Bleh, ik krijg weer flashbacks van het Dermatologie blokquote:Op woensdag 4 maart 2009 00:08 schreef DDM het volgende:
Foto!!!!!!
Dermatologische aandoeningen moeten altijd gezien worden. Er moet PROVOKE plaatsvinden.
P Plaats
R Rangschikking
O Omvang
V Vorm
O Omtrek
K Kleur
E Efflorescentie
gecondoleerd.quote:Op woensdag 11 maart 2009 11:26 schreef ralfie het volgende:
JEEEEEEEEEEEJ heb een onderzoeksstage![]()
Als mijn afsluitende stage goed gaat ben ik in September klaar.
Wel inscannen he!quote:Op zondag 15 maart 2009 21:14 schreef Pluizel het volgende:
Joepie, na dat gekke ding in m'n oor heb ik nu een ontsteking/abces voor in m'n bovenkaak.Antibiotica gefikst bij de huisartsenpost vandaag, en morgen moet ik een röntgenfoto laten maken bij de tandarts om te zien wat het nou precies is.
Het ging me vooral om het ribben breken, wat betreft de strafrechtelijke en tuchtrechtelijke kant ben ik waarschijnlijk deskundiger dan alle posters in dat topic.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Ben het eens met de eerste reactie: niet helpen is strafbaar, niet reanimeren niet. Overigens: het argument dat als je niet kan reanimeren, dat je het dan ook maar moet laten ben ik het niet mee eens. Mensen met een circulatiestilstand zijn al dood, veel dooier kun je ze niet krijgen. Iemand per ongeluk reanimeren zonder dat dat nodig was komt niet heel vaak voor. Meestal worden ze ook wel wakker.
Een arts die niet reanimeert is wat mij betreft wel tuchtrechtelijk (en wellicht ook strafrechtelijk?) vervolgbaar. Een geneeskundestudent telt natuurlijk als een leek, maar ik acht mijzelf in ieder geval wel verantwoordelijk. Ik beheers BLS en vind dat ik ook moet reanimeren als ik een slachtoffer zie liggen. Ik denk dat mijn collega's ook zo zouden moeten reageren.
Helpen kan ook betekenen iemand inschakelen de wel verstand heeft van zaken, of gewoon 112 bellen, of heel hard staan jankenquote:Op maandag 16 maart 2009 13:43 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het te makkelijk om dit zomaar te roepen. Niet helpen is strafbaar dus moet je maar wat doen? Iemand uit zn gecrashte auto trekken zodat ie verlamd raakt bijvoorbeeld? Slim om zomaar iets te doen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Bij volwassen breek je in een groot aantal van de gevallen de ribben. Bij kinderen (waar de botten meer kraakbeen bevatten) is die incidentie lager.quote:Reports on conventional CPR in adults suggest an incidence of rib fractures ranging from 13 to 97%, and of sternal fractures from 1 to 43%. Reports on CPR in children suggest an incidence of
rib fractures of 0–2%, and no sternal fractures.
Het maakt dus geen fuck uit, die gebroken ribben. Pneumothoraces treden op in ongeveer 3% van de gevallen, haemothoraces in nog minder.quote:Rib or sternal fractures are unlikely to increase mortality, as they rarely cause severe internal organ damage.
Ik als leek zou inderdaad handelen als er direct gevaar voor de gecrashte zou bestaan (brand/slagaderlijke bloeding etc), tenzij ik dat kan afschuiven op een deskundiger iemand. Maar dat kan helaas niet altijd.quote:Op maandag 16 maart 2009 13:43 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het te makkelijk om dit zomaar te roepen. Niet helpen is strafbaar dus moet je maar wat doen? Iemand uit zn gecrashte auto trekken zodat ie verlamd raakt bijvoorbeeld? Slim om zomaar iets te doen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Deze quote uit het genoemde onderzoek lijkt me de hele zaak treffend samen te vatten.quote:Chest injury is a price worth paying to achieve optimal efficacy of chest compressions. Cautious or faint-hearted chest compression may save bones in the individual case but not the patient’s life. In rigid or emphysematous thoraces, serial rib fractures may even be a prerequisite for adequate cardiac output during CPR.
Vrij effectieve manier om je niet reanimeren-verklaring te handhavenquote:A 74-year-old patient with heart failure and pneumonia had a cardiac arrest with an initial rhythm of pulseless electrical activity. He had a surgical scar in the left subclavian area suggesting he had a pacemaker. The patient’s electrocardiogram (ECG) showed a paced rhythm. Cardiopulmonary resuscitation (CPR) was started immediately. Ten minutes after starting CPR, the rescuer (not wearing gloves) who was doing chest compressions received an electric shock that threw him backwards and caused neck and back pain. The pacemaker identity card revealed that it was actually an implantable cardioverter defibrillator (ICD) and the shock was caused by the ICD discharging. An ICD programmer was not available to switch the ICD off. The patient’s ICD discharged a total of five times during the resuscitation attempt and before death was certified.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |