Maar die regels mogen niet tegen de wet indruisen. De telefoon is bezit van TS en de school heeft zich nu het bezit van TS toegeëigend. Ik heb niet het idee dat er een wettelijke grond voor is. Ik snap de maatregel van de school wel, maar volgens mij slaan ze juridisch gezien de plank volstrekt mis.quote:Op woensdag 11 februari 2009 21:40 schreef gias het volgende:
Je zit op die school en daarmee stem je ook in met de regels van je school.
Besides, je krijgt hem uiteindelijk toch wel weer terug.
dsu gewoon pech en jammer. volgende week kan je weer verder sms'en
Ik vraag of de sanctie juridisch gezien wel mag. Dat ik het wist is wel duidelijk;)quote:Op woensdag 11 februari 2009 21:37 schreef krakkemieke het volgende:
Is er een schoolregel die zegt dat je je telefoon niet onder de les mag gebruiken en dat er een sanctie op volgt. AH! Je zegt het zelf, het mag niet.
Nu wil je aanvechten dat je gestraft wordt voor een overtreding. Je wist dat er een sanctie was op de overtreding.
Dat dus, zijn ze helemaal belazerd. Dat TS zich niet aan de regels houdt en de telefoon tijdens de betreffende les wordt ingenomen, mwah, dat kan. Maar in beslag nemen lijkt me niet mogelijk en moet je ook gewoon niet accepteren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:06 schreef Armageddon het volgende:
Mensen die hun telefoon laten afpakken.
Als dat in de regels staat, dan lijkt me deze onredelijk bezwarend en dus op zijn minst aanvechtbaar. Ik betwijfel het trouwens dat dat soort sancties vastgelegd zijn.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij mag het. Als je op die school zit, ga je accoord met de regels van die school. Als je het er niet mee eens bent, moet je een andere school zoeken. Of je had de regels van de school beter moeten lezen voor je erheen ging.
Als dat zo is, dan kan je hem ook vrijwillig terug vragen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:13 schreef scrumple het volgende:
Je hebt je telefoon vrijwillig afgegeven.
maar die regels mogen natuurlijk niet in strijd zijn met de wetquote:Op woensdag 11 februari 2009 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij mag het. Als je op die school zit, ga je accoord met de regels van die school. Als je het er niet mee eens bent, moet je een andere school zoeken. Of je had de regels van de school beter moeten lezen voor je erheen ging.
Uiteraad kun je dat vragen, je kan het zelfs eisen. Waarschijnlijk zal de school de telefoon terug geven als je er echt op staat en dreigt met juridische stappen. Het zal echter wel tot vervangende strafmaatregelen leiden.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:14 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan kan je hem ook vrijwillig terug vragen.
quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:35 schreef B.E.D het volgende:
Dit is pure diefstal!
(waarom heb je je telefoon ook afgegeven?)
En wat als je morgen ziet dat er in het park iemand verkracht wordt, of dat je voor je eigen ogen een ongeval ziet gebeuren waarbij direct 112 bellen van levensbelang is???!!!!!
DAN KUN JE NIET DE ALARMDIENSTEN ALARMEREN.
Dus in principe is die leraar een potentiële moordenaar.
Zeg hem dat maar.
was het maar zon feest, dan was de ns al falliet gegaan door alle afspraken die niet door gingen omdat de trein vertraging hadquote:Op woensdag 11 februari 2009 22:35 schreef B.E.D het volgende:
Dit is pure diefstal!
En wat als je morgen ziet dat er in het park iemand verkracht wordt, of dat je voor je eigen ogen een ongeval ziet gebeuren waarbij direct 112 bellen van levensbelang is???!!!!!
Zeg hem dat maar.
Nou stel je voor, wel 5 hele dagen zonder je mobiel zegquote:Op woensdag 11 februari 2009 22:16 schreef Dagonet het volgende:
De school zou er beter aan doen om als sanctie je de toegang tot de les te ontzeggen voor een bepaalde tijd. Tenslotte heb je getoond geen interesse te hebben in het volgen van de les.
Dat is een passende maatregel, 5 dagen je telefoon innemen is dat niet, dat is veel te zwaar.
In principe mis je ongeveer 3 opeenvolgende keren een causaal verband.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:35 schreef B.E.D het volgende:
Dit is pure diefstal!
Zeg hem dat maar.
Eensch!quote:Op donderdag 12 februari 2009 00:50 schreef vaagsel het volgende:
Ben ik de enige die het mooi vindt dat een 17 jarige scholier zoekt naar juridische middelen om dit aan te vechten?
Supermooi toch als hij deze week het kantoor van de rector binnenwalst met het wetboek onder zijn arm om zijn mobiel terug te eisen? Mooi staaltje "zelfstandig leren" wat het VWO zijn leerlingen toch aan probeert te leren..
Gast, hij is 17, niet 12.quote:Op donderdag 12 februari 2009 00:50 schreef vaagsel het volgende:
Ben ik de enige die het mooi vindt dat een 17 jarige scholier zoekt naar juridische middelen om dit aan te vechten?
Supermooi toch als hij deze week het kantoor van de rector binnenwalst met het wetboek onder zijn arm om zijn mobiel terug te eisen? Mooi staaltje "zelfstandig leren" wat het VWO zijn leerlingen toch aan probeert te leren..
En doe deed men dat dan voordat er mobiele telefoons waren?quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:35 schreef B.E.D het volgende:
Ik hoop niet dat je de illusie koestert dat de meeste 17-jarigen er op deze manier naar kijken?quote:
Ik weet niet hoe het in België zit, maar een telefoon voor een week "in beslag nemen" wordt in Nederland over het algemeen als buitenproportioneel gezien.quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:29 schreef stapas het volgende:
Op mijn school waren we telefoons kwijt tot aan de volgende vakantie, dus ik zie echt niet in waar jij je druk over maakt. Misschien is er wel een gepastere straf? Na eerste waarschuwing, eerst 20 bladzijden straf schrijven, en als het nog eens gebeurt verplichte strafstudie op zaterdag (ik zat op een Vlaamse school - daar doen ze dat zo). Of beter nog, gewoon telefoon vriendelijk afnemen en hem daarna keihard in de vuilnisbak keilen.
Hier was dat standaard.quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:49 schreef Roy_T het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het in België zit, maar een telefoon voor een week "in beslag nemen" wordt in Nederland over het algemeen als buitenproportioneel gezien.
Neuh.quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:54 schreef Pandora73 het volgende:
Of ben ik nu heel erg ouderwetsch?
Ik zou er ook gestoord van worden, maar dat wil niet zeggen dat je dan je eigen regeltjes mag verzinnen (die eventueel boven de wet staan).quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:54 schreef Pandora73 het volgende:
En de maatregel mag door velen hier als buitenproportioneel worden beschouwd... Ik kan me het vanuit het standpunt van de school/leraren wel voorstellen hoor. Ik zou knettergek worden als mijn leerlingen steeds zitten te sms-en. Iets met respect ook enzo.
Of het bij jullie erger was is niet ter zake doende voor TS. Die wil zijn eigen mogelijkheden weten. En natuurlijk snap ik wel dat het als docent zijnde tenenkrommend irritant is als leerlingen tijdens je les met hun mobieltje bezig zijn, maar ik blijf erbij dat maatregelen proportioneel moeten zijn, en jouw voorstel is dat volstrekt niet. Daarnaast moeten er wettelijke gronden zijn op basis waarvan het bezit van TS tijdelijk geconfisqueerd kan worden, en ik betwijfel ten zeerste of die gronden er daadwerkelijk zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:29 schreef stapas het volgende:
Ik zou zeggen, ga je gang - de leraar zal de volgende keer dan wel beter nadenken, en je een iets minder aangename straf geven bij gsm gebruik. Op mijn school waren we telefoons kwijt tot aan de volgende vakantie, dus ik zie echt niet in waar jij je druk over maakt. Misschien is er wel een gepastere straf? Na eerste waarschuwing, eerst 20 bladzijden straf schrijven, en als het nog eens gebeurt verplichte strafstudie op zaterdag (ik zat op een Vlaamse school - daar doen ze dat zo). Of beter nog, gewoon telefoon vriendelijk afnemen en hem daarna keihard in de vuilnisbak keilen.
De school kan het natuurlijk ook juridisch spelen: door je gebruim van een gsm in de klas overtreed je het reglement en schend je de voorwaarden van het contract. Misschien moet de school dat dan maar gebruiken om het contract te verbreken en jou naar een andere school laten vertrekken.
Overigens, pure gok: was je toevallig aan het sms' en met iemand die ook werd verondersteld les te volgen op dat moment?
Maar de huisregels staan niet boven de wet. En volgens mij is het confisqueren van andermans bezit zonder dat daar een wettelijke grond voor is, wel strafbaar volgens de wet.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:26 schreef Positive_Thinking het volgende:
Gebruik van telefoon is niet strafbaar volgens de wet.
We praten hier over huisregels van een school.
Zoals de topicstarter al aangaf. Hij wist dat dat niet mocht en was bekend met de huisregels.
Gevolgen zijn voor hem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |