abonnement Unibet Coolblue
pi_65977997
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:34 schreef Adelante het volgende:
Kun je niet gewoon je simkaart terugeisen Dat ding is van groter belang (bereikbaarheid) dan je telefoon, dat ze die een week vasthouden prima.
Meneer kan ook hier posten, bereikbaarheid genoeg dus.
Belangrijke nummers missen. Dan ga je naar je school en vraag je netjes of je bepaalde nummers even mag opschrijven en uit de telefoon mag halen. Zou geen probleem mogen zijn.
pi_65993070
Kijk, als een week je speelgoed kwijt zijn al disproportioneel is...

Wat dan gedacht van de volgende oplossing: GSM houden, en 40 bladzijden straf schrijven? Kleine kinderen moet je als kleine kinderen behandelen.
pi_65993119
Diefstal.
pi_65993189
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 17:31 schreef stapas het volgende:
Kijk, als een week je speelgoed kwijt zijn al disproportioneel is...

Wat dan gedacht van de volgende oplossing: GSM houden, en 40 bladzijden straf schrijven? Kleine kinderen moet je als kleine kinderen behandelen.
Heb jij de afgelopen 5 jaar bij een willekeurig bedrijf een vergadering bijgewoond? In mijn ervaring zijn er daar ook altijd wel een paar die "even" met hun telefoon bezig zijn. Toestel afpakken en onbetaald verlof dan maar?
pi_65993295
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:43 schreef Positive_Thinking het volgende:

[..]

Meneer kan ook hier posten, bereikbaarheid genoeg dus.
Belangrijke nummers missen. Dan ga je naar je school en vraag je netjes of je bepaalde nummers even mag opschrijven en uit de telefoon mag halen. Zou geen probleem mogen zijn.

Befehl ist Befehl, zeg maar ?
pi_65993721
-School is geen gezaghebbende instantie, al helemaal niet op het gebied van persoonlijke eigendommen
-Telefoon is niet van school maar privébezit van TS of diens ouders.

School mag dus onder geen enkele omstandigheid een telefoon of een andere privebezit in beslag nemen. Dit is diefstal.

Mensen doe altijd zo heilig als het een 'School' betreft. Maar als je accountant bent ofzo, en je zit te sms'en achter je bureau. Dan vraag ik me af hoeveel mensen hier dan hun telefoon af zounden staan?

Ergo: school pakt dit helemaal verkeerd aan, en had beter diciplinaire maatregelen kunnen nemen. (Lekker peuke rapen, of om half 8 op school zijn)
pi_65996923
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 17:53 schreef Sloper het volgende:
Ergo: school pakt dit helemaal verkeerd aan, en had beter diciplinaire maatregelen kunnen nemen. (Lekker peuke rapen, of om half 8 op school zijn)
En je zegt 8 regels ervoor nog dat school geen gezaghebbende instantie is
  donderdag 12 februari 2009 @ 19:45:15 #58
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65997318
Art. 5:2 BW, de revindicatie:
quote:
De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt, op te eisen.
De vraag is dus of de school recht heeft op het houden van de gsm. En dat staat hier te lezen:
quote:
Bij een eerste overtreding lijkt het me disproportioneel om een gsm langer dan een dag vast te houden. De vraag is hoe je je recht gaat halen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_65997677
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 19:35 schreef r_one het volgende:

[..]

En je zegt 8 regels ervoor nog dat school geen gezaghebbende instantie is
Voor diciplenaire maatregelen hoef je geen gezaghebbende instantie te zijn n00b
pi_65998183
Als die telefoon bijv. al schade had, als je hem terug krijgt klagen dat die schade er eerst nog niet opzat en een schadeclaim indienen bij de school.
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:15:24 #61
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_65998621
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 08:25 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En doe deed men dat dan voordat er mobiele telefoons waren?
Toen stonden er in Nederland nog op heel veel plaatsen een telefooncel. In elk dorpje stond zo'n ding.
Daar kon je een kwartje of een gulden in gooien, en dan kon je bellen.
Probeer jij vandaag de dag nog maar eens ergens zo'n ding te vinden:
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:19:10 #62
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65998759
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:04 schreef swollywood het volgende:
Als die telefoon bijv. al schade had, als je hem terug krijgt klagen dat die schade er eerst nog niet opzat en een schadeclaim indienen bij de school.
Hoe bewijs jij dat de telefoon die schade eerst niet had?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:30:21 #63
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_65999227
Hoe bewijst de school dat de telefoon die schade eerst niet had?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:30:42 #64
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_65999248
Niettemin is TS een kneus en moet hij niet zeiken natuurlijk.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:31:29 #65
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65999282
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:30 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoe bewijst de school dat de telefoon die schade eerst niet had?
Het is de hoofdregel dat wie stelt, bewijst.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:51:43 #66
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_66000150
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:15 schreef B.E.D het volgende:

[..]

Toen stonden er in Nederland nog op heel veel plaatsen een telefooncel. In elk dorpje stond zo'n ding.
Daar kon je een kwartje of een gulden in gooien, en dan kon je bellen.
Probeer jij vandaag de dag nog maar eens ergens zo'n ding te vinden:
[ afbeelding ]
Vroegah belde ik in de pauze met mijn moeder vanuit de telefooncel.

De goede oude tijd.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_66001169
quote:
Heb jij de afgelopen 5 jaar bij een willekeurig bedrijf een vergadering bijgewoond? In mijn ervaring zijn er daar ook altijd wel een paar die "even" met hun telefoon bezig zijn. Toestel afpakken en onbetaald verlof dan maar?
U vergelijkt appelen met citroenen. Een school is geen werkgever. Een school voedt kinderen op. En in dit geval hebben we duidelijk te maken met een kind dat nog wat opvoeding nodig heeft.
Straks kunnen scholen niet anders meer dan kluisjes voorzien waarin 'de gsm bij het binnenkomen van de school moet worden opgeborgen. Als leraar zou ik bij herhaaldelijk voorvallen zo'n telefoon wel eens per ongeluk op de grond kunnen laten vallen. zo bv:

Overigens, ik vraag me af wat er zo dringend kan zijn voor een 17jarige dat dit helemaal niet kan wachten.
pi_66001853
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 19:53 schreef Sloper het volgende:
Voor diciplenaire maatregelen hoef je geen gezaghebbende instantie te zijn n00b
Jij geeft een andere invulling aan de term "gezaghebbende instantie" St00mhamer wannabe

Disciplinaire maatregelen worden wel degelijk door of namens het "bevoegd gezag" opgelegd. De "gezaghebbende instantie" op een school is niet (een agent namens) justitie, maar (de schoolleiding namens) het schoolbestuur.

Of zij de bevoegdheid heeft om eigendommen te confisqueren of in bewaring te nemen, is maar helemaal de vraag. Dat ben ik wel met je eens.
pi_66002760
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:35 schreef B.E.D het volgende:
Dit is pure diefstal!
(waarom heb je je telefoon ook afgegeven?)
En wat als je morgen ziet dat er in het park iemand verkracht wordt, of dat je voor je eigen ogen een ongeval ziet gebeuren waarbij direct 112 bellen van levensbelang is???!!!!!
DAN KUN JE NIET DE ALARMDIENSTEN ALARMEREN.

Dus in principe is die leraar een potentiële moordenaar.
Zeg hem dat maar.
of de verkrachter..
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:33 schreef Cocktailprikker het volgende:
In principe ben je gewoon een kneusje
we nomineren TS voor kneus van 2009.. je hebt al gewonnen
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_66002885
edit: je hoéft niet overal te reageren....

[ Bericht 88% gewijzigd door Five_Horizons op 12-02-2009 23:24:13 ]
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_66003023
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:53 schreef bijdehand het volgende:
Joyriden mag toch ook niet?
Wiesdebaas ..
  donderdag 12 februari 2009 @ 22:55:07 #72
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_66004926
Ik kan mij wel herinneren dat ze bij ons op school geen telefoons meer mochten aanpakken omdat zij dan aansprakelijk gesteld zouden worden als er iets met dat ding zou gebeuren..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_66009101
Ik vind het een belachelijk zware sanctie, vooral omdat je een communicatiemiddel afpakt, wat heden ten dage belangrijk is.
In mijn ogen moet je je gsm terugkrijgen en een andere sanctie opgelegd krijgen.
pi_66010209
Ik ga er ook wel vanuit dat de leerlingen in het algemeen (en TS wellicht in het bijzonder) al wel een aantal keren gewaarschuwd zijn...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_66010718
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 21:16 schreef stapas het volgende:

Een school is geen werkgever. Een school voedt kinderen op.
Daar zullen veel docenten het niet mee eens zijn. Een school geeft onderwijs en vormt, ouders zouden op moeten voeden. Dat is geen taak voor een school.
pi_66010752
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:15 schreef B.E.D het volgende:
Toen stonden er in Nederland nog op heel veel plaatsen een telefooncel. In elk dorpje stond zo'n ding.
Daar kon je een kwartje of een gulden in gooien, en dan kon je bellen.
Tegenwoordig accepteren ze euro munten hoor! Hier staat er 1 of zelfs 2 bij het winkelcentrum 500meter lopen.

Vroeger had men trouwens soms ook wel eens zo'n ding in een huis:

pi_66011141
Als dit 't hele verhaal is, is een week de telefoon kwijt buiten proportie. Als TS even 'vergeten' is te vertellen van de eerdere 10x dat 'ie zat te SMS'en en gewaarschuwd was, dan is 't helemaal terecht van de leraar. Ik ken TS niet dus ik ga er niet over oordelen wat 't geval is, dat weet TS zelf alleen
pi_66012032
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 09:06 schreef _Arthur het volgende:
Vroeger had men trouwens soms ook wel eens zo'n ding in een huis:

[ afbeelding ]
Vroegâh ...
pi_66014958
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 21:16 schreef stapas het volgende:

[..]

U vergelijkt appelen met citroenen. Een school is geen werkgever. Een school voedt kinderen op. En in dit geval hebben we duidelijk te maken met een kind dat nog wat opvoeding nodig heeft.
Straks kunnen scholen niet anders meer dan kluisjes voorzien waarin 'de gsm bij het binnenkomen van de school moet worden opgeborgen. Als leraar zou ik bij herhaaldelijk voorvallen zo'n telefoon wel eens per ongeluk op de grond kunnen laten vallen. zo bv:

Overigens, ik vraag me af wat er zo dringend kan zijn voor een 17jarige dat dit helemaal niet kan wachten.
Is allemaal niet terzake doende. Een school mag geen dingen innemen, punt. De leraar mag voor de duur van de les dat ding afnemen en daarmee basta. Uiteraard kunnen er wel allerlei andere maatregelen worden getroffen (nablijven, strafregels, wegsturem etc), maar bezit afnemen mag niet.\

Oh, en de telefoon 'laten vallen' zou je wat mij betreft A: geld mogen kosten om dat ding te vervangen en B: je een ritje naar het arbeidsbureau opleveren om naar een andere baan dan leraar te gaan kijken, want je bent dabn overduidelijk incapabel.
pi_66016209
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 11:33 schreef IntensiveGary het volgende:
B: je een ritje naar het arbeidsbureau opleveren om naar een andere baan dan leraar te gaan kijken, want je bent dabn overduidelijk incapabel.
Hij had het toch over 'per ongeluk' laten vallen, dat kan toch iedereen wel eens overkomen ( )
Of zijn 'overduidelijk' alleen onfeilbare leraren capabel?
pi_66016690
tsja..als we dan toch dingen 'per ongeluk' gaan doen.. Misschien kan de leerling in kwestie dan even een kopje (extra hete) koffie voor de leraar gaan halen en die 'per ongeluk' in het kruis van de desbetreffende leraar laten vallen....

Maar volgens mij dwalen we inmiddels een beetje af
pi_66016890
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 12:24 schreef IntensiveGary het volgende:
Maar volgens mij dwalen we inmiddels een beetje af
Ook dat ging echt 'per ongeluk'
pi_66019007
quote:
Is allemaal niet terzake doende. Een school mag geen dingen innemen, punt. De leraar mag voor de duur van de les dat ding afnemen en daarmee basta. Uiteraard kunnen er wel allerlei andere maatregelen worden getroffen (nablijven, strafregels, wegsturem etc), maar bezit afnemen mag niet.\
Hier vertelt u natuurlijk onzin - Voor de duur van de les afnemen mag wel, langer niet? Op basis van welk criterium besluit je dit.
Overigens, ik zou dit niet nodig hebben in een klas - ik kan met mijn blik alleen een onnozele tiener onder z'n bank doen kruipen. Opnieuw: ja, de leraar kan zich inderdaad strikt aan de regeltjes houden, maar de OP moet zich dan wel realiseren dat de gevolgen voor hem dan wel eens wat erger zouden kunnen zijn. Geloof me, hij is liever zijn GSM kwijt dan dat hij op zaterdagochtend een ochtendje op school moet komen doorbrengen
pi_66020773
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:37 schreef stapas het volgende:

[..]

