Tja.... toen ik in Nederland woonde heb ik ook allerlei dingen meegemaakt met KPN.
Ik: Wil graag ISDN, want vrouw heeft 2e lijn nodig voor haar eigen zaakje.
KPN: Dat kan! Installatie kan geschieden op deze datums: (datum 1, datum 2, datum 3)
Ik: Doe maar datum 2, dat komt me het beste uit.
KPN: 's ochtends tussen 09:00 en 13:00, of 's middags tussen 13:00 en 17:00?
Ik: Doe maar 's middags.
KPN: (herhaalt de afspraak duidelijk) - Alles geregeld!
Staat KPN opeens voor de deur op niet genoemde datum 4, en ook nog eens 's ochtends. Zit ik in Amersfoort, een uur verderop op het werk, krijg ik een telefoontje op m'n GSM waarom ik niet thuis ben..... Vrouw was ook niet thuis.
Moet de afspraak dus verzet worden. Ik boos naar de KPN gebeld, en afspraak werd verzet naar een week of drie later, want intussen kon dat natuurlijk helemaal niet meer op korte termijn enzo. Affijn, datum 5 dus, en de afspraak was 's middags!
En ja hoor... ik kom *net* op mijn werk aan, belt mijn vrouw op om 09:00: KPN staat voor de deur, en ik moet over 45 minuten weg!
Grmmbl.... dus halsoverkop weer naar huis, en mijn hele dag vernagelt omdat die gasten van KPN zich niet aan afspraken kunnen houden.
Tweede incident:
Telefoon stopt met werken. (Dezelfde ISDN lijn van hierboven trouwens). Geen van de lijnen werkt, kan niet bellen, en als ik middels GSM het huisnummer belde kreeg in in-gesprekstoon. Ik de KPN bellen, en nadat ze eerst bot beweerden dat IK ergens een telefoon van de haak had liggen, zouden ze dan toch een monteur sturen. Dat kon pas over TWEE dagen, dus ik zou mooi twee dagen zonder telefoon zitten.
Mijn vrouw had een eigen zaak, en die rekende dus op een van de telefoonnummers, dus twee dagen zonder zitten was pijnlijk, maar ja.... ik had natuurlijk geen zakelijk abonnement, maar een gewone ISDN lijn, dus ik mocht niet klagen.
Twee dagen later - een vrijdag - komt de monteur om 3 uur 's middags langs. Na in het huis gekeken te hebben reed hij naar de centrale, en zag dat er daar iets mis was met mijn ISDN aansluiting. Helaas had hij niet de autorisatie om te sleutelen aan de bewuste apparatuur, en moest hij wachten op iemand die in een centrale in een naburig dorp aan het werk was. Dit liep op niets uit, want die beste man ging op een gegeven moment naar huis, zette zijn GSM uit, en de monteur kon niets anders zeggen dan "sorry.... maar ik kan niets doen tot Maandag".
Weer twee dagen zonder telefoon dus. Op Maandag kwam de monteur gewoon niet eens opdagen, en toen we om 3 uur eens belden met vraag naar status kregen we te horen dat ons probleem was afgesloten met status opgelost. Na even flink kwaad geworden te zijn verzekerden ze ons dat de volgende dag er toch echt iemand zou komen. En op Dinsdag kwam er iemand langs inderdaad, en die heeft anderhalf uur bij ons op de bank zitten duimen draaien omdat hij moest wachten op de telefoon-centrale-man die toevallig net met lunch was..... Heerlijk efficiënt maar weer, maar uiteindelijk is het dus gelukt om de boel weer werkend te krijgen. Bijna een week zonder telefoon, wat als de KPN wat beter zijn werk had gedaan makkelijk binnen die eerste twee dagen opgelost kon worden.
En als laatste:
Ik ging in 2002 naar de VS verhuizen, dus met plezier zegde ik mijn aansluiting op.
Ik: Wil graag ISDN/Telefoon opzeggen.
KPN: Je bedoeld zeker verhuizen? Nou dat kan, we kunnen je telefoon verhuizen!
Ik: Nee, ik bedoel
opzeggen, ik ga namelijk het land verlaten, ik emigreer naar de VS.
KPN: Oh ok.... wacht even, ik weet niet hoe dat moet, ogenblik.
(on-hold muziekje)
KPN: Ben ik weer! Nou dat kan hoor, wanneer wilt u opzeggen?
Ik: (Datum geef.....)
KPN: (klopdieklop tikdietik) Ok, ingevoerd in het systeem.... heb ik alleen nog een adres nodig voor de laatste rekening.
Ik: (Nieuw Amerikaans adres geef....)
KPN: Het
MOET een Nederlands adres zijn!
Ik: Welk deel van "Ik ga emigreren" snapte je niet helemaal daarnet?

KPN: Moet echt een Nederlands adres zijn.
Ik: Heb je liever dat ik een willekeurig adres opnoem, of heb je liever dat de rekening ook echt bij me aankomt zodat ik em gewoon via online bankieren kan betalen?
KPN (In herhaling vallend) Moet echt een Nederlands adres zijn, kan er niets aan doen.
Nou ja, na wat gehannes dan maar het adres van mijn ouders opgegeven......

Overigens deden andere bedrijven niet moeilijk, zelfs de gemeente met de lokale belastingen kon ik na laten sturen naar mijn nieuwe adres in de VS, en ook van de kabelprovider kreeg ik netjes de laatste rekening in de VS geleverd. KPN moest weer moeilijk doen.

Ik heb me ook voorgenomen dat als ik ooit weer terug zou komen naar Nederland, NOOIT de KPN te gebruiken.