abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67095063
Stel dat je bijv op straat iemand zit liggen, helemaal bebloed en ziet er levenloos uit. Vervolgens bel je 112, en de telefoniste vraagt of je de betreffende persoon wilt reanimeren of voelen of deze nog ademt.

Is het strafbaar als je weigert om dat te doen? Stel dat je bijv. niet durft de persoon aan te raken om welke redenen dan ook.
pi_67095161
Niet reanimeren is niet strafbaar. Niet helpen wel. (Art 255 en 450 WvS)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_67095209
waarom zou je niet durven aanraken?

Dat er personen rondlopen die je geen mond-op-mond-beademing wil geven als dat nodig is, dat kan en daar ben je ook niet toe verplicht, maar geen hartmassage willen geven?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_67095240
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef bas-beest het volgende:
maar geen hartmassage willen geven?
Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
pi_67095310
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
ik weet het, maar ging er vanuit dat bijv. TS via 112 instructies zou krijgen. Bijv. in een situatie waar er verder geen omstanders zijn die wel ervaring hebben.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  Boks-Chick maandag 16 maart 2009 @ 10:51:23 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_67095325
Wat 5_H zegt in beide posts klopt. Net allemaal gehad bij de EHBO cursus.
lolwut
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2009 @ 10:54:24 #7
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67095389
Ook bij mijn reanimatiecursus werd verteld dat als je opeens niet meer wilt of durft dat je dan niet strafbaar bent door niet te reanimeren. Je moet er wel voor gaan zorgen dat er hulp komt.

als je geen mond op mondbeademing wilt, durft of kunt geven wordt wel geadviseerd om te beginnen met hartmassage.
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2009 @ 10:55:08 #8
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_67095403
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef bas-beest het volgende:
waarom zou je niet durven aanraken?

Dat er personen rondlopen die je geen mond-op-mond-beademing wil geven als dat nodig is, dat kan en daar ben je ook niet toe verplicht, maar geen hartmassage willen geven?
Bij open wonden zou ik mij er iets bij kunnen voorstellen.
  maandag 16 maart 2009 @ 10:56:32 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_67095444
Ik heb in een ver grijs verleden wel EHBO gehad, maar op dit moment zou ik echt niet meer weten wat ik moet doen. Ik denk inderdaad dat je dan beter niets kunt doen, aangezien je meer schade aanricht dan dat je helpt. Zelfs met instructies kan er genoeg fout gaan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_67095547
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:50 schreef bas-beest het volgende:

[..]

ik weet het, maar ging er vanuit dat bijv. TS via 112 instructies zou krijgen. Bijv. in een situatie waar er verder geen omstanders zijn die wel ervaring hebben.
Reanimatie moet je niet in je eentje proberen te gaan doen. Zeker niet als je het niet kan.

Zorg dat iemand er stabiel bij ligt en zorg dat de ambulance goed wordt opgevangen, dan loopt het het beste af. Verder lopen reanimaties in de meeste gevallen sowieso niet goed af.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:03:07 #11
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_67095621
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:50 schreef bas-beest het volgende:

[..]

112 geeft alleen instructie hoe iemand neer te leggen om te voorkomen dat de ademhaling geblokkeerd raakt.
En hartmassage zonder mond op mond beademing is niet bijster zinvol. Je doet de hartmassage om het bloed rond te pompen zodat de organen en met name de hersenen zuurstof krijgen, maar als er geen ademhaling is is na een paar keer pompen de zuurstof ook wel uit het bloed.
pi_67095635
Misschien zit ik ernaast ... maar ik kan mij iets herinneren dat als je EHBO / BHV hebt dat je wel in MOET grijpen. Anders ben je strafbaar... dat is de reden waarom mensen niet vrijwillig EHBO/BHV doen omdat ze dan moeten helpen ...
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
pi_67095649
quote:

[..]

Nou ja, je kunt beter al je ribben breken en leven, dan met je ribben intact sterven.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:05:11 #14
152789 karr-1
pi_67095679
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef MaartenHaarlem het volgende:
Misschien zit ik ernaast ... maar ik kan mij iets herinneren dat als je EHBO / BHV hebt dat je wel in MOET grijpen. Anders ben je strafbaar... dat is de reden waarom mensen niet vrijwillig EHBO/BHV doen omdat ze dan moeten helpen ...
Als je een geldig EHBO diploma hebt KUN je ingrijpen, maar MOET je dat zeer zeker niet. Er zijn zat mensen die roepen dat ze het doen, maar als het zover is compleet dichtslaan en het niet eens meer durven. Een oefensituatie is heel wat anders dan een echte situatie.
pi_67095682
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef blaatertje het volgende:

[..]

112 geeft alleen instructie hoe iemand neer te leggen om te voorkomen dat de ademhaling geblokkeerd raakt.
En hartmassage zonder mond op mond beademing is niet bijster zinvol. Je doet de hartmassage om het bloed rond te pompen zodat de organen en met name de hersenen zuurstof krijgen, maar als er geen ademhaling is is na een paar keer pompen de zuurstof ook wel uit het bloed.
Nieuwste inzicht is anders wel dat hartmassage belangrijker is dan beademen.
pi_67095684
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:04 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou ja, je kunt beter al je ribben breken en leven, dan met je ribben intact sterven.
Ja, maar je doet het a: niet goed als er ribben breken (je kunt dan geen druk meer zetten) en b: die ribben richten nogal wat schade aan.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:05:51 #17
152789 karr-1
pi_67095701
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:04 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:06:33 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67095722
quote:

[..]

Ik heb juist gehoord van mensen die van EHBO les kwamen dat het niet erg is als je iemands ribben breekt tijdens hartmassage. Verder is de EHBO cursus tegenwoordig heel anders dan vroeger, dus wat je 10 jaar geleden hebt geleerd kan nu best al een onacceptabele manier van reanimeren zijn.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 16 maart 2009 @ 11:07:38 #19
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_67095763
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.
Een circulatiestilstand draagt ook niet bij aan je gezondheid
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_67095781
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, maar je doet het a: niet goed als er ribben breken (je kunt dan geen druk meer zetten)
Ik heb me uit betrouwbare (medische) bron laten vertellen dat trauma artsen geregeld ribben breken bij de reanimatie. Beter van niet natuurlijk, maar in de hectiek sneuvelt er wel eens wat, en erg veel mogelijkheid tot zuiver en precies werken is er niet.
quote:
en b: die ribben richten nogal wat schade aan.
Da's waar, maar als je dood bent doet dat er niet toe.
pi_67095838
quote:

[..]

Erger dan hartstilstand kan niet, dus is zo'n beetje alles geoorloofd om dat weer op gang te helpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
pi_67095873
Hm het lijkt mij dan wel vreselijk als de gewonde overlijdt omdat er dan niet op tijd is gereanimeerd of wat dan ook, en dat jij het wel had 'kunnen' voorkomen maar niet durfde =/
  maandag 16 maart 2009 @ 11:11:28 #23
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_67095888
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef MaartenHaarlem het volgende:
Die regel is dus voor EHBO-ers. Niet voor "gewone" burgers. Hoe vaak staan niet tientallen mensen te kijken terwijl niemand ingrijpt? Hoor je wel eens dat die en masse een PV krijgen?
Daarbij: Als jij op straat loopt, kan iemand aan je neus niet zien of je EHBO-er bent. Ik ben ooit wel door omstanders weggestuurd ondanks dat ik zei EHBO-er te zijn.
En ook als EHBO-er zal niemand het je kwalijk nemen als je in een situatie komt waarbij je dingen ziet waardoor je niet in staat bent te helpen. Je bent immers niet die geharde professional die daarbij ook nog eens kan terugvallen op allerlei hulp.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:12:15 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67095913
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Niet reanimeren is niet strafbaar. Niet helpen wel. (Art 255 en 450 WvS)
Hhnnnngg!! GArgl!
- U ligt er maar beteuterd bij. Kan ik u ergens mee helpen?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_67095934
quote:

[..]

Als je een geldig EHBO diploma hebt KUN je ingrijpen, maar MOET je dat zeer zeker niet. Er zijn zat mensen die roepen dat ze het doen, maar als het zover is compleet dichtslaan en het niet eens meer durven. Een oefensituatie is heel wat anders dan een echte situatie.
Aha... had zelf ooit een een geldig EHBO diploma , maar die is verlopen. Over een paar maanden moet ik voor BHV waar ik me vrijwillig voor heb aangemeld.

En veel mensen zeiden dat tegen mij dat het moest... (voor mij maakt het niet uit... ik help altijd wel)
Vandaar dat ik de enige was die vrijwillig deed.
Some people call me insane...but i enjoy everyminute of it!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')