abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 februari 2009 @ 20:36:03 #76
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_66211601
Mooi is het zeker maar er kunnen natuurlijk wel legio verklaringen voor zijn. Voor de familie lijkt het me wel allemaal wat minder trouwens..
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  woensdag 18 februari 2009 @ 21:36:32 #77
119229 keizerpinguin
Dancing in the dark
pi_66213970
hmm door ijs lijkt me sterk maar vreemd is het wel?!
Born this way
pi_66214553
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 21:36 schreef keizerpinguin het volgende:
hmm door ijs lijkt me sterk maar vreemd is het wel?!
Waarom lijkt je dat sterk?
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 18 februari 2009 @ 21:54:34 #79
119229 keizerpinguin
Dancing in the dark
pi_66214725
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Waarom lijkt je dat sterk?
450 kilo is nog al een gewicht.... dan zou er een mini gledjer onder moeten liggen
Born this way
pi_66214846
Waarom staat dit in TRU? Hier is toch zeker wel een rationele verklaring voor te vinden?

[ Bericht 57% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2009 21:58:07 ]
pi_66215347
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 21:54 schreef keizerpinguin het volgende:

[..]

450 kilo is nog al een gewicht.... dan zou er een mini gledjer onder moeten liggen
als hij instabiel ligt omdat hij maar op twee punten rust op de ongelijke randen van het graf.
dan hoeft er niet veel te gebeuren en hij schuift er al af.

bij graven heb je wel vaak verzakkingen doordat de lichamen afbreken.
dat moet dan onderhouden worden door de gaten op te vullen.
quote:
'Logisch dat een graf af en toe verzakt'
http://www.ad.nl/rotterdam/article462461.ece
een zeer kleine verzakking kan zo'n instabiele dekplaat in beweging zetten.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66215416
De beheerder van de begraafplaats zei dat het vooraf steeds erg koud was en dat het op de dag zelf warmer was.

Misschien is er idd een helling en dat als de steen krimpt door de kou en weer uitzet door de warmte, hij net een duwtje krijgt om te gaan glijden. De steensoort was immers, zoals ergens in een bericht staat, van een dure, GLADDE soort.
pi_66215626
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:06 schreef Caesu het volgende:

[..]

als hij instabiel ligt omdat hij maar op twee punten rust op de ongelijke randen van het graf.
dan hoeft er niet veel te gebeuren en hij schuift er al af.

[..]

een zeer kleine verzakking kan zo'n instabiele dekplaat in beweging zetten.
Maar dit monument lijkt me van een kaliber dat het op 4 palen staat om verzakking te voorkomen.
Dan is het waarschijnlijk al niet waterpas geplaatst. En dan moet het ook wel een platte plaat zijn
die er bovenop ligt ipv een 'deksel'. Dan is er niet veel meer voor nodig.
  woensdag 18 februari 2009 @ 22:17:31 #84
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_66215868
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:06 schreef Caesu het volgende:

[..]

[..]
Graven verzakken omdat er net een groot gat is geweest. Dat zand moet weer zetten, zeker met die gewichten. De lichamen breken vooralsnog in de kist af en hebben verder vlg mij weinig invloed op het zand om de kist heen
pi_66216131
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:17 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Graven verzakken omdat er net een groot gat is geweest. Dat zand moet weer zetten, zeker met die gewichten. De lichamen breken vooralsnog in de kist af en hebben verder vlg mij weinig invloed op het zand om de kist heen
Nee, die kisten zijn van spaanplaat, en de deksel breekt na verloop van tijd waardoor de kist volloopt. Daardoor verzakt het in eerste instantie.
pi_66216199
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:17 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

maar de kist breekt ook af.
daarom zakte die vrouw in Capelle ook het graf in met haar been.

als die randen ook maar een millimeter meezakken en de dekplaat ligt al instabiel.
dan kan hij er wel afglijden.

ik zou wel het filmpje ervan willen zien. wel een bizar gezicht.

geen goede reclame voor de begraafplaats.
want iemand heeft daar slecht werk geleverd.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_66216327
Het doet me denken aan het spookhuis in de Efteling. Ik was vroeger als kind echt als de dood voor die wiebelende grafstenen.
Daarom wil ik het filmpje ook graag zien.
  woensdag 18 februari 2009 @ 22:44:33 #88
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_66217131
quote:
De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
Ik wil dit zien!!!..

Elke temperatuurwisseling, ijsvorming of plaatselijke klimaatverandering is bullshit, alleen een lawine of een orkaan of een aardbeving zou dit kunnen veroorzaken, die komen in Nederland niet voor, ook zou dat dan voor de andere graven moeten gelden die daar liggen, en die liggen allemaal nog op hun plek zoals ze daar geplaatst zijn. Het gaat hier om maar 1 graf, dus kom maar met een andere verklaring ipv grondverzakkingen, vrieskoude, de zon of dooi!..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_66217593
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:44 schreef Tism het volgende:

[..]

Ik wil dit zien!!!..

Elke temperatuurwisseling, ijsvorming of plaatselijke klimaatverandering is bullshit, alleen een lawine of een orkaan of een aardbeving zou dit kunnen veroorzaken, die komen in Nederland niet voor, ook zou dat dan voor de andere graven moeten gelden die daar liggen, en die liggen allemaal nog op hun plek zoals ze daar geplaatst zijn. Het gaat hier om maar 1 graf, dus kom maar met een andere verklaring ipv grondverzakkingen, vrieskoude, de zon of dooi!..
al was het 450 ton.
als het erg instabiel ligt is er erg weinig voor nodig om het in beweging te zetten.
  woensdag 18 februari 2009 @ 23:00:38 #90
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_66217908
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:54 schreef Caesu het volgende:

[..]

al was het 450 ton.
als het erg instabiel ligt is er erg weinig voor nodig om het in beweging te zetten.
Mijn auto weegt ook redelijk wat kilo's en staat redelijk instabiel op een helling, en die staat ook niet na een nachtje vriezen en in de ochtend met een matig zonnetje, en een ligt briesje aan de overkant van de straat!..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_66220147
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 23:00 schreef Tism het volgende:

[..]

Mijn auto weegt ook redelijk wat kilo's en staat redelijk instabiel op een helling, en die staat ook niet na een nachtje vriezen en in de ochtend met een matig zonnetje, en een ligt briesje aan de overkant van de straat!..
dat kabouters er achter zitten lijkt jou dus waarschijnlijker.

maar hoe bedoel je instabiel op een helling? op twee wielen in plaats van 4?
pi_66220468
quote:

[..]

Rubber.
pi_66225207
quote:

[..]

Erg wetenschappelijk onderbouwt weer
pi_66230544
Is er nog nieuws?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 19 februari 2009 @ 11:42:12 #95
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66230821
http://www.froeks.tv/video/1026

Meer zie ik zo snel even niet.. vraag mij af of we ooit te weten gaan komen wat de oorzaak is/was of dat dit ook wegzakt als nieuws.
The truth was in here.
pi_66231077
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 22:44 schreef Tism het volgende:

[..]

een aardbeving zou dit kunnen veroorzaken, die komen in Nederland niet voor
Moet je toch echt eens aan de mensen in Groningen en Friesland gaan vragen. Gas- en zoutwinnig kan ervoor zorgen dat de bodem verzakt en aardbevingen optreden. Verder bestaat de bodem van Friesland uit bijzondere klei, welke anders reageert op dit soort praktijken dan de bodem van de rest van Nederland.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_66231181
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 11:42 schreef Bastard het volgende:

Meer zie ik zo snel even niet.. vraag mij af of we ooit te weten gaan komen wat de oorzaak is/was of dat dit ook wegzakt als nieuws.
Die link heb ik zelf gegeven Die komt van GeenStijl.

Maar idd, hier horen we vast niks meer van
Jammer.. Ik heb trouwens vannacht maar slecht in slaap kunnen vallen
pi_66231873
tvp
pi_66232059
zijn de beelden al openbaar? die van froeks.tv is een hoop gelul zonder concrete beelden van de verschuivingen.
pi_66232231
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 12:11 schreef Sena het volgende:
zijn de beelden al openbaar? die van froeks.tv is een hoop gelul zonder concrete beelden van de verschuivingen.
Nee. Denk ook niet dat ze nog openbaar komen.

Ik zou ook niet willen dat het graf van mijn broer online zou komen als daar ineens rare dingen gebeuren. Dus kan mij heel goed voorstellen dat die mensen dat ook niet willen.
pi_66233089
Gut. Het heeft de telegraaf gehaald..

Ik citeer:

Politie filmt luguber tafereel op Fries kerkhof

GRAF OPENT ZICHZELF!

door BART OLMER

AALSUM, donderdag
Een luguber mysterie op de begraafplaats naast het hervormde kerkje in het Friese gehuchtje: op onverklaarbare wijze verschuift telkens een 450 kilo zware afdekplaat van een graf. En het is vastgelegd door een observatiecamera van de politie Fryslân: de afdekplaat schuift in luttele seconden ruim een meter weg. „Het gebeurt in een flits.”