Hier vertelt u natuurlijk onzin - Voor de duur van de les afnemen mag wel, langer niet? Op basis van welk criterium besluit je dit.
Overigens, ik zou dit niet nodig hebben in een klas - ik kan met mijn blik alleen een onnozele tiener onder z'n bank doen kruipen. Opnieuw: ja, de leraar kan zich inderdaad strikt aan de regeltjes houden, maar de OP moet zich dan wel realiseren dat de gevolgen voor hem dan wel eens wat erger zouden kunnen zijn. Geloof me, hij is liever zijn GSM kwijt dan dat hij op zaterdagochtend een ochtendje op school moet komen doorbrengen
Held ( )

Triest dat je "alleen maar onnozele tieners" kan doen kruipen. Leerlingen zoals "de OP" (wie? ) kennelijk dus niet?!
En waar word je tegenwoordig nog op zaterdag op school ontboden?
pi_66021308
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:24 schreef r_one het volgende:
En waar word je tegenwoordig nog op zaterdag op school ontboden?
school waar ik zat was dat bij misdragen inderdaad woensdagnamiddag & zaterdag naar de school komen. Niet komen kan natuurlijk ook altijd; 3x niet komen en je mocht een andere school zoeken. Best handig, dan had je tenminste nog een beetje een kwaliteitsschool want al de rest werd er gewoon uitgegooid.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_66021531
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 14:38 schreef Athmozz het volgende:
school waar ik zat was dat bij misdragen inderdaad woensdagnamiddag & zaterdag naar de school komen. Niet komen kan natuurlijk ook altijd; 3x niet komen en je mocht een andere school zoeken. Best handig, dan had je tenminste nog een beetje een kwaliteitsschool want al de rest werd er gewoon uitgegooid.
Excuus, ik was de toevoeging "in Nederland" vergeten.
Ik neem aan dat jij het over het Belgisch onderwijs hebt?
pi_66021887
Wat is er mis met een uur nablijven?
  vrijdag 13 februari 2009 @ 14:57:15 #88
43968 RedWind
Long live the new flesh...
pi_66022030
De docent/school heeft natuurlijk geen juridische grond voor haar handelen inzake inname en tijdelijk beheer van de GSM. Dit kan natuurlijk wel in een schoolreglement opgenomen worden, waar via inspraakorganen van scholieren/ouders invloed op uitgeoefend kan worden. Het wordt een soort van gentlemen's agreement. Wanneer deze overeenkomst juridisch aangevochten en verboden wordt, moet de school naar andere middelen grijpen. Ze zullen bijvoorbeeld overgaan tot overblijven of iets dergelijks. Misschien wordt dit ook weer juridisch verworpen. Uiteindelijk heeft de school wel het recht je van school te sturen vanwege je lesverstorend gedrag.

Het is dus jouw keuze: Probeer de regels veranderd te krijgen bijvoorbeeld via de geijkte kanalen, niet zeiken of op termijn van school gestuurd worden.

Disclaimer: RedWind heeft hier de ballen verstand van. Hij lult maar wat voor zich uit.
Er is een tunnel aan het eind van het licht.
-- I wanna be alone. I'm a doughnut, in a pack of twelve --
pi_66022106
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:44 schreef swarmahoer het volgende:
lijkt me een buitenproportionele maatregel, anders kan ik ook zeggen iedereen die mijn brievenbus aanraakt moet 10 000 euro betalen, dat zal de reclamejongen leren!
Lijkt me niet he flappie, is dat priveterrein dan?

Een school kom je alleen in door je overeenkomst te ondertekenen, hierbij stem je in met de regels van die school, de telefoon is terecht ingevorderd door de leraar.

In het geval van jou brievenbus, die staat op openbare grond (tenzij je hem in je huis plaatst) en mag daarvoor gewoon door iedereen aan worden geraakt, of je dat nou wil of niet.
No Guts, No Glory
  vrijdag 13 februari 2009 @ 15:10:21 #90
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66022470
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:54 schreef Pandora73 het volgende:
Wat ik dan weer grappig vind, is die stellingen "Je zit op die school, dus bent akkoord gegaan met hun regels, en anders ga je maar naar een andere school".
Nog afgezien van de vraag of andere scholen met dit soort dingen anders omgaan, kun je je afvragen of je wel zo veel schoolkeuze hebt... Er moeten sowieso andere scholen zijn, en dan nog zijn het (in mijn tijd tenminste wel) de ouders die beslissen naar welke school je gaat. Iets met school- en boekengeld moeten betalen enzo.
Als je het over die boeg wilt gooien, dan is het niet aan TS om de telefoon terug te eisen, maar aan de ouders van TS. En dan is het ook aan hen om te beslissen of die de telefoon wel willen terugeisen
pi_66022663
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 15:10 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Als je het over die boeg wilt gooien, dan is het niet aan TS om de telefoon terug te eisen, maar aan de ouders van TS. En dan is het ook aan hen om te beslissen of die de telefoon wel willen terugeisen
Volgens mij is er nog wel een verschil tussen wie bepaalt naar welke school je gaat en het eigendom van de telefoon...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_66023064
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:37 schreef stapas het volgende:


Hier vertelt u natuurlijk onzin - Voor de duur van de les afnemen mag wel, langer niet? Op basis van welk criterium besluit je dit.
Overigens, ik zou dit niet nodig hebben in een klas - ik kan met mijn blik alleen een onnozele tiener onder z'n bank doen kruipen. Opnieuw: ja, de leraar kan zich inderdaad strikt aan de regeltjes houden, maar de OP moet zich dan wel realiseren dat de gevolgen voor hem dan wel eens wat erger zouden kunnen zijn. Geloof me, hij is liever zijn GSM kwijt dan dat hij op zaterdagochtend een ochtendje op school moet komen doorbrengen
Pardon? 'Natuurlijk onzin'? Als er iemand onzin vertelt, dan bent u dat. Het eigendom ligt niet bij de school en daarmee is deze discussie gesloten.

Dat u met uw blik een tiener onder de bank kan laten kruipen is heel leuk voor u, maar heeft hier verder weinig mee te maken.

Het nablijven is hier de juiste straf, niet het innemen van de telefoon. Dat is ronduit illegaal.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 15:55:05 #93
243463 credendo_vides
Out, you demons of stupidity!
pi_66024260
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 21:32 schreef Sneeuwvlok het volgende:
Aangenaam, hier spreekt iemand die jullie waarschijnlijk zullen categoriseren als 'Hij heeft zich niet aan de regels gehouden moet gewoon boeten, klaar!'. Nah, opzich klopt dat wel, maartoch.

Even de story behind... Ts is een middelbare scholier die het Vwo volgt van 17 jaar jong wiens telefoon vandaag onder de les levensbeschouwing is afgepakt aangezien ik aan het smsen was. Foei TS!
Oké, regel is dat je je telefoon niet (aan) mag hebben in de les.
Sanctie is nu dat ik mijn telefoon een week kwijt bent en dat 'ie nu in de schoolkluis ( ) ligt.

Mijn vraag is als volgt:
Mag de school zomaar mijn telefoon afpakken, lijkt me niet namelijk. Is hier een wetsartikel voor die ik morgen aan m'n levensbeschouwingleraar (toffe gozer verder, daar niet van) kan laten zien?
Verder maakt het me niet heel veel uit dat ik m'n telefoon voor een week kwijt ben, heb 2 simkaarten namelijk maar het gaat om het principe.

Alvast bedankt enzo.
a) kneus
b) het betreft hier het wederrechtelijk wegnemen van enig goed, lees diefstal
c) zelfs als je de telefoon na een week terugkrijgt
d) kneus
e) schoolregels staan niet boven de wet, al willen leraren je dat nogal graag eens laten geloven (die weten immers "toch alles beter")
f) kneus
g) bij eventuele aangifte zal de politie je uitlachen
h)
i) had ik al "kneus" gezegd?
j) indien niet: kneus!
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:01:41 #94
243463 credendo_vides
Out, you demons of stupidity!
pi_66024542
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 08:25 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En doe deed men dat dan voordat er mobiele telefoons waren?
Rooksignalen. Maar toen pakten ze dan ook de lucifers af in de les.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:17:26 #95
243463 credendo_vides
Out, you demons of stupidity!
pi_66025219
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 11:33 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Is allemaal niet terzake doende. Een school mag geen dingen innemen, punt. De leraar mag voor de duur van de les dat ding afnemen en daarmee basta. Uiteraard kunnen er wel allerlei andere maatregelen worden getroffen (nablijven, strafregels, wegsturem etc), maar bezit afnemen mag niet.\
Inderdaad, enkel met het doel de verstoring weg te nemen. Als sanctie is een handeling welke tegen de wet in gaat (in casu diefstal) niet alleen disproportioneel, maar tevens zoals gezegd strafrechtelijk onwettig.
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 12:08 schreef r_one het volgende:

[..]

Hij had het toch over 'per ongeluk' laten vallen, dat kan toch iedereen wel eens overkomen ( )
Of zijn 'overduidelijk' alleen onfeilbare leraren capabel?
Nope, maar er is ook nog zoiets als aansprakelijkheid. Op het moment dat de leraar de telefoon uit hand van leerling heeft genomen, draagt hij de verantwoordelijkheid om er zorgvuldig mee om te gaan. Dat houdt in dat hij dermate voorzichtig met de telefoon om dient te gaan zodat "ongelukjes" zoveel mogelijk voorkomen worden. Niet enkel vanwege de aansprakelijkheidstelling, maar ook om enige schijn van boos opzet te voorkomen.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:23:04 #96
243463 credendo_vides
Out, you demons of stupidity!
pi_66025431
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:37 schreef stapas het volgende:

[..]

Hier vertelt u natuurlijk onzin - Voor de duur van de les afnemen mag wel, langer niet? Op basis van welk criterium besluit je dit.
Op basis van wegnemen van de verstoring. Dat - en dat alleen - dient als basis voor de tijdelijke inname van de telefoon te dienen. In dat opzicht is elke innametermijn langer dan de duur van de les onacceptabel en kan derhalve worden gezien als wederrechtelijke wegneming van enig goed. Sanctionering kan op andere manieren.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat er nog andere maatregelen mogelijk zijn die in mijn optiek niet alleen meer effect sorteren, zoals het verwijderen van de leerling uit de les, maar tevens de aansprakelijkheid voor het beoogde weg te nemen goed daar laten waar het hoort, namelijk bij de leerling.
  † In Memoriam † vrijdag 13 februari 2009 @ 18:11:41 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66029287
quote:
Conclusie: het mag dus pas als een leerling meerdere malen met zijn telefoon zit te klooien en er ook bijgehouden is dat hij dat niet had mogen doen. Dan mag je op den duur een telefoon innemen.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:50 schreef vaagsel het volgende:
Ben ik de enige die het mooi vindt dat een 17 jarige scholier zoekt naar juridische middelen om dit aan te vechten?

Supermooi toch als hij deze week het kantoor van de rector binnenwalst met het wetboek onder zijn arm om zijn mobiel terug te eisen? Mooi staaltje "zelfstandig leren" wat het VWO zijn leerlingen toch aan probeert te leren..
Lijkt mij ook !
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:54 schreef Pandora73 het volgende:
Wat ik dan weer grappig vind, is die stellingen "Je zit op die school, dus bent akkoord gegaan met hun regels, en anders ga je maar naar een andere school".
Nog afgezien van de vraag of andere scholen met dit soort dingen anders omgaan, kun je je afvragen of je wel zo veel schoolkeuze hebt... Er moeten sowieso andere scholen zijn, en dan nog zijn het (in mijn tijd tenminste wel) de ouders die beslissen naar welke school je gaat. Iets met school- en boekengeld moeten betalen enzo.

En de maatregel mag door velen hier als buitenproportioneel worden beschouwd... Ik kan me het vanuit het standpunt van de school/leraren wel voorstellen hoor. Ik zou knettergek worden als mijn leerlingen steeds zitten te sms-en. Iets met respect ook enzo.

Of ben ik nu heel erg ouderwetsch?
Nee, je denkt alleen te simpel. Zijn er geen andere maatregelen die je kan treffen ?
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:01 schreef Positive_Thinking het volgende:
Goed gedaan door de school!!

De les uitsturen voor gebruik maken van je mobiel kan veroozaken dat leerlingen het bewust doen en onder de lessen uit willen komen.

Gezeur en gejank ik ben hem een week kwijt.
Je wist dus niet zeuren en je verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag.

Daarnaast als ze dit niet doen en binnen een uur weer terug geven, dan is dat geen goed signaal naar je mede klasgenoten en dan denken ook hun er mee weg te komen.
En ook jij denkt dat telefoon innemen de enige mogelijkheid is. En aan een x-aantal keer de les uit gestuurd zijn kan je ook weer een zwaardere maatregel hangen.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:43 schreef Positive_Thinking het volgende:

[..]

Meneer kan ook hier posten, bereikbaarheid genoeg dus.
Belangrijke nummers missen. Dan ga je naar je school en vraag je netjes of je bepaalde nummers even mag opschrijven en uit de telefoon mag halen. Zou geen probleem mogen zijn.
echt, gast
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 21:16 schreef stapas het volgende:

[..]

U vergelijkt appelen met citroenen. Een school is geen werkgever. Een school voedt kinderen op. En in dit geval hebben we duidelijk te maken met een kind dat nog wat opvoeding nodig heeft.
Straks kunnen scholen niet anders meer dan kluisjes voorzien waarin 'de gsm bij het binnenkomen van de school moet worden opgeborgen. Als leraar zou ik bij herhaaldelijk voorvallen zo'n telefoon wel eens per ongeluk op de grond kunnen laten vallen. zo bv:

Overigens, ik vraag me af wat er zo dringend kan zijn voor een 17jarige dat dit helemaal niet kan wachten.
Je maakt hier 2 koeien van blunders:
1: een school voedt kinderen niet op, een school geeft kinderen onderwijs. Rekenen, taal, gym en meer van dat soort onzin. Echter, door de laksheid van veel 'moderne' ouders is de school in sommige gevallen gedwongen ook de taak van het opvoeden op zich te nemen.
2: Dat jij iets niet dringend vindt betekent niet dat het voor een 17 jarige ook niet dringend is. Stel dat jij je ziel en zaligheid steekt in het verzamelen van postzegels. Ik vind dat een behoorlijke saaie hobby en het is niets voor mij. Maar dat betekent niet dat ik jouw postzegelverzameling mag gebruiken om het open haard mee aan te steken.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 22:55 schreef monsterd. het volgende:
Ik kan mij wel herinneren dat ze bij ons op school geen telefoons meer mochten aanpakken omdat zij dan aansprakelijk gesteld zouden worden als er iets met dat ding zou gebeuren..
Ik snap het wel, maar vind het zwaar overdreven. Als er dan uiteindelijk toch een mobieltje ingenomen moet worden dan is dat gewon het risico van de school. Claimcultuur
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:37 schreef stapas het volgende:

[..]

Hier vertelt u natuurlijk onzin - Voor de duur van de les afnemen mag wel, langer niet? Op basis van welk criterium besluit je dit.
Overigens, ik zou dit niet nodig hebben in een klas - ik kan met mijn blik alleen een onnozele tiener onder z'n bank doen kruipen. Opnieuw: ja, de leraar kan zich inderdaad strikt aan de regeltjes houden, maar de OP moet zich dan wel realiseren dat de gevolgen voor hem dan wel eens wat erger zouden kunnen zijn. Geloof me, hij is liever zijn GSM kwijt dan dat hij op zaterdagochtend een ochtendje op school moet komen doorbrengen
Jij snapt er echt niets van. Dat jij zoiets zou doen betekent niet dat een ander dat ook doet. Tip: bedenk je eens dat niet iedereen hetzelfde denkt/is. De ene leerling zal zijn telefoon in laten nemen, de andere komt op zaterdagochtend wel terug.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_66030134
Scholen waar telefoons uit moeten zijn
Bij ons moet hij alleen op stil zijn

Maar ja, bij mij heeft lief doen geholpen toen mijne afgepakt was omdat ik twee smsjes achter elkaar kreeg toen hij niet op stil stond
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_66031992
Als ik het dus goed begrijp, mag een school dus gewoon niet je mobiel innemen, ze mogen echter wel een andere straf opleggen?
  vrijdag 13 februari 2009 @ 19:56:21 #100
243463 credendo_vides
Out, you demons of stupidity!
pi_66032521
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 19:42 schreef Wunny het volgende:
Als ik het dus goed begrijp, mag een school dus gewoon niet je mobiel innemen, ze mogen echter wel een andere straf opleggen?
Inderdaad, althans indien deze wordt ingenomen langer dan de duur van de les. Het wegnemen van de verstoring is dan niet meer functioneel en dan is er sprake van diefstal. De mogelijke beroeping van een leraar op "ja maar dan ga je in de volgende les ook sms'en" is niet terecht, de leraar van de volgende les kan immers ook besluiten om je telefoon voor de duur van de les in te nemen.

Ze zullen echter alles doen om je van het tegendeel te overtuigen, en als ze je na veel gezeur toch gelijk moeten geven een straf aansmeren die nog buitenproportioneler is dan het innemen van je GSM.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')