quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 16:10 schreef innepin het volgende:Stiemie, Martine, gefeliciteerd!

Ik kom even binnenvallen hoor

Ik ben vandaag begonnen bij mijn nieuwe (uitzend)baan. Nu werk ik in principe tot juni, maar de baas is heel lief en zegt: dan houden we je gewoon langer in dienst, maar dan werk je niet meer vanaf juni, en dan krijg je gewoon zwangerschapsuitkering van het CWI. Prima toch? Ik neem aan dat daar niets illegaals aan is.
Maar nu weigert het uitzendbureau mijn contract te verlengen omdat ze weten dat ik zwanger ben en er dus geen werk voor mij zal zijn. Maar dat is toch niet aan hun om te beslissen? Of ben ik nou gek? Plus, ze hoeven toch alleen maar wat formulieren in te vullen bij het CWI, en ik ben toch gewoon netjes in dienst van de opdrachtgever?
Ik snap hun probleem niet

ik weet alleen dat ik heel blij was met het aanbod van de baas, en dat de weigering van het uitzendbureau een flinke domper was
Werk je op uitzendbasis (fase A) of ben je gedechacheerd? Wanneer je op uitzendbasis werkt, geldt het volgende:
Je bent
niet in dienst van de opdrachtgever, je bent in dienst van het uitzendbureau.
Voor wel uitzendbureau werk je? Wanneer deze is aangesloten bij de ABU, betaalt het UWV jou 70% van je geldende loon en het uitzendbureau vult dit aan tot 91% tijdens 'ziekte' door zwangerschap. Wanneer jij dus geen uren maakt (= geen inkomsten voor het uitzendbureau), is het dus logisch dat zij jou geen 'zieken'geld betalen. Daarnaast ziet ook het UWV wel dat jij geen uren maakt. Een contact op uitzendbasis
blijft namelijk een 0-uren contract. Om de hoogte van jouw uitkering te bepalen, gaat het UWV dus na hoeveel dagen en uren jij de afgelopen tijd gewerkt hebt. En dan zien ze meteen dat er nog wel een 'plaatsing' van jou bij de opdrachtgever loopt, maar dat je geen uren hebt gemaakt, dus geen recht hebt op ziekengeld.
Voor de duidelijkheid, dit verhaal geldt alleen wanneer je op uitzendbasis in Fase A zit. Ben je gedetacheerd, dan wordt het een ander verhaal.
On topic: ik heb vrijdag m'n eerste echo! Dan ben ik rond de tien weken. Maar omdat ik nogal druk heb op m'n werk (uitzendbureau ja, hoe raad je het!

), wil ik het dan al aan m'n leidinggevenden vertellen, dan kunnen ze er rekening mee houden. Dat wil zeggen, dan ik het ze mededelen wanneer ik rekening met mezelf hou.

Al m'n collega's weten het wel al inmiddels. Ik ben zo slecht in geheimpjes...
[ Bericht 49% gewijzigd door Ssserpente op 10-02-2009 19:33:18 ]