Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef bas-beest het volgende:
maar geen hartmassage willen geven?
ik weet het, maar ging er vanuit dat bijv. TS via 112 instructies zou krijgen. Bijv. in een situatie waar er verder geen omstanders zijn die wel ervaring hebben.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
Bij open wonden zou ik mij er iets bij kunnen voorstellen.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:46 schreef bas-beest het volgende:
waarom zou je niet durven aanraken?
Dat er personen rondlopen die je geen mond-op-mond-beademing wil geven als dat nodig is, dat kan en daar ben je ook niet toe verplicht, maar geen hartmassage willen geven?
Reanimatie moet je niet in je eentje proberen te gaan doen. Zeker niet als je het niet kan.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:50 schreef bas-beest het volgende:
[..]
ik weet het, maar ging er vanuit dat bijv. TS via 112 instructies zou krijgen. Bijv. in een situatie waar er verder geen omstanders zijn die wel ervaring hebben.
112 geeft alleen instructie hoe iemand neer te leggen om te voorkomen dat de ademhaling geblokkeerd raakt.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:50 schreef bas-beest het volgende:
[..]
ik weet het, maar ging er vanuit dat bijv. TS via 112 instructies zou krijgen. Bijv. in een situatie waar er verder geen omstanders zijn die wel ervaring hebben.
Nou ja, je kunt beter al je ribben breken en leven, dan met je ribben intact sterven.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je het niet kan, moet je het ook zeker niet doen. Je breekt er iemands ribben mee, met meer schade dan goed voor iemand is.
Als je een geldig EHBO diploma hebt KUN je ingrijpen, maar MOET je dat zeer zeker niet. Er zijn zat mensen die roepen dat ze het doen, maar als het zover is compleet dichtslaan en het niet eens meer durven. Een oefensituatie is heel wat anders dan een echte situatie.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef MaartenHaarlem het volgende:
Misschien zit ik ernaast ... maar ik kan mij iets herinneren dat als je EHBO / BHV hebt dat je wel in MOET grijpen. Anders ben je strafbaar... dat is de reden waarom mensen niet vrijwillig EHBO/BHV doen omdat ze dan moeten helpen ...
Nieuwste inzicht is anders wel dat hartmassage belangrijker is dan beademen.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef blaatertje het volgende:
[..]
112 geeft alleen instructie hoe iemand neer te leggen om te voorkomen dat de ademhaling geblokkeerd raakt.
En hartmassage zonder mond op mond beademing is niet bijster zinvol. Je doet de hartmassage om het bloed rond te pompen zodat de organen en met name de hersenen zuurstof krijgen, maar als er geen ademhaling is is na een paar keer pompen de zuurstof ook wel uit het bloed.
Ja, maar je doet het a: niet goed als er ribben breken (je kunt dan geen druk meer zetten) en b: die ribben richten nogal wat schade aan.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt beter al je ribben breken en leven, dan met je ribben intact sterven.
Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt beter al je ribben breken en leven, dan met je ribben intact sterven.
Ik heb juist gehoord van mensen die van EHBO les kwamen dat het niet erg is als je iemands ribben breekt tijdens hartmassage. Verder is de EHBO cursus tegenwoordig heel anders dan vroeger, dus wat je 10 jaar geleden hebt geleerd kan nu best al een onacceptabele manier van reanimeren zijn.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een circulatiestilstand draagt ook niet bij aan je gezondheidquote:Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.
Ik heb me uit betrouwbare (medische) bron laten vertellen dat trauma artsen geregeld ribben breken bij de reanimatie. Beter van niet natuurlijk, maar in de hectiek sneuvelt er wel eens wat, en erg veel mogelijkheid tot zuiver en precies werken is er niet.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, maar je doet het a: niet goed als er ribben breken (je kunt dan geen druk meer zetten)
Da's waar, maar als je dood bent doet dat er niet toe.quote:en b: die ribben richten nogal wat schade aan.
Erger dan hartstilstand kan niet, dus is zo'n beetje alles geoorloofd om dat weer op gang te helpen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het breken van ribben niet echt een bijdrage is aan je gezondheid. Je veroorzaakt alleen maar meer schade.
Die regel is dus voor EHBO-ers. Niet voor "gewone" burgers. Hoe vaak staan niet tientallen mensen te kijken terwijl niemand ingrijpt? Hoor je wel eens dat die en masse een PV krijgen?quote:Op maandag 16 maart 2009 11:03 schreef MaartenHaarlem het volgende:
Misschien zit ik ernaast ... maar ik kan mij iets herinneren dat als je EHBO / BHV hebt dat je wel in MOET grijpen. Anders ben je strafbaar... dat is de reden waarom mensen niet vrijwillig EHBO/BHV doen omdat ze dan moeten helpen ...
Hhnnnngg!! GArgl!quote:Op maandag 16 maart 2009 10:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Niet reanimeren is niet strafbaar. Niet helpen wel. (Art 255 en 450 WvS)
Aha... had zelf ooit een een geldig EHBO diploma , maar die is verlopen. Over een paar maanden moet ik voor BHV waar ik me vrijwillig voor heb aangemeld.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als je een geldig EHBO diploma hebt KUN je ingrijpen, maar MOET je dat zeer zeker niet. Er zijn zat mensen die roepen dat ze het doen, maar als het zover is compleet dichtslaan en het niet eens meer durven. Een oefensituatie is heel wat anders dan een echte situatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |