abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:09:25 #76
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_66165755
Ik heb hem wat voor je aangepast
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:47 schreef ioko het volgende:

[..]

Je denkt veel te theoretisch. Het gaat helemaal niet om noodzakelijk of minimum oppervlak. Mensen willen tegenwoordig een semi-vrijstaand huis met parkeerruimte en een tuintje. Die huizen zijn schaars en worden in de nabije toekomst niet veel minder schaars (mede door het gebrek aan bouwgrond die wordt vrijgegevendoordat ze grotendeels door babyboomers bezet worden die zo onderhand aan hun pensioen toe zijn ). Daarnaast is er veel daalt het inkomen bij van tweeverdieners en wordt er minder hypotheek verstrekt, dus als ze het niet meer kunnen betalen is er minder vraag naar deze woningen. Dat mensen dan maar genoegen 'moeten' nemen met minder, is leuk bedacht, maar zo werkt het niet.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 februari 2009 @ 17:09:38 #77
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66165766
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:06 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Leuk maar waarom zou ik mijn huis met iemand anders delen als ik het gewoon kan betalen? Jouw "oplossing" komt alleen aan de orde als de huizenprijs echt flink gaat stijgen (100% +) en dat zie ik nu ook niet zo snel gebeuren.
Waarom een huis delen: bijvoorbeeld als men het NIET kan betalen... Bijvoorbeeld als er twee a drie keer zoveel werkelozen zullen zijn dan nu en dat zou best eens gaan kunnen gebeuren... Vergeet niet dat ik het heb over gemiddelde oppervlak per persoon in de gehele bevolking.

Mijn oude buurvrouw is in het centrum opgegroeid om 20m2 in het centrum van Amsterdam als middelste van drie kinderen. Ik ken dus mensen voor wie 4m2 pp gewoon was! Niet dat ik denk dat het daar weer heen gaat, maar minder dan wat we nu gemiddeld gewend zijn, acht ik zeker mogelijk in 5 a 10 jaar, simpelweg afhankelijk van de duur en de diepte van de crisis.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doc op 17-02-2009 17:24:34 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:10:35 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66165809
Dit geeft leuk aan hoe kunstmatig de prijzen zijn:
Woonboot A heeft een ligplaats, en kost 279.000 euro:

Woonboot B heeft geen ligplaats, en kost 1.500 euro:

De reden dat de een 200 keer zo duur is als de ander komt ongetwijfeld door het uiterlijk, maar dat zou hooguit de prijs verdubbelen. De andere factor 100 (!!) in prijs wordt veroorzaakt door het al dan niet hebben van een ligplaats. M.a.w.: gemeenten die bepalen of een boot ergens mag liggen, en dat scheelt letterlijk honderdduizenden euro's!

Ik heb me wel eens afgevraagd of je niet een stuk gracht (of een leeg stuk grond!) zou kunnen kraken. Het lijkt me een goede zaak om het kraken van panden te verbieden, en het kraken van braakliggende grond (of grachten in dit voorbeeld) toe te staan. Ligt een stuk grond al jaren braak middenin een stad (Utrecht bijvoorbeeld, ik rijd er regelmatig langs): heipalen de grond in en het is van jou!
censuur :O
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:26:11 #79
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66166453
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:09 schreef Hanoying het volgende:
Ik heb hem wat voor je aangepast
[..]

Volgende keer mag je gewoon een eigen stukje schrijven.... Ben het wel met je punt eens dat de babyboom generatie iig gaat stoppen met werken van nu tot over 10 jaar. Ik zie niet direct een effect op de huizenmarkt, je denkt toch niet dat al die mensen in een flatje gaan zitten?

En waarom gaan 2-verdieners minder verdienen in de toekomst?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:29:01 #80
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66166583
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:07 schreef Doc het volgende:

[..]

Het gaat om gemiddelden, dus dat betekent iets anders dan een verplaatsing van een muurtje of zo. Ik had bij mijn vorige post toegevoegd: kinderen wonen langer thuis, kleinere woningen worden geaccepteerd bij eenpersoonshuishoudens, gezinnen gaan samen in huizen wonen. Er zijn bijvoorbeeld nu ouderen met > 250m2. Daar zou me gemak een gezin van een van de kinderen bij kunnen.

Of kleine huizen niet verkocht worden hangt af van wat de norm is. Die norm is niet absoluut en kan veranderen over 5 jaar.
Het KAN allemaal, maar willen mensen het ook? Zolang ze het kunnen betalen zal jouw scenario niet snel realiteit worden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:33:55 #81
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_66166773
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 16:35 schreef Salitos1 het volgende:
Wat ik duidelijk maak is dat de huizen voor de mensen te betalen zijn....dus waarom zouden al die leuke huizen waar iedereen in wilt wonen in prijs zakken? Iedereen die denkt dat de huizenprijzen flink gaan zakken hebben het helemaal mis tenzij: a) de hypotheek renteaftrek wordt afgeschaft (maar dan kun je als starter ook minder betalen). b) de rente heel hoog wordt (ook dan ben je als starter niet beter af) c) de werkeloosheid ongekend hoog wordt (en dan heb je als starter ook geen inkomen). Kortom keep on dreaming
Dus de huizenprijzen gaan niet zakken, omdat?

hypotheek renteaftrek wordt wel afgeschaft als het nu niet is dan later.
De werkeloosheid gaat naar 10 procent (gedwongen verkopen)
Bij deflatie gaat de rente niet omhoog, eerder nog verder omlaag. (refirente naar 0)
Banken zullen steeds moeilijker gaan doen.
Spaargeld heeft de jeugd niet....

Waar gaat die 250000 euro voor een simpele middenwoning vandaan komen dan?

Het feestje is over....
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:42:55 #82
194833 Hanoying
pi_66167057
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:26 schreef ioko het volgende:

[..]

Volgende keer mag je gewoon een eigen stukje schrijven.... Ben het wel met je punt eens dat de babyboom generatie iig gaat stoppen met werken van nu tot over 10 jaar. Ik zie niet direct een effect op de huizenmarkt, je denkt toch niet dat al die mensen in een flatje gaan zitten?

En waarom gaan 2-verdieners minder verdienen in de toekomst?
Mijn ouders wel in ieder geval (woonboot ipv flat maar goed) en er zijn meer babyboomers die gewoon geen zin hebben om opa nog het onderhoud van een kast van een huis te laten doen. Bovendien willen ze hun overwaarde (en die is voor babyboomers ook na een scherpe daling nog aanwezig) te gelde maken om meer te gaan reizen en dergelijk. Het merendeel van de babyboomers zal in ieder geval niet tot hun dood in een groot huis blijven zitten.

Dat 2-verdieners minder gaan verdienen staat op de middellange termijn niet vast, op de kortere termijn wel. Het gaat economisch namelijk niet zo lekker momenteel en de weerslag op de reëele economie moet nog komen.

Ik ben er niet één van het kamp die enorme dalingen verwacht maar ik sluit ze ook zeker niet uit. Stijging sluit ik op de korte termijn wel uit en dat lijkt me ook niets meer dan realistisch.
pi_66167142
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:33 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Waar gaat die 250000 euro voor een simpele middenwoning vandaan komen dan?

250.000 is best te betalen...met een hypotheekrente van 5% is dat 12.500 rente per jaar; met 42% HRA is dat nog geen 8000 per jaar aan kosten is iets meer dan 700 per maand. Dat moet wel betaalbaar zijn voor de gemiddelde tweeverdiener toch?
Wie de tijd niet heeft, heeft de tijd
pi_66167226
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:42 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dat 2-verdieners minder gaan verdienen staat op de middellange termijn niet vast, op de kortere termijn wel. Het gaat economisch namelijk niet zo lekker momenteel en de weerslag op de reëele economie moet nog komen.

Waarom dan? als ze niet werkeloos raken zie ik dat niet gebeuren
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:55:29 #85
194833 Hanoying
pi_66167435
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:47 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Waarom dan? als ze niet werkeloos raken zie ik dat niet gebeuren
Het BNP van NL wordt zo'n 3,5 % lager geprojecteerd voor 2009 en iedere nieuwe projectie is somberder dan de vorige. Dat gaat zijn weerslag hebben op het arbeidsklimaat, onder meer dmv een dalende werkgelegenheid.

De meeste tweeverdieners bestaan nog altijd gewoon uit (pak en beet) een bouwvakker en een secretaresse hoor. Juist daar zullen de klappen vallen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:58:40 #86
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66167533
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:55 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Het BNP van NL wordt zo'n 3,5 % lager geprojecteerd voor 2009 en iedere nieuwe projectie is somberder dan de vorige. Dat gaat zijn weerslag hebben op het arbeidsklimaat, onder meer dmv een dalende werkgelegenheid.

De meeste tweeverdieners bestaan nog altijd gewoon uit (pak en beet) een bouwvakker en een secretaresse hoor. Juist daar zullen de klappen vallen.
Er zullen klappen vallen, maar dat neemt niet weg dat de overige 90% van de beroepsbevolking gewoon haar koopkracht handhaafd. Deze stijgt zelfs komend jaar met 2,5%. Lijkt me niet slecht.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66167564
Tja Hanoying...als 50% van de bevolking werkeloos raakt dan zal dat inderdaad zijn effecten hebben maar dat heeft niets met een huizenbubble te maken maar dat er dan, een depressie is, van een weerga zoals we die nog nooit gekend hebben. Met zo'n doomscenario hou ik en ik hoop de meeste mensen geen rekening. Als je daar namelijk vanuit gaat dan moet je gauw gedroogd voedsel en voedsel in blik opslaan want dan zal de honger jou niet treffen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:02:57 #88
194833 Hanoying
pi_66167656
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:59 schreef Salitos1 het volgende:
Tja Hanoying...als 50% van de bevolking werkeloos raakt dan zal dat inderdaad zijn effecten hebben maar dat heeft niets met een huizenbubble te maken maar dat er dan een depressie is van een weerga zoals we die nog nooit gekent hebben. Met zo'n doomscenario hou ik en ik hoop de meeste mensen geen rekening. Als je daar namelijk vanuit gaat dan moet je gauw gedroogd voedsel en voedsel in blik op gaan slaan want dan zal de honger jou niet treffen
Zei ik dat dan???

Als 5 % extra werkeloos raakt zal dat al zijn effecten hebben, ik heb geen tinnen hoedje op hoor.
pi_66168515
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:07 schreef Stansfield het volgende:
Gewoon veel gespaard hebben. Hebben wij ook gedaan, verdien nu allebei een ok salaris maar niet bijzonder veel. En nemen een goede hypotheek en de rest spaargeld.
Maar staat dat spaargeld wel veilig in deze barre tijden ?

Straks worden spaarders van Wouter Bos verplicht de economie te stimuleren, geen gek idee trouwens.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:41:46 #90
216787 vastgoedzeepbel
pi_66168631
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:36 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Maar staat dat spaargeld wel veilig in deze barre tijden ?

Straks worden spaarders van Wouter Bos verplicht de economie te stimuleren, geen gek idee trouwens.
Ik heb mijn geld al op een Noorse bank gezet.....
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_66168933
quote:
250.000 is best te betalen...met een hypotheekrente van 5% is dat 12.500 rente per jaar; met 42% HRA is dat nog geen 8000 per jaar aan kosten is iets meer dan 700 per maand. Dat moet wel betaalbaar zijn voor de gemiddelde tweeverdiener toch?
Probleem is dat je eigenlijk ook met aflossing moet rekenen. Om 250.000 in 30 jaar af te betalen moet je ook nog eens 700 euro per maand aflossen.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:52:36 #92
216787 vastgoedzeepbel
pi_66169003
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 17:45 schreef Salitos1 het volgende:

[..]

Dan moet je samen wel 55 a 60.000 euro verdienen EN zo dom zijn dat je verwacht dat in een depressie de huizenprijzen niet dalen.

De waarheid is nog te hard voor de patatgeneratie.....
huizenmarkt-zeepbel.nl
  dinsdag 17 februari 2009 @ 19:01:37 #93
62913 Blik
The one and Only!
pi_66169346
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:52 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Dan moet je samen wel 55 a 60.000 euro verdienen EN zo dom zijn dat je verwacht dat in een depressie de huizenprijzen niet dalen.

De waarheid is nog te hard voor de patatgeneratie.....
Waarom in een vaak verpauperde huurwoning gaan wonen met allerhande regeltjes als je ook een eigen (meestal mooier) huis kunt kopen waarbij je zelf mag doen wat je wilt.

Het schijnt blijkbaar heel moeilijk te begrijpen dat je in de stad vaak geen keus hebt, je hebt jarenlange inschrijftijd nodig bij de woningbouw en particulier is vaak duurder dan kopen. Hier in Utrecht heb je zo'n 7 jaar inschrijftijd nodig voordat je uberhaupt kans maakt op een huurwoning. Particulier betaal je vaak ruim over de 1000 euro voor een beetje fatsoenlijk huurhuis.

Misschien komt het ook in je op dat het sommige mensen niet zoveel kan schelen of de huizenprijzen dalen. Ik ben zo iemand bijvoorbeeld. Als het huis dat ik zojuist gekocht heb in de komende 7 tot 10 jaar niet stijgt kan het me echt geen reet schelen. Ik woon tenminste in een mooi huis met op en top woongenot. En dat is voor mij wat telt
pi_66169371
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Bulletdodger het volgende:

Het is nog steeds mogelijk een hypotheek te krijgen, als je met zijn 2en bent kan je makkelijk een huis kopen van 180k.
En als de prijs daalt, neemt de vraag toe, dan gaat de prijs weer omhoog

Mmm.... niet iedereen zit te wachten op een hypotheek op twee inkomens en 180k is nog steeds veel geld voor een hele hoop mensen. Die kunnen dat ook met twee salarissen niet bolwerken, de markt ligt op zijn gat omdat de huizenprijs gemiddeld te hoog ligt en dus buiten het bereik van veel potentiele kopers.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_66169424
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:15 schreef Revolution-NL het volgende:

Auto's worden goedkoper?
Vergelijk de cataloges waarde van een Golf2 eens met die van een Golf6
Volkswagen
I'll sing you a lullaby.
pi_66169463
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volkswagen
Eens!!
pi_66169510
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:39 schreef Bulletdodger het volgende:
Precies.... Als mensen geen hypotheek meer kunnen krijgen voor segment B, moeten ze wel naar segment A gaan kijken. Zie daar stijgingen van prijzen van segment A
Is niet waar, want veel mensen die eerst wel segment A konden betalen, kunnen dat nu niet meer. Dus netto gezien zijn er minder koper, dus daalt de prijs over de hele linie.
I'll sing you a lullaby.
pi_66169523
Misschien neemt de vraag naar huizen onder de 250K juist toe, en dus stijgen de prijzen van dat soort huizen, omdat die nog betaalbaar zijn.
pi_66169631
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:01 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarom in een vaak verpauperde huurwoning gaan wonen met allerhande regeltjes als je ook een eigen (meestal mooier) huis kunt kopen waarbij je zelf mag doen wat je wilt.

Het schijnt blijkbaar heel moeilijk te begrijpen dat je in de stad vaak geen keus hebt, je hebt jarenlange inschrijftijd nodig bij de woningbouw en particulier is vaak duurder dan kopen. Hier in Utrecht heb je zo'n 7 jaar inschrijftijd nodig voordat je uberhaupt kans maakt op een huurwoning. Particulier betaal je vaak ruim over de 1000 euro voor een beetje fatsoenlijk huurhuis.

Misschien komt het ook in je op dat het sommige mensen niet zoveel kan schelen of de huizenprijzen dalen. Ik ben zo iemand bijvoorbeeld. Als het huis dat ik zojuist gekocht heb in de komende 7 tot 10 jaar niet stijgt kan het me echt geen reet schelen. Ik woon tenminste in een mooi huis met op en top woongenot. En dat is voor mij wat telt

Dan moet je de lasten wel kunnen blijven betalen. Ik snap wat je bedoelt hoor, wij hebben ook onlangs een huis gekocht omdezelfde reden die je hierboven opnoemt. Als het moet kan ik er met 2 tot 3 kids (als die er ooit komen) zo 30 jaar of langer blijven wonen qua type woning

We zijn nu druk bezig om de inrichting bijelkaar te zoeken
  dinsdag 17 februari 2009 @ 19:13:36 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_66169796
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Is niet waar, want veel mensen die eerst wel segment A konden betalen, kunnen dat nu niet meer. Dus netto gezien zijn er minder koper, dus daalt de prijs over de hele linie.
We zullen zien..... hier in de omgeving blijft het 150-250k segment goed op peil of stijgt de prijs zelfs nog . Alles boven de 350k is problematische.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')