Herkenbaar.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:11 schreef AirwiN het volgende:
Ik twijfel nog of ik er naartoe wil. Ja, omdat het toch weer andere uitvoeringen zijn. Nee, omdat het wéér dezelfde nummers zijn...
Mocht je nog last minute besluiten om er naartoe te gaan en je zoekt nog gezelschap dan hou ik mij aanbevolen...quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:53 schreef Liejannuh het volgende:
Herkenbaar.
Gelukkig heb ik altijd nog Naaldwijk achter de hand. No way dat dat uitverkocht raakt.
quote:
quote:Op de reizende zolderkamer van Spinvis is alles muziek
MUZIEK - Toen Spinvis (Erik de Jong) in 2002 debuteerde, werd in de media veelvuldig het beeld geschetst van een solitaire muzikant, fröbelend op een zolderkamer te Nieuwegein.
Dat beeld was toen al simplistisch, en is allang niet meer van toepassing, maar wie Spinvis nog altijd graag als een zolderknutselaar ziet, kan zijn hart ophalen bij KamerMuziek (‘Spinvis op z’n eentje’), het nieuwe programma waarmee hij tot eind mei langs de theaters gaat.
Zoals in het Zaantheater van Zaandam stelden we het ons destijds voor: de vloer vol instrumenten en apparatuur, met Spinvis in het midden, ter plekke nieuwe arrangementen boetserend voor zijn liedjes door live samples op te nemen. Hij verfrommelde een plastic bekertje, schudde met een pak hagelslag, liet het publiek het geluid van ‘totale paniek’ maken. Op de reizende zolderkamer was alles muziek.
De enige zichtbare hulptroepen verschenen op drie plasmaschermen: een celliste, Hans Dagelet op trompet, De Jong zelf met een trommel of klappend in zijn handen.
Even voor de pauze van het korte programma nam hij een speeldoosje en een blokfluitriedel op als repeterende geluidssamples, waarna Bagagedrager werd gezongen en gespeeld door vier Spinvissen: één van vlees en bloed, drie op de plasmaschermen.
Het effect bleek groots en stond garant voor alwéér een heel nieuwe kennismaking met ontroerende juweeltjes als Goochelaars & Geesten. In zijn knusse onnadrukkelijkheid is KamerMuziek niet alleen mooi om naar te luisteren, maar ook om naar te kijken. Joost van Aarle, de man van de techniek, leidde het allemaal razend knap in goede banen. ‘Die kan echt alles’, zei Spinvis, ‘het is niet te geloven’ – en dat was het inderdaad nauwelijks.
http://www.volkskrant.nl/(...)nvis_is_alles_muziek
quote:
Deze recensie lijkt wel geschreven door een fan.quote:Spinvis brengt Grote Kerk onder muzikale narcose
Radiohead op z`n eentje
Na praktisch alle zalen tijdens een uitgebreide tour in België uitverkocht te hebben, doet Spinvis de komende maanden een grootschalige theatertour door heel Nederland. Vrijdag 6 maart stond de Utrechtenaar in de Grote Kerk te Enschede waar hij wel eerst ‘vrienden moest worden met de akoestiek’.
Erik de Jong, oftewel Spinvis, heeft al in verscheidene formaties door het land getourd om zijn ‘zolderkamerpop’ op geheel eigenzinnige wijze ten gehore te brengen in poppodia, theaterzalen en festivals. Ondersteund door een zevenkoppige band of slechts begeleid door een bassist tijdens de fine fine music tour van een aantal jaren terug. Het maakt niet uit met wie Spinvis op het podium staat. De sterke songs worden doorgaans altijd, al dan niet in een compleet ander jasje, met veel overtuiging gebracht. Blazers, drumcomputer en een enorme xylofoon zijn een leuke toevoeging aan de melancholische triphop doorspekte liedjes, die echter ook alleen voorzien van gitaar en zang met beide benen op de grond blijven staan. Nu probeert Spinvis het ‘op z’n eentje’. Dat hij niet helemaal alleen op het podium stond, werd al snel duidelijk.
Het was een rommeltje in zijn kamer, “alleen de lege flessen ontbreken nog” grapt Spinvis. Drie videoramen fungeerden als decor waar ‘steeds mensen naar binnen kwamen’. De Jong is een ware geluidskunstenaar. Een arsenaal aan video- en audiosamples werden via een slim software systeem met de voet bediend (een midi-board voor de liefhebber), waardoor Spinvis ‘gastmuzikanten’ kan laten meedoen op de videoschermen. Dit was angstaanjagend goed voorbereid. Elke partij liep volledig synchroon met wat Erik live op het podium had gesampled. Zo begon een nummer als ‘Het Voordeel Van Video’ met Spinvis op percussie. Die partij werd dan geloopt, om vervolgens de gitaar erbij te pakken. Gaande het nummer kwamen er vervolgens aanvullende of ondersteunde partijen via ‘het raam naar binnen’. Je ging pardoes vergeten dat er maar één man op het podium stond. Percussie, drie verschillende gitaren, analoge synthesizer, banjo, piano en nog wat ongebruikelijke instrumenten. Niets is te veelzijdig voor Spinvis.
De meest aansprekende liedjes van zijn twee albums, 'Spinvis' (2002) en 'Dagen Van Gras, Dagen Van Stro' (2005), kwamen voorbij in een uitvoering zoals je ze niet snel zou verwachten. Recentelijk materiaal werd tevens niet geschroomd. Van de zolderkamer naar een kerk is er een aantal aspecten weggevallen en bijgekomen. Zo werden samples van de plaat moeiteloos met een consistente precisie opnieuw live ingekleurd.
“Eens kijken of we vrienden kunnen worden met de akoestiek”. De typerende galm van de indrukwekkende kerk werd eerst even afgetast, door middel van het spelen van rustige nummers van overwegend ‘Dagen Van Gras, Dagen Van Stro’. De juiste mix was snel gevonden. De bezwerende klanken brachten het publiek in een soort muzikale narcose waarin de ene droom na de andere voorbij kwam. Van dromerige liedjes naar het meeslepende en bedwelmende ‘In De Staat Van Narcose’ van het eerste self titled album, waarin de grijs behaarde man het publiek samplede om er vervolgens een orgelpartij (je bent tenslotte in een kerk) over heen te leggen. Erg indrukwekkend.
De Jong heeft het voor elkaar gekregen om als individu een Radiohead-geluid uit de speakers te krijgen. Tevens zweefden ook referenties van Bob Dylan en een snufje dromerigheid van Sigur Rós voorbij. Nonchalante poëtische teksten werden ingevuld met uit het leven gegrepen beslommeringen die Spinvis met een flinke dosis nostalgie, melancholie en ironie voorziet. Bijna over elk nummer legde Spinvis in een paar woorden uit waar het over ging. En opeens begrijp je de abstracte teksten! En wat is hij eigenlijk ‘onbedoeld’ grappig.
Is het onze eigen kruisbestuiving tussen Thom York en Bob Dylan? Nee, het is onze eigen Spinvis.
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/41622291
Erg leuk om te zien. Desondanks wil ik 'm toch wel weer eens met band en al zien in een kleiner zaaltje waar ik kan staan.quote:Op donderdag 19 maart 2009 15:01 schreef roeliooo het volgende:Ik vind het wel wat hebben. Het loopt allemaal niet zo lekker door als dat die met een band staat op te treden, maar dat heeft wel wat. Het is wat rustiger...
Spijtig dat die geen toegift doet...Mja...Smalfilm kenne we natuurlijk nu wel allemaal
mee eens, Leiden was heel vetquote:Op vrijdag 3 april 2009 16:36 schreef TeleluvR het volgende:
Kamermuziek in Leiden was te gek!
- Limonadeglazen wodka <3
- Ik wil alleen maar zwemmen <3
Disagree, vorig zomer in de Ekko vond ik tot nu toe het gaafst, beter dan twee jaar terug in Utrecht (schouwburg) en dit jaar in Enschede (Grote Kerk).quote:Op woensdag 8 april 2009 00:47 schreef Peter6000 het volgende:
ConclusieIn het theater komt hij veel beter tot zijn recht dan in popzaaltjes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |