. Alle beetjes helpen.
***Levi was here***
pi_66652183
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:28 schreef denB het volgende:
Als je zo dicht bij je werk woont kan je beter lopen. Twee keer per dag 20 min flink doorstappen is een hele goede manier van bewegen!
(lurk weer verder)
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:40:39 #182
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66652414
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

Als je zo dicht bij je werk woont kan je beter lopen. Twee keer per dag 20 min flink doorstappen is een hele goede manier van bewegen!
(lurk weer verder)
Stevig doorstappen is misschien niet best voor kapotte gewrichten. Rustig wandelen of rustig fietsen lijkt mij gezonder.
***Levi was here***
pi_66652752
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:40 schreef Levitation het volgende:

[..]

Stevig doorstappen is misschien niet best voor kapotte gewrichten. Rustig wandelen of rustig fietsen lijkt mij gezonder.
Toch kan je beter wandelen dan fietsen, omdat je over dezelfde afstand langer doet (dus meer beweging krijgt). Itt fietsen draag je ook je eigen gewicht, dat scheelt ook weer.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:52:51 #184
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_66652831
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:50 schreef computergirl het volgende:

[..]

Toch kan je beter wandelen dan fietsen, omdat je over dezelfde afstand langer doet (dus meer beweging krijgt). Itt fietsen draag je ook je eigen gewicht, dat scheelt ook weer.
wat weer een nadeel kan zijn als je gewrichten kapot zijn.
***Levi was here***
pi_66658302
Als ik dat zo lees ben ik blij dat mijn gewrichten nog goed zijn, kan ik tenminste de sport doen die ik wil doen..

Ik had vanmiddag studiemiddag, en ik ben gaar! En dat is heel vervelend als je daarna nog een uur naar huis toe moet rijden..... Maarja, morgen lekker vrij, en dat is wel lekker..

Ik heb mezelf voor volgende week vrijdag een roosterwijziging weten te regelen, en dan ben ik lekker vrij!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66663401
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:18 schreef denB het volgende:
Ja, en het bezoek gaat waarschijnlijk zoals mijn laatste bezoek aan de neuroloog ging:

Sport u nog, meneer?
Nee, daar ben ik 3 jaar geleden mee gestopt omdat mijn knieën kapot zijn.
Ja, dan moet u maar weer gaan sporten desnoods zwemmen.

Ja, dat kon ik zelf ook nog wel invullen knuppel, alleen zijn mn voeten en benen enorm dik en een slaperig gevoel geven na mn operatie van 2 jaar geleden.

Maar wellicht zal ik mijn huisarts wel opzoeken. Wellicht dat het samen gaat met mijn klachten over mn voeten en benen.
Is revalidatie geen mogelijkheid?
Sanity is (not) statistical
pi_66663473
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 14:52 schreef Levitation het volgende:

[..]

wat weer een nadeel kan zijn als je gewrichten kapot zijn.
Compromis: op de fiets naar het werk en als ie wat afgevallen is kan ie gaan lopen =P
Sanity is (not) statistical
pi_66678000
Wat zegt de dokter dat er met je gewrichten aan de hand is denB, na welke operatie kregen je voeten een dik gevoel en hoe oud ben je als ik vragen mag?

Lekkere tijd om wakker te worden Vrijdag weer in een normaal ritme, hoop ik.
pi_66680116
nou gister ging het al vet goed al zeg ik het zelf!
vriendje (die doet mee) kon de verleiding niet weerstaan en ging koekjes eten en hij was zo van ah rhu een mag je wel! en ik was kei stoer en heb geen koekje op

de dingen die me vrolijk maken tegenwoordig
naja
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66680144
owja en ik was ook nog heel enthousiast al naar het zwembad gegaan maar die was dicht vanwege onderhoud
ook erg fijn dat dat niet op de website stond
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66680222
Ik kwam gisteren de Toscana tegen, en die was open....

het eerste ijsje van dit jaar gehad.... moeten we maar geen gewoonte van maken voor als we naar de sneak gaan...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66680278
ow ik klikte... nu wil ik ijs
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66681164
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:28 schreef teigan het volgende:
Ik kwam gisteren de Toscana tegen, en die was open....

het eerste ijsje van dit jaar gehad.... moeten we maar geen gewoonte van maken voor als we naar de sneak gaan...
Dat sorbet-ijs is dieettechnisch net zo goed te doen als een bakje met yoghurt en suiker Ik heb het eens een keer uitgerekend en het viel écht echt mee! (moet je geen room-ijs nemen natuurlijk )
pi_66681546
ik had mint en tiramisu.....
pi_66686210
Zal yoghurtijs nou ook beter zijn qua kcal?
pi_66686573
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:40 schreef Isabeau het volgende:
Zal yoghurtijs nou ook beter zijn qua kcal?
Wel beter dan roomijs denk ik? Niet beter dan sorbetijs
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:35:07 #197
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_66697962
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:21 schreef teigan het volgende:
ik had mint en tiramisu.....

dont say that T word!!!
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  woensdag 4 maart 2009 @ 20:08:55 #198
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_66703582
Volledig off-topic, maar ik heb net helemaal zelf de draadloze modem geïnstalleerd en de nieuwe laptop en de PC zijn nu allebei draadloos en ik zit heerlijk relaxed op de bank te Fokken En nou kan de PC eindelijk van de eettafel af en naar zolder

Zo, en nu hardlopen
pi_66704819
Jojo
ik heb een mooie nieuwe pc, maar voor een beetje internetten zit ik toch het liefst met een dekentje en mijn laptop op de bank Lang leve gemakzucht
Heb net even de meest recente foto's van Isis bekeken. Wat een snoepje is het toch

Vandaag weer met de auto naar werk gegaan want regen en flinke wind

Over het huisjekopen: we gaan binnenkort huizen bezichtigen in Almere (alleen in de goede wijken natuurlijk ). Zo leuk, dat huizenzoeken
pi_66706044
Almere is wel een eindje weg van waar je nu woont zeg octo..

Is het voor jullie straks handiger qua reistijd? Wij gaan volgende week zondag weer kijken in ons huis, even een lijstje gaan maken van wat er tegen die tijd gedaan moet worden... heeft beloofd zich vooral bezig te gaan houden met het inpakken en dergelijke tegen die tijd, en daar ben ik wel blij mee... Ik zou niet weten waar ik moest beginnen...
pi_66706685
quote:
Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik
Uitgegeven: 4 maart 2009 20:12
Laatst gewijzigd: 4 maart 2009 20:12
ARNHEM - Slecht nieuws voor alle mensen die slank of zelfs uitgesproken dun zijn. Van hen is 40 tot 50 procent aan de binnenkant toch te dik.

En wat erger is: hun interne vetmassa is levensbedreigend, terwijl dikkerds met zwembandjes heel gezond kunnen zijn.
Met die boodschap heeft de Britse professor Jimmy Bell woensdagmiddag in Arnhem zijn gehoor laten schrikken.

Bell sprak op de eerste dag van een symposium van de 40-jarige vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit.
Obesitas
Bell doet aan het Imperial College in Londen al jaren onderzoek naar obesitas (ziekelijk overgewicht).
Het viel hem op dat mensen met een gezond gewicht toch te vaak last hadden van klachten die typisch horen bij overgewicht, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 of hoge bloeddruk.
Pas na onderzoek met de scanner bij vele honderden dunne mensen kon hij vaststellen wat er aan de hand is: bijna de helft van de slanke mensen ''zit van binnen vol vet, vooral rond de lever'', zo kenschetste Bell.
Tofi's
Aan de buitenkant is niets te zien aan de 'tofi's' (thin outside, fat inside), zoals Bell ze noemt. Alleen een MRI-scan of een biopsie kan het opgeslagen orgaanvet aantonen.
De sprieten kunnen dus niet zomaar aannemen dat zij gezonder zijn dan de door Bell genoemde 'lothi's' (large outside, thin inside).
Er zit volgens de professor ook voor magere mensen maar één ding op om gezond te blijven: regelmatig bewegen. Beweging maakt namelijk niet alleen van buiten slank, maar doet ook opgeslagen vet rond de organen afnemen.
Oefenen
Driemaal per week een uur intensief oefenen lijkt nodig voor een goede gezondheid, aldus de Britse professor.
Bell had nog wel een troost voor alle teleurgestelde slanke toehoorders in de zaal. Hij is bezig met een onderzoek naar de minimale inspanning die nodig is om maximaal gezond te blijven.
Minimum
Aan het eind van dit jaar verwacht de professor te kunnen zeggen wat het absolute minimum aan beweging is waarmee een gezond mens toe kan.
''Hopelijk wordt dat geen tegenvaller. Want de meeste mensen hebben gewoon een hekel aan langdurig, regelmatig en intensief bewegen.''
© ANP
Ik vind het toch wel een opmerkelijk bericht.
  woensdag 4 maart 2009 @ 21:56:47 #202
4177 Jojogirl
pi_66708239
Inderdaad opmerkelijk teigan. Bewijst maar weer eens dat dun niet persé gezond betekent.

En Evy heeft me weer lekker afgepeigerd met d'r gekke idee om 4x8 minuten te lopen Maar ik heb het wel weer volgehouden
pi_66709625
heeft iemand toevallig nog tips voor goede snackjes?
ik heb nu wortelbolletjes en rijstewafels in huis
misschien een website of zo?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_66709722
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 22:29 schreef rhubarbje het volgende:
heeft iemand toevallig nog tips voor goede snackjes?
ik heb nu wortelbolletjes en rijstewafels in huis
misschien een website of zo?
Paprika vind ik ook echt heerlijk als snack tussendoor
Verder weet ik niet echt een site sorry

Dyna bedankt voor je succeswensen op mijn blog
Gisteren de outfit voor ons buikdansoptreden gezien en dat is een nog grotere motivatie om af te vallen
pi_66712796
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 22:31 schreef Miss_S het volgende:

[..]

Paprika vind ik ook echt heerlijk als snack tussendoor
Verder weet ik niet echt een site sorry

Dyna bedankt voor je succeswensen op mijn blog
Gisteren de outfit voor ons buikdansoptreden gezien en dat is een nog grotere motivatie om af te vallen
NP
Ga je je trouwens elke dag wegen?
Wordt je daar niet vreselijk depri van als dan de weegschaal eens een dagje hoger staat (terwijl het gewoon normaal is dat je lichaam een beetje op en neer schommelt)...
pi_66717574
quote:
Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik
ARNHEM - Slecht nieuws voor alle mensen die slank of zelfs uitgesproken dun zijn. Van hen is 40 tot 50 procent aan de binnenkant toch te dik.

En wat erger is: hun interne vetmassa is levensbedreigend, terwijl dikkerds met zwembandjes heel gezond kunnen zijn.

Met die boodschap heeft de Britse professor Jimmy Bell woensdagmiddag in Arnhem zijn gehoor laten schrikken.

Bell sprak op de eerste dag van een symposium van de 40-jarige vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit.

Obesitas
Bell doet aan het Imperial College in Londen al jaren onderzoek naar obesitas (ziekelijk overgewicht).

Het viel hem op dat mensen met een gezond gewicht toch te vaak last hadden van klachten die typisch horen bij overgewicht, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 of hoge bloeddruk.

Pas na onderzoek met de scanner bij vele honderden dunne mensen kon hij vaststellen wat er aan de hand is: bijna de helft van de slanke mensen ''zit van binnen vol vet, vooral rond de lever'', zo kenschetste Bell.

Tofi's
Aan de buitenkant is niets te zien aan de 'tofi's' (thin outside, fat inside), zoals Bell ze noemt. Alleen een MRI-scan of een biopsie kan het opgeslagen orgaanvet aantonen.

De sprieten kunnen dus niet zomaar aannemen dat zij gezonder zijn dan de door Bell genoemde 'lothi's' (large outside, thin inside).

Er zit volgens de professor ook voor magere mensen maar één ding op om gezond te blijven: regelmatig bewegen. Beweging maakt namelijk niet alleen van buiten slank, maar doet ook opgeslagen vet rond de organen afnemen.

Oefenen
Driemaal per week een uur intensief oefenen lijkt nodig voor een goede gezondheid, aldus de Britse professor.

Bell had nog wel een troost voor alle teleurgestelde slanke toehoorders in de zaal. Hij is bezig met een onderzoek naar de minimale inspanning die nodig is om maximaal gezond te blijven.

Minimum
Aan het eind van dit jaar verwacht de professor te kunnen zeggen wat het absolute minimum aan beweging is waarmee een gezond mens toe kan.

''Hopelijk wordt dat geen tegenvaller. Want de meeste mensen hebben gewoon een hekel aan langdurig, regelmatig en intensief bewegen.''
Bron
***Levi was here***
  donderdag 5 maart 2009 @ 08:55:08 #207
4177 Jojogirl
pi_66717934
Goeiemorgen Levi
pi_66717995
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 08:55 schreef Jojogirl het volgende:
Goeiemorgen Levi
Goeiemorgen.
***Levi was here***
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')