’Hoe is het mogelijk: een plaat van 450 kilo’

Vijf keer kreeg de politie Fryslân nabestaanden op bezoek die aangifte deden van grafschennis op de begraafplaats in het 162 zielen tellende dorpje, iets ten noorden van Dokkum. Elke keer dat de nabestaanden en de koster van het kerkje namelijk langs het één jaar oude graf liepen, bleek de steen verschoven. En niet een paar centimeter, maar ruim een meter.
Om een einde te maken aan het lugubere raadsel, en eventuele grafschenners op heterdaad te betrappen, installeerde de technische recherche van de Friese politie in het diepste geheim een observatiecamera. Ergens op een strategische plek, met rechtstreeks zicht op het graf.

Camera
„De familie belde ons”, vertelt de Friese politiewoordvoerder Anne van der Meer. „Na de vierde keer besloten we die camera op te hangen. Op een manier zoals we ook in strafzaken doen, dus daar ga ik niet veel details over geven. We hadden in elk geval goed zicht op het bewuste graf. Toen de steen er de vijfde keer wéér af lag, hebben we de beelden teruggekeken.”
En wat er toen te zien was, bezorgt politiewoordvoerder Anne van der Meer nog steeds de koude rillingen. „Het is echt ongelooflijk. Ik stond versteld. Je ziet de steen wegschuiven. Hij gaat er bijna af. Op een gegeven moment stoot hij tegen een andere steen aan. En dan kan de plaat dus niet verder. Maar hij ligt er dan grotendeels af. Een beweging van iets meer dan een meter. Hoe is het mogelijk: 450 kilo. En het gaat ook echt heel snel, een kwestie van seconden… Hij schiet weg. Dit heb ik nog nooit meegemaakt in mijn carrière bij de politie. Ik heb hier geen verklaring voor. Misschien heeft het iets met de koude te maken, want het vroor in die periode. Maar heb je een ogenblik, ik word helemaal plat gebeld om ons bericht. Er staan vier telefoons constant te loeien hier… Het is een gekkenhuis hier.”
De affaire hield ook koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum de laatste maanden in de ban. Volgens de Koster verschuift de grafplaat door zonnewarmte. In geesten gelooft hij niet: „Anders had ik dit beroep niet gekozen.” Ook hij zag de beelden: „Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.” De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift: „Die steensoort is glad. Als het eenmaal gaat glijden, houdt niemand het tegen.” De afdekplaat is inmiddels geretourneerd aan de steenhouwerij, die heeft beloofd de boel te herstellen.

Proefopstelling
De politie wil de beelden niet vrijgeven: „De beelden staan bij ons op een dvd. En die gaan het archief in. Voor het onderzoek geven we dit schijfje wel aan het Nederlands Forensisch Instituut, die de kwestie gaat onderzoeken samen met onze technische recherche. Dat onderzoek wordt binnenkort verricht. Hoe ze dat doen, weet ik niet. Mogelijk wordt een proefopstelling gemaakt.”
Alle media smeken inmiddels om de beelden vrij te geven: „Persoonlijk heb ik daar niet zo veel problemen mee. Zoiets unieks, dat moet iedereen zien, anders geloof je het niet. Maar we hebben hier natuurlijk te maken met nabestaanden en die geven daar geen toestemming voor. Daar kunnen we alleen maar begrip voor hebben.”
Gisterochtend bracht de Friese politie met een persberichtje het lugubere nieuws naar buiten: „Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Iets wat niemand voor mogelijk had gehouden, gelet op het gewicht van de grafsteen. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, wordt nog nader onderzocht.”

Verassend he, niks nieuws te melden..
pi_66233872
quote:
De affaire hield ook koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum de laatste maanden in de ban. Volgens de Koster verschuift de grafplaat door zonnewarmte. In geesten gelooft hij niet: „Anders had ik dit beroep niet gekozen.” Ook hij zag de beelden: „Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.” De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift: „Die steensoort is glad. Als het eenmaal gaat glijden, houdt niemand het tegen.” De afdekplaat is inmiddels geretourneerd aan de steenhouwerij, die heeft beloofd de boel te herstellen.
Interessante theorie.
pi_66233923
Huilienabestaanden! Vrijgeven die beelden!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_66234134
De kracht van bevroren water is heel sterk. Je kan er beton mee laten scheuren etc.
  donderdag 19 februari 2009 @ 13:10:48 #105
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66234221
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Interessante theorie.
En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.
Nee.. andere verklaring svp.
The truth was in here.
pi_66234416
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:10 schreef Bastard het volgende:

[..]

En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.
Nee.. andere verklaring svp.
Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.

Vul zelf maar in wat je logischer vind klinken.
  donderdag 19 februari 2009 @ 13:16:20 #107
8372 Bastard
Persona non grata
pi_66234458
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.

Vul zelf maar in wat je logischer vind klinken.
Uri Gelller
The truth was in here.
pi_66235788
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 13:16 schreef Bastard het volgende:

[..]

Uri Gelller
Origineel.
pi_66237440
De uitleg van ijs is gewoon het meest waarschijnlijke, punt.

En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..

* Blue-eagle zucht..
  donderdag 19 februari 2009 @ 14:25:39 #110
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66237488
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:

En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..

* Blue-eagle zucht..
Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijk
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_66237970
quote:
Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijk
Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.
pi_66238520
quote:

* Blue-eagle zucht..
Dat niet alleen ... ze hebben kennelijk ook nog nooit over bijvoorbeeld het fenomeen "aqua-planing" gehoord. En een auto is toch echt wel wat zwaarder dan zo'n deksteen, maar die gaat toch ook glijden.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 19 februari 2009 @ 14:59:16 #113
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66238723
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:36 schreef Prst_ het volgende:

[..]

Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.
Ja, maar de omstandigheden komen hier dus wel heel vaak voor. Dan is dit óf een deksteen die nog nooit zo gemaakt is, óf het komt nooit voor, en dat laatste vind ik dan dus heel vreemd.
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:30:11 #114
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_66239974
Idd jah. Gelukkig bestaat er visdraad dat 450 kilo kan verdragen
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:54:26 #115
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66240962
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 15:30 schreef Angeliquetje het volgende:
Idd jah. Gelukkig bestaat er visdraad dat 450 kilo kan verdragen
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat visdraad niet te zien is op de camera als de verschuiving van de deksteen wel te zien is.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:00:47 #116
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_66241185
Een deksteen is natuurlijk ook net zo dun en smal als een visdraad...
  Moderator donderdag 19 februari 2009 @ 16:04:35 #117
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66241323
Ik denk nu misschien wel erg simpel hoor, maar zou een draadje de politie ter plekke niet opgevallen zijn ten tijden van het plaatsen van het plaatsen van de camera?
En als ze dat plaatsen van het draad naderhand hebben gedaan hoe hebben ze dat dan gedaan zonder dat het op de camera te zien was? Lassowerpen met visdraad?

Ik denk dat ik dan toch voor het ijs ga
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:15:07 #118
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66241737
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:00 schreef Angeliquetje het volgende:
Een deksteen is natuurlijk ook net zo dun en smal als een visdraad...
Nou ja, als er ook maar íets van licht is, dan zie je dat al op beeld.
pi_66242549
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:04 schreef senesta het volgende:
Ik denk nu misschien wel erg simpel hoor, maar zou een draadje de politie ter plekke niet opgevallen zijn ten tijden van het plaatsen van het plaatsen van de camera?
En als ze dat plaatsen van het draad naderhand hebben gedaan hoe hebben ze dat dan gedaan zonder dat het op de camera te zien was? Lassowerpen met visdraad?

Ik denk dat ik dan toch voor het ijs ga
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
pi_66244238
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
Juist in de dorpen is de jeugd strontirritant, geloof me ik spreek uit ervaring
You know fuck all about heavy manners...
pi_66244244
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Zou je denken, maar in een onderzoek uit 2003 volgt dat inwoners in Aalsum zich relatief vaak onveilig voelen en dat inbraken relatief vaak voorkomen in dat dorpje.. Het gevoel van onveiligheid komt wordt vaak aangegeven als komende door hangjongeren...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 19 februari 2009 @ 22:42:20 #122
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66257539
quote:

* Blue-eagle zucht..

Ja, ik vind 'm wel plausibel, maar ... ik mis toch nog wat bij deze theorie.
quote:
„Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.”
Je verklaard het (makkelijke) wegglijden, maar niet het omhooggaan.

De Koster wel
quote:
De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift.
Overdruk tilt 'm op, gladde steen op ijs doet de rest (wellicht)

Hoe dan ook, stel je voor dat je er net langs loopt ...
Ze kunnen me er gelijk inrollen
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_66257695
Dat mensen ook meteen geloven dat het om een bovennatuurlijk verschijnsel gaat
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_66262314
quote:
De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De loodzware steen verschuift uit zichzelf.
Het is toch algemeen bekend dat vampiers niet zichtbaar zijn op foto's, film enzovoort, evenmin als in spiegels.
pi_66264741
Zou tegen de tijd dat er voldoende overdruk ontstaat om 450 kilo te laten stijgen het ijs niet allang gesmolten zijn? Daarbij: hoe komt er over de volle lengte ONDER de deksteen voldoende ijs om de steen een meter te laten verschuiven?

Daarbij schijnt de steensoort super glad te zijn; blijkbaar is ijs niet nodig.De steensoort schijnt heel glad te zijn, ijs is niet eens nodig.
pi_66268676
Water heeft het kleinste volume bij een temperatuur van 4 graden boven nul. Als het warmer wordt zet het uit, maar als water bevriest zet het ook uit. Als er vocht onder de afdekplaat zit, en de boel bevriest, dan wordt die plaat een heel klein beetje opgetild, misschien net genoeg om de beweging in gang te zetten.
pi_66277326
tvp
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:26:06 #128
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66290537
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 07:26 schreef ToT het volgende:
Zou tegen de tijd dat er voldoende overdruk ontstaat om 450 kilo te laten stijgen het ijs niet allang gesmolten zijn?
Niet perse. Bovendien is ijs dat smelt, nog veel gladder. (aqua planing)
quote:
Daarbij: hoe komt er over de volle lengte ONDER de deksteen voldoende ijs om de steen een meter te laten verschuiven?

Daarbij schijnt de steensoort super glad te zijn; blijkbaar is ijs niet nodig.De steensoort schijnt heel glad te zijn, ijs is niet eens nodig.
De dekplaat rus alleen op de randen (van het graf), alleen die randen hoeven glad te worden door ijs. De steen zelf niet. Die is al glad.

Buiten de overdruk door zonnewarmte is er nog een mogelijke 'bron'. Het graf is nog vrij recent, dus vorming van 'ontbindingsgassen' zou ook nog een rol kunnen spelen.
pi_66320974
Keiharde hoax, zoals altijd; "pics/vids or it didnt happen"
pi_66370589
Wind en regen? Dauw? Nachtvorst bij de grond? En als de deksteen niet 100% pas ligt dan kunnen die factoren samen met de zwaartekracht heel wat gewicht verplaatsen zonder al te veel moeite.

Bv, door de nattigheid kan er een afzetting op (onder) het gesteende plaatsvinden zoals Mos, schimmel of andere organismen. Bv. bacteriële slijmlaag, oa. fietsers zullen dit wel herkennen als ze hun bidon niet tijdig reinigen. (dat gladde prutje op de binnenkant van de bidon.)

Een soortgelijke story uit Californie.. Moving rocks
pi_66370638
pi_66370729
  maandag 23 februari 2009 @ 13:44:30 #133
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66372064
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 11:42 schreef Bastard het volgende:

Och, wat een vreselijk filmpje
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 23 februari 2009 @ 13:54:03 #134
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66372395
Ik vraag me wel af of we nou ooit de oorzaak te weten komen.
pi_66373869
Tja de beheerder van de begraafplaats zegt dat het dus idd aan de kou en de zon ligt, en de leverancier van de deksteen heeft de steen aangepast, dus ga ik er van uit dat er geen verder onderzoek er naar komt.
  maandag 23 februari 2009 @ 14:36:43 #136
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66373923
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:35 schreef ToT het volgende:
Tja de beheerder van de begraafplaats zegt dat het dus idd aan de kou en de zon ligt, en de leverancier van de deksteen heeft de steen aangepast, dus ga ik er van uit dat er geen verder onderzoek er naar komt.
Jammer eigenlijk hè
pi_66374029
Best wel! Hoewel ik persoonlijk wel denk dat het antwoord inderdaad wel in die richting gezocht moet worden, gecombineerd met inderdaad een minuscule schuine stand enzo.
  maandag 23 februari 2009 @ 14:43:20 #138
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_66374157
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:39 schreef ToT het volgende:
Best wel! Hoewel ik persoonlijk wel denk dat het antwoord inderdaad wel in die richting gezocht moet worden, gecombineerd met inderdaad een minuscule schuine stand enzo.
Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.
pi_66421339
Ben benieuwd of er nog wat over volgt...
God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
pi_66421802
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:43 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.
Het is puur natuurkundig te verklaren, niks mysterie of spoken of hangjongeren met touwtjes.

En verder zal er verder ook niks meer over gezegd worden, in het belang van de nabestaanden.
pi_66513746
quote:
Op maandag 23 februari 2009 13:44 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Och, wat een vreselijk filmpje
Helemaal mee eens, wat 'n irritant dom filmpje zeg!
Ben wel erg benieuwd naar DE verklaring als ie ooit gevonden wordt.

tvp
  vrijdag 27 februari 2009 @ 18:17:44 #142
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66529058
quote:
Mysterie rond grafsteen Aalsum opgelost
<snip>
Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Door de zon is de te gladde steen opgewarmd en uitgezet. Door de warmte is de druk onder de ruimte die er tussen de steen en de afdekplaat aanwezig was, opgebouwd. Dit had tot gevolg dat de steen in één keer een meter kon verschuiven.
Bericht van 20-feb.

Zo zie je maar, het wordt eerst breeduit in alle landelijke media gehyped, maar het (oninteressante ?) resultaat ... staat alleen in een lokaal niemendalletje
pi_66530651
pi_66530768
Werd al vanaf het begin gezegd. Geloof ook niet dat er mensen waren die in andere zaken geloofden.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 21:09:03 #145
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_66534479
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 19:18 schreef Scorpie het volgende:
Werd al vanaf het begin gezegd. Geloof ook niet dat er mensen waren die in andere zaken geloofden.
Nou, zo zeker ben ik daar niet van
Een enkeling vond de mogelijke 'verklaringen' die hier werden gegeven, ontoereikend.

Bovendien was toch iedereen nieuwsgierig naar de onderzoeksresultaten, en dan blijken die al een week geleden te zijn gepubliceerd !

Persoonlijk vind ik dat behoorlijk irritant. De 'sensatie' wordt wel door ALLE kranten verspreid, maar de onderzoeks resultaten niet. Toch weer een bewijs dat de hedendaagse media puur 'sensatie' gericht is, en zich dus NIET, zoals ze WEL zouden moeten, met 'nieuws / berichtgeving' in de pure vorm bezighouden.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:16:33 #146
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_70289009
http://www.limburger.nl/a(...)/906230374/1030/weer
quote:
Zelfbewegende grafsteen blijft raadsel

LEEUWARDEN (ANP) - Het onderzoek naar de zelfbewegende grafsteen bij de kerk in Aalsum (Friesland) heeft geen verklaring opgeleverd. Beelden van de steen die uit zichzelf beweegt, werden in februari aan het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gegeven. ,,Maar het NFI weet ook niet wat de oorzaak is'', aldus een woordvoerder van de politie Friesland.
De politie stelde in februari een onderzoek in, nadat de koster van de kerk vier keer aangifte had gedaan van grafschennis. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera bleek de grafdeksel, die 450 kilo weegt, binnen een aantal seconden een meter te verschuiven.
,,We gooien het onderzoek nu in de kast. Misschien zijn het toch gewoon de weersomstandigheden geweest, zegt de politie''.

Vooralsnog onverklaarbaar dus.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:38:59 #147
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_70289798
Geef die beelden dan ook maar vrij!
  dinsdag 23 juni 2009 @ 16:21:39 #148
230727 sjoep
a new day!
pi_70293292
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.

Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
-oOo~°*°~oOo "The only real valuable thing is intuition." Albert Einstein. -oOo~°*°~oOo
  dinsdag 23 juni 2009 @ 16:23:16 #149
8372 Bastard
Persona non grata
pi_70293349
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.

Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
Als ze geen idee hebben? Nou ja zie voorbeeld "Afschuiven op het weer"
The truth was in here.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 16:27:03 #150
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70293491
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:

Niks.
Als we niks weten weten we niks, en wachten we af tot we meer weten of op een goed idee komen.

We zouden natuurlijk ook een verhaal eromheen kunnen verzinnen van een oude man die ooit onthoofd is door een roversbende en onder een steen is begraven daar in de buurt die nu na 200 jaar weer vrij gelaten wil worden en daarom eens in de zoveel tijd een grafsteen verschuift, maar eerlijk gezegd hebben we daar ook niet zo veel onderbouwing voor.

Maar het zou me niks verbazen als over 4 maanden weer blijkt dat het een hoax was.
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')