quote:Op maandag 16 februari 2009 23:25 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Ah, kunnen we eindelijk lekker short op ING
Ik snap het toch niet helemaal. Hoe kun je aandelen verkopen zonder ze te kunnen leveren?quote:...
Het verkopen van aandelen zónder deze te kunnen leveren heet "ongedekt" of "naked" short gaan, en werd in 1609 voor het eerst gedaan met aandelen van de Vereenigde Oostindische Compagnie door de koopman Isaac le Maire[1]. Omtrent het short gaan zonder de aandelen te kunnen leveren ontstaat veel discussie en regelgeving om misbruik tegen te gaan. Voor particuliere beleggers is naked short gaan niet mogelijk. Ook voor professionele partijen is dit inmiddels aan banden gelegd.
...
Je moet het moment van verkoop van het aandeel en de aflevering van het aandeel als twee verschillende gebeurtenissen zien. Bij gewone short selling (gedekt) zijn de aandelen al geleend en kan dus het moment van verkoop en het moment van afleveren van de aandelen op hetzelfde tijdstip plaats vinden of aflevering vind niet op hetzelfde moment plaats maar de aandelen zijn op het moment van verkoop wel in bezit van de verkoper.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:11 schreef Zero2Nine het volgende:
Even van de wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Short_gaan:
[..]
Ik snap het toch niet helemaal. Hoe kun je aandelen verkopen zonder ze te kunnen leveren?
Het is dus eigenlijk vergelijkbaar met het ongedekt schrijven van calls, als je niet kan leveren vindt er gewoon een margin-call plaatsquote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je moet het moment van verkoop van het aandeel en de aflevering van het aandeel als twee verschillende gebeurtenissen zien. Bij gewone short selling (gedekt) zijn de aandelen al geleend en kan dus het moment van verkoop en het moment van afleveren van de aandelen op hetzelfde tijdstip plaats vinden of aflevering vind niet op hetzelfde moment plaats maar de aandelen zijn op het moment van verkoop wel in bezit van de verkoper.
Bij naked short selling zijn de aandelen nog niet in bezit en wordt de verkoop toch al gesloten, de levering vind plaats op een veel later moment. Vergelijkbaar dus met de post 'Nog Te Leveren Goederen' in de boekhouding van een handelsfirma, de verkoop is al gesloten maar de aandelen moeten nog geleverd worden.
Wikipedia zit dus ook fout, want niemand gaat aandelen kopen die niet geleverd kunnen worden. Ze kunnen wel geleverd worden maar nog niet op het moment van verkoop.
En die mag je mij weer even uitleggen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:39 schreef TeringHenkie het volgende:
Het is dus eigenlijk vergelijkbaar met het ongedekt schrijven van calls, als je niet kan leveren vindt er gewoon een margin-call plaats
Een margin-call is het verzoek van je broker om je geldrekening aan te vullen wanneer je met van je broker geleend geld aan het beleggen bent. Als jij een calloptie ongedekt schrijft eist je broker van jou dat je een bepaald percentage van het onderliggende aandeel in cash aanhoudt (bijv. 30%). Mocht de optie geëxercised worden dan worden dus de aandelen gekocht tegen de huidige koers, en verkocht tegen de strike price. Jij wordt hierdoor die overige 70% armer op je effectenrekening. Mocht je dan alsnog rood komen te staan dan moet je binnen x dagen dit aanvullen of gaat je broker zelf actie ondernemen en effecten verkopen om alsnog aan het geld te komen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En die mag je mij weer even uitleggen.Wat is een margin-call, ik neem aan dat je call-opties doelt?
Flink in de - , had je gister nog Aegon gekocht?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:41 schreef M.Melandri het volgende:
zal mij benieuwen wat de opening van aegon is, alleen heeft euronext iets verandert aan het orderboek waardoor je openingskoers en slotveiling totaal niet meer kunt volgen![]()
same here...schade blijft natuurlijk beperkt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:11 schreef edwinh het volgende:
CEo aegon we hebben een sterke kapitaal positie, yeah right.
ik heb btw vandaag verkeerd gegokt, had 250 SL242 gister om 17.28 a 1.10 gekocht. Ze zijn nog net niet door stoploss heen maar komt vandaag denk ik.
nee. handel alleen in financials voor daytrading en zou ze ook zeker niet meenemen richting cijfers...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Flink in de - , had je gister nog Aegon gekocht?
quote:HBOS kost Lloyds beurscrash
HBOS incasseerde een catastrofaal verlies voor belastingen van 8,5 miljard pond of 9,5 miljard euro. De afwaardering van de rommelkredieten bleek veel hoger te liggen dan tot nog toe was gezegd. In november had HBOS het over 3,3 miljard pond rommelkredieten. Gisteren bleek het over 7 miljard pond te gaan. 'Zo'n communicatie wordt niet geapprecieerd', was te horen in analistenkringen.
Het moederbedrijf Lloyds Banking verklaarde dat het 2008 zelf toch nog kan afsluiten met een winst van 1,3 miljard pond of 1,45 miljard euro. Dat kon het ongenoegen van de beleggers niet temperen. Het aandeel van Lloyds Banking verloor in een dag 35 procent van zijn beurswaarde. De slotkoers bedroeg 61 pence. Gedurende de beursuren viel het aandeel zelfs even terug tot 54,9 pence. Het miljardenverlies bij HBOS voedde alweer de vrees dat de banken voor nog meer onheil zullen zorgen. Het duwde de koersen van de bankaandelen in Europa en de Verenigde Staten fors lager. HBOS werd in september 2008 overgenomen door Lloyds. Dat werd toen al bestempeld als een reddingsoperatie. (reuters)
Valt me inderdaad ook nog mee.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:39 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
de -3,75% van 2010 is de totale krimp tov 2008. Valt mij dus nog mee... Vooralsnog
Welke krant?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:21 schreef appelsientje het volgende:
Als ik de krant mag geloven gaan we deze weken richting de 200
Sinds wanneer reageert de beurs op Nederlandse cijfers...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:35 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
CPB: -3.5% dit jaar, -3.75% volgend jaar....
Laat de beurs maar naar de 150 gaat
we zullen tot vanmiddag moeten wachten op een beetje actie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Sinds wanneer reageert de beurs op Nederlandse cijfers....
ik zie de futs op WS al wegzakken na dit berichtquote:Op dinsdag 17 februari 2009 09:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Sinds wanneer reageert de beurs op Nederlandse cijfers....
http://www.marktgevoel.nl(...)lette-op-het-damrak/quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:41 schreef M.Melandri het volgende:
zal mij benieuwen wat de opening van aegon is, alleen heeft euronext iets verandert aan het orderboek waardoor je openingskoers en slotveiling totaal niet meer kunt volgen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |