quote:Woningmarkt totaal ingezakt
door Harrie Nijen Twilhaar
Woningmarkt officieel ingestort
Dramatische cijfers Kadaster over woningmarkt januari 2009
De Nederlandse woningmarkt is in januari compleet ingestort. Het kadaster komt volgende week met dramatische cijfers naar buiten. Het aantal transacties is met 48 procent gedaald ten opzichte van december 2008.
De cijfers zijn volgens het kadaster ronduit slecht. "Januari is altijd een mindere maand voor de huizenmarkt. Maar dit is een ongekende daling", aldus Kadasterwoordvoerder Eefje van Gorp. De maandcijfers worden altijd afgestemd met het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Wellicht worden ze iets bijgesteld, maar die 48 procent klopt", aldus Van Gorp. De klap in makelaarsland komt keihard aan. Het eerste vastgoedbericht van het kadaster kondigt een groot verval in de huizenmarkt aan
Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:32 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Mensen moeten toch ergens wonen. En betaalbare huurhuizen zijn er ook niet in overvloed.
Het is nog steeds mogelijk een hypotheek te krijgen, als je met zijn 2en bent kan je makkelijk een huis kopen van 180k.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:36 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag.
Ik lees nergens het woord bubble. dus ja suggestieve TTquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Woningmarkt officieel ingestort
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:32 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Mensen moeten toch ergens wonen. En betaalbare huurhuizen zijn er ook niet in overvloed.
Als er echt grote dalingen in de hogere segmenten komen dan zakken ook de lagere segmenten.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:24 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan in welk segment. Ik verwacht na 4 jaar wel quitte (schrijf je dat zo) te draaien (startsegment)
Als ja.quote:
Moet je wel allebei een baan hebben als je net klaar bent met studerenquote:kan je makkelijk een huis kopen van 180k.
Niet als banken nog steeds weigeren hogere hypotheken te verstrekken. We hebben het hier niet over een paar tientjes meer of minder voor een TV.quote:En als de prijs daalt, neemt de vraag toe, dan gaat de prijs weer omhoog
Oh jij vindt de prijzen op de Nederlandse huizenmarkt gezond en normaal?quote:Ik lees nergens het woord bubble. dus ja suggestieve TT
quote:
Nieuws
> home | nieuws
Apeldoorn, 13 februari 2009
Auteur / Bron: Kadaster
Aantal verkochte woningen in januari 2009 gedaald ten opzichte van januari 2008
Het aantal verkochte bestaande particuliere woningen dat bij het Kadaster is geregistreerd, is in januari 2009 met 28,64% gedaald ten opzichte van januari 2008. In januari 2009 zijn 8.700 verkochte woningen bij het Kadaster geregistreerd tegen 12.192 woningen in januari 2008.
Het aantal verkochte woningen in 2008 is ten opzichte van 2007 met 9,89% gedaald. Er werden in 2008 182.392 woningen verkocht. In 2007 waren dat er 202.401. Januari 2009 ten opzichte van december 2008 laat een daling zien van 48,15%. In december 2008 werden 16.780 woningen verkocht. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de maand januari vaak een daling en de maand december structureel een piek laat zien in het werkaanbod van het Kadaster.
Vastgoedbericht
Het Kadaster brengt aan het eind van deze maand, in samenwerking met het CBS, wederom het maandelijkse vastgoedbericht uit. Hierin worden de ontwikkelingen van de afgelopen maand gepresenteerd door middel van de Prijsindex Bestaande Koopwoningen (PBK), het aantal verkochte woningen en de gemiddelde koopsom.
Laat het hogere segment maar lekker harder kelderen als het 200-250k segment, kan ik zometeen lekker doorstromenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als er echt grote dalingen in de hogere segmenten komen dan zakken ook de lagere segmenten.
Stel, oude prijs:
Segment A: 500 k
Segment B: 400 k
Segment C: 300 k
Segment D: 200 k
Stel nu dat segment A met 25 % zakt, dan komt de nieuwe prijs van segment A:
Segment A: 375 k
Als gevolg daarvan kan segment B niet aan zijn oude prijs vasthouden, het zijn minder mooie huizen dus moeten ze significant onder de 375 k van segemnt A gaan zitten:
Segment B: 300 k
Zelfde voor segment C:
Segment C: 230 k
En tot slot, segment A:
Segment A: 170 k
In bovenstaand voorbeeld zakt het laagste segment relatief minder dan de hogere segmenten, maar bovenstaand voorbeeld geeft alleen weer hoe een prijsdaling in het hogere segment doorwerkt op lagere segmenten. Je mag er vanuit gaan dat er nog meer factoren op het lagere segment drukken en dus kan de daling groter zijn.
Je kan er nooit vanuit gaan dat het lagere segment niet zakt. Als er prijsdalingen zijn in hogere segmenten dan leidt dit onherroepelijk tot prijsdalingen in de lagere segmenten, ze staan niet los van elkaar.
Oh nee! Er was een jaar geleden al crisis. 38% terugloop in verkooptransacties.quote:Verkochte woningen: aantal daalt
Het aantal verkochte woningen dat bij het Kadaster is geregistreerd is in januari 2008 gedaald met 37,99%. In
januari zijn bij het Kadaster 12.192 verkochte woningen geregistreerd. In december 2007 waren dit er 19.662.
In vergelijking tot januari 2007 is het aantal geregistreerde verkopen gedaald met 9,14%; er werden toen
13.419 verkochte woningen geregistreerd.
Jij begon met als: zie hieronder:quote:
Komop zeg, je moet wel bagger slecht verdienen wil je met 1 1/2 salaris geen huis van 180k kunnen betalenquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
Moet je wel allebei een baan hebben als je net klaar bent met studeren
Wat heb ik aan prijzen in het verleden? Daar raak je alleen maar gefrustreerd van. Alles was vroeger goedkoper. deal with it. Als het op huizen aankomt mag het niet duurder worden, alles moet goedkoper dat is nou eenmaal niet zo.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:41 schreef Dr.Daggla het volgende:
Oh jij vindt de prijzen op de Nederlandse huizenmarkt gezond en normaal?.
Ontkennen dat er sprake is van een bubbelquote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:37 schreef Bulletdodger het volgende:
Ik lees nergens het woord bubble. dus ja suggestieve TT
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:47 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Jij begon met als: Als starters heel moeilijk een hypotheek krijgen, gaat de prijs vanzelf omlaag De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
[..]
Komop zeg, je moet wel bagger slecht verdienen wil je met 1 1/2 salaris geen huis van 180k kunnen betalen
[..]
Wat heb ik aan prijzen in het verleden? Daar raak je alleen maar gefrustreerd van. Alles was vroeger goedkoper. deal with it. Als het op huizen aankomt mag het niet duurder worden, alles moet goedkoper dat is nou eenmaal niet zo.
Ik kijk vooruit en niet achteruit. Mijn schoonvader kocht zijn 2-onder-1-kap 15 jaar geleden omgerekend voor de prijs waar ik mijn appartement kocht. Niet leuk maar waar. Wat doe ik er aan? Niets.
Als je de prijs van een huis het niet waard moet je het niet doen. Als je het kunt betalen, go for it.....
Bron?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een motor koste 10-15 jaar geleden 12.000 gulden, dat is nu minstens 12.000 euro.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:13 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Bron?Auto's worden in ieder geval alleen maar goedkoper.
Er is hier meerdere keren aangetoond dat huizenprijzen op de lange termijn meestijgen met de inflatie.
Laat de beide introductieprijzen maar eens zien?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 11:15 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vergelijk de cataloges waarde van een Golf2 eens met die van een Golf6
Hier ga je er van uit dat mensen ook gelijke hypotheken kunnen krijgen. Wat ook een mogelijk effect is wanneer banken geen hogere hypotheken meer afgeven de vraag naar huizen in segment D (onder de 200k) toeneemt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Je kan er nooit vanuit gaan dat het lagere segment niet zakt. Als er prijsdalingen zijn in hogere segmenten dan leidt dit onherroepelijk tot prijsdalingen in de lagere segmenten, ze staan niet los van elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |