abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66151166
quote:
Woningmarkt totaal ingezakt
door Harrie Nijen Twilhaar

Woningmarkt officieel ingestort

Dramatische cijfers Kadaster over woningmarkt januari 2009
De Nederlandse woningmarkt is in januari compleet ingestort. Het kadaster komt volgende week met dramatische cijfers naar buiten. Het aantal transacties is met 48 procent gedaald ten opzichte van december 2008.

De cijfers zijn volgens het kadaster ronduit slecht. "Januari is altijd een mindere maand voor de huizenmarkt. Maar dit is een ongekende daling", aldus Kadasterwoordvoerder Eefje van Gorp. De maandcijfers worden altijd afgestemd met het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Wellicht worden ze iets bijgesteld, maar die 48 procent klopt", aldus Van Gorp. De klap in makelaarsland komt keihard aan. Het eerste vastgoedbericht van het kadaster kondigt een groot verval in de huizenmarkt aan
-
pi_66151184
Weer een topic waar iedereen de bekende standpunten opnieuw aanhaalt
pi_66151199
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:32 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Mensen moeten toch ergens wonen. En betaalbare huurhuizen zijn er ook niet in overvloed.
Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag.
-
pi_66151202
suggestieve TT
pi_66151231
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:36 schreef Bulletdodger het volgende:
suggestieve TT
quote:
-
pi_66151242
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:36 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag.
Het is nog steeds mogelijk een hypotheek te krijgen, als je met zijn 2en bent kan je makkelijk een huis kopen van 180k.
En als de prijs daalt, neemt de vraag toe, dan gaat de prijs weer omhoog
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ik lees nergens het woord bubble. dus ja suggestieve TT
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:38:26 #7
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66151260
Ik had ook al een nieuw topic klaarstaan, maar net te laat.....

Laten we dan maar weer verder gaan met een positieve noot:
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:32 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Mensen moeten toch ergens wonen. En betaalbare huurhuizen zijn er ook niet in overvloed.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:39:44 #8
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_66151298
De buurtjes hebben net hun huis verkocht. Voor een heul schappelijke prijs.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:40:07 #9
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_66151310
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:24 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan in welk segment. Ik verwacht na 4 jaar wel quitte (schrijf je dat zo) te draaien (startsegment)
Als er echt grote dalingen in de hogere segmenten komen dan zakken ook de lagere segmenten.
Stel, oude prijs:
Segment A: 500 k
Segment B: 400 k
Segment C: 300 k
Segment D: 200 k

Stel nu dat segment A met 25 % zakt, dan komt de nieuwe prijs van segment A:
Segment A: 375 k

Als gevolg daarvan kan segment B niet aan zijn oude prijs vasthouden, het zijn minder mooie huizen dus moeten ze significant onder de 375 k van segemnt A gaan zitten:
Segment B: 300 k

Zelfde voor segment C:
Segment C: 230 k

En tot slot, segment A:
Segment A: 170 k

In bovenstaand voorbeeld zakt het laagste segment relatief minder dan de hogere segmenten, maar bovenstaand voorbeeld geeft alleen weer hoe een prijsdaling in het hogere segment doorwerkt op lagere segmenten. Je mag er vanuit gaan dat er nog meer factoren op het lagere segment drukken en dus kan de daling groter zijn.

Je kan er nooit vanuit gaan dat het lagere segment niet zakt. Als er prijsdalingen zijn in hogere segmenten dan leidt dit onherroepelijk tot prijsdalingen in de lagere segmenten, ze staan niet los van elkaar.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_66151340
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

als je met zijn 2en bent
Als ja.
quote:
kan je makkelijk een huis kopen van 180k.
Moet je wel allebei een baan hebben als je net klaar bent met studeren .
quote:
En als de prijs daalt, neemt de vraag toe, dan gaat de prijs weer omhoog
Niet als banken nog steeds weigeren hogere hypotheken te verstrekken. We hebben het hier niet over een paar tientjes meer of minder voor een TV.
quote:
Oh jij vindt de prijzen op de Nederlandse huizenmarkt gezond en normaal? .
-
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:41:23 #11
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66151343
quote:

Nieuws
> home | nieuws
Apeldoorn, 13 februari 2009
Auteur / Bron: Kadaster

Aantal verkochte woningen in januari 2009 gedaald ten opzichte van januari 2008

Het aantal verkochte bestaande particuliere woningen dat bij het Kadaster is geregistreerd, is in januari 2009 met 28,64% gedaald ten opzichte van januari 2008. In januari 2009 zijn 8.700 verkochte woningen bij het Kadaster geregistreerd tegen 12.192 woningen in januari 2008.

Het aantal verkochte woningen in 2008 is ten opzichte van 2007 met 9,89% gedaald. Er werden in 2008 182.392 woningen verkocht. In 2007 waren dat er 202.401. Januari 2009 ten opzichte van december 2008 laat een daling zien van 48,15%. In december 2008 werden 16.780 woningen verkocht. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de maand januari vaak een daling en de maand december structureel een piek laat zien in het werkaanbod van het Kadaster.

Vastgoedbericht
Het Kadaster brengt aan het eind van deze maand, in samenwerking met het CBS, wederom het maandelijkse vastgoedbericht uit. Hierin worden de ontwikkelingen van de afgelopen maand gepresenteerd door middel van de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK), het aantal verkochte woningen en de gemiddelde koopsom.

Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66151347
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als er echt grote dalingen in de hogere segmenten komen dan zakken ook de lagere segmenten.
Stel, oude prijs:
Segment A: 500 k
Segment B: 400 k
Segment C: 300 k
Segment D: 200 k

Stel nu dat segment A met 25 % zakt, dan komt de nieuwe prijs van segment A:
Segment A: 375 k

Als gevolg daarvan kan segment B niet aan zijn oude prijs vasthouden, het zijn minder mooie huizen dus moeten ze significant onder de 375 k van segemnt A gaan zitten:
Segment B: 300 k

Zelfde voor segment C:
Segment C: 230 k

En tot slot, segment A:
Segment A: 170 k

In bovenstaand voorbeeld zakt het laagste segment relatief minder dan de hogere segmenten, maar bovenstaand voorbeeld geeft alleen weer hoe een prijsdaling in het hogere segment doorwerkt op lagere segmenten. Je mag er vanuit gaan dat er nog meer factoren op het lagere segment drukken en dus kan de daling groter zijn.

Je kan er nooit vanuit gaan dat het lagere segment niet zakt. Als er prijsdalingen zijn in hogere segmenten dan leidt dit onherroepelijk tot prijsdalingen in de lagere segmenten, ze staan niet los van elkaar.
Laat het hogere segment maar lekker harder kelderen als het 200-250k segment, kan ik zometeen lekker doorstromen
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:45:18 #13
85962 ioko
I Appear Missing
pi_66151449
Als je nu eens goed onderzoek doet Dr. Daggla. Kijk eens naar de cijfers van een jaar geleden:
quote:
Verkochte woningen: aantal daalt
Het aantal verkochte woningen dat bij het Kadaster is geregistreerd is in januari 2008 gedaald met 37,99%. In
januari zijn bij het Kadaster 12.192 verkochte woningen geregistreerd. In december 2007 waren dit er 19.662.
In vergelijking tot januari 2007 is het aantal geregistreerde verkopen gedaald met 9,14%; er werden toen
13.419 verkochte woningen geregistreerd.
Oh nee! Er was een jaar geleden al crisis. 38% terugloop in verkooptransacties.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_66151523
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:41 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Als ja.

Jij begon met als: zie hieronder:

Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.

Niet als banken nog steeds weigeren hogere hypotheken te verstrekken.

Oftewel aannames, of je moet bij een grote hypotheekverstrekker werken
quote:
Moet je wel allebei een baan hebben als je net klaar bent met studeren
Komop zeg, je moet wel bagger slecht verdienen wil je met 1 1/2 salaris geen huis van 180k kunnen betalen
quote:

Oh jij vindt de prijzen op de Nederlandse huizenmarkt gezond en normaal? .
Wat heb ik aan prijzen in het verleden? Daar raak je alleen maar gefrustreerd van. Alles was vroeger goedkoper. deal with it. Als het op huizen aankomt mag het niet duurder worden, alles moet goedkoper dat is nou eenmaal niet zo.

Ik kijk vooruit en niet achteruit. Mijn schoonvader kocht zijn 2-onder-1-kap 15 jaar geleden omgerekend voor de prijs waar ik mijn appartement kocht. Niet leuk maar waar. Wat doe ik er aan? Niets.

Als je de prijs van een huis het niet waard moet je het niet doen. Als je het kunt betalen, go for it.....

[ Bericht 1% gewijzigd door Bulletdodger op 17-02-2009 11:09:08 ]
pi_66151726
alle daalt behalve de lagere segmenten, maar dit gaan veel gemeenten voelen in de portemonnee want die zijn afhankelijk van de grondopbrengsten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66152190
lama
pi_66152196
Gewoon veel gespaard hebben. Hebben wij ook gedaan, verdien nu allebei een ok salaris maar niet bijzonder veel. En nemen een goede hypotheek en de rest spaargeld.
pi_66152273
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Bulletdodger het volgende:

Ontkennen dat er sprake is van een bubbel In welke sprookjes geloof je nog meer?
pi_66152297
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:47 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Jij begon met als: Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
[..]

Komop zeg, je moet wel bagger slecht verdienen wil je met 1 1/2 salaris geen huis van 180k kunnen betalen
[..]

Wat heb ik aan prijzen in het verleden? Daar raak je alleen maar gefrustreerd van. Alles was vroeger goedkoper. deal with it. Als het op huizen aankomt mag het niet duurder worden, alles moet goedkoper dat is nou eenmaal niet zo.

Ik kijk vooruit en niet achteruit. Mijn schoonvader kocht zijn 2-onder-1-kap 15 jaar geleden omgerekend voor de prijs waar ik mijn appartement kocht. Niet leuk maar waar. Wat doe ik er aan? Niets.

Als je de prijs van een huis het niet waard moet je het niet doen. Als je het kunt betalen, go for it.....

Amen
Je heb de hele situatie zelf in de hand. Vind je het hier te duur? Dan ga je lekker verkassen naar DLD.
Je hebt het allemaal zelf in de hand

Een motor koste 10-15 jaar geleden 12.000 gulden, dat is nu minstens 12.000 euro.
pi_66152322
tvp
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_66152445
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een motor koste 10-15 jaar geleden 12.000 gulden, dat is nu minstens 12.000 euro.
Bron? Auto's worden in ieder geval alleen maar goedkoper.
Er is hier meerdere keren aangetoond dat huizenprijzen op de lange termijn meestijgen met de inflatie.
pi_66152510
Volgende week weer een paar huizen kijken
pi_66152513
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:13 schreef Fiskus het volgende:

[..]

Bron? Auto's worden in ieder geval alleen maar goedkoper.
Er is hier meerdere keren aangetoond dat huizenprijzen op de lange termijn meestijgen met de inflatie.

Auto's worden goedkoper?
Vergelijk de cataloges waarde van een Golf2 eens met die van een Golf6
pi_66152656
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 11:15 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vergelijk de cataloges waarde van een Golf2 eens met die van een Golf6
Laat de beide introductieprijzen maar eens zien?
pi_66152666
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Hier ga je er van uit dat mensen ook gelijke hypotheken kunnen krijgen. Wat ook een mogelijk effect is wanneer banken geen hogere hypotheken meer afgeven de vraag naar huizen in segment D (onder de 200k) toeneemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')