abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66072134
Nog steeds een jaarlijks terugkerend onderwerp over wat 5 jaar geleden met mijn broer is overkomen... en het zit mij nog steeds niet lekker als ik eraan terugdenk..

Om het verhaal kort te houden kwam mijn broer thuis van een reunie van zijn oude middelbare school, logisch dat je dan wat veel drinkt, en kwam thuis in een zeer aangeschoten/dronken toestand..
Hij woonde op dat moment in een woning van stiching sociale huisvesting met 2 verdiepingen, boven slaapkamer(s) beneden de keuken woonkamer douche e.d.
Het moest zo zijn dat mijn broer richting bed zijnde achterover van de trap viel en met zijn rechter hand/arm dwars door de ruit van de balkondeur kwam, waardoor er een slagaderlijke bloeding is ontstaan... de glasscherven nog in zijn armzittend en bij aankomst van het ziekenhuis tussen de 4 a 5 liter bloed verloren te hebben bleek dat hij vanaf dat moment voor de rest van zijn leven verlamd zou blijven aan zijn arm...
Er zijn bijna nergens zoveel pezen als bij je hand-gedeelte, waardoor gevoel in veel van zijn vingers verloren is gegaan...verdere consequenties kunt u wel voorstellen.

Nu ben ik van mening dat deze ellende niet zou zijn geweest als aan het einde van de trap geen balkondeur zou zijn geweest..
Je moet je een woning voorstellen met een stijle trap, zonder antislip, en onderaan de trap is er maar 1 meter afstand tussen de balkondeur die bijna uit zijn geheel bestaat uit glas..
Mijn redenatie is, hoe kan je het in godsnaam in je hoofdhalen om een glazen deur aan de onderkant van een trap te plaatsen..
1je had deze balkon als het ware 1,5 meter naar links kunnen verplaatsen..
2je had niet prese de balkondeur hoeven voorzien van glas,
3je had de trap kunnen doen laten ombuigen...
4je had de ruit kunnen laten voorzien van veiligheids glas

Het is in mijn inziens toch gewoon letterlijk vragen om problemen? Of zie ik dat verkeerd?

vinden jullie dat mijn broer (nog) een vorm van schadevergoeding kan krijgen aan de hand van deze gegevens, of is het gewoon letterlijk een kwestie van: je kan het niemand kwalijk nemen, hij was daar op het verkeerde moment onder de verkeerde omstandigheden...

[ Bericht 0% gewijzigd door supersteve op 15-02-2009 00:52:20 ]
The Hunter Will Be The Hunted
pi_66072225
Nee, je broer verdiend geen enkele schadevergoeding. Dit kan je echt niet onderbouwen, en het is Amerika niet.

Alsnog jammer dat het is gebeurd, dat mag niemand overkomen. Ik neem trouwens aan dat alleen z'n hand is verlamd ?
Want uit je tekst maak ik op dat hij volledig verlamd zou zijn.

Maar ik neem aan dat je dit ook bij verschillende instanties hebt nagevraagd ? Wat gaven ze daar als antwoord ?
  zondag 15 februari 2009 @ 00:31:17 #3
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_66072240
Als je broer niet had gezopen, was ie niet van de trap gepleurd
pi_66072297
Geen schadevergoeding nee, en het is een soort van lot oid
Hoe kloten ook voor hem!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_66072322
Hij had niet kunnen zuipen, zelf de trap voorzien van antislip, etc etc
stupidity has become as common as common sense was before
pi_66072323
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:31 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Je kan overal wel een schuldige voor vinden op deze manier... Als de auto niet was uitgevonden vielen er ook heel wat minder doden.. Want ja dat is vragen om ongelukken...
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_66072344
Ja maar luister..
eigenlijk doet drank er weinig aan toe.. als je van de trap valt onder welke omstandigheden dan ook, dan ben je gewoon voor de rest van je levne getekend! Je kan uitgleiden, je kan flauwvallen noem maar op..
Een glazen deur onder een stijle trap.. dat is toch gewoon niet slim om te bedenken?
pi_66072346
Je moet trouwens wel veel hebben gezopen wil je van de trap afvallen
pi_66072353
Ik vind het echt heel naar wat je broer overkomen is, maar een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje (vooral met drank op) en daar kun je geen enkel huis op aanpassen... Het is nu eenmaal gebeurd, hij had ook met zijn dronken hoofd van z'n fiets kunnen vallen en ongelukkig terecht kunnen komen om vervolgens verlamd te raken, dan ga je toch ook niet de wegbeheerder verantwoordelijk houden?
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_66072422
Klote voor je broer inderdaad.
Alleen wel zijn eigen schuld, dus zie ook geen schadevergoeding tot stand komen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 15 februari 2009 @ 00:37:52 #11
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_66072453
Mijn eerste reaktie was ook 'eigen schuld'.
Maar jouw 4 punten zijn niet geheel uit de lucht gegrepen onzin punten . Dit is nog geen gedane zaak, lijkt mij.
pi_66072548
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:37 schreef Lundegaard het volgende:
Mijn eerste reaktie was ook 'eigen schuld'.
Maar jouw 4 punten zijn niet geheel uit de lucht gegrepen onzin punten . Dit is nog geen gedane zaak, lijkt mij.
Die punten zeggen vrij weinig naar mijn idee. Als er een betonnen muur had gestaan kon hij ook met zijn hoofd daar vol op komen met een mogelijke hersenbeschadeging als gevolg.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_66072621
Ok, andere situatie.. boven sliep hij, beneden is een toilet.. je moet op een gegeven moment zeiken, maar je bent zo moe dat je van de trap flikkerd (voorover) slagaderlijke nekbloeding en dood..

Als ik deze situatie verlijk met bijvoorbeeld de grachtrap ongeluk in utrecht.. dan vind ik dat mensen geen recht van spreken hebben, want je weet dat wanneer je er met zn 20en op gaat staan de kans groot is dat deze uit zijn scharnieren gaat... je vraagt dan om problemen hoe erg het ook is voor de nabestaanden..
maar het ontwikkelen van een trap bij een balkondeur is toch ook gewoon vragen om problemen?
  zondag 15 februari 2009 @ 00:44:18 #14
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_66072661
Heb je het ooit voorgelegd aan een advocaat?
pi_66072746
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:40 schreef rene90 het volgende:

[..]

Die punten zeggen vrij weinig naar mijn idee. Als er een betonnen muur had gestaan kon hij ook met zijn hoofd daar vol op komen met een mogelijke hersenbeschadeging als gevolg.
en toch vind ik een muur anders dan glas...
in mijn oogpunt is de kans van letsel door glas vele malen groter dan een muur...
pi_66072759
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:44 schreef Lundegaard het volgende:
Heb je het ooit voorgelegd aan een advocaat?
nee
  zondag 15 februari 2009 @ 00:51:15 #17
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_66072887
Gewoon de rechtswinkel bellen. Leg je vraag voor, meestal kunnen ze je wel een duidelijk antwoord geven of het zinloos danwel misschien zinvol is om er een zaak van te maken.
pi_66072943
ga ik misschien ook wel doen
pi_66073203
Ik vind het een vrij bekrompen OP.
pi_66073535
Ontopic: ik vind het een beetje raar dat er op die plaats een volledig glazen deur is geplaatst van niet-veiligheidsglas. Neemt natuurlijk niet weg dat je die deur zelf ook had kunne vervangen door een andere deur of gewoon eruit had kunnen slopen. Voor echt juridisch advies, zul je echt een expert moeten raadplegen. Mogelijk zijn er ook hier weer wettelijke vereisten voor. Nederland is immers het land dat overal regeltjes voor verzint dus ook regels waar huurwoningen aan moeten voldoen.

Oh, en die vijf jaar.. ik weet niet tot hoelang je een vordering kan indienen. Best mogelijk dat het niet meer kan nu...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 01:16:32 #21
45833 crew  Fogel
pi_66073639
4 a 5 liter bloedverlies lijkt me een tikkeltje overdreven, een normale volwassene heeft rond de 5 liter bloed in het lichaam, dus dan zou je broer zo goed als leeg bij het ziekenhuis aangekomen moeten zijn...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 15 februari 2009 @ 01:16:41 #22
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_66073644
Ik snap het niet.
Kun je een paint maken alstublieft. (serieus)

Een balkondeur? onder aan de trap? Een balkon zit toch juist boven?
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_66073664
quote:
Op zondag 15 februari 2009 01:12 schreef nachtdier2 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ha! Met de lamme vasthouden, dan met je andere arm die lamme arm op en neer bewegen!

Schitterend!

Neemt niet weg dat het tamelijk lullig (!) is natuurlijk.
pi_66073699
Ja, uiteraard is het enorm lullig. Je bent door een klein ongeluk de rest van je leven getekend en hij zal dagelijks nog de gevolgen ervan ondervinden.
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_66073748
quote:
Op zondag 15 februari 2009 01:16 schreef B.E.D het volgende:
Ik snap het niet.
Kun je een paint maken alstublieft. (serieus)

Een balkondeur? onder aan de trap? Een balkon zit toch juist boven?
DEnk dat ie ermee bedoelt dat het een volledig glazen deur is, zoals die ook vaak als toegangsdeur tot het balkon gebruikt worden. Ik moest ook even nadenken wat ie nu bedoelde.
[..]
pi_66074161
grachtrap
pi_66074182
quote:
Op zondag 15 februari 2009 01:41 schreef IBAZ het volgende:
grachtrap
Osdorp Posse is grachtrap.
  zondag 15 februari 2009 @ 01:59:35 #28
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_66074481
Eigenschuld dikke bult,

Nee daarom heet het een ongeluk.

Niemand is schuldig (op je broer na misschien omdat ie zat was)
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_66074861
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:27 schreef supersteve het volgende:
Nog steeds een jaarlijks terugkerend onderwerp over wat 5 jaar geleden met mijn broer is overkomen... en het zit mij nog steeds niet lekker als ik eraan terugdenk..
Waarom ben je er na 5 jaar nog steeds mee bezig?
quote:
Het is in mijn inziens toch gewoon letterlijk vragen om problemen? Of zie ik dat verkeerd?
Met een zatte kop dwars door een raam lazeren is inderdaad vragen om problemen.
quote:
vinden jullie dat mijn broer (nog) een vorm van schadevergoeding kan krijgen aan de hand van deze gegevens, of is het gewoon letterlijk een kwestie van: je kan het niemand kwalijk nemen, hij was daar op het verkeerde moment onder de verkeerde omstandigheden...
Wie is er schuldig aan het feit dat je broer zo zat is als een aap. De woningbouwvereniging?
  zondag 15 februari 2009 @ 10:45:33 #30
223335 B.E.D
pi_66076751
quote:
Op zondag 15 februari 2009 02:24 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Waarom ben je er na 5 jaar nog steeds mee bezig?
[..]

Met een zatte kop dwars door een raam lazeren is inderdaad vragen om problemen.
[..]

Wie is er schuldig aan het feit dat je broer zo zat is als een aap. De woningbouwvereniging?
Als ik TS was, zou ik de barman aansprakelijk stellen.
Die had immers beter moeten opletten en die gozer niet meer moeten schenken.
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_66076869
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:27 schreef supersteve het volgende:
1je had deze balkon als het ware 1,5 meter naar links kunnen verplaatsen..
2je had niet prese de balkondeur hoeven voorzien van glas,
3je had de trap kunnen doen laten ombuigen...
4je had de ruit kunnen laten voorzien van veiligheids glas
1 kan bouwkundig waarschijnlijk niet zomaar, bij 3 is de vraag of het praktisch uitvoerbaar is. Beide zijn sowieso vrij kostbaar.
2 en 4 heb je een punt mee.

5 Jaar na dato nog eens schadevergoeding vragen is wel een beetje laat, maar ik weet niet hoe het zit met verjaring.
pi_66076937
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:31 schreef HenkBenzinetank het volgende:
  zondag 15 februari 2009 @ 10:57:00 #33
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_66076939
5 jaar na dato ben je een beetje aan de late kant denk ik. Verder neem ik aan dat er een reden is waarom die deur precies daar zit en nergens anders en het wordt in ieder geval een kostbare zaak als elk huis anders gebouwd moet worden.

Als een trap onder normale omstandigheden gebruikt wordt kan er ook weinig mis gaan, maar met een zatte kop een trap oplopen is inderdaad vragen om problemen. Los daarvan had er inderdaad wel veiligheidsglas o.i.d. in die deur moeten zitten.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_66076954
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:34 schreef supersteve het volgende:
Ja maar luister..
eigenlijk doet drank er weinig aan toe.. als je van de trap valt onder welke omstandigheden dan ook, dan ben je gewoon voor de rest van je levne getekend! Je kan uitgleiden, je kan flauwvallen noem maar op..
Een glazen deur onder een stijle trap.. dat is toch gewoon niet slim om te bedenken?
Ja dus? Ik kan ook achterover vallen van de trap en doodgaan, moet ik dan maar geen trap hebben in mijn huis? Wat een onzin redenatie zeg. Tis heel erg van je broer, maar je bent op zoek naar een schuldige partij buiten je broer wat domweg niet gaat gebeuren.
pi_66076984
Trouwens TS, aangezien je toch in de 'als dat er niet was geweest was het niet gebeurt' - mood, de enige schuldige volgens jouw redenatie is je broer; hij is degene die door teveel te drinken een ongeluk veroorzaakt.
Dat hij zelf degene is die het slachtoffer is maakt het geheel des te tragischer.
  zondag 15 februari 2009 @ 13:43:37 #36
152789 karr-1
pi_66081805
quote:
Op zondag 15 februari 2009 10:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja dus? Ik kan ook achterover vallen van de trap en doodgaan, moet ik dan maar geen trap hebben in mijn huis? Wat een onzin redenatie zeg. Tis heel erg van je broer, maar je bent op zoek naar een schuldige partij buiten je broer wat domweg niet gaat gebeuren.
Het is inderdaad een zinloze redenatie. Met een "als dit niet gebeurt was, was dat ook niet gebeurd" redenatie, kom je niet heel ver in een rechtbank denk ik.
pi_66082227
quote:
Op zondag 15 februari 2009 00:34 schreef supersteve het volgende:
Ja maar luister..
Jij schreef dat hij achterwaarts van de trap aflazerde. Dat gebeurt echt zelden als je nuchter bent (als je niet goed wordt of zo).

Was hij nuchter geweest , dan had hij zijn val waarschijnlijk gebroken op de één of andere manier.\

Ten tweede moet je niet overdrijven: als hij 4 a 5 liter bloed verloren is is hij gewoon dood namelijk, dus zoveel zal het niet geweest zijn.
pi_66082696
Er is geen enkel causaal verband. Of is je redenatie "mijn broer is van de trap gevallen, omdat de deur van glas was"?

Ik ben weleens van mijn fiets gereden door een auto, waarbij er een trapper in mijn kuit gedrukt werd. Nu zou ik ook graag geld van de fietsenmaker zien, want als die trapper niet van gehard staal was geweest had ik geen letsel gehad. Of zou het letsel komen door de aanrijding?
pi_66084299
quote:
Op zondag 15 februari 2009 01:16 schreef Fogel het volgende:
4 a 5 liter bloedverlies lijkt me een tikkeltje overdreven, een normale volwassene heeft rond de 5 liter bloed in het lichaam, dus dan zou je broer zo goed als leeg bij het ziekenhuis aangekomen moeten zijn...
Een tikkeltje overdreven.
Zeg maar gerust erg overdreven, met zoveel bloedverlies was hij zeer zeker dood geweest.
  zondag 15 februari 2009 @ 14:52:17 #40
152789 karr-1
pi_66084589
quote:
Op zondag 15 februari 2009 14:42 schreef klipper het volgende:

[..]

Een tikkeltje overdreven.
Zeg maar gerust erg overdreven, met zoveel bloedverlies was hij zeer zeker dood geweest.
quote:
Een volwassen mens bezit vijf ŕ zes liter bloed, zo’n 7,5% van het totale lichaamsgewicht
Bron : http://www.sanquin.nl/San(...)jdige-Vloeistof.html
pi_66085037
quote:
Als aanvulling:
Naarmate het weefselverlies in de organen groter is, zal dit onverenigbaar zijn met het leven.
Men spreekt in dit verband dan ook over de biologische reserve of met andere woorden: Hoeveel
heb je minimaal van een orgaan nodig om je nog net te redden?
Hiervoor gelden de volgende percentages:
- lever 15%
- nieren 25%
- rode cellen (zuurstoftransporteurs) 35%
- longen 45%
- plasmavolume 70%
Zoals u ziet kunnen wij dus maximaal 1 liter plasma missen.
pi_66085531
Hoeveel bloed hij verloren heeft is niet relevant, dat heeft helemaal geen extra waarde in dit verhaal, dus de mensen die zich vervelen omdat ze toch niks beters te doen hebben gaarne ontopic te blijven.
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 15:24:41 #43
45833 crew  Fogel
pi_66085625
quote:
Op zondag 15 februari 2009 15:22 schreef supersteve het volgende:
Hoeveel bloed hij verloren heeft is niet relevant, dat heeft helemaal geen extra waarde in dit verhaal, dus de mensen die zich vervelen omdat ze toch niks beters te doen hebben gaarne ontopic te blijven.
Natuurlijk is dat wel relevant. Als dat al zo enorm overdreven is, dan is de rest van de situatieschets waarschijnlijk ook niet in orde.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 15 februari 2009 @ 16:18:43 #44
223335 B.E.D
pi_66087263
Ja.Al met al had die gozer gewoon niet zoveel moeten zuipen.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
's avonds een vent, 's ochtends een vent.
pi_66091515
Índerdaad als je 4 tot 5 liter bloed schrijft wordt de rest ook wel eenbeetke ongeloofwaardig. Is Dus zeker wel van belang voor de rest van je verhaal.
pi_66092565
quote:
Op zondag 15 februari 2009 15:24 schreef Fogel het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat wel relevant. Als dat al zo enorm overdreven is, dan is de rest van de situatieschets waarschijnlijk ook niet in orde.
Dat inderdaad.

Wat gaat je broer eisen?

Een traphekje?
pi_66093503
Had vooraf even bedacht dat je in een dronken bui door het raam kon vallen. Dan had je er een plaat voor kunnen schroeven zodat de arm van je broer het nu nog had gedaan. Verder raad ik je aan om alles waar je aan kan blijven hangen, doorheen kan vallen, over kan vallen, je aan kan verwonden etc uit het huis te verwijderen want je zou jezelf wel eens voor het leven kunnen verwonden. En nog belangrijker verzeker je voor dit soort dingen want dat zou veel geld op kunnen leveren!

Nu, 5 jaar later is het makkelijk om een ander de schuld te geven van iets waar je zelf al lang wat aan had kunnen doen. Of in ieder geval de persoon die er iets aan had kunnen doen te waarschuwen dat het wel eens fout zou kunnen gaan.
pi_66094889
Als je een zodanige hoeveelheid alcohol in je bloed hebt, kom je niet in aanmerking voor een schadevergoeding.
pi_66095093
Wat een onzin. Triest voor je broer, maar had hij maar niet zo wezenloos moeten zijn. Einde verhaal.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 15 februari 2009 @ 20:26:23 #50
152789 karr-1
pi_66095777
quote:
Op zondag 15 februari 2009 15:22 schreef supersteve het volgende:
We blijven keurig on topic, we tonen alleen aan dat het verhaal een beetje overdreven is.
pi_66096209
Gelukkig zijn de meeste mensen hier geen rechter, want er wordt wel erg zwart-wit gereageerd. Het is geen makkelijke vraag en dat blijkt ook uit de jurisprudentie op dit gebied, want er is in aansprakelijkheidsvraagstukken vaak tot de hoogste instantie geprocedeerd.

De zaak die het meest overeenkomt is het "Kelderluikarrest":
Iemand in een café had een gevaarzettende situatie gecreëerd (kelderluik open gelaten) waardoor iemand gewond raakte. Was er aansprakelijkheid? Uit deze zaak is in het kort de volgende rechtsregel ontstaan die je zou moeten toepassen op dit verhaal van je broer:

De mate van onrechtmatigheid kan als volgt worden beschouwd: de kans op een ongeval en de dan te verwachten schade in verhouding tot de moeite van de te nemen maatregelen.
Hier kun je de hele uitspraak lezen http://www.juridischeuitspraken.nl/19651105HRKelderluik.pdf

Als je het mij vraagt is de te verwachten schade niet zo ernstig als bij je broer. Het klinkt hard, maar hij heeft wel pech gehad met zijn val. Je zou een aansprakelijkheidsrechtspecialist kunnen raadplegen, misschien dat die er wel brood in ziet.
  zondag 15 februari 2009 @ 20:39:39 #52
43920 Yakko
De tal palo, tal astilla
pi_66096291
Misschien had hij als er geen glazen deur geweest was maar een bakstenen muur zijn schedel wel verbrijzeld en was hij nu dood geweest.

Wees blij dat hij nog leeft en sluit het af. Er is niemand anders schuldig, alleen je broer.
La mejor universidad es la de la vida...
  zondag 15 februari 2009 @ 20:44:52 #53
152789 karr-1
pi_66096530
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:39 schreef Yakko het volgende:
Misschien had hij als er geen glazen deur geweest was maar een bakstenen muur zijn schedel wel verbrijzeld en was hij nu dood geweest.

Wees blij dat hij nog leeft en sluit het af. Er is niemand anders schuldig, alleen je broer.
Dat dus. Je bent misschien beschadigd maar je leeft in ieder geval nog.
pi_66096618
Al die reacties

Het feit dat hij had gezopen hoeft helemaal niet van belang te zijn. Alsof je nuchter niet van een trap kan vallen...
Dat er wel eens iemand van een trap valt is gewoon een feit.

Waar het om gaat is het volgende :
Alleen in het licht van de omstandigheden van het gegeven geval kan worden beoordeeld of en in hoeverre aan iemand die een situatie in het leven roept welke voor anderen bij niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid gevaarlijk is, de eis kan worden gesteld, dat hij rekening houdt met de mogelijkheid dat die oplettendheid en voorzichtigheid niet zullen worden betracht en met het oog daarop bepaalde veiligheidsmaatregelen treft.
Daarbij dient te worden gelet niet alleen op de mate van waarschijnlijkheid waarmee de niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid kan worden verwacht, maar ook op de hoegrootheid van de kans dat daaruit ongevallen ontstaan, op de ernst die de gevolgen daarvan kunnen hebben, en op de mate van bezwaarlijkheid van te nemen veiligheidsmaatregelen.

(copy/paste van http://www.student.unimaas.nl/jch.pronk/frame_kelderluik.htm)
  zondag 15 februari 2009 @ 20:49:47 #55
152789 karr-1
pi_66096729
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:46 schreef koudhier het volgende:
Al die reacties

Het feit dat hij had gezopen hoeft helemaal niet van belang te zijn. Alsof je nuchter niet van een trap kan vallen...
Feit blijft dat je zat makkelijker van de trap valt als nuchter en al helemaal achterover vallen. Ik val ook wel eens van de trap, maar dan weet ik mezelf meestal tegen te houden en val ik in ieder geval niet de hele trap af.
pi_66096831
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Feit blijft dat je zat makkelijker van de trap valt als nuchter en al helemaal achterover vallen. Ik val ook wel eens van de trap, maar dan weet ik mezelf meestal tegen te houden en val ik in ieder geval niet de hele trap af.
Ja, fijn voor je maar dat doet er niet toe. Er vallen mensen van trappen dat staat vast. De vraag is of de te verwachten schade dermate groot is en hoe bezwaarlijk het is voorzorgsmaatregelen te nemen (de deur dus aan de zijkant plaatsen bij de bouw).
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 20:57:33 #57
45833 crew  Fogel
pi_66097045
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:52 schreef koudhier het volgende:

[..]

Ja, fijn voor je maar dat doet er niet toe. Er vallen mensen van trappen dat staat vast. De vraag is of de te verwachten schade dermate groot is en hoe bezwaarlijk het is voorzorgsmaatregelen te nemen (de deur dus aan de zijkant plaatsen bij de bouw).
De belangrijkste voorzorgsmaatregel is jezelf niet zo laveloos zuipen dat je in ieder geval nog een beetje controle hebt indien er iets mis gaat.
Of misschien iedereen uit voorzorg maar met harnas laten lopen?
pi_66097422
quote:

[..]

Dan nog wordt het zeer lastig causaal verband aan te tonen tussen de val en de plaatsing van de deur. Zeker inachtnemend dat desbetreffende persoon dermate veel gedronken had dat van deze persoon elke controle over zichzelf uitgesloten is.
pi_66097595
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:57 schreef Fogel het volgende:

[..]

De belangrijkste voorzorgsmaatregel is jezelf niet zo laveloos zuipen dat je in ieder geval nog een beetje controle hebt indien er iets mis gaat.
Of misschien iedereen uit voorzorg maar met harnas laten lopen?
Nee het gaat er juist om dat je er vanuit moet gaan dat niet iedereen altijd de vereiste oplettendheid in acht neemt.
Maar goed ik ga het niet allemaal nog een keer herhalen, lees mijn posts maar.
Ik heb het ook niet verzonnen, het komt maar van de Hoge Raad... Maar jij zal het ongetwijfeld beter weten.
Ik zeg ook niet dat er persé aansprakelijkheid is in dit geval, maar je kan ook niet zomaar zeggen dat het er niet is omdat hij dronken was.
pi_66098958
Ik liep laatst op de 9e verdieping over de galarij van mijn flat. Ik kwam terug van mijn wekelijkse vingerverf-sessie met mijn schoonmoeder. En om die een beetje door te komen met die heks, sla ik standaard 2 flessen whiskey achterover vantevoren.
Door mijn benevelde toestand ben ik over de balustrade gevallen. Met de stoeptegels nog in mijn hoofd naar de EHBO waar ik al mijn bloed was verloren. Zat geen druppel meer in de aorta, kurkdroog. Nu ben ik voor de rest van mijn leven dood.

Kan ik een schadevergoeding krijgen? Je kan immers ook in nuchtere toestand van een gebouw afspringen, dus dit is duidelijk een constructiefout in de flat!
pi_66100218
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:44 schreef Sloper het volgende:
Ik liep laatst op de 9e verdieping over de galarij van mijn flat. Ik kwam terug van mijn wekelijkse vingerverf-sessie met mijn schoonmoeder. En om die een beetje door te komen met die heks, sla ik standaard 2 flessen whiskey achterover vantevoren.
Door mijn benevelde toestand ben ik over de balustrade gevallen. Met de stoeptegels nog in mijn hoofd naar de EHBO waar ik al mijn bloed was verloren. Zat geen druppel meer in de aorta, kurkdroog. Nu ben ik voor de rest van mijn leven dood.

Kan ik een schadevergoeding krijgen? Je kan immers ook in nuchtere toestand van een gebouw afspringen, dus dit is duidelijk een constructiefout in de flat!
Gadver, vingerverven, vingeren moet je doen terwijl ze niet in de maandelijkse cyclus zit.
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 23:13:34 #62
45833 crew  Fogel
pi_66103520
quote:
Op zondag 15 februari 2009 21:09 schreef koudhier het volgende:

[..]

Nee het gaat er juist om dat je er vanuit moet gaan dat niet iedereen altijd de vereiste oplettendheid in acht neemt.
Maar goed ik ga het niet allemaal nog een keer herhalen, lees mijn posts maar.
Ik heb het ook niet verzonnen, het komt maar van de Hoge Raad... Maar jij zal het ongetwijfeld beter weten.
Ik zeg ook niet dat er persé aansprakelijkheid is in dit geval, maar je kan ook niet zomaar zeggen dat het er niet is omdat hij dronken was.
Er is nogal een groot verschil tussen niet altijd overal op moeten letten en tussen gewoon thuis met je dronken harses op je bek gaan in een omgeving die je goed kent.
pi_66106197
quote:

Imo is het slachtoffer zelf verantwoordelijk voor de voorzorgsmaatregelen. Hij had prima de mogelijkheid kunnen zien om van de trap te vallen, en had daar voorzorgsmaatregelen tegen kunnen nemen.

Als je het wilt vergelijken met het kelderluik: daar ging het erover dat er een ongeluk is gebeurd omdat het open stond, en niet omdat het er überhaupt was.
pi_66106427
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:37 schreef koudhier het volgende:
Gelukkig zijn de meeste mensen hier geen rechter, want er wordt wel erg zwart-wit gereageerd. Het is geen makkelijke vraag en dat blijkt ook uit de jurisprudentie op dit gebied, want er is in aansprakelijkheidsvraagstukken vaak tot de hoogste instantie geprocedeerd.

De zaak die het meest overeenkomt is het "Kelderluikarrest":
Iemand in een café had een gevaarzettende situatie gecreëerd (kelderluik open gelaten) waardoor iemand gewond raakte. Was er aansprakelijkheid? Uit deze zaak is in het kort de volgende rechtsregel ontstaan die je zou moeten toepassen op dit verhaal van je broer:

De mate van onrechtmatigheid kan als volgt worden beschouwd: de kans op een ongeval en de dan te verwachten schade in verhouding tot de moeite van de te nemen maatregelen.
Hier kun je de hele uitspraak lezen http://www.juridischeuitspraken.nl/19651105HRKelderluik.pdf

Als je het mij vraagt is de te verwachten schade niet zo ernstig als bij je broer. Het klinkt hard, maar hij heeft wel pech gehad met zijn val. Je zou een aansprakelijkheidsrechtspecialist kunnen raadplegen, misschien dat die er wel brood in ziet.
Dit geldt niet als vergelijkend in mijn ogen.. totaal andere situatie totaal andere verhouding...

maar toch.. jij ziet de situatie beter in.. geeft aan hoeveel domme 2 dimensionaal-redenerende mensen er bestaan.
pi_66106585
quote:
Op maandag 16 februari 2009 00:38 schreef supersteve het volgende:

[..]

Dit geldt niet als vergelijkend in mijn ogen.. totaal andere situatie totaal andere verhouding...

maar toch.. jij ziet de situatie beter in.. geeft aan hoeveel domme 2 dimensionaal-redenerende mensen er bestaan.
Uiteraard is het totaal anders, maar er is wel een zekere regel uitgekomen die op jouw broers situatie van toepassing is.
pi_66106684
quote:
Op maandag 16 februari 2009 00:45 schreef erikkll het volgende:

Uiteraard is het totaal anders, maar er is wel een zekere regel uitgekomen die op jouw broers situatie van toepassing is.
Als het een goede vergelijking is, dan is de broer van TS dus schuldig. Niet degene die het luik plaatst (of de deur) is "schuldig", maar degene die er zeggenschap over heeft en 'm open laat staan (of de deur niet voldoende "beveiligd").
pi_66107018
Ik probeer een vergelijkbare situatie te bedenken, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn..
ik ben een beetje blijven steken bij het volgende... het is wat overdreven/bizar maar wel vergelijkbaar..

een schaatser op een kunstijsbaan glijdt uit en beland vervolgens met zijn gehele gelaat in het prikkeldraad wat vlak langs de schaatsbaan blijkt te liggen,
je kan zeggen.. de schaatser wist bij voorbaat al dat het prikkeldraad er stond dus hij had de keuze kunnen maken om ergens anders te schaatsen..

Maar de club of organisatie die verantwoordelijk is voor deze schaatsbaan heeft bewust ervoor gekozen om deze schaatsbaan vlak langs prikkeldraad te zetten...

De schaatsclub had de schaatbaan moeten verplaatsen dan wel op een andere locatie kunnen zetten...
  maandag 16 februari 2009 @ 03:09:26 #68
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_66108462
Ik zie het zo: als je in je huurhuisje een trap hebt, en kleine kinderen, ga je ook de huisbaas niet vragen er een traphekje te plaatsen. Dat moet je toch echt zelf doen, en anders zelf het risico dragen dat je peutertje van de trap valt.
TS was bekend met het feit dat er onderaan de trap een glazen deur zat, en had daar dus zelf een plaat hout o.i.d. voor kunnen schroeven.
Als je goed dronken bent, kun je nog wel zomaar op een recht stuk omvallen, en is dus elke vorm van glas in je huis potentieel gevaarlijk (glazen tafel bijvoorbeeld). Naar mijn idee neem je dus altijd risico als je dronken wordt, en moet je daar ook zelf de gevolgen voor dragen.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
  maandag 16 februari 2009 @ 04:01:06 #69
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66108640
quote:
Op maandag 16 februari 2009 01:06 schreef supersteve het volgende:
Ik probeer een vergelijkbare situatie te bedenken, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn..
ik ben een beetje blijven steken bij het volgende... het is wat overdreven/bizar maar wel vergelijkbaar..

een schaatser op een kunstijsbaan glijdt uit en beland vervolgens met zijn gehele gelaat in het prikkeldraad wat vlak langs de schaatsbaan blijkt te liggen,
je kan zeggen.. de schaatser wist bij voorbaat al dat het prikkeldraad er stond dus hij had de keuze kunnen maken om ergens anders te schaatsen..

Maar de club of organisatie die verantwoordelijk is voor deze schaatsbaan heeft bewust ervoor gekozen om deze schaatsbaan vlak langs prikkeldraad te zetten...

De schaatsclub had de schaatbaan moeten verplaatsen dan wel op een andere locatie kunnen zetten...
Ik verwacht dat de rechter hier anders zal oordelen dan in jouw verhaal, aangezien het van belang is wat het risico is dat zoiets gebeurt. Bij schaatsen is het risico dat je valt vele malen groter dan bij het de trap op lopen.

Maar leg even uit, 1 meter tussen de trap en de glazen deur, volgens mij moet je dan echt met veel snelheid van de trap donderen om de 1 meter te overbruggen en door de ruit te vliegen? Misschien moet je een tekeningetje maken om het te verduidelijken want ik begrijp de indeling van dat huis niet zo..?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66110525
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

We blijven keurig on topic, we tonen alleen aan dat het verhaal een beetje overdreven is.

Apart dat TS alleen reageert op de opmerkingen over de hoeveelheid bloedverlies (die overigens terecht zijn) en de overige kritische opmerkingen negeert.
Er was nog een pagina.

Wat betreft de OP: het leven zit vol risico's, je loopt altijd de kans dat je een ongeluk overkomt. Maar om daarom meteen een ander aansprakelijk te stellen?
En het is inmiddels 5 jaar na dato, een rechter zal zich ook achter de oren krabben als je nu nog met een eis tot schadevergoeding komt. Het is niet alsof de arm van je broer het tot op heden nog heeft gedaan en nu opeens verlamd is.

Je had meteen na het ongeluk een advocaat moeten raadplegen, wellicht had er een zaak in gezeten want is er niet een regeling dat veiligheidsglas verplicht is voor ruiten op een bepaalde plek?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 16 februari 2009 @ 09:39:57 #71
152789 karr-1
pi_66110679
quote:
Op maandag 16 februari 2009 01:06 schreef supersteve het volgende:

Volgens deze redenatie kun je een ijsbaan nergens aanleggen, want overal is wel wat op aan te merken. Je bent tot op zekere hoogte zelf verantwoordelijk voor maatregelen rondom je veiligheid. Als je broer weet dat hij regelmatig zat thuis komt dan is het handig om zelf alvast maatregelen te nemen en die deur af te dekken of zo.
  maandag 16 februari 2009 @ 09:40:44 #72
152789 karr-1
pi_66110699
quote:
Op maandag 16 februari 2009 00:38 schreef supersteve het volgende:
Ik vind het meer overkomen als negeren van alles wat niet in je straatje past. Jij zoekt gewoon een schuldige die er niet is en alles wat er tegen in gaat negeer je.
pi_66111182
quote:
Op zondag 15 februari 2009 20:46 schreef koudhier het volgende:
Al die reacties

Huh? Dat je dronken valt is wel degelijk van belang; alsof je als je dronken in een auto gaat zitten er ook niet toe zou moeten doen; tenslotte dat er iemand wel eens een botsing veroorzaakt is ook gewoon een feit...
  maandag 16 februari 2009 @ 10:16:52 #74
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66111503
Tja, broerlief is zelf schuld aan het vallen.
Maar grappig dat iedereen aan het glas voorbij gaat.
Veiligheidsglas is n.l. in deuren verplicht.

Hier staat wanneer dat is:
http://www.zkkf.nl/nen.php
Het zijn NEN regels. Ik heb geen idee hoe dat verder met wettelijke eisen zit.

Een paar jaar geleden wilde ik ter vervanging van een kapotte ruit een klein ruitje kopen, je kent ze wel bovenin de deur. En de glashandel wilde alleen veiligheidsglas leveren.
pi_66111963
Het is ontzettend lullig voor je broer en ik zou ook zoeken naar manieren om hem te helpen als het mijn broer was. Maar ik denk (maar ik heb nul juridische kennis hoor) dat een schadevergoeding er niet in zit.
Het lijkt me lastig om aan te tonen dat het door het glas komt. Iemand kan ook (in volledig nuchtere toestand zelfs) van een trap vallen, z'n nek breken en dood zijn. Voor botte pech kun je niemand aansprakelijk stellen. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk veel andere manieren zijn waarop je hem kunt helpen.
  maandag 16 februari 2009 @ 10:35:59 #76
152789 karr-1
pi_66112032
quote:
Op maandag 16 februari 2009 10:16 schreef blaatertje het volgende:

Een paar jaar geleden wilde ik ter vervanging van een kapotte ruit een klein ruitje kopen, je kent ze wel bovenin de deur. En de glashandel wilde alleen veiligheidsglas leveren.
Veiligheidsglas lijkt me sowieso een vereiste, in ieder geval voor dit soort deuren.
pi_66112637
quote:
Op maandag 16 februari 2009 10:16 schreef blaatertje het volgende:

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=183636
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_66112783
Nog even dit.

Als ik in een auto zit en een ongeluk veroorzaak is dat mijn schuld, tenzij het aan de auto te wijten valt (remmen die niet werken ofzo). Als ik in diezelfde auto (met kapotte remmen) ga zitten met m'n dronken kop, zal misschien iemand gaan zeuren over de remmen, dan ben ik gewoon stom geweest om onder invloed te gaan rijden.
Men zou dan zelfs ervan uitgaan dat ik de auto wel veilig kon stoppen door een of ander slimme move als ik nuchter zou zijn in die situatie.
pi_66112910
quote:
Op maandag 16 februari 2009 10:04 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Huh? Dat je dronken valt is wel degelijk van belang; alsof je als je dronken in een auto gaat zitten er ook niet toe zou moeten doen; tenslotte dat er iemand wel eens een botsing veroorzaakt is ook gewoon een feit...
je begrijpt het echt niet hč?
pi_66113366
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:05 schreef supersteve het volgende:

[..]

je begrijpt het echt niet hč?
Dit is pas de eerste keer dat ik in dit topic reageer, bovendien reageer ik vooral inhoudelijk op het argument van die poster.

Ik snap dat dronkenschap er niet toe hoeft te doen, maar feit is dat hij dat wel was. Net zoals eerder in dit topic wordt gezegd dat je in een auto kunt stappen en een ongeluk kan veroorzaken omdat de remmen het niet goed doen. Je kan het dronken zijn gewoon niet achterwege laten. Ik vraag me af of hij ooit achterover gevallen was als hij niet dronken was geweest.

Tja wat de sociale huisvesting had kunnen doen... Ik vraag me het af; je kan wel alles gaan vervangen, maar daar schiet je nog niets mee op, als hij achterover de trap afvalt, heeft hij nog geluk gehad dat hij niet met zijn hoofd op een tree terecht is gekomen. Wellicht hadden ze een bordje op moeten hangen met "geen gebruik van de trap maken als u dronken bent..."

Klinkt wel heftig met zijn hand; heeft het nog een tijd geduurt voordat iemand hem vond dat hij zoveel bloed verloor?
pi_66113443
quote:
Op maandag 16 februari 2009 09:40 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik vind het meer overkomen als negeren van alles wat niet in je straatje past. Jij zoekt gewoon een schuldige die er niet is en alles wat er tegen in gaat negeer je.
Ik zou dit topic na 5 jaar niet zijn begonnen als ik 100% zeker was dat niemand wat te verwijten valt..
maar aan de hand van vele redenaties van trouwe fok bezoekers kan ik gewoon letterlijk niks mee..
pure likemevesje
  maandag 16 februari 2009 @ 11:27:27 #82
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_66113526
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:25 schreef supersteve het volgende:

[..]

Ik zou dit topic na 5 jaar niet zijn begonnen als ik 100% zeker was dat niemand wat te verwijten valt..
maar aan de hand van vele redenaties van trouwe fok bezoekers kan ik gewoon letterlijk niks mee..
pure likemevesje
Dan moet je vraag niet hier stellen maar aan een jurist, zoals je weet zijn dit soort reacties te verwachten op Fok!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_66113555
quote:
Op maandag 16 februari 2009 10:34 schreef ShadyLane het volgende:
Het is ontzettend lullig voor je broer en ik zou ook zoeken naar manieren om hem te helpen als het mijn broer was. Maar ik denk (maar ik heb nul juridische kennis hoor) dat een schadevergoeding er niet in zit.
Het lijkt me lastig om aan te tonen dat het door het glas komt. Iemand kan ook (in volledig nuchtere toestand zelfs) van een trap vallen, z'n nek breken en dood zijn. Voor botte pech kun je niemand aansprakelijk stellen. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk veel andere manieren zijn waarop je hem kunt helpen.
Het feit blijft dat zijn letsel is ontstaan door aanwezigheid van scherp onveilig glas aan het einde van de trap..

Een muur is anders, want een huis kan niet zonder muren.. maar een huis kan wel zonder glas..
althans laat ik zo zeggen.. vooral glas aan het einde van een trap...
pi_66113592
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:01 schreef Ridocar het volgende:
Nog even dit.

Als ik in een auto zit en een ongeluk veroorzaak is dat mijn schuld, tenzij het aan de auto te wijten valt (remmen die niet werken ofzo). Als ik in diezelfde auto (met kapotte remmen) ga zitten met m'n dronken kop, zal misschien iemand gaan zeuren over de remmen, dan ben ik gewoon stom geweest om onder invloed te gaan rijden.
Men zou dan zelfs ervan uitgaan dat ik de auto wel veilig kon stoppen door een of ander slimme move als ik nuchter zou zijn in die situatie.
sorry.. ook onzin vergelijking
pi_66113745
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:01 schreef Ridocar het volgende:
Nog even dit.

dus jij beweert nu dat als je gezopen hebt... geen trappen mag lopen???
In de ban van de mods.
pi_66113881
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:33 schreef rihago het volgende:

[..]

dus jij beweert nu dat als je gezopen hebt... geen trappen mag lopen???
Nee, maar wel dat er een verhoogd risico op letsel aanwezig is.

Netuurlijk kan iedereen in nuchtere toestand van een trap donderen. Wil niet zeggen dat een dronken persoon dat van de trap valt niets kan worden verweten.
  maandag 16 februari 2009 @ 11:39:09 #87
152789 karr-1
pi_66113898
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:28 schreef supersteve het volgende:

[..]

Het feit blijft dat zijn letsel is ontstaan door aanwezigheid van scherp onveilig glas aan het einde van de trap..

Een muur is anders, want een huis kan niet zonder muren.. maar een huis kan wel zonder glas..
Dat het glas op een onhandige plaats zit tov de trap ben ik volledig met je eens. Maar het lijkt me dat er een verschil zit tussen nuchter van de trap vallen en dronken van de trap vallen. In het laatste geval ben je al wat onstabieler en minder in staat om je vast te grijpen als je valt bv.
pi_66114506
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:39 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat het glas op een onhandige plaats zit tov de trap ben ik volledig met je eens. Maar het lijkt me dat er een verschil zit tussen nuchter van de trap vallen en dronken van de trap vallen. In het laatste geval ben je al wat onstabieler en minder in staat om je vast te grijpen als je valt bv.
Heeft geen meer of minder waarde of je nu onder invloed van alcohol bent of van drugs.. dat had de aannemer/woningbouwvereniging/ontwerper maar moeten inzien, zolang alcohol geen verboden middel is doet dit er weinig aan toe...

Zo is bijvoorbeeld de overheid verantwoordelijk voor een veilige weg, als je stoned naar huist loopt en je valt met je gezicht over een uitpuilende steen die daar al 1 week uitpuilt kan je de overheid ook aanklagen dat ze in gebreken zijn geweest (dat weet ik dan weer wel)... dat heeft niks te maken met wel of niet stoned zijn...
Het is neit verboden dronken over trappen te lopen.
  maandag 16 februari 2009 @ 12:03:30 #89
152789 karr-1
pi_66114648
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:58 schreef supersteve het volgende:

[..]

Heeft geen meer of minder waarde of je nu onder invloed van alcohol bent of van drugs.. dat had de aannemer/woningbouwvereniging/ontwerper maar moeten inzien, zolang alcohol geen verboden middel is doet dit er weinig aan toe...

Zo is bijvoorbeeld de overheid verantwoordelijk voor een veilige weg, als je stoned naar huist loopt en je valt met je gezicht over een uitpuilende steen die daar al 1 week uitpuilt kan je de overheid ook aanklagen dat ze in gebreken zijn geweest (dat weet ik dan weer wel)... dat heeft niks te maken met wel of niet stoned zijn...
Het is niet verboden nee, maar je valt wel gemakkelijker.
pi_66114839
quote:
En daar heb je je antwoord TS.
pi_66114889
quote:
Op maandag 16 februari 2009 11:28 schreef supersteve het volgende:

[..]

Bullshit. Zijn letsel is ontstaan door de initiele val.
Daarnaast was het glas pas scherp toen hij erdoorheen ging.
quote:
Ja dat kan, en het is lullig dat het glas daar zat, maar daarom heet het ook een ongeluk.
pi_66114979
quote:

[..]

Wederom bullshit, geen enkel huis wordt op die manier ontworpen. Onzin argument dat absoluut geen stand houdt.
quote:
Zo is bijvoorbeeld de overheid verantwoordelijk voor een veilige weg, als je stoned naar huist loopt en je valt met je gezicht over een uitpuilende steen die daar al 1 week uitpuilt kan je de overheid ook aanklagen dat ze in gebreken zijn geweest (dat weet ik dan weer wel)...
De kans dat je daarmee een grote schadevergoeding krijgt is dermate klein, hoogstens een kleine vergoeding en een excuus. Daarnaast zijn zulke Amerikaanse toestanden hier gelukkig niet aan de orde.
quote:
dat heeft niks te maken met wel of niet stoned zijn...
Nee, maar het feit dat je broer onder invloed was heeft zijn reactievermogen misschien dermate beinvloed dat niet onomstotelijk vast kan worden gesteld dat het glas en zijn val met elkaar verbonden zijn. Je zult nooit en te nimmer kunnen bewijzen dat het glas de enige aanleiding is voor zijn letsel, en daar gaat het om.
pi_66115281
quote:

[..]

Mijn vader is een keer met zijn dronken harses over zo opstaande steen gevallen, hij heeft nog geprobeerd om de gemeente aansprakelijk te stellen; maar dat is toen niet gelukt...

Verder is het natuurlijk de vraag of de gemeente verantwoordelijk is voor zo'n steen. Ten eerste moet het om een steen van de gemeente gaan, ten tweede moet het gemeld zijn, ten derde is het de vraag wie ervoor gezorgd heeft dat de steen zo staat en ten vierde is het dan nog maar de vraag of degene die erover valt het makkelijk had kunnen zien.
pi_66115330
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:13 schreef Scorpie het volgende:
Nee, maar het feit dat je broer onder invloed was heeft zijn reactievermogen misschien dermate beinvloed dat niet onomstotelijk vast kan worden gesteld dat het glas en zijn val met elkaar verbonden zijn. Je zult nooit en te nimmer kunnen bewijzen dat het glas de enige aanleiding is voor zijn letsel, en daar gaat het om.
Bovendien is de alcohol ook nog eens de oorzaak van heftiger bloeden dan normaal... misschien moet je je pijlen gaan richten op de alcohol industrie ;-)
pi_66115356
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:24 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Mijn vader is een keer met zijn dronken harses over zo opstaande steen gevallen, hij heeft nog geprobeerd om de gemeente aansprakelijk te stellen; maar dat is toen niet gelukt...

Verder is het natuurlijk de vraag of de gemeente verantwoordelijk is voor zo'n steen. Ten eerste moet het om een steen van de gemeente gaan, ten tweede moet het gemeld zijn, ten derde is het de vraag wie ervoor gezorgd heeft dat de steen zo staat en ten vierde is het dan nog maar de vraag of degene die erover valt het makkelijk had kunnen zien.
Je kan zulke gemeenten alleen aansprakelijk stellen als er sprake is van achterstallig onderhoud, maar dat vergeet de TS gemakshalve maar even, omdat het wel verdomd goed in zijn straatje zou passen...
pi_66115466
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:24 schreef zatoichi het volgende:

[..]

daarom heb ik expres drugs gebruikt als voorbeeld ipv drank, want het is volgens de wet verboden om onder invloed van drank in het verkeer te begeven op welke wijze dan ook...
pi_66115542
quote:
Op maandag 16 februari 2009 12:31 schreef supersteve het volgende:

[..]

daarom heb ik expres drugs gebruikt als voorbeeld ipv drank, want het is volgens de wet verboden om onder invloed van drank in het verkeer te begeven op welke wijze dan ook...
Dan nog maakt het niks uit voor de aansprakelijkheid van de gemeente.
pi_66115703
quote:
Wederom bullshit, geen enkel huis wordt op die manier ontworpen. Onzin argument dat absoluut geen stand houdt.
Niet bewust met de gedachte van.. laat ik een huis bouwen met een lekker gevaarlijke inrichting, maar wel als zijnde ondoordacht lukraak zonder erbij na te denken een trap bij een balkondeur te plaatsen..
quote:
De kans dat je daarmee een grote schadevergoeding krijgt is dermate klein, hoogstens een kleine vergoeding en een excuus. Daarnaast zijn zulke Amerikaanse toestanden hier gelukkig niet aan de orde.
Ondanks dat het een vergoeding en kleine excuus is, heb je toch meer bereikt dan het aan je voorbij laten gaan... het gegeven van alleen al sorry zeggen heelt geestelijk vele wonden...
quote:
Nee, maar het feit dat je broer onder invloed was heeft zijn reactievermogen misschien dermate beinvloed dat niet onomstotelijk vast kan worden gesteld dat het glas en zijn val met elkaar verbonden zijn.
Nee, dat kan je bij geen enkele val niet onder welke omstandigheid dan ook...
quote:
Je zult nooit en te nimmer kunnen bewijzen dat het glas de enige aanleiding is voor zijn letsel, en daar gaat het om.
Het is immers wel te bewijzen dat glas het risco op letsel dermate verhoogt, dat dit bij voorbaat inziens voorkomen had kunnen worden.
pi_66115793
Kan je het niet gewoon door een advocaat laten onderzoeken? Ik heb geen kennis van advocatuur e.d. maar een advocaat kan toch onderzoeken of je een zaak hebt? Volgens mij komen we er hier toch niet uit
pi_66115814
quote:
Bullshit. Zijn letsel is ontstaan door de initiele val.
Daarnaast was het glas pas scherp toen hij erdoorheen ging.
iets minder mierenneukerig zou op zijn plaats zijn.. ongebroken glas is niet scherp.. als het u pleziert wil ik dit woordje wel vervangen door "gevaarlijk"
quote:
Ja dat kan, en het is lullig dat het glas daar zat, maar daarom heet het ook een ongeluk.
Ongelukken zijn er om voorkomen te worden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')