Kortzichtig, je walst hier over het wangedrag heen van de ratingbureaus, de amerikaanse overheid, het stemgedrag van de burgers, de toezichthouders, het algehele optimistisme over de nieuwe producten verspreid over het hele financiële stelsel, overheden en speculanten, onverantwoord gedrag van huizenkopers, de onvoorspelbaarheid van de markt en de conjuncturele beweging van de economie in het algemeen. En ik vergeet het merendeel van de factoren.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
Ach natuurlijk, deze managers hebben ook te maken met omgevingsfactoren waar ze geen invloed op hebben. Als ze het uit komt natuurlijk.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:04 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Kortzichtig, je walst hier over het wangedrag heen van de ratingbureaus, de amerikaanse overheid, het stemgedrag van de burgers, de toezichthouders, het algehele optimistisme over de nieuwe producten verspreid over het hele financiële stelsel, overheden en speculanten, onverantwoord gedrag van huizenkopers, de onvoorspelbaarheid van de markt en de conjuncturele beweging van de economie in het algemeen. En ik vergeet het merendeel van de factoren.
Het is gewoon makkelijk om met het vingertje te wijzen naar een paar dikbetaalde managers en denken dat door hen te lynchen het probleem is opgelost.
Hoe kan een enkele bank de dienst uitmaken in de globale economie? Niet dus. Die worken meegenomen door het tij.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:11 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Ach natuurlijk, deze managers hebben ook te maken met omgevingsfactoren waar ze geen invloed op hebben. Als ze het uit komt natuurlijk.
Ik moet ook al opdraaien voor het wangedrag van de huichelaars in Den Haag; de zotte subsidies, de massale immigratie van kanslozen, dure ambassades in nergenshuizen (meer dan Duitsland dat tig keer zo groot is!), het "sociale beleid" dat aanzet tot luiheid, de faalprojecten, het negeren van de vergrijzing, het verbrassen van de gasbel en de bouwfraudes. Puinhopen.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
Dezelfde managers kloppen zich als eerste op de borst als het crescendo gaat. Tja, dan zijn het niet de omgevingsfactoren geweest.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:21 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Hoe kan een enkele bank de dienst uitmaken in de globale economie? Niet dus. Die worken meegenomen door het tij.
Voorbeeldje:
Amerikaanse overheid zet een speciale subprime hypotheekbank op. Deze koopt subprime hypotheken in. Ratingbureaus verwachten niet dat deze semi-overheidsbank zal omvallen. Hij krijgt een triple-A rating. Banken weten dat triple-A heel veilig is. Kopen deze massaal. Maken geven ook eigen subprime hypotheken uit. Huizenprijzen dalen. Securities zijn waardeloos. Banken moeten zaken op de balansen gaan wegschrijven. Aandelen worden waardeloos. Bank kan zijn verplichtingen aan de schuldeisers niet meer voldoen. Bank dreigt om te vallen. Amerikaanse overheid grijpt in en redt de bank met belastinggeld. Burger betaalt.
En nu wil je de managers hiervan de schuld geven?
quote:Op maandag 9 februari 2009 23:37 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Dezelfde managers kloppen zich als eerste op de borst als het crescendo gaat. Tja, dan zijn het niet de omgevingsfactoren geweest.
Niet relevant? Ik heb liever dat degenen die aan de touwtjes trekken er wel een gezonde ethiek op na houden. Tweematenmeters kun je daar niet op betrappen.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:43 schreef kanaiken het volgende:
[..]Je wilt ook niet luisteren.
Het is toch niet relevant of ze zich op de borst kloppen of met het vingertje wijzen? Als volwassen mensen willen we gewoon weten waar de oorzaken liggen. Het heeft weinig zin om in slechte tijden managers aan de schandpaal te nagelen puur omdat ze zichzelf op de borst kloppen in fortuinlijke tijden. Daar los je niets mee op en heeft niets met oorzaak óf gevolg van de hele crisis te maken.
Ja, toen het goed ging riepen ze dat wel, tot ze geld nodig hadden, toen was Nederland opeens heel lief en aardig en een geweldig land. hypocriete bende, als alles goed gaat is het de verdienste van de bestuurder, gaat alles slecht is het de markt, of de overheid, of God, of het weer, of wie dan ook.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:43 schreef henkway het volgende:
ING wil hoofdkantoor uit Nederland weghalen
Waarom stemmen de meeste van ons nog op die lui?quote:Op maandag 9 februari 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik moet ook al opdraaien voor het wangedrag van de huichelaars in Den Haag; de zotte subsidies, de massale immigratie van kanslozen, dure ambassades in nergenshuizen (meer dan Duitsland dat tig keer zo groot is!), het "sociale beleid" dat aanzet tot luiheid, de faalprojecten, het negeren van de vergrijzing, het verbrassen van de gasbel en de bouwfraudes. Puinhopen.
Vergeleken daarbij zijn de banken koopjes; "pocketmoney"..
Misschien dat "Jan Modaal" niet alleen voor inkomen maar ook de hersens geldt. Zoiets?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 07:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom stemmen de meeste van ons nog op die lui?
Of misschien dat voor Jan Modaal er ook andere zaken dan alleen de financiele van belang zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:04 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Misschien dat "Jan Modaal" niet alleen voor inkomen maar ook de hersens geldt. Zoiets?
Ik ben dat met je eens. Maar ik zie het ons kent ons. En ons dekt ons mentaliteit in de bestuur lagen niet verdwijnen. Het bedrijfsleven en de politiek zijn zeer nauw met elkaar verweven. En er wordt denk ik een hoop geregeld tijdens borrels enz.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:13 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Of misschien dat voor Jan Modaal er ook andere zaken dan alleen de financiele van belang zijn.
On-topic:
Ik ben van mening dat het hele systeem op de schop moet omdat er wel is bewezen dat de controle ernstig gefaald heeft, maar dat kun je, zoals hierboven al eerder gezegd, niet enkel toewijzen aan de bestuurders die, in mijn ogen, gewoon ge/misbruik hebben gemaakt van het bestaande klimaat. Je kunt ze verwijten ethisch tekort te schieten, maar dan ga je ook voorbij aan de omstandigheden die het mogelijk hebben gemaakt. Een banksector waarbij risico's gedragen worden door de banken en bestuurders in plaats van de maatschappij lijkt me noodzakelijk om een gezonde sector op poten te zetten.
Daar kan ik wel antwoord op geven: het communisme.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:30 schreef Reya het volgende:
Wat zie jij als alternatief voor de huidige gang van zaken, EchtGaaf?
Het communisme heeft bewezen gefaald te hebben ten opzichte van het kapitalisme. ik ben bang dat het geen alternatief is. Maar wat dan wel is een lastige vraag.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar kan ik wel antwoord op geven: het communisme.
Zie ook de 35 delig tellende reeks over de afgunst van EG over salarissen en bonussen van topbestuurders.
Is dat zo?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het communisme heeft bewezen gefaald te hebben ten opzichte van het kapitalisme. ik ben bang dat het geen alternatief is.
Kijk maar naar de USSR enz.quote:
Vroegah werkte dat dus wel daar.quote:
In grote lijnen zou het zo moeten werken. In de praktijk blijken bepaalde mensen dan gelijker te zijn dan anderen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Vroegah werkte dat dus wel daar.
Door de westerse invloeden is het nu een zooitje daar omdat iedereen rijk wil zijn ten koste van alles.
Ten tijde van het communisme was iedereen "gelijk" en kreeg iedereen dezelfde behandelingen.
Tenminste, dat is wat ik heb meegekregen.
Sterker nog, iedereen was even arm, zo niet armer dan in een kapitalistisch systeem.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
In grote lijnen zou het zo moeten werken. In de praktijk blijken bepaalde mensen dan gelijker te zijn dan anderen.
Wat je zag was dat een kleine groep om kwam in de rijkdom ten koste van een hele grote groep armen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, iedereen was even arm, zo niet armer dan in een kapitalistisch systeem.
Waarom verwijst iedereen bij staatsinvloed eigenlijk meteen naar een communistisch systeem? Er zijn betere mengvormen denkbaar, zeker gezien het falen van zelfregulering en/of marktwerking in bepaalde sectoren...quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, iedereen was even arm, zo niet armer dan in een kapitalistisch systeem.
Vroeger niet, huidig niet en de toekomst ook niet.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wat een onzin, als je nou geschreven had dat de mensen vrij wilden zijn zou het realistischer zijn.quote:Door de westerse invloeden is het nu een zooitje daar omdat iedereen rijk wil zijn ten koste van alles.
Yep, het werkvolk wezenloze zombies en kamaraden badend in rijkdom.quote:Ten tijde van het communisme was iedereen "gelijk" en kreeg iedereen dezelfde behandelingen.
Zegt al genoeg.quote:Tenminste, dat is wat ik heb meegekregen.
Een land dat beweert communistisch te zijn is niet per definitie ook communistisch. Voor zover ik weet is er nog nooit een communistisch land geweest. Er is altijd een kleine heersende elite geweest die meer had dan de rest en zijn andere communistische ideeen gewoon aan de kant gezet.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het communisme heeft bewezen gefaald te hebben ten opzichte van het kapitalisme. ik ben bang dat het geen alternatief is. Maar wat dan wel is een lastige vraag.
Daarbij heeft het kapitalisme niet gefaald maar is er sprake van een tijdelijke hik in de markt.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar kan ik wel antwoord op geven: het communisme.
Zie ook de 35 delig tellende reeks over de afgunst van EG over salarissen en bonussen van topbestuurders.
Ga eens boeken lezen!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
quote:Door de westerse invloeden is het nu een zooitje daar omdat iedereen rijk wil zijn ten koste van alles.
!!!quote:Ten tijde van het communisme was iedereen "gelijk" en kreeg iedereen dezelfde behandelingen.
Zie mijn eerste opmerking. Ik kan je Ivan's War van harte aanbevelen hoewel er betere boeken zijn die specifieker over dit onderwerp gaan.quote:Tenminste, dat is wat ik heb meegekregen.
klopt, dat was een grote foutquote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:57 schreef Fastmatti het volgende:
Stelling 4: de overheid is hoofdschuldig door te eisen dat er ook leningen aan arme mensen werden verstrekt.
Zeer mee oneens. Niet dat ik een vriend van de bankiers ben, maar je kunt bankiers hooguit de ondergang of slechte staat van hun eigen onderneming verwijten. Allereerst staat niet iedere bank er slecht voor, je kunt dus niet in algemeen zeggen dat bankiers collectief de fout in zijn gegaan. Ten tweede is mijn overtuiging dat de crisis zijn oorzaak kent in het monetair systeem, gecombineerd met fiscaal beleid om de consumptie van krediet te verhogen en het feit dat het banken toegestaan is fractioneel te bankieren waardoor ongedekte schulden kunnen ontstaan.quote:[b]Op maandag 9 februari 2009 22:55
Stelling 1: de bankiers hebben de huidige financiele en economische crisis veroorzaakt
Zeer mee oneens. Het is niet aan mensen buiten een onderneming om te oordelen over het beloningsbeleid dat zij voert, de term pervers kan dus niet in zijn algemeenheid gebruikt worden. Als bankiers menen dat zij bonussen verdienen voor hun werk dan zal het uit het spel tussen RvC, werknemers en aandeelhouders moeten blijken dat een dergelijke bonus ongewenst is. RvC heeft dan de mogelijkheid om corrigerend op te treden.quote:Stelling 2: bonussen aan bankiers vormden de perverse prikkels en droegen bij aan de huidige malaise
Het geld dat in de banken gestoken is zal de burger moeten ophoesten, of het nou terug komt in inflatie of direct in de vorm van hogere belastingen, de burger zal grote schade ondervinden door het overheidsingrijpen bij banken. De vraag is dus eerder, moet de overheid ingrijpen, en zo ja, moet de overheid op deze manier ingrijpen?quote:Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
Volgens mij hebben we die met behulp van de meerderheid van de mensen in het westen veroorzaakt omdat we er een beetje aan gewend zijn geraakt om over te consumeren. Dit overconsumeren kon alleen door elk jaar een fikse economische groei te realiseren. Omdat de reeele economie (het daadwerkelijke produceren van goederen) niet in deze behoefte kon voorzien, hebben we met zijn allen allemaal bubbles gecreerd om toch maar te kunnen blijven consumerenquote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Daar lijkt het erg op uit te draaien.
In dit topic de volgende discussiepunten:
Stelling 1: de bankiers hebben de huidige financiele en economische crisis veroorzaakt
Ik denk dat ze in mindere mate hebben bijgedragen als wat jij wil horen.quote:Stelling 2: bonussen aan bankiers vormden de perverse prikkels en droegen bij aan de huidige malaise
De jongeren en jongvolwassenen moeten straks opdraaien voor het wangedrag van de babyboomers.quote:Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
HRA hadden ze jaren geleden al moeten afschaffen, die heeft juist weegewerkt aan de huizenbubble en aan de walgelijke zelfverrijking van de babyboomers.quote:Dat laatste lijkt nu te gaan gebeuren. Het kabinet sluit intussen niets uit als het gaat om onorthodoxe maatregelen als opschroeven AOW gerechtigde leeftijd, afschaffing HRA etc. etc.
Persoonlijk denk ik dat er iets gedaan moet worden aan de babyboomers (waar de meeste bankiers op hoog niveau ook onderdeel van uitmaken) die zichzelf jaren lang verrijlkt hebben ten kosten van de latere generaties.quote:Hoe denkt u als burger er over, dat u straks de rekening moet betalen voor het wangedrag door een paar mensen aan de top?
De bankiers zijn gewoon mensen die dikke bonussen zien volgende maand en dus gokken op veel winst, gaat het mis, dan jammer geen bonus.quote:Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Daar lijkt het erg op uit te draaien.
In dit topic de volgende discussiepunten:
[quote]Stelling 1: de bankiers hebben de huidige financiele en economische crisis veroorzaakt
De gelddrift van bankiers die invloed hebben in de politiek,zo is de oproep van Bush om meer hypotheken te verstrekken door de Fanny Mae en Freddie mac ingegeven door de rijke bankiers van wallstreetquote:Stelling 2: bonussen aan bankiers vormden de perverse prikkels en droegen bij aan de huidige malaise
Nee, als de overheid de banken nationaliseert nietquote:Stelling 3: Burger moet opdraaien voor het wangedrag van banken. Het geld dat in de banken is gestoken moet de burger ophoesten.
De Overheid moet dit doen om dat de crisis de pensioenen en AOW raaktquote:Dat laatste lijkt nu te gaan gebeuren. Het kabinet sluit intussen niets uit als het gaat om onorthodoxe maatregelen als opschroeven AOW gerechtigde leeftijd, afschaffing HRA etc. etc.
Het zijn mensen met hun kwetsbaarheden en hebberigheidquote:Hoe denkt u als burger er over, dat u straks de rekening moet betalen voor het wangedrag door een paar mensen aan de top?
Ja, het gaat overigens niet alleen om de overheid, het is de verweven combinatie van de grote financiele instelling en de overheid. Een soort keiretsu met als middelpunt de centrale bank.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:21 schreef DionysuZ het volgende:
de overheid is debet aan de ongedekte schulden van de banken?
Iedereen heeft in de zekere zin bijgedragen aan overconsumptie.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we die met behulp van de meerderheid van de mensen in het westen veroorzaakt omdat we er een beetje aan gewend zijn geraakt om over te consumeren. Dit overconsumeren kon alleen door elk jaar een fikse economische groei te realiseren. Omdat de reeele economie (het daadwerkelijke produceren van goederen) niet in deze behoefte kon voorzien, hebben we met zijn allen allemaal bubbles gecreerd om toch maar te kunnen blijven consumeren
[..]
Ik denk dat ze in mindere mate hebben bijgedragen als wat jij wil horen.
[..]
Klopt.quote:De jongeren en jongvolwassenen moeten straks opdraaien voor het wangedrag van de babyboomers.
[..]
HRA was wel een mooi initiatief om het huizenbezit te bevorderen.quote:HRA hadden ze jaren geleden al moeten afschaffen, die heeft juist weegewerkt aan de huizenbubble en aan de walgelijke zelfverrijking van de babyboomers.
[..]
De dubbele moraal bij hen is het ergste: bonus bij presteren en bonus bij falen. Een bonus moet alleen worden uitgekeerd als de prestatie daadwerkelijk na jaren consolideert.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:47 schreef henkway het volgende:
[..]
De bankiers zijn gewoon mensen die dikke bonussen zien volgende maand en dus gokken op veel winst, gaat het mis, dan jammer geen bonus.
Klopt. Systeembanken horen trouwen imo ltijd van de overheid te zijn. Waar is de Rijkspostbank van weleer gebleven? En nu is die verkwanseld.quote:Maar de schuldig is de overheid, die de geldcreatie bij de banken liet en dus hebben toegestaan dat systeembanken te kwetsbaar werden door een leveradge van 1 op 50 toe te laten
[..]
Die hebben de consumptie gefaciliteerd. Maar daar waren ze ook voor. de meeste mensen waren gewoon zo dom dat ze dachten dat de bomen de hemel in zouden groeien en er te weinig bij stil gestaan hebben dat overal grenzen aan vast zitten. Dus ook aan economische groei.quote:Op woensdag 11 februari 2009 16:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Iedereen heeft in de zekere zin bijgedragen aan overconsumptie.Al hebben banken het wel erg bont gemaakt.
Zijn we het toch ergens over eensquote:Klopt.
Dus met collectief geld ga je individueel bezit bevorderen. Verlaag de belastingen maar van dat geld en laat iedereen zelf kiezen of ze willen huren of kopen. Verder moet de overheid gewoon veel meer landbouwgrond vrijgeven voor bebouwing, zodat die absurde grondprijzen eens wat zakkken.quote:HRA was wel een mooi initiatief om het huizenbezit te bevorderen.
I agree helemaal!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:57 schreef Fastmatti het volgende:
Stelling 4: de overheid is hoofdschuldig door te eisen dat er ook leningen aan arme mensen werden verstrekt.
inderdaaad, maar nu issie weg en gaan we puinruimenquote:
Wat een onzin zeg.quote:Op woensdag 11 februari 2009 21:25 schreef zieleffe het volgende:
De globalesering is de schuldiger.
We hadden ons niet in moeten laten met Amerika, hypotheken, en verzekeringen.
zelf niet met het over nemen van supermarkten.
Zie de problemen van ahold...
Men wilde groots handelen, laat staan denken.
Het was een markt die heilloos was, want men teerde al op, te hoge schulden aldaar.
Onbegrijpelijk dat men dacht dat daar geld te verdienen viel.
Afijn ik ben al geen voorstander van beurs genoteerde bedrijven.
Dus de beurs gang was, en is al een heilloos, verkeerde begin van een gezond bedrijf oprichten.
Via andermans geld iets verdienen, moet toch wel een gevoel geven, van wat kan mij het schelen, als het fout loopt.
Dan hebben ze pech gehad, dus geen medelijden met hen die dachten rijk te worden met geld te geven aan beurs genoteerde bedrijven.
Had het gewoon op de Nederlandse bank gelaten, met 5% rente op basis van jaar opzegging.
Hadden ze meer gehad wat ze nu hebben en kunnen ontvangen ooit.
Het kapitalisme heeft afgedaan, en zal nooit meer goed komen.
De Chinezen doen het nu niet slecht buiten het geen ze daar hebben,geen zeggingschap op de politiek,wat je kan bedenken, als jammer dan, maar wie heeft de politiek wel in hun mars in het westen????????![]()
![]()
[ afbeelding ]
Bent u zo'n zielepoot die zo iets als een e, i.p.v i op merkt.......................quote:4)Globalisering (je hebt het fout gespeld)
Hypotheken, en verzekeringen in Amerika, daar had ik het over......(goed lezen), niet de verzekeringen en hypotheken in Nederland....quote:5) Je wilt hypotheken en verzekeringen in de ban doen? Ben ik nu aan het happen op een trol?
Ik behoor tot de spellingnazis.quote:Op donderdag 12 februari 2009 00:21 schreef zieleffe het volgende:
[..]
Bent u zo'n zielepoot die zo iets als een e, i.p.v i op merkt.......................
Ik las best goed hoor. Er stond "We hadden ons niet in moeten laten met Amerika, hypotheken, en verzekeringen", dus er werd gelijkwaardigheid geïmpliceerd. Werkt verwarrend. En ik denk dat je nog steeds aan het trollen bent. Je reageert alleen maar op de irrelevante zaken.quote:[..]
Hypotheken, en verzekeringen in Amerika, daar had ik het over......(goed lezen), niet de verzekeringen en hypotheken in Nederland....
Ik heb wel eens van trollen gehoord, en gezien, in de Efteling, bent u zo een sprookjes figuur, hebt u daar verstand van dan????
Statistisch gezien heeft Ijsland de grootste klappen gekregen, percentage wise. Als je puur naar de grootste som kijkt is Amerika het bokje, en niet china.quote:Op woensdag 11 februari 2009 21:35 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg.
1) De chinezen krijgen de hardste klappen van allemaal. (Enorme beursdalingen, werkeloosheid en teruggang in groei.)
4)Globalisering (je hebt het fout gespeld) is niet de 'schuldige' van dit alles. Door schaalvergroting hebben we vele voordelen gehad. Dat de crisis nu overal tegelijk plaatsvindt is een neveneffect. Het valt sterk te betwisten of nationale, geïsoleerde crises te prefereren zijn.
Dat zou ik niet precies weten. Ik weet wel dat de bewering dat de chinezen de vruchten hiervan plukken niet klopt.quote:Op donderdag 12 februari 2009 17:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Statistisch gezien heeft Ijsland de grootste klappen gekregen, percentage wise. Als je puur naar de grootste som kijkt is Amerika het bokje, en niet china.
Het is niet de oorzaak. Meer een indirecte factor.quote:Globalisering heeft ons veel gebracht, maar is wel degelijk de oorzaak waarom instellingen als kaartenhuizen in elkaar klappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